Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini heittää aamupalan roskiin ja ottaa muuta syötävää

Vierailija
10.11.2022 |

Miten saisi teinin ymmärtämään, että aamupalaa ei heitetä roskiin jos on nälkä ja oteta muuta mieleistä syötävää.

Kerran kaksi viikossa on puuroa ja kaikille sama aamupala. Ei ole tarkoitus silloin ottaa leipää ja leikkeleitä. Toki jos puuron jälkeen olisi jäänyt nälkä, niin sitten olisi voinut ottaa leipää ja leikkeleitä. Nyt kuitenkin teini heittää lähes koko puuron roskiin ja lähtee ottamaan leipää, juustoa ja leikkeleitä kun on nälkä. Teinille on kerrottu, että raha ei kasva puussa ja kun on puuro aamiainen, niin se on sitä kaikille ja tarkoitus on myös se, että leipää ja leikkeleitä syödään yhdessä myöhemmin (riittävät jokaiselle seuraavaan aamu- ja/tai iltapalaan.

Hyviä ideoita kehiin?

Kommentit (763)

Vierailija
21/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko ap tunnustat että olet äitipuoli tälle teinille?

Vierailija
22/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä saa teinit ottaa ihan itse aamiaisensa ja iltapalansa.

Hyvä hetki vaihtaa kuulumisia saman pöydän ääressä ja puhua tärkeistä asioista, kannustaa ja tarvittaessa tsempata vaikean päivään.

Suloinen perheidylli, aamukannustus kunniaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nillität ap??

Ei teini elä pelkällä puurolla. Kasvava nuori tarvitsee myös proteiinia. Mene töihin jotta on varaa ruokkia lapsesi kunnolla!

Vai oletko äitipuoli joka kiusaa miehensä lapsia koska inhoat niitä?

Jällern yleinen AV ongelma. Joko ei lueta kommentoitavaa tekstiä tai ei ymmärretä lukemaansa ja vieläpä lopuksi haukutaan tai väännetään asiat oman mielen mukaiseksi. Miten ihmisten kommunikointi voi olla näin vaikeaa?

Selkokielellä: meillä kukaan ei elä pelkällä puurolla eikä kenenkään tarvitse olla nälässä. Kuten sanottu jos nälkä jää, niin voi ottaa vaikka leipää. Ei ole oikein eikä varaa heittää ruokaa roskiin.

Vierailija
24/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä heittäisin teinin roskiin. 

Ei vaan, mun mielestä ihan kohtuullista että olet pahoittanut mielesi. Mun mielestä lapset syö tasan tarkkaan sitä mitä on tarjolla, niin kauan kun eivät ruokia ja elämistään itse maksa. On ihan hyvä, että välillä on puuroa ja välillä leipää. On vaihtelua. Mielestäni on kunnioituksen puutetta, jos ruokaa heitetään roskiin ja otetaan jotain mitä itse halutaan, piittaamatta pätkääkään siitä että muut kyllä syö sitä puuroa ja näin ollen sitä leikkelettä yms riittäisi seuraavaan kertaan kaikille. Nyt ei riitä, jos teini itsekkäästi ottaa milloin lystää.

Jos ja kun puurosta ei tykkää, niin siitä voisi koittaa tehdä jotenkin mieluisampaa syötävää, esim. mehukeittoa, raejuustoa ja banaania sekaan? Tai vähän kanelia puuron päälle.. Erilaisia makuja voi puuronkin kanssa kokeilla.

Vierailija
25/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nillität ap??

Ei teini elä pelkällä puurolla. Kasvava nuori tarvitsee myös proteiinia. Mene töihin jotta on varaa ruokkia lapsesi kunnolla!

Jällern yleinen AV ongelma. Joko ei lueta kommentoitavaa tekstiä tai ei ymmärretä lukemaansa ja vieläpä lopuksi haukutaan tai väännetään asiat oman mielen mukaiseksi. Miten ihmisten kommunikointi voi olla näin vaikeaa?

Selkokielellä: meillä kukaan ei elä pelkällä puurolla eikä kenenkään tarvitse olla nälässä. Kuten sanottu jos nälkä jää, niin voi ottaa vaikka leipää. Ei ole oikein eikä varaa heittää ruokaa roskiin.

Puuroa syömällä tulee nopeasti ähkyyn, mutta tunnin päästä on jo nälkä. On pelkästään järkevää jättää puuro väliin.

Vierailija
26/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nillität ap??

Ravintoloiden buffeteissakin seurataan menekkiä. Jos jotain menee vähän niin sitä tehdään vähän tai ei ollenkaan. Kyseessä on negatiivinen takaisinkytkentä. Ehkä APnkin kannattaisi huomioida tämä ja tehdä vähemmän puuroa ettei mene roskiin. Syököhän mieskään puuroa mielellään vai pakosta kun vaimo keittää eikä kysy mielipiteitä.

Vierailija
27/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puuroa? Pakotettuna teineille? Oletko tosissasi? Tekee kyllä ihan oikein tässä tapauksessa. Anna nyt herranjumala itse valita leipänsä. Vai oletko joku he*vetin köyhä

Puuroa ollaan syöty alusta asti kerran kaksi viikossa. Sen joukkoon voi lisätä haluamiaan asioita kuten marjoja, voisilmän, öljyä (ravintoterapeutin suositus), maitoa, sokeria tai mitä tykkääkään ottaa. Jotkut laittavat raejuustoakin.

Vierailija
28/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nillität ap??

No voisiko sanoa että ota leipää kaveriksi mutta syöthän vähän sitä puuroakin.

Kommunikoinnissa teillä ainakin on ongelmia; meillä ei voisi käydä niin että ruoka laitettaisiin tuosta vaan roskiin ja otettaisiin muuta. Nimittäin olisi kysytty mikä maistuu ja laitettu sitä. Jos joku ei miellytä siitä voi keskustella, jos on jo lautasella niin maistetaan ainakin. Puurostahan ei moni todellakaan pidä enkä sitä pakottaisi syömään. Sitä paitsi joo, teini ottaa itse aamupalansa.

Vierailija
29/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se leipä toki halpaa jos itse tekee, mutta ei ap:n tarvitse alkaa sitä tekemään jos teinille ei puuro maistu. Aineksia kaappiin ja teini voi itse opetella leipomaan leivät.

Vierailija
30/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä heittäisin teinin roskiin. 

Ei vaan, mun mielestä ihan kohtuullista että olet pahoittanut mielesi. Mun mielestä lapset syö tasan tarkkaan sitä mitä on tarjolla, niin kauan kun eivät ruokia ja elämistään itse maksa. On ihan hyvä, että välillä on puuroa ja välillä leipää. On vaihtelua. Mielestäni on kunnioituksen puutetta, jos ruokaa heitetään roskiin ja otetaan jotain mitä itse halutaan, piittaamatta pätkääkään siitä että muut kyllä syö sitä puuroa ja näin ollen sitä leikkelettä yms riittäisi seuraavaan kertaan kaikille. Nyt ei riitä, jos teini itsekkäästi ottaa milloin lystää.

Jos ja kun puurosta ei tykkää, niin siitä voisi koittaa tehdä jotenkin mieluisampaa syötävää, esim. mehukeittoa, raejuustoa ja banaania sekaan? Tai vähän kanelia puuron päälle.. Erilaisia makuja voi puuronkin kanssa kokeilla.

Jeps, juuri näin. Vuosia olemme puuroa syöneet kerran kaksi viikossa. Useimmiten kaura-, ohra- tai riisipuuroa eli sitä, mikä meillä menee parhaiten. Erilaisia lisukkeita on tarjolla on tykkää ottaa kuten voisilmä, maitoa, marjoja, mehukeittoa, raejuustoa, kanelia, sokeria, hilloa. Puuro tuo vaihtelua ja tasapainottaa ruokamenoja. Välillä saa ne marjatkin menemään parhaiten puuron kera.

Ap.

Vierailija
31/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset syövät Suomessa puuroa koko päiväkoti-iän joka jumalan aamu ja tämä kammottava tapa jatkuu myös kotona sekä ajoittain koulussa. Ymmärrettävästi vuosikausien puurontuputus alkaa riittämään teini-iässä.

Itse en voi syödä puuroa oksentamatta. On se niin pahaa.

Vierailija
32/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeastiko ihmiset antaa lastensa päättää mitä syövät tai eivät syö? Ei tulisi kuuloonkaan meillä.. Sitä syödään mitä on tarjolla ja jos ei kelpaa, niin on nälissään. Ei ihme, että nykynuoret on kiukuttelevia lumihiutaleita, jotka pahoittaa mielensä jos ei ole heille mieluista ruokaa tarjolla, jos jo kotona annetaan pompottaa vanhempia miten lystää ja vanhemmat tekee niin kuin lapset käskee.. Ihan uskomatonta!

Aina ei ole hyvää ruokaa tarjolla, eikä saa mitä haluaa. Olen yllättynyt ja suorastaan järkyttynyt, miten moni täällä tuntuu antavan lasten päättää mitä milloinkin syödään tai "maistaisit nyt edes". Voi herranjestas! Ehkä olen huono äiti itse, mutta kyllä meillä lapset syö mukisematta sitä mitä on tarjolla. Toiset tykkää jostain ja toiset jostain, mutta ei meillä ruveta eri ruokia tai tarvikkeita ostamaan kenenkään mieltymysten mukaan.

Vierailija
33/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ne puurojämät voi laittaa leipätaikinaan. 

Vierailija
34/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole laittanut lapsille aamupalaa yli kymmeneen vuoteen, koska ovat siinä hyvin näppäriä itsekin. Ympyrä on myös sikäli sulkeutunut, että meillä nuo teinit, 18 ja 16, tekevät monta kertaa viikossa itse itselleen puuroa aamupalaksi (tai iltapalaksi tai välipalaksi). Taika on ehkä siinä, että olen heidän pikkulapsivuosinaan nähnyt aika paljon vaivaa siinä, että sain ujutettua heille ajatuksen, että puuro on hyvää ja siitä voi varioida juuri mieleisensä annoksen. Tarjosin erilaisia puuroja ja pidin huolen siitä, ettei se ollut mitään mautonta liisteriä. Kun päällisiksi sai vielä valita, ottaako hilloa, marjoja, raejuustoa, siemeniä, joskus kiisseliä, voisilmän tai vaikka kaikki edellä mainitut, niin meillä ei koskaan ole tarvinnut puuron syönnistä tapella. 

Vierailija
35/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen niin hvetin laiska etten jaksa vääntää aamupaloja. Teinit saa tehdä itse, kunhan kertovat minkätyyppisiä tarvikkeita pitää hommata. Hyvää kasvatusta itsenäiseen elämään. Ei sitä aikuisena kukaan tule aamupaloja tekemään kotiin. Tai sitten pitää hommata hyvä elämänkumppani tekemään.

Vierailija
36/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeastiko ihmiset antaa lastensa päättää mitä syövät tai eivät syö? Ei tulisi kuuloonkaan meillä.. Sitä syödään mitä on tarjolla ja jos ei kelpaa, niin on nälissään. Ei ihme, että nykynuoret on kiukuttelevia lumihiutaleita, jotka pahoittaa mielensä jos ei ole heille mieluista ruokaa tarjolla, jos jo kotona annetaan pompottaa vanhempia miten lystää ja vanhemmat tekee niin kuin lapset käskee.. Ihan uskomatonta!

Aina ei ole hyvää ruokaa tarjolla, eikä saa mitä haluaa. Olen yllättynyt ja suorastaan järkyttynyt, miten moni täällä tuntuu antavan lasten päättää mitä milloinkin syödään tai "maistaisit nyt edes". Voi herranjestas! Ehkä olen huono äiti itse, mutta kyllä meillä lapset syö mukisematta sitä mitä on tarjolla. Toiset tykkää jostain ja toiset jostain, mutta ei meillä ruveta eri ruokia tai tarvikkeita ostamaan kenenkään mieltymysten mukaan.

Miksi teillä ei ole aina hyvää ruokaa tarjolla? Tämä on ihme suomalainen juttu, syödään pahaa ruokaa. Miksi? Meillä valitaan ruuat niin että kaikki niistä tykkää. Jos ei pidä puurosta voi ottaa leipää. En kerta kaikkiaan tajua miksi pitää lapsia ruuallakin kyykyttää. Syöt tai itket ja syöt.

Vierailija
37/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se hankalaa jos teiniikäinen ei ymmärrä puhetta.

Vierailija
38/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on sitä kasvattamista, se. Että antaa lapselle/teinille tilaa päättää jostakin, ikäkauden mukaan yhä enemmän.

Se että ruokaan liittää pakkoa, nolaamista, nöyryyttämistä, uhriutumista, kyykyttämistä tunteilla kiristämistä jne on yksiselitteisesti henkistä väkivaltaa.

Miksi kenenkään pitäisi syödä jotain joka ei maistu tai josta ei pidä?

Aamupalalle on erinomaisen helppo varata erilainen valikoima tarvikkeita, joista sitten kukin kokoaa itselleen mieluisan aamupalan.

Vierailija
39/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nillität ap??

Älä ap valehtele!

Itse kerroit aloituksessa säästösyistä syöttäväsi lapsille puuro-aamiaisen 1-2 krt/ vk. Jotta leikkeleet ym. riittävät seuraavalle aterialle.

Oletko itse kuitenkin lihava? Ja mätät kaapista kaiken itsellesi, jää sinulle enemmän kun et teinille anna?

Alkuperäisessä kirjoituksessa mainitaan :"Toki jos puuron jälkeen olisi jäänyt nälkä, niin sitten olisi voinut ottaa leipää ja leikkeleitä".

Miksi haukut muita ja haluaisit pahaa oloa muille? Miksi käännät tosiasioita toisiksi?

Vierailija
40/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teillä ei ole aina hyvää ruokaa tarjolla? Tämä on ihme suomalainen juttu, syödään pahaa ruokaa. Miksi? Meillä valitaan ruuat niin että kaikki niistä tykkää. Jos ei pidä puurosta voi ottaa leipää. En kerta kaikkiaan tajua miksi pitää lapsia ruuallakin kyykyttää. Syöt tai itket ja syöt.

Olet oikeassa. Puuroa ja kesäkeittoa pitää olla kun vanhempien lapsuudessa oli kun elettiin pula-aikaa ja oli pakko syödä sitä mitä sattui kaapista tai maakellarista löytymään. Pahaa on mutta pakko tehdä kun näin on tehty aina ja ennenkin.

Nykyisessä yltäkylläisyydessä voisi tehdä edullisesti myös ravineikasta ja HYVÄÄ ruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän