Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi isojen koirien omistajat ylenkatsovat pieniä koiria ja heidän omistajaan?

Vierailija
07.11.2022 |

Oletteko itse huomanneet?
Vähän väliä on joku isomman koiran omistaja haukkumassa kaikki "pikku Fifit" ja heidän omistajansa maan rakoon, kun taas heidän oma koiransa on niin mahtavan suuri ja vaarallinen, jota kaikkien kuuluu pelätä ja väistää. Välillä kun nuita keskusteluja lukee, niin tulee olo, että iso koira hankitaan sen takia, että voidaan ylenkatsoa muita

Kommentit (113)

Vierailija
41/113 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän huudeilla ei onneksi ole yhtään aggressiivista isoa koiraa, mutta valitettavan monta räksyttävää pikkukoiraa ja jotkut näistä vihaisia. Suurin osa näistä ongelmatapauksista on vanhemman naishenkilön omistamia. Todennäköisesti eivät osaa tai ymmärrä, että pienikin koira täytyy kouluttaa ja sitäkin täytyy lenkittää kunnolla. Pari tapausta väistän oman koirani kanssa jo kaukaa, koska ne saattavat näykkäistä koiraani jos päästetään liian lähelle ja nämä mammathan päästävät. "Voi voi, äläs nyt fifi viitsi, voi voi, katsos nyt kun toinen on niin kiltti, äläs nyt viitsi lässyn lässyn..."

Tuo voisi olla itseni kirjoittama, niin on tuttua tarinaa! Onko mitään ärsyttävämpää kuin räksyttävälle ja näykkimään pyrkivälle koiralle lässyttävä omistaja: Fifi nätisti, nätisti nyt. Mikä komento on "nätisti"? 

Vierailija
42/113 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

9/10 pikkukoirasta on koulutettu surkeasti. Haukkuvat hihnassakin. Oma koirani ei niihin rottiin reagoi ja kiitän häntä aina kovaan ääneen ohitustilanteissa ettei reagoinut PASCAKOIRAAAN

Pasca-provo :DDDDD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/113 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koiranomistajia on tietysti monenlaisia, kuten ihmisiäkin. Kukaan pienen koiran omistaja ei kuitenkaan ole vielä varsinaisesti vastannut siihen, että miksi on ottanut pienen koiran. Jos kerran haluaa vaikka lenkkeillä koiran kanssa, niin miksi ei ole ottanut lenkkikaveriksi sellaista, jonka tassujen päälle astumista ei tarvitse pelätä? 

Siinä olen jonkun edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että kyse ei ole niinkään rodusta vaan omistajista. Kun olin oman koirani kanssa koirakoulussa, niin tähtioppilas oli sellainen kääpiökoiran pentu. Oli maailman suloisin näky, kun sellainen opetteli tulemaan luokse ja vierelle. Mutta: ainoa pikkukoiran pentu oli sillä kurssilla eikä muilla kursseilla ole paljoa chihuahoja tai muita vastaavia näkynyt. Ja itse epäilen, että yksi syy ottaa pieni koira on juuri se, että ajattelee sen menevän "siinä sivussa" ilman sen kummempaa koulutusta.  Kun eihän se vaaraksi ole kenelläkään. 

Haluaisin muuten kuulla eläinlääkärin mielipiteen siihen, onko terveellistä lenkittää ihan pientä koiraa kovin paljoa, kahden tunnin lenkkejä tms. Täällähän on todettu, että hyvin jaksaa se pieninkin koira.  Enkä nyt siis väitä mitään, kyselen vain. 

Minulla on ennen ollut isoja koiria, nykyään omistan chihuahuan. Hankin pienen koiran siksi, että en omista autoa ja pientä on niin paljon helpompi kuljettaa bussilla. Jos täytyy saada kädet vapaiksi, niin koiran voi laittaa vaikka istumaan omaan kantokassiinsa.

Olin hieman ennakkoluuloinen rodun suhteen, mutta koira on nyt ollut minulla 7 vuotta ja se on ihan samanlainen koira kuin isotkin koirat. Ja lenkkeilen sen kanssa todella paljon, vaikka en toki ihan niin paljoa kuin entisten isojen koirien kanssa.

Onko haukkuherkkä? Mietin myös pientä koiraa seuraavaksi, että voisin ottaa joka paikkaan mukaan kantokassissa. 

Vierailija
44/113 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päin isoin osa irtokoirista tai pitkässä flexissä poukkoilevista koirista on pikkukoiria. Ja aina niiden irtipitämistä jne, perustellaan sillä, että ne ovat niin pieniä etteivät voi satuttaa ketään. Minua pelkoagressiivisen keskikokoisen koiran omistajana ei kauheasti lohduta, että koulutuksemme menee toistuvasti hukkaan ja lisäksi saan pelätä, että pikkuiselle käy köpelösti. 

En silti ymmärrä tuota rotittelua ja kaikkien pikkukoirien dissaamista. Toki itsekin kyseenalaistan voimakkaasti sairaiksi jalostettujen koirien (ranskanbulldoggi, chihuahua, mopsi jne.) ottamista ja pienissä koirissa näitä on paljon. En silti alkaisi haukkumaan kenenkään rakasta lemmikkiä, etenkin kun ongelmat ovat aina hihnan toisessa päässä.

Hauskana lisänä voin kertoa, että oman kotikatuni varressa asuu nainen jolla on pahasti pelkoaggressiivinen villakoira. Aloimme treenikavereiksi tuon naisen kanssa, koska kumpikin meistä halusi auttaa koiraansa pelkotilojen kanssa. Ollaan treenailtu paljon koiriemme kanssa ja nykyään lenkkeillään useita kertoja viikossa yhdessä, 5 kg villakoira ja minun 25 kg husky-mix sulassa sovussa :)

Vierailija
45/113 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei koiraa ikinä ole ollut, mutta tässä oma esimerkkini koirista. Isot koirat koulutetaan hyvin, koska niillä on voimaa, eikä ne voi hyppiä noin vain iloissaankaan pitkin ihmistä, koska ihminen kaatuu.

98% pienistä koirista jotka tulleet vastaan, jos ne ei ois hihnassa, ne ois purru mua jo. Yhdellä kuonokoppa, ohi kävellessään murisee ja haukkuu. Omistaja vaan, no soo soo ei saa, höpö höpö. Tuttavan pieni koira murisee kaikille, no höpö höpö sillekin sanotaan.

Tuttavan berhandilainen käveli lenkillä suoraan, eikä pääkään kääntyny kun pieni koira käveli vastaan. Ennakkoasenteet ne minullakin tullu kokemuksista, että pienten koirien omistajat yleensä ei viitsi opettaa pieniä koiriaan tavoille, koska ne on niin pieniä, ei niitä saa komentaa.

Sehän on juuri näin. Jos iso koirani hyppäisi tassut vastaantulevan olkapäille, niin mitähän siitä seuraisi. Varmaan soittaisi poliisit. Pikkukoirat hyppivät polvia vasten ja likaavat housut. No, mitä siitä, kyllä on niin suloinen hauva. 

Vierailija
46/113 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei koiraa ikinä ole ollut, mutta tässä oma esimerkkini koirista. Isot koirat koulutetaan hyvin, koska niillä on voimaa, eikä ne voi hyppiä noin vain iloissaankaan pitkin ihmistä, koska ihminen kaatuu.

98% pienistä koirista jotka tulleet vastaan, jos ne ei ois hihnassa, ne ois purru mua jo. Yhdellä kuonokoppa, ohi kävellessään murisee ja haukkuu. Omistaja vaan, no soo soo ei saa, höpö höpö. Tuttavan pieni koira murisee kaikille, no höpö höpö sillekin sanotaan.

Tuttavan berhandilainen käveli lenkillä suoraan, eikä pääkään kääntyny kun pieni koira käveli vastaan. Ennakkoasenteet ne minullakin tullu kokemuksista, että pienten koirien omistajat yleensä ei viitsi opettaa pieniä koiriaan tavoille, koska ne on niin pieniä, ei niitä saa komentaa.

Sehän on juuri näin. Jos iso koirani hyppäisi tassut vastaantulevan olkapäille, niin mitähän siitä seuraisi. Varmaan soittaisi poliisit. Pikkukoirat hyppivät polvia vasten ja likaavat housut. No, mitä siitä, kyllä on niin suloinen hauva. 

Minua taas ärsyttää, kun kaikki haluavat tulla lässyttämään pienelle koiralleni vaikka se ei välitä muista ihmisistä. Pitää sanoa, ettei koirani ole nyt sosiaalinen ja mennään ohi vaan nopeasti. 

Vierailija
47/113 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavan näköistä kun naapurin kehonrakentaja taluttaa kahta chihua. Ei pahalla. Ja lattiamopin näköiset koirat mistä ei tiedä kumpi pää puree ja kumpi paskoo. Anteeksi vaan.

Vierailija
48/113 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koiranomistajia on tietysti monenlaisia, kuten ihmisiäkin. Kukaan pienen koiran omistaja ei kuitenkaan ole vielä varsinaisesti vastannut siihen, että miksi on ottanut pienen koiran. Jos kerran haluaa vaikka lenkkeillä koiran kanssa, niin miksi ei ole ottanut lenkkikaveriksi sellaista, jonka tassujen päälle astumista ei tarvitse pelätä? 

Siinä olen jonkun edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että kyse ei ole niinkään rodusta vaan omistajista. Kun olin oman koirani kanssa koirakoulussa, niin tähtioppilas oli sellainen kääpiökoiran pentu. Oli maailman suloisin näky, kun sellainen opetteli tulemaan luokse ja vierelle. Mutta: ainoa pikkukoiran pentu oli sillä kurssilla eikä muilla kursseilla ole paljoa chihuahoja tai muita vastaavia näkynyt. Ja itse epäilen, että yksi syy ottaa pieni koira on juuri se, että ajattelee sen menevän "siinä sivussa" ilman sen kummempaa koulutusta.  Kun eihän se vaaraksi ole kenelläkään. 

Haluaisin muuten kuulla eläinlääkärin mielipiteen siihen, onko terveellistä lenkittää ihan pientä koiraa kovin paljoa, kahden tunnin lenkkejä tms. Täällähän on todettu, että hyvin jaksaa se pieninkin koira.  Enkä nyt siis väitä mitään, kyselen vain. 

Minulla on ennen ollut isoja koiria, nykyään omistan chihuahuan. Hankin pienen koiran siksi, että en omista autoa ja pientä on niin paljon helpompi kuljettaa bussilla. Jos täytyy saada kädet vapaiksi, niin koiran voi laittaa vaikka istumaan omaan kantokassiinsa.

Olin hieman ennakkoluuloinen rodun suhteen, mutta koira on nyt ollut minulla 7 vuotta ja se on ihan samanlainen koira kuin isotkin koirat. Ja lenkkeilen sen kanssa todella paljon, vaikka en toki ihan niin paljoa kuin entisten isojen koirien kanssa.

Onko haukkuherkkä? Mietin myös pientä koiraa seuraavaksi, että voisin ottaa joka paikkaan mukaan kantokassissa. 

Riippuu varmaan ihan koirasta, mutta ei välttämättä. Omani haukkuu tosi vähän ja ainoastaan kotona ollessaan, jos ovikello soi tai rappukäytävästä kuuluu jokin poikkeuksellisen kova meteli. Ulkona en ole koskaan kuullut sen haukahtavan. Mutta monet ilmeisesti ovat haukkuherkkiä, ainakin päätellen siitä, kuinka paljon ihmiset ihmettelevät, että miten voi olla noin hiljainen chihuahua :D

Vierailija
49/113 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pientä koiraa on vaikea mieltää koiraksi kun ulkonäkö ja ääni ovat kuin marsulla. Kyllä oikea koira on sen kokoinen että sen kanssa voi käydä lenkillä ja uimassa eikä tarvitse pelätä että se kuolee jos sattuu astumaan tai istumaan päälle.

Ovat varmaan kivoja lemmikkejä, mutta eivät oikeita koiria.

Kuinka leveä perse sulla on, jos vahinggossa voisit istua pienen koiran päälle huomaamatta? 

Koiran vai marsun päälle? 

Vierailija
50/113 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole koiraa, mutta joskus olen sellaista harkinnut, niin olen miettinyt myös sitä, kuinka helppoa sen kanssa on liikkua paikasta toiseen. Esimerkiksi alaskanmalamuuttia en hankkisi, vaikka se unelmieni koira olisikin, koska sitten pitäisi hankkia isompi auto (ja muuttaa maalle), mutta esim göötti kulkisi näppärästi minkä kokoisessa autossa tahansa.

Vierailija
51/113 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole huomannut: T: mäyräkoiran omistaja

Mäykkyjä ei lasketa, nehän on isoja koiria mutta kompaktimmassa paketissa.

Mikä se pieni koira sitten on, jos ei pienikokoinen koira?

Vierailija
52/113 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti täällä suurennellaan pikkukoirien lenkkimääriä. Useiden kilometrien tai tuntien liikunta on pienelle koiralle todella rasittavaa. Pieniä koiria ei ole jalostettu pitkiin matkoihin, joten niiden pienet kehot eivät sitä kovin hyvin kestä. Vallankin jos on vielä jalostuksen tuomia haasteita.

Oikeastaan vain huskyt ja ajokoirat ovat jalostettu kulkemaan pitkiä yhtäjaksoisia matkoja. Koiralle on lajityypillistä, että ne kulkevat lyhyitä matkoja nopeasti ja valtaosa niiden ulkonaoloajasta menee lähiympäristön tutkimiseen ja ruoan/kaluttavan etsimiseen. Jotenkin ihmiset ovat vaan kääntäneet tämän siihen, että koira on tyytyväinen kun sen kanssa laukataan kilometritolkulla päivittäin, vaikka todellisuudessa lenkin sisältö on matkaa merkityksellisempi koiran hyvinvoinnin kannalta.

Vierailija
53/113 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan haluttu pienehköjä koiria. Ne on kätevän kokoisia, ei esimerkiksi tarvitse ostaa koiran takia jumalattoman kokoista autoa ja muukin matkustaminen onnistuu tarvittaessa helpommin. Pienen koiran lähes kaikki kustannukset ovat pienempiä kuin ison, esim. ruoka, lisäravinteet, mato- ym. lääkkeet, matkustaminen, turkin trimmaus (jos tarvitaan), pedit, pannat, valjaat ym. Myös eläinlääkärin tekemien toimenpiteiden hinta nousee yleensä koiran koon mukana.

Ei meillä silti mitään liikuntakyvyttömiä koiria ole ollut, eikä niin heiveröisiä että tuuli ne veisi. Jaksavat lenkkeillä ihan yhtä pitkään kuin isotkin.

Vierailija
54/113 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan havainnut mitään tuollaista, mutta sen sijaan olen tullut todistaneeksi useammankin tahallisen kiusanteon ja häirinnän niiden pikkurakkiensa kanssa liikkuvilta omistajiltaan, kun näkevät jonkun oleman rauhassa jossain syrjemmässä kouluttamassa koiraansa, joka ei välttämättä ole sieltä pienimmästä päästä.

Muutoin sekä isojen että pienten koirien omistajat koirineen tulee varsin hyvin toimeen keskenään molemminpuolisella kunnioituksella.

Vierailija
55/113 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä pikkukoiran etuihin, että sille on tarvittaessa helpompaa löytää halukas hoitaja tai lenkkeilyttäjä, jos itse on estynyt.

Monikaan ei ottaisi jotain jättikoiraa viikoksi asuntoonsa, vaikka pienen voisi ottaa. Pienet eivät ylety tyhjentämään pöytiä, juomaan vessanpöntöstä eivätkä lenkillä paskanna puolta ämpärillistä kerrallaan.

Vierailija
56/113 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halveksu pieniä koiria. Ihmettelen joskus, miksi osa niistä on niin huonosti koulutettuja ja ihan raivopäisiä. Jos minun 45-kiloinen koirani sekoaisi totaalisesti toisen koiran nähdessään, tempoisi hihnassa kaikin voimin täysillä haukkuen ja rähisten toista koiraa kohti ilman mitään kontaktia omistajaansa, niin saattaisi kotikulmilla aika moni kääntyä toiseen suuntaan, kun meidät näkisi. Sanon joskus omalle koiralle, kun näemme tuollaisen raivohuutajakoiran, että "onpas siinä vihainen koira, toivottavasti se ei pure sinua". 

Meidän kulmilla liikkuu useampi tällainen raivohuutajasekoajakoira. Mutta on myös erittäin hyvin koulutettuja pikkukoiria, jotka ohittavat meidät kauniisti kontaktissa omistajaan, mm. eräs australianterrieri ja eräs bichon frise. Eräs toinen bichoni on myös erittäin sympaattinen ja kun on oman berninpaimenkoirani kanssa ollut tekemisissä pennusta saakka, rakastaa isoja koiria yli kaiken.

Vierailija
57/113 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti täällä suurennellaan pikkukoirien lenkkimääriä. Useiden kilometrien tai tuntien liikunta on pienelle koiralle todella rasittavaa. Pieniä koiria ei ole jalostettu pitkiin matkoihin, joten niiden pienet kehot eivät sitä kovin hyvin kestä. Vallankin jos on vielä jalostuksen tuomia haasteita.

Oikeastaan vain huskyt ja ajokoirat ovat jalostettu kulkemaan pitkiä yhtäjaksoisia matkoja. Koiralle on lajityypillistä, että ne kulkevat lyhyitä matkoja nopeasti ja valtaosa niiden ulkonaoloajasta menee lähiympäristön tutkimiseen ja ruoan/kaluttavan etsimiseen. Jotenkin ihmiset ovat vaan kääntäneet tämän siihen, että koira on tyytyväinen kun sen kanssa laukataan kilometritolkulla päivittäin, vaikka todellisuudessa lenkin sisältö on matkaa merkityksellisempi koiran hyvinvoinnin kannalta.

No itse en ainakaan tunnissa ehdi kulkea koiran kanssa mitään tolkuttoman pitkää matkaa, kun koira kuitenkin pysähtyy vähän väliä haistelemaan, niin kuin lenkillä on tarkoituskin. Tietysti jos kyseessä on rotu, jolla on vaikeuksia hengittää, niin pitkät lenkit ovat kohtuuttoman raskaita, mutta normaali terve pikkukoira ei kyllä mitenkään kärsi siitä, että pääsee välillä hyvinkin pitkille lenkeille. Tuskin niitä kahden tunnin kävelyretkiä kukaan aamuin illoin tekee.

Omalla pienellä koirallani on alttius sairastua nivelrikkoon, ja sain eläinlääkäriltä ohjeeksi nimenomaan, että koiran pitää saada runsaasti liikuntaa.

Vierailija
58/113 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isojen koirien omistajat jotka haukkuvat pieniä koiria hirvellä sanoilla eivät mielestäni ole eläinrakkaita.

En omista koiraa mutta pidän ihan kaikenkokoisista mikäli osaavat käyttäytyä.

Vierailija
59/113 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kuulostaa siltä, että joku yrittää vimmatusti oikeuttaa sitä, ettei viitsi ulkoiluttaa koiraansa. "Useiden kilometrien liikunta on pienelle koiralle todella rasittavaa" Joopa joo :D

Vierailija
60/113 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse en ainakaan tunnissa ehdi kulkea koiran kanssa mitään tolkuttoman pitkää matkaa, kun koira kuitenkin pysähtyy vähän väliä haistelemaan, niin kuin lenkillä on tarkoituskin. Tietysti jos kyseessä on rotu, jolla on vaikeuksia hengittää, niin pitkät lenkit ovat kohtuuttoman raskaita, mutta normaali terve pikkukoira ei kyllä mitenkään kärsi siitä, että pääsee välillä hyvinkin pitkille lenkeille. Tuskin niitä kahden tunnin kävelyretkiä kukaan aamuin illoin tekee.

Omalla pienellä koirallani on alttius sairastua nivelrikkoon, ja sain eläinlääkäriltä ohjeeksi nimenomaan, että koiran pitää saada runsaasti liikuntaa.

Tämähän se ongelma juuri on.

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/2ca59d64-24bb-4abf-b745-8d08…

Ja tosiaan, otin lähinnä kantaa noihin, jotka väittävät pikkukoiran helposti jaksavan pitkiä lenkkejä. Kuten kirjoitin, lenkin sisältö on tärkeämpi kuin matka. Eli jos ulkoilu kestää ajallisesti sen tunnin, mutta sisältää suht lyhyen matkan ja paljon haistelua/muuta koiralle lajityypillistä tekemistä, niin sehän on ideaalitilanne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä