Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi isojen koirien omistajat ylenkatsovat pieniä koiria ja heidän omistajaan?

Vierailija
07.11.2022 |

Oletteko itse huomanneet?
Vähän väliä on joku isomman koiran omistaja haukkumassa kaikki "pikku Fifit" ja heidän omistajansa maan rakoon, kun taas heidän oma koiransa on niin mahtavan suuri ja vaarallinen, jota kaikkien kuuluu pelätä ja väistää. Välillä kun nuita keskusteluja lukee, niin tulee olo, että iso koira hankitaan sen takia, että voidaan ylenkatsoa muita

Kommentit (113)

Vierailija
81/113 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän hienoa aivojumppaa ne vapaana olevat kyläkoirat harrastaa, jos ruokakin tuodaan nokan eteen (sehän ei ole lajinomaista)? Shakkiako ne pelaa?

Joka tapauksessa, nykyisessä yhteiskunnassamme ei katsota vapaana kuljeskelevia koiria hyvällä, vaan koiran liikunnantarvetta puretaan joko hihnassa kulkien tai sisätiloissa (esim. agility tai vastaava harrastus). Siksi ei voi ihan sanoa, että koska kyläkoira liikkuu vain pari kilometriä, niin se riittää kaikille koirille.

Minulla on pieni koira, sekarotuinen. Se ei kyllä ole tyytyväinen parin kilometrin ulkoiluun. Virtaa riittää ja juokseminen on siitä ihan parasta. Välillä pysähdytään haistelemaan ja saatetaan lyhyt matka malttaa kävellä, mutta sitten taas mennään!

Pihalla leikitään kyllä pallolla jne, mutta kunnon lenkki on kyllä korvaamaton.

Tänään kävi pojan kanssa noin viiden kilometrin vauhdikkaalla lenkillä, ja lisää olisi halunnut.

Vierailija
82/113 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole varaa tai halua isoon autoon, niin sitten hankitaan iso koira. Joku statussymboli se olla pitää.

Juu ja sitten se tungetaan johonkin Nissan Micraan. Lapset laitetaan hoitoon, koska autoon ei mahdu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/113 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista pahimpia räksyttäjiä ovat koirattomat ihmiset, jotka vihaavat kaikkia eläimiä.

Vierailija
84/113 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen miten kukaan haluaa ison (siis oikeasti ison) koiran kotiinsa, ellei kyse ole esim. laumanvartijasta jossain maaseudulla. Mutta että otetaan joku valtava koira sisätiloihin, sitä kuolan, karvan ja hajun määrää...

Vierailija
85/113 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut kääpiökoira, mikä oli heittämällä koiristani parhaiten koulutettu. Ei todellakaan helpoin, mutta parhaiten. Sen jälkeen en ole koskaan niin pientä koiraa edes harkinnut, kiitos isojen koirien omistajien.

Jostain syystä se pieni ja koulutettuna hiljaa kulkeva koira miellettiin sellaiseksi, jonka luokse voi huoletta päästää omansa sinkoilemaan, usein myös vapaana, vähän moikkailemaan. Mutta kun se pieni koira sattui pelkäämään, niin joka ikinen kerta, kun joku tunki luvatta iholle, meillä alkoi koulutus alusta. Ison omistaja oli aina sitä mieltä, että "mitään ei tapahtunut", vaikka jokainen kerta tapahtui aivan saakelin iso takapakki, harmi ja ärsytys. Ei ollut ihan pari kertaa, kun kävelin itkien kotiin. Ihan viimeisinä vuosina en enää opettanut koiraani ohittamaan hiljaa vilkaisemattakaan muita, koska räkyttävää koiraa ei jännä kyllä lähestytty yhtä huolettomasti.

Jotkut kehtasivat myös kyseenalaistaa pelkäävän koiran tervepäisyyden. Heille totesin, että jos isomman koiran kuonolle tai hanuriin sinkoilisi lenkillä kymmen kertaa suurempia hevosia vaarallisen isoine raajoineen vähän tutustumaan, aika moni ihan tervepäinenkin koira säikkyisi. Ja omistajakaan ei välttämättä olisi ihan lunki, vaikka hänelle kuinka huutelisi, että ole itse rauhallinen niin koirasikin on. Neljäkiloiselle se 40-kiloinen on sama kuin 40-kiloiselle 400-kiloinen.

Vierailija
86/113 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen miten kukaan haluaa ison (siis oikeasti ison) koiran kotiinsa, ellei kyse ole esim. laumanvartijasta jossain maaseudulla. Mutta että otetaan joku valtava koira sisätiloihin, sitä kuolan, karvan ja hajun määrää...

Meidän naapurissa on kolme Berniä 😂

Vierailija
87/113 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan kertoma ilmiö on olemassa, mutta onneksi kaikki isojen koirien ihmiset eivät niin ajattele. Esimerkiksi minä en ajattele niin, no, minulla on ollutkin ihan pikkuinen koira aiemmin, sen jälkeen ns iso koira. En mene koon mukaan, tykkään eläimistä ja tapauskohtaisesti/yksilöperiaatteella mennään joskin rotukohtaiset yleistykset jossain määrin pitävät paikkaansa. 

Tämä ketju onkin nyt sellainen, että seuraava hillitön linkki voi naurattaa meitiä/teitiä. :D

Miten eri rotuiset koirat suhtautuvat murtomieheen! Kevennystä 😆

Jaksossa mm. dobermanni, beagle, kultainen noutaja, chihuahua, samojedi, husky, saksanpaimenkoira, chow chow, australianpaimenkoira, bostoninterrieri, pitbull ja bokseri. 

Vierailija
88/113 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän naapurissa on kolme Berniä 😂

Meidän naapurissa kaksi nöffiä. Lapsia 3. En edes tajua, miten se perhe mahtuu pienen näköiseen paritalon puolikkaaseensa.

Vierailija
89/113 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en yleensä tykkää muiden koirista, vain omastani. Pikkukoirat on kaikkein rasittavimpia, joka paikassa häärääviä ja haukkuherkkiä. Itselläni on keskikokoinen koira joka on sisällä ollessaan rauhallinen, eikä juurikaan hauku.

En ole varsinaisesti mikään koiraihminen. Tai en ole koiraihmisihminen, omistajat on hulluja. Pidän ns. koiraihmisiä oikeastaan aika sekopäisenä sakkina, enkä halua olla missään tekemisissä. Joillakin menee koirajutut aivan överiksi.

Tämä keskustelukin on vammainen. Mitä hiton väliä sillä on jos joku ei tykkää ap:n koirasta. Get over it.

Vierailija
90/113 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan kertoma ilmiö on olemassa, mutta onneksi kaikki isojen koirien ihmiset eivät niin ajattele. Esimerkiksi minä en ajattele niin, no, minulla on ollutkin ihan pikkuinen koira aiemmin, sen jälkeen ns iso koira. En mene koon mukaan, tykkään eläimistä ja tapauskohtaisesti/yksilöperiaatteella mennään joskin rotukohtaiset yleistykset jossain määrin pitävät paikkaansa. 

Tämä ketju onkin nyt sellainen, että seuraava hillitön linkki voi naurattaa meitiä/teitiä. :D

Jaksossa mm. dobermanni, beagle, kultainen noutaja, chihuahua, samojedi, husky, saksanpaimenkoira, chow chow, australianpaimenkoira, bostoninterrieri, pitbull ja bokseri. 

Chihu 😄😄😄

Vierailija
91/113 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hauskasta videosta! Mulla on kultsu ja tuo on niin totta:-D

Vierailija
92/113 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Chihu 😄😄😄

Minä repesin huskyn kohdalla 😄

Vierailija
93/113 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian usein se pienempi koira on huonosti koulutettu, tai kokonaan jätetty kouluttamatta. Tepastelevat koko fleksin pituudella niin, ettei isomman koiran kanssa välttämättä pääse ohi. Tai sitten se pikku Sesse-Puppe jää isomman koiran nähdessään maahan makaamaan, josta sitten ryntää lähelle tullessa jäätävän räksytyksen ja murinan kera kohti. Eikä ole väliä, vaikka isompi koira ei reagoi mitenkään. 

Siinä ainakin itsellä rasahtelee rusinat, kun sekä koira ja omistaja jäävät tien tukkeeksi pällistelemään koko tien leveydellä. Tosin tätä tekevät myös isompien koirien omistajat, mikä on ihan yhtä raivostuttavaa. 

Ihan samalla tavalla meitä koulutettujen pikkukoirien omistajia ärsyttävät nuo urpot, joiden koira huitelee hallitsemattomissa pitkän flexin päässä tai makaa keskellä tietä.

Tai tulee irti olevana metsässä tai jopa yleisellä kuntopolulla vastaan. Näitä on melkein joka kerta. ei ole Itsekkyydellä mitään määrää.

Oma pikkukoira FLEXIhihnassa tiukasti sivulla kulkemassa.

Vierailija
94/113 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian usein se pienempi koira on huonosti koulutettu, tai kokonaan jätetty kouluttamatta. Tepastelevat koko fleksin pituudella niin, ettei isomman koiran kanssa välttämättä pääse ohi. Tai sitten se pikku Sesse-Puppe jää isomman koiran nähdessään maahan makaamaan, josta sitten ryntää lähelle tullessa jäätävän räksytyksen ja murinan kera kohti. Eikä ole väliä, vaikka isompi koira ei reagoi mitenkään. 

Siinä ainakin itsellä rasahtelee rusinat, kun sekä koira ja omistaja jäävät tien tukkeeksi pällistelemään koko tien leveydellä. Tosin tätä tekevät myös isompien koirien omistajat, mikä on ihan yhtä raivostuttavaa. 

Ihan samalla tavalla meitä koulutettujen pikkukoirien omistajia ärsyttävät nuo urpot, joiden koira huitelee hallitsemattomissa pitkän flexin päässä tai makaa keskellä tietä.

Tai tulee irti olevana metsässä tai jopa yleisellä kuntopolulla vastaan. Näitä on melkein joka kerta. ei ole Itsekkyydellä mitään määrää.

Mikä sen flexin pointti sitten on, jos koira saa kävellä vain tiukasti vieressä?

Ja tokihan metsässä voi tottelevaista koiraa pitää irti.

Vierailija
95/113 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Chihu 😄😄😄

Niinpä! Nauroin ääneen kans siinä kohdalla. 😘

Vierailija kirjoitti:

Kiitos hauskasta videosta! Mulla on kultsu ja tuo on niin totta:-D

Kiva kuulla, laitoin linkin aiemmin johonkin huumoriketjuun, mutta siinä sitä ei tajuttu ollenkaan. Mulla on ollut chihuli ja yksi muunrotuinen, pistää hymyilemään.

Muidenkin rotujen kohdalla hekotutti, mutta eniten varmaan just nuo, joiden kanssa on eletty.  :) 

Vierailija
96/113 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on iso, kiltti, ystävällinen ja koulutettu koira.  Koiraihmiset ymmärtävät, jos kerron, että hän on ystäväni ja ymmärtää tunnetilani ja reagoi niihin.  Painaa pään syliin, jos on paha mieli. Mikään ei ole toisaalta  hauskempaa kuin vaikka se, että metsässä koira jää istumaan käskystä paikalleen ja tulee luokseni korvat tuulessa hulmuten, kun saa luvan.  Se riemu sen naamalla:-) 

Mun on pakko myöntää, että en ihan ymmärrä, mitä iloa vaikka chihuahuasta  tai vastaavan kokoisesta pikkukoirasta on.  En siis mitenkään niitä inhoa ja koirani on niille liikuttavan ystävällinen, pitänee pentuinaan:-) En vain tajua. Kun ei sen kanssa voi lenkkeillä metsässä eikä oikein muuallakaan, kun eihän se jaksa sen pikkujaloilla.  Se paleltuu talvella, niin että niille pitää pukea villapaita päälle. Turkkia ei monen rodun kohdalla ole suunniteltu Suomen oloihin. Eivät taida olla kovin hyvin koulutettavissa? Oman kokemukseni mukaan vetävät hihnassa ja haukkua räksyttävät - omistajia se ei tunnu haittaavan, kun aina tarvittaessa voi nostaa koiran syliin.  Kaipa siitä seuraa on samalla tavalla kuin mistä tahansa lemmikistä, mutta itse kyllä hankkisin ennemmin kissan, jos sylissä pidettävää olentoa kaipaisin. Kissat ovat hiljaisia ja kehräävä kissa on ihana. 

No kyllä tosiaan huomaa ettei sulla ole kokemusta chihuahuoista/pienistä koirista, jos luulet ettei niiden kanssa voi lenkkeillä metsässä tai ylipäätään tehdä kunnon pitkiä lenkkejä, tai ettei ne ole koulutettavissa😂

Vierailija
97/113 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vielä "Elämänviisauksia erirotuisten koirien suusta". :D 

Vierailija
98/113 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sen flexin pointti sitten on, jos koira saa kävellä vain tiukasti vieressä?

En ole tuo lainaamasi, mutta käsitin, että kirjoittaja tarkoitti ottavansa sen koiran flexissä vierelle silloin kun ohittaa jonkun.

Itse asiassa kaupungissa ei saa metsässäkään pitää koiraa vapaana. Ja yleensä ne "tottelevaiset" vapaana kulkevat koirat ovat sellaisia, jotka menevät omistajan luo vasta kun se omistaja on vähintään minuutin huutanut pää punaisena että MUSTI TÄNNE! EI SE MITÄÄN TEE! SE ON IHAN KILTTI! NYT MUSTI TÄNNE! 

Vierailija
99/113 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo lainaamasi, mutta käsitin, että kirjoittaja tarkoitti ottavansa sen koiran flexissä vierelle silloin kun ohittaa jonkun.

Itse asiassa kaupungissa ei saa metsässäkään pitää koiraa vapaana. Ja yleensä ne "tottelevaiset" vapaana kulkevat koirat ovat sellaisia, jotka menevät omistajan luo vasta kun se omistaja on vähintään minuutin huutanut pää punaisena että MUSTI TÄNNE! EI SE MITÄÄN TEE! SE ON IHAN KILTTI! NYT MUSTI TÄNNE! 

Vaan metsiäpä on muuallakin kuin kaupungissa, ja monet meistä jopa omistavat sellaista.

Vierailija
100/113 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma sen metsän pitää ollakin tai sitten lupa vapaanapitoon maanomistajalta tai metsästysoikeuden haltijalta. Jotkut luulevat virheellisesti, että riittää kun on "välittömästi kytkettävissä", vaikka se ei pidä paikkaansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme