Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autoilun vaikeuttaminen näivetti Helsingin keskustan, nyt kaavaillaan katujen kattamista jotta ihmiset saataisiin takaisin.

Vierailija
08.11.2022 |

Aika pihalla tuo nykyinen valtuusto. https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009183875.html

Kommentit (280)

Vierailija
81/280 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä keskustassa yleensäkään niin ihmeellistä on? Espoo pärjää vallan mainioisti ilman keskustaa.

Tämähän se onkin juuri se perusongelma. Keskustassa ei ole mitään niin ihmeellistä, joka vetäisi ihmiset sinne rahansa kantamaan.

Vierailija
82/280 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta kun samat liikkeet löytyy eripuolelle pk-.seutua rakennetuista kauppakeskuksista, niin moniko ajaisi keskustaan vaikka siellä olisi miten halpaa tai helppoa pysäköidä? Kivijalkamyymälästä moni vielä vaihtanut nettikauppoihin, kun kotimaisten kauppojen sijasta voit ostaa laajemmalla valikoimalla ja halvemmalla hinnalla ulkomaisesta nettikaupasta.

Olen täysin samaa mieltä. Keskustat vaan ovat hinnoitelleet itsensä ulos kauppapaikkana. Ostokset tehdään netissä tai edullisemmissa kauppakeskuksissa. Samalla reissulla hoituu harrastukset , ruokailu ja viihde. Ihmisillä ei ole mitään tarvetta tulla viettämään aikaansa keskustaan. Tähän toki tätä halua vähentää myös se keskustassa joka paikassa lorviva epämääräinen aines.

Olen tästä kyllä eri mieltä. Keskustan tai kauppakeskusten kaupoissa on usein halvemmat hinnat ja sellaisia tarjouksia, joita nettikaupoissa ei juuri koskaan ole. Menisin myös keskustaan mielelläni, jos pysäköinti ei maksaisi 20 euroa kerralta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/280 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä istuu tiukassa tämä uskomus. Ei keskustan väitetyllä näivettymisellä ole mitään tekemistä sen kanssa mitä keskustassa on tapahtunut. Tilanne on sama joka ikisessä suomalaisessa kaupungissa pienestä suureen, automarketit ja kauppakeskukset tulivat. Noh, tietysti jos autoilun hankaloittaminen käsitetään siten että jotain Jumboa tai Selloa tai Ideaparkkeja ei rakenneta keskustaan niin ehkä se on sitten niin.

Onhan Helsingin keskustassakin ostoskeskuksia esim Forum, Kluuvi, Kamppi, Redi ja Tripla. Jostain mystisestä syystä myynti keskustasta kauempana olevissa autolla helposti saavutettavissa ostareissa esim. Jumbossa on monin verroin suurempi. Mitäköhän tämä johtuu mielestäsi?

Tottakai jonnekin Jumboon on helpompi ajaa mitarin viertä kuin keskustaan niemen kärjelle koko esikaupunkialueen läpi. Tämä ei tosin liity pysäköinnin maksullisuuteen mitenkään.

Vierailija
84/280 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netistä on niin paljon halvempi tilata. Tilasin viimeviikolla clinique puuterin 23e -> sama Sokoksella 46e. Ralph Laurenin villapaidan 82e -> stockalla 199e. Hullut päivät oli yks vitsi. Halpaa pskaa kalliilla hinnalla, nettikauppojen tarjoukset on sentään oikeasti tarjouksia.

Vierailija
85/280 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä pikkuhiljaa kannattaisi hyväksyä se, että ajat ovat muuttuneet. Ostokset tehdään netissä tai ostareissa ja ylipäätään ihmiset pyrkivät vähentämään kulutusta. Nyt kun vielä kamalin painaa päälle, yhä harvemmalla on ylipäätään vara kuluttaa palveluita ja viihdettä. Suomalaiset ylipäätään ei ole niin sosiaalisia, että viihtyisivät lorvimassa kaupungilla tai istuskelemassa katukahviloissa. Se ,että jotkut sisäpihat ja kävelykadun katettaisiin ei kumminkaan muuta Helsingin säätä , syksyn ja talven sateita, viimaa ja pimeyttä.

Työssäkäyvillä ei ole aikaa lorvia kaupungilla ja työttömillä ei ole varaa. Vähemmäksi jää sitten väistämättä se porukka, joka siellä käy.

Vierailija
86/280 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka pysäköiminen olisi ollut ilmaista aina, olisi iso osa siirtynyt peltomarketteihin sinä päivänä, kun ne rakennettiin. Turha syyttää pelkästään hintavaa pysäköintiä. Itse käyn mieluiten juuri keskustassa ostoksilla. En viihdy kauppakeskuksissa, vaan nautin kaupungin sykkeestä, kauniista arkkitehtuurista, kulttuurista ja kivijalkakaupoista. Netistä tilaan harvoin mitään.

Olen samaa mieltä. Inhoan kauppakeskuksia. On ihan eri fiilis kävellä Fredalla ja lähikaduilla, poiketa pikkukauppoihin kuin jossain kauppakeskuksessa. Puolet Helsingin kotitalouksista on autottomia kuten pormestari Vartiainen ja Halla-aho.

Vierailija
87/280 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka pysäköiminen olisi ollut ilmaista aina, olisi iso osa siirtynyt peltomarketteihin sinä päivänä, kun ne rakennettiin. Turha syyttää pelkästään hintavaa pysäköintiä. Itse käyn mieluiten juuri keskustassa ostoksilla. En viihdy kauppakeskuksissa, vaan nautin kaupungin sykkeestä, kauniista arkkitehtuurista, kulttuurista ja kivijalkakaupoista. Netistä tilaan harvoin mitään.

Millä perusteella ne pysäköintipaikat pitäisi sitten jakaa, jos ei maksuhalukkuuden? Ihan sama minne ajat, ovat paikat aina täynnä oli hinta mikä tahansa. Helsinki on rakennettu hevos- ja raitiovaunuille, ei sadoille tuhansille autoille. Pelkästään 2000-luvulla ydinkeskustaan on rakennettu tuhansia ja tuhansia uusia parkkipaikkoja, mutta autojen määrän kkasvu on yksinkertaisesti liikaa.

Vierailija
88/280 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietäen Suomen, eiköhän kohta keksitä joku pakollinen ostoskeskusmaksu koska autoliikenne ja halpa muotikaupat ja maksullinen parkki näihin tulee PAKOLLISEKSI. Tällä sitten vihreät selittää että se tekee keskustasta ja HSL lipusta elinvoimaisemmat

Espoossahan Vihreät paskoi sen Ikean viereen kaavaillun jättiostarin, kun olisi liian kaukana radasta, mutta autolla helposti saavutettavissa = NO NO. Vuosikausien itkemisen ja valituskierrosten jälkeen saivat vesitettyä homman niin että ostarin saa kyllä rakentaa, mutta päivittäiskavarataupan kerrosneliöt on rajattu niin pieneksi että prisma ja cittari eivät mahdu saman katon alle eli koko ostari jää hyvin todennäköisesti rakentamatta.

Varsinainen vitsi kun tuosta menee junalle busseja viiden minuutin välein - eikö se liityntäliikenne nyt sitten kelpaakaan?

Ostarin vetovoima perustuu siihen, että se auto saadaan ihan ostarin viereen/parkkihalliin parkkiin helposti ja ilmaiseksi. Tähän on helppo käydä viemässä ostoksia sitä mukaan kun niitä kertyy. Ei kai kukaan laahaa kaikkea koko reissun ajan mukana?

Vierailija
89/280 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä voisin käydä shoppailemassa Helsingin keskustassa, jos olisi vielä ilmaisia katuparkkeja. En vaan viitsi maksaa montaa kymppiä maan alla kökkimisestä. Ja junalla oon tosiaan käynyt shoppailemassa, mutta jos esim. ostat sisustustavaraa, niin et kierrä kuin sen yhden kaupan ja sitten raahaat ne ostokset junassa kotiin. Jos olisi auto kaupan edessä, kuskaisit tietty ne ostoksesi sinne, ja menisit vielä muihinkin kauppoihin.

Vierailija
90/280 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä istuu tiukassa tämä uskomus. Ei keskustan väitetyllä näivettymisellä ole mitään tekemistä sen kanssa mitä keskustassa on tapahtunut. Tilanne on sama joka ikisessä suomalaisessa kaupungissa pienestä suureen, automarketit ja kauppakeskukset tulivat. Noh, tietysti jos autoilun hankaloittaminen käsitetään siten että jotain Jumboa tai Selloa tai Ideaparkkeja ei rakenneta keskustaan niin ehkä se on sitten niin.

Onhan Helsingin keskustassakin ostoskeskuksia esim Forum, Kluuvi, Kamppi, Redi ja Tripla. Jostain mystisestä syystä myynti keskustasta kauempana olevissa autolla helposti saavutettavissa ostareissa esim. Jumbossa on monin verroin suurempi. Mitäköhän tämä johtuu mielestäsi?

Tottakai jonnekin Jumboon on helpompi ajaa mitarin viertä kuin keskustaan niemen kärjelle koko esikaupunkialueen läpi. Tämä ei tosin liity pysäköinnin maksullisuuteen mitenkään.

Aika sama matka, jos ei aja ruuhka-aikaan. Tulen motaria pitkin Hämeestä.

Vierailija
91/280 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä voisin käydä shoppailemassa Helsingin keskustassa, jos olisi vielä ilmaisia katuparkkeja. En vaan viitsi maksaa montaa kymppiä maan alla kökkimisestä. Ja junalla oon tosiaan käynyt shoppailemassa, mutta jos esim. ostat sisustustavaraa, niin et kierrä kuin sen yhden kaupan ja sitten raahaat ne ostokset junassa kotiin. Jos olisi auto kaupan edessä, kuskaisit tietty ne ostoksesi sinne, ja menisit vielä muihinkin kauppoihin.

Ymmärrän hyvin pointtisi, mutta näet varmaan itsekin, että ei ole realistista ajatella, että kaikki stockalla asioivat voisivat parkkeerata suoraan kellon alle? Muun muassa tämän kaltaisten rakenteellisten syiden takia peltomarketit ovat olleet järjessä avajaisistaan alkaen.

Vierailija
92/280 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai missään kaupungissa ole ilmaisia parkkipaikkoja ihan keskustan kauppojen edessä. Tuntitaksa kadulla Helsingissä on 4euroa, mutta jo Kaivopuiston kaduilla 2euroa.

Vierailija
93/280 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Inhoan kauppakeskuksia. On ihan eri fiilis kävellä Fredalla ja lähikaduilla, poiketa pikkukauppoihin kuin jossain kauppakeskuksessa. Puolet Helsingin kotitalouksista on autottomia kuten pormestari Vartiainen ja Halla-aho.

Moni kuitenkin valitsee mieluummin sen fiiliksen kun saa tehdä ostokset mukavasti kauppakeskuksessa ja tavarat suoraan autoon. Mahdollisuuksien mukaan käytän netti kaupoaa. Nytkin tilasin haluamani vaatteet vaivattomasti nettikaupassa sen sijaan että olisin käyttänyt aikaa liikkeissä kiertelyyn. Minulle Keskustassa ei ole mitään kiinnostavia liikkeitä.

Vierailija
94/280 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä pikkuhiljaa kannattaisi hyväksyä se, että ajat ovat muuttuneet. Ostokset tehdään netissä tai ostareissa ja ylipäätään ihmiset pyrkivät vähentämään kulutusta. Nyt kun vielä kamalin painaa päälle, yhä harvemmalla on ylipäätään vara kuluttaa palveluita ja viihdettä. Suomalaiset ylipäätään ei ole niin sosiaalisia, että viihtyisivät lorvimassa kaupungilla tai istuskelemassa katukahviloissa. Se ,että jotkut sisäpihat ja kävelykadun katettaisiin ei kumminkaan muuta Helsingin säätä , syksyn ja talven sateita, viimaa ja pimeyttä.

Työssäkäyvillä ei ole aikaa lorvia kaupungilla ja työttömillä ei ole varaa. Vähemmäksi jää sitten väistämättä se porukka, joka siellä käy.

Jos pääsen töistä klo 17, ehdin hyvin puoli kuudeksi keskustaan optikolle minkä yhteydessä voin hakea samalla haluamani hiustenmuotoilutuotteen Stockalta ja syödä illallissalaatin katukahvilassa. Simppeliä ja näin usein teenkin.

Vierailija
95/280 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni kuitenkin valitsee mieluummin sen fiiliksen kun saa tehdä ostokset mukavasti kauppakeskuksessa ja tavarat suoraan autoon. Mahdollisuuksien mukaan käytän netti kaupoaa. Nytkin tilasin haluamani vaatteet vaivattomasti nettikaupassa sen sijaan että olisin käyttänyt aikaa liikkeissä kiertelyyn. Minulle Keskustassa ei ole mitään kiinnostavia liikkeitä.

Näin me ihmiset ollaan erilaisia eikä siinä ole mitään vikaa.

Vierailija
96/280 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai missään kaupungissa ole ilmaisia parkkipaikkoja ihan keskustan kauppojen edessä. Tuntitaksa kadulla Helsingissä on 4euroa, mutta jo Kaivopuiston kaduilla 2euroa.

Aivan Porin keskustassa on ilmainen parkki Sokoksen katolla ja Isokarhu-ostoskeskuksen parkkitalossa. Eipä muuten tulisi koskaan keskustassa käytyä mikäli näin ei olisi

Vierailija
97/280 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella ne pysäköintipaikat pitäisi sitten jakaa, jos ei maksuhalukkuuden? Ihan sama minne ajat, ovat paikat aina täynnä oli hinta mikä tahansa. Helsinki on rakennettu hevos- ja raitiovaunuille, ei sadoille tuhansille autoille. Pelkästään 2000-luvulla ydinkeskustaan on rakennettu tuhansia ja tuhansia uusia parkkipaikkoja, mutta autojen määrän kkasvu on yksinkertaisesti liikaa.

Pelkästään autoistumisaste on räjähtäny käsiin viimeisen 50v aikana. Oletteko käyneet 50-luvulla rakennetuissa Helsingin lähiöissä? Niissä on ehkä 5 autohallia ekassa kerroksessa koko taloyhtiön käyttöön. Yhe suurempi osa Helsinkiin muuttavista on autollisia mikä lisää painetta entuudestaan.

Vierailija
98/280 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Helppo saavutettavuus autolla vaikuttaa. Sinänsähän ns. kävijämäärä on esim. Kampissa suurempi, mutta kävijää kohti Jumbossa ostokset ovat monin verroin suurempia. Rediä taas ei pelasta edes 3 h ilmainen parkki.

Vierailija
99/280 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autoilua keskustassa on hankaloitettu monessa muussakin kaupungissa kuin Helsingissä. 

Vierailija
100/280 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi