Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia toistuvia tilanteita koette unissa?

Vierailija
09.11.2022 |

Mulla on usein sellaisia painostavia tilanteita, että menen jonkin ihmisen kotiin ilman lupaa, siis olen siellä salaa. Toinen on tää perinteinen "alasti väärässä paikassa". Mutta se ei ole sellainen, että huomaan yhtäkkiä olevani alasti, vaan että olen alasti, ja jossain vaiheessa se alkaa tuntua kiusalliselta siinä seurassa. Joskus myös niin, että istun vessanpöntöllä ihmisten nähden. Se ikään kuin kuuluu asiaan (pönttö on sellaisessa paikassa), mutta on kiusallista.

Viimeksi näkeväni painostava uni oli juuri sellainen, että olin jonkun asunnossa luvatta. Tilanne ratkesi poikkeuksellisesti hyvässä hengessä.

Kommentit (911)

Vierailija
241/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monia niin saman tyylisiä.

1. Palaan vanhaan koti taloomme ja tajuan, että vuohet ovat unohtuneet muutossa sinne. Siellä ne seisovat tai makaavat korkean lantapatterin päällä vääntynein jäsenin , silmät pullottaen, kieli riippuen vaahtoisesta suusta, ilman kauroja ja vettä. Minä olen kauhuissani: miten olen voinut unohtaa ne ja mitä nyt teen? Yhtä ainutta kotieläintä ei ole minulla ollut, joka ei olisi päässyt mukaan tähän painostavaa uni-galleriaan.

2. Hiiviskelen salaa, ehkä jotain paossa tai jonnekin menossa, ihmisten kodeissa.

Kuljen komeroissa, ilmanvaihtoputkissa, hiirenkoloissa. Aina pelottaa ja jännittää, että jään kiinni. Vaatteita ei yleensä päällä yhtäkään.

3. Tämä on positiivinen. Kotoani, joka ei ole yhtään kotini kaltainen, mutta silti selvästi kotini, löytyy uusia, mielenkiintoisia huoneita. Minä olen innoissani, että täällähän on tämmöistäkin.

4. Klassikko. Joku on hukassa. Ruoka tai vauva tai avain. Minä etsin sitä vimmalla, miljöönä voi olla joku tehdas kiinteistö tai niinkuin pelin grafiikka. Aina selvitettyäni tien yhden esteen tai oven tai minkä tahansa läpi, edessä on uusia esteitä ja paniikki vaan kasvaa.

Vierailija
242/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet esimerkit täällä on tuttuja.

Yksi toistuva mutta muotoaan muuttava painajainen on että olen ulkona ja siellä on karhu. Pelkään tod paljon. Yhden kerran näin unen että ratsastin karhulla kaupungista toiseen, mutta se on ainoa karhu-uni joka ei ollut painajainen. Jotkut painajaistyypit on jo loppunut. Viime vuosina on tullu unet että kuolen oikeesti. On ammuttu ja lentokone syöksynyt ja jotain muuta kans.

Yhteen aikaan näin Hitleristä. Joko se itse tuli paikalle tai sen joukot. No sotaan liitty sekin uni kun Venäjän joukot tuli Viroon ja pisti kaiken matalaksi, tää oli kauan sitten, ennen Krimin valtausta.

Usein nään unta että menen työpaikalle uuteen tai vanhaan, hoitajaksi ja työvuoron päättyessä työt tekemättä, lääkkeet jakamatta, potilaita ihan kauheasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huono matikassa. Unessa saatan saada jonkun oivalluksen, ja yhtäkkiä tajuan laskujen "jujun" täydellisesti. Lasken laskuja onnellisena, ja toivon että muistan herättyäni tän "jujun".

Saman tapainrn juttu että tajuan jotain tosi suurta, tyyliin rlämän tarkoituksen. Tässä kohtaa aina havahdun sen verran että tajuan, että asia pitäisi kirjata ylös että muistan sen hereillä. Aina vaan olen liian väsynyt, jatkan uniani ja toiveajattelen että tällä kertaa muistan kyllä asian.

Sitten kun uni toistuu seuraavan kerran, jaksaisitko kirjoittaa muistiin sen elämän tarkoituksen ja kertoa sen meillekin? Kiitos!

Elämän tarkoitus on 42.

Mistä tuo juttu on? Onko se jostain elokuvasta tai kirjasta?

Douglas Adamsin Liftarin oppaasta. Sci-fi kirja josta on myös tehty hauska elokuva.

Kiitos tiedosta! Täytyykin lukea vihdoin tuo kirja, jonka olen kuullut mainittavan monesti.

Vierailija
244/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Hissit, bussit ja ratikat ajelee, minne sattuu. Hissi lentää avaruuteen ja paikallisbussi satojen kilometrien päähän. 

-Todella kamalat painajaiset alkaa yleensä niin, että olen ihan tavallisessa paikassa tuttujen ihmisten seurassa, mutta nämä ihmiset käyttäytyy todella ilkeästi ja tylysti. Hetken päästä menee aina hermo ja jättäydyn yksinäni ja kohtaan aika äkkiä jonkun kamalan olennon

-Jos näen unta lemmikin omistamisesta, niin usein huomaan jossain vaiheessa lemmikin olevan hyvin huonokuntoinen, nälissään ja masentunut ja tajuan, että olen laiminlyönyt sitä kuukausia jättämällä sen monta kertaa viikoiksi yksin kotiin/talliin ilman hoitoa. Tällaiset unet on ihan hirveitä, enkä onneksi näe niitä kauhean usein.

Vierailija
245/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain vaiheessa näin monta kertaa unta, jossa olin lentokoneessa, johon tuli jotain vikaa ja sen täytyi tehdä pakkolasku tai se meinaa syöksyä mereen tms. Tai että ajan autoa moottoritiellä ja tajuan, etten osaa ajaa autoa (en siis oikeastikaan osaa). Todella ahdistavia unia, joista herätessä olen aina helpottunut.

Mullakin oli aiemmin autollaajo-unia. Saatoin esim peruuttaa 80 km/h vauhtia. Sit myös ajoin pimeällä ja valot sammu enkä saanu ajovaloja takas päälle. Helpotti vähän kun ajoin sitten kortin.

Vierailija
246/911 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villasukkauni. Mummo neulonut villasukat, mutta niissä on jotain vikaa, esim. ei mahdu jalkaan tai ei tule postipakettina tai silmukat lähtee purkautumaan.

Aika monin uniin vaikuttaa ulkoiset tekijät ja tuo villasukkauni on sellainen, koska saatan potkia peiton pois päältä yöllä. Todennäköisesti keho sanoo, että varpaat kohta palelee ja alitajunta tuottaa sen uneksi.

Kun kuorsasin aiemmin, näin unia, että suu on täynnä purkkaa tai että juoksen niin kovaa että olen läkähdyksissäni. Siihen heräsin, keho antoi alitajunnalle viestin, että herätys, tukehdut kohta kuorsaukseen.

Vierailija
247/911 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime yönä ostin torilla tavaraa, syli oli jo täynnä, mutta vielä jokin puuttui. Luulen, että unessa joulu oli lähestymässä ja kai joululahjoiksi ne tavarat. Ihastuksenkohteeni tuli torilla vastaan ja nauraa kihertelin kuin pikkutyttö. En nähnyt kunnolla hänen kasvojaan, joten nyt en tiedäkään, kehen olin ihastunut. Hän kuitenkin antoi suukon poskelle, mikä olisi tosielämässä aika upea ele. Jostain syystä minun piti lähteä kuitenkin karkuun torilta. En muista, kuka ajoi takaa vai oliko siellä turvatonta muuten vaan, mutta karkuun lähdin hyppäämällä veneeseen ja käynnisti perämoottorin ja lähdin pitkin jokea. Mistä lienee joki ilmestynyt siihen torin viereen. Osasin ohjata venettäkin hyvin sulavasti.

Minun unissa usein toistuu noita teemoja: olen torilla tai yleisötapahtumassa ja tulee jokin dramaattinen käänne. Näen usein unta taidoista, joita minulla ei oikeasti ole. Nyt se oli sulava moottoriveneellä ajo, mutta taito voi olla vaikka sirkuksessa trapetsitaiteilu tai uimahyppy viidellä voltilla.

Vierailija
248/911 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse näen samat kaksois vauvat kuukausittain kehdossa saunan nurkassa.

Siinä ne keskenään leikkii ja kikattelee kunnes leikki hiljalleen kovenee ja alkavat lopulta syömään toisiansa elävältä.

Perhe ihmisenä hieman jarruttaa miettimään lapsien tekoa uudelleen.

Vierailija
249/911 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina erään eksän kanssa jossain ja minulla on hirveän lämmin ja hyvä olla. Lopulta unessa usein myös harrastetaan seksiä, mutta havahdun aina ennen orgasmia.

Mikähän näissä unissa onkin, että aina katkeavat juuri parhaalla hetkellä, kuten joku muukin tuolla jo sanoi.

Olisi mukavaa joskus päästä maaliin asti :)

Vierailija
250/911 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen joskus taloja, jotka on rakennettu pelkästään lasista.

Usein ne talot ovat olemassa jostain tavallisesta rakennusmateriaalista rakennettuina. Ja ne ovat olleet jotenkin mukana elämässäni.

Vierailija
251/911 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jään unissa usein jumiin hissiin, joka sekoaa täysin ja liikkuu ihan minne sattuu. Joskus sivusuunnassakin. Todella ahdistavaa.

Vierailija
252/911 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näen joskus unta että olenkin jälleen aliupseerikoulussa, enkä jotenkaan saa tuotua esille että olen jo käynyt sen mikä on unessa turhauttavaa, ja se uni on kevyttä painajaisunta. Vastaavaa teemaa kuulemma esiintyy suomalaisilla miehillä. Ja siitä on jo 40 v kun tuo on käyty, enkä kokenut sitä mitenkään erityisemmin rasittavaksi silloin. Jäljen se on kumminkin jättänyt.

Jotenkin nuo kouluun palaamiset on unissa yleisiä. Itse (taas kerran) näin unta opiskeluista, kävin uudestaan osan ammattiini valmistavasta koulusta. Sain salattua että olen jo valmistunut aiemmin. Sekavaa. Olin samalla se 23 vuotias ja nykyinen 61.... asuin (taas) siinä kerrostalossa, missä hissi ei toimi, rappuja ei ole, eikä ovet pysy lukossa.

Vierailija
253/911 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lapsia alle kolmekymppisenä näin toistuvasti unia, joissa olin unohtanut hoitaa lemmikkiä tai akvaariota ja kauhistuneena muistin sen yhtäkkiä. Kehoni varmastikin yritti muistutella, että olisi jo aika hankkia lapsia. Lasten saamisen jälkeen en ole näitä unia enää nähnyt. Ovatkin jo teini-ikäisiä.

Vierailija
254/911 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nähnyt varmaan 20 vuotta silloin tällöin unta, jossa olen hakenut ja saanut Hekan asunnon (Helsingin kaupungin vuokra-asunnon) vaikkei ole tarvetta sille. Asunto on ollut jo vuosia mun nimissä, mulla on avain sinne ja olen käynyt katsomassa sitä. En kuitenkaan ole koskaan maksanut sen vuokraa. Asunnossa on edellisen asukkaan huonekaluja ja tavaroita paljon ja hän asuu ulkomailla. Unessa mulla alkaa muuttopäivä lähestyä enkä ole pakannut mitään, mulla ei ole muuttoautoa eikä muuttofirmaa ja kämpässä on tosiaan edellisen asukkaan tavarat. Uni loppuu aina siihen, että hermoilen tulevaa muuttoa, mutta koskaan en ehdi muuttaa. Asunto on korkeassa kerrostalossa välillä Vallilassa (tiedän talon, on mun nuoruuden maisemia) tai sitten jossain Itä-Helsingissä korkean mäen päällä.

Vierailija
255/911 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi kiskon kurkustani purkkaa, sitä tulee tosi paljon ja helpottaa oloa, kun saan sen pois.

Mä olen nähnyt inhottavia unia, joissa puristan mustapäätä tai finniä, ja sitä tavaraa vain tulee ja tulee. Lopulta huomaan, että tyyliin nenä tai poskipää on jotenkin lommolla ja romahtanut, eli olen puristanut ulos jotain kasvojen kantavia rakenteita.

Vierailija
256/911 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seksiunet päättyvät aina kesken kaiken.

Mun seksiunissa miehen penis onkin aina jotakin omituista. Vaikkapa venyvä, keltainen, tosi ohut muoviletku joka menee rullalle, tai kukka, tai mikä tahansa erittäin hämmentävä ja epäkäytännöllinen esine. Koetan sitten kohteliaasti käyttäytyä kuin siinä ei olisi mitään erikoista.

Vierailija
257/911 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hämmentävää lukea, miten paljon toisilla on samantapaisia unia kuin minulla.

Vierailija
258/911 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmin toistuva uni on sellainen, missä yritän kiireessä ehtiä aamulla kouluun ja kaikki on hukassa, läksyt tekemättä, vaatteet likaiset, matkan varrella huomaan, että tavaroita puuttuu ja pitää palata hakemaan, linja-auton valot häämöttävät jo pimeydestä mutta askel lipsuu sohjossa enkä millään pääse eteenpäin. En tiedä, oliko myöhästymisen pelko joskus niin traumaattinen vakiotila, että yhä vainoaa unissa. Kouluajoista on kuitenkin jo aika monta vuosikymmentä.

Toinen on se, että joku roisto on ulko-oven takana ja yritän saada äkkiä lukituksi oven ennen kuin hän avaa sen. Paha vaan, että nykyisessä asunnossa pitäisi ensin raottaa ovea, että saa oven laidassa olevan lukitusnapin oikealle kohdalle.

Vierailija
259/911 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoissa asunnoissa asuminen, ei missään asumiskelvottomissa, paremminkin sellaisissa retrotyylisissä.

Painajaisia:

-Olen lapsena pakotettu menemään vessaan joka on ihan hirveässä kunnossa.

-Joudun uudestaan kouluun tai armeijaan.

Vierailija
260/911 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hämmentävää lukea, miten paljon toisilla on samantapaisia unia kuin minulla.

Sanos muuta. Monikin on täällä kertonut uneni niin täsmällisesti, että tuntuu mahdottomalta, etteivät viestit ole omiani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi