Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulu pelottaa jo nyt

Vierailija
07.11.2022 |

Rahat riittävät jo nyt niukin naukin peruselämiseen. Joulunaikaan rahaa kuluu enemmän lahjoihin, tilpehööriin, vaatteisiin, ruokaan ja juomaan. Joulumainoksia tulvii kaikkialta ja lapset odottavat sitä normaalia joulua lahjoineen ja ruokineen. Parilla ekstra-lapsilisällä ei pitkälle potkita. Miten tässä tilanteessa voi saada entisenlaisen joulun? Onko teillä muilla on varaa kunnolliseen joulun viettoon?

Kommentit (165)

Vierailija
61/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on lama ja jouluakin kannattaa viettää vanhanaikaisesti. Joskus ihmiset oli vielä köyhempiä. Mutta varmaan onnellisempia. Tavara ei tuo onnea eikä mässäily.

Vierailija
62/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tämä joulukuu kolmen lapsen perheelle arvokkaaksi tulee. Lisäksi aina mukavasti tähän loppuvuoteen napsahtaa iso kasa mm. vakuutuksia maksettavaksi. Olemme myös menossa käymään lasten kanssa Keski-Euroopan joulumarkkinoilla sekä Lapissa joulupukkia moikkaamassa.

Tähän ollaan kuitenkin varauduttu, koska joulu ei tule vuosittain yllätyksenä, joten joulukuussa menojen ylittäessä tulot täytyy napata hieman säästöistä.

On kuitenkin sen arvoista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin juuri autaukrainaa-sivuston kautta lähetettäväksi sinne:

miesten lämpökerraston koko L 59,90

miesten lämpökerrasto koko L 19,90

miesten talvikengät koko 45 55,90

makuualusta 4,90

Lasten lelu pehmokoira kantokopassa 24,90

Suomalainen shampoo 2 x 500ml 4,80

Suihkusaippua 1l 2,35

Varta AA-paristoja 30kpl 11,90

Siteitä ja tampaxeja 3 pkt 9,50

Hammastahnaa 3 tuubia 3,60

Hammasharjoja 6 kpl 5,60

säilykelihapullia 5 prk 10,00

Fazerin sinistä 2 levyä 5,00

Pikakahvia 2 purkkia 8,90

Juhla Mokkaa 2 x 500g 7,90

Knorr Pasta Carbonara 3 pkt

Maapähkinöitä, riisiä, perunamuusijauhetta

Eikö teillä ole varaa auttaa miehiämme, ukrainalaisia, rintamalla?

Vierailija
64/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä, miksi lapset pitäisi opettaa kalliisiin lahjoihin. Meillä oikeastaan jo vuosia pyritty siihen, et joulun lahjat ovat tarpeellisia asioita, sellaista mitä tarvitsee. Olin yllättynyt lasteni joululahjatoiveista (uskovat vielä Pukkiin) ja lista sisälsi mm. Heidän suosimilla hahmoilla olevia lakanoita ja pyyhkeitä (Barbie, super Mario) sekä vaatteita ja muuta tarpeellista. Leluja oli molemmilla toivelistalla vain 1.

Kesällä on tullut alesta ostettua jo legopaketteja . Ympäri vuoden löytää edullisesti tavaraa joka sopii monen ikäiselle. Koruja, askartelutavaraa jne.

Heti joulun jälkeen mm jouluaskartelutavara jopa -70 alessa. Itse hyödynnän nämä

Ruoassa voi myös säästää. Tarvitseeko niitä laatikoita olla kaikkia lajeja? Jos nyt ruoassa siis tarvitsee pihistää. Myös itse tehtynä tulee ensinnäkin hyvää ja saa edullisemmin.

Jos joulua juhlitaan yhdessä muiden kanssa niin sitten nyyttärimeiningillä

Vierailija
65/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä, miksi lapset pitäisi opettaa kalliisiin lahjoihin. Meillä oikeastaan jo vuosia pyritty siihen, et joulun lahjat ovat tarpeellisia asioita, sellaista mitä tarvitsee. Olin yllättynyt lasteni joululahjatoiveista (uskovat vielä Pukkiin) ja lista sisälsi mm. Heidän suosimilla hahmoilla olevia lakanoita ja pyyhkeitä (Barbie, super Mario) sekä vaatteita ja muuta tarpeellista. Leluja oli molemmilla toivelistalla vain 1.

Kesällä on tullut alesta ostettua jo legopaketteja . Ympäri vuoden löytää edullisesti tavaraa joka sopii monen ikäiselle. Koruja, askartelutavaraa jne.

Heti joulun jälkeen mm jouluaskartelutavara jopa -70 alessa. Itse hyödynnän nämä

Ruoassa voi myös säästää. Tarvitseeko niitä laatikoita olla kaikkia lajeja? Jos nyt ruoassa siis tarvitsee pihistää. Myös itse tehtynä tulee ensinnäkin hyvää ja saa edullisemmin.

Kun näet pienen lapsen pettyneet kasvot, kun hän ei saanutkaan toivomiaan leluja, et kyllä pysty selittämään itsellesi, että olet kiva opettaessasi lapsiasi elämään puutteessa.

Nämä muiden kadehtijat ovat aikuisina juuri niitä, joille ei lapsina ostettu tarpeeksi.

Vierailija
66/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vuosia sitten päätetty, että jokainen saa yhden lahjan. Olen tammikuussa aloittanut jemmata joka kuukausi 40-50 euroa joulutilille. Saman verran ylimääräistä lomia varten. Meillä koko perhe tietää, että budjetti on tiukka ja siitä pidetään kiinni. Se on ainoa keino pitää talous tasapainossa, että puskuria kerrytetään pienistäkin rahoista. Tähän kuuluu myös, että ei valiteta, vaan ajatellaan aina mikä on hyvin. Rakkautta riittää kaikille.

Vierailija
67/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun näet pienen lapsen pettyneet kasvot, kun hän ei saanutkaan toivomiaan leluja, et kyllä pysty selittämään itsellesi, että olet kiva opettaessasi lapsiasi elämään puutteessa.

Nämä muiden kadehtijat ovat aikuisina juuri niitä, joille ei lapsina ostettu tarpeeksi.

Onneks mun ei tarvii tuhlata turhaan krääsään, kun lapset ei edes halua

Vierailija
68/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ihan ymmärtänyt tätä kommenttia. Miksi nää lapset pettyisi, jos toiveena on ollut kivat lakanat tai kiva pyyhe?

Meillä myös toivotaan malttia lelujen ostossa, toki jotain lelua myös koitetaan toteuttaa, mitä toivottu, mutta ei mitään kauheaa kasaa, muuten jää osa ihan leikkimättä

Vierailija
69/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe oli lapsuudessani melko köyhä. Tiesin, ettei äidillä ollut rahaa ylimääräiseen, mutta aina meillä joulua vietettiin. Koristeet oli vanhoja ja niitä askarreltiin itse lisää. Se oli kivaa! :) Jouluruokia ja suklaata oli pöydässä, ja jotenkin äiti sai ostettua meille lahjojakin. Kyllä ne lahjat olivat tärkeitä ainakin teini-ikään saakka. Nyt aikuisena haluan antaa lapsilleni heidän toivomiaan lahjoja. On ihana nähdä lasten ilo jouluaattona, kun ensin jännitetään ja odotetaan pukkia ja sitten avataan lahjat. Eikä meidän lapset ole koskaan toivoneet kalliita lahjoja, aiemmin jotain leluja ja pelejä, ja lisäksi ovat saaneet vaatteita yms. käytännöllistä. Nyt vanhimmat lapset alkavat lähestyä teini-ikää, eikä heillä kuulemma ole oikein lahjatoiveita. Jotain aion silti hankkia, sillä haluan heitä ilahduttaa. Leffaliput on ainakin ennen ollut toivottu lahja. Kuten täällä on jokunen muukin jo todennut, ei lahjojen tarvitse olla kalliita. Pienikin lahja ja muistaminen ilahduttaa.

Vierailija
70/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ylimääräiset lapsilisät eivät muka auta? Eikö ne ole monta sataa?

Miten nämä yhteiskunnan tuet toimivat käytännössä? Jos perhe saa toimeentulotukea, niin aiheuttaako ylimääräinen lapsilisäsen, että perhe saa siinä kuussa vähemmän toimeentulotukea?

Vierailija
71/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ylimääräiset lapsilisät eivät muka auta? Eikö ne ole monta sataa?

Miten nämä yhteiskunnan tuet toimivat käytännössä? Jos perhe saa toimeentulotukea, niin aiheuttaako ylimääräinen lapsilisäsen, että perhe saa siinä kuussa vähemmän toimeentulotukea?

Ei. Tästä mielestäni oli ilmoitettu, että ei vaikuta toimeentulotukeen.

Vierailija
72/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskallan väittää että valtaosalle lapsille on ihan sama vaikka jouluna syötäisi itse tehtyä pitsaa tai lihapullapastaa, kunhan tulee jotakin lahjoja ja on esim. herkkuja syötäväksi ja limua juotavaksi.

Ei ne joulun ruoat niin kalliita ole, että ei pariksi päiväksi voisi niitä ostaa. Ei ole pakko olla jokaista laatua.

Meillä kyllä teinit odottaa jouluruokaa ja sama muissa juhlapyhissä, kun ovat niihin tottuneet. Aika ankeaa jos on aina vaan samaa lihapullapastaa, tasaista arkea. Ainoa mikä erottaa on herkut ja limut?

Ylimääräinen lapsilisä auttaa mun mielestä paljon. Ajattelin elää ja järjestää joulun ihan normaalisti, mutta ylimääräiset lapsilisät laitan kaikki lasten lahjoihin. Näin niihin yleensä menevä raha jää siihen muuhun "normaaliin" elämiseen ja joulun järjestelyihin ja tasaa hintojen nousua. Jo vuonna 2019 joulun jälkeen tein listan mitä meni ja mitä ei, ja mitä oli liikaa. Sen mukaan sitten olen ostanut ruoat seuraavina vuosina, ja vähän päivittänyt listaa. 

Vierailija
73/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tässä tullaan siihen elintasoharhaan, perusperheissä on lapset totuteltu kaikenmaailman +500e lahjoihin koska kaverit kanssa ja äiti voi somessa leveillä..jos +100e per lapsi on liian vähän, niin hyvinhän sulla menee. Samalla opetat näppärästi lapsellesi että kaiken saa toivomalla ja ulosotto kutsuu sitten 20v kun kukaan ei opettanut realisimia. Ja en tarkoita että käpylehmiä pitää ruveta lahjaksi tehtailemaan.

Olisi viisasta, jos kaikki vanhemmat kertoisivat yli 15-vuotiaille lapsilleen  elämän tosiasioista. Eli kuinka paljon vaikka insinööri tai kaupan kassa saa nettopalkkaa kuussa. Kuinka paljon rahaa menee asumiseen, sähkölaskuun ja puhelimeen ym. Mikä summa jää jäljelle vaatteisiin ja muuhun Se auttaisi nuoria tajuamaan paremmin, että oman perheen rahat eivät riitä kaikkeen, mitä mieli tekee.  Myös aikuiset  luopuvat usein omista toiveistaan,  koska  raha ei riitä kaikkeen. Aikuiset vain eivät puhu siitä ääneen.  Näillä eväillä nuori voisi pärjätä paremmin aikuisena, sitten kun muuttaa omilleen.

Vierailija
74/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eläkeläinen ja vietän joulun yksin.Sähkölaskuun ja lääkkeisiin menee paljon rahaa,mutta onneksi saan kunnan sosiaalitoimesta 50 euron kortin ruokakauppaan.En välitä vaikka joulu on köyhä,mieluummin viettäisin sitä jonkun kanssa köyhästi kuin yksin.

Mistä sinä jo nyt tiedät saavasi tuon lahjakortin? Onko siis sosiaalitoimi luvannut sen vai oletko joka joulu saanut? Pitääkö se itse anoa? Siksi kyselen, kun eräs tuttavani on todella köyhä eläkeläinen ja mietin, saisiko hän sellaisen. 

Vierailija
75/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta mitään kenellekään. 

Paistan ison kinkun, jonka syön kokonaan itse. Jos joku tulee käymään, niin en anna edes maistiasia siitä kinkusta.

En ehkä avaa edes ovea.

Ostan pari lekaa vodkaa, konjamiinia ja Bailey´siä, ja dokailen koko joulun kinkkua mussuttaen. Ja kaljaa päälle.

Hyvää joulua vaan kaikille.

Vierailija
76/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskallan väittää että valtaosalle lapsille on ihan sama vaikka jouluna syötäisi itse tehtyä pitsaa tai lihapullapastaa, kunhan tulee jotakin lahjoja ja on esim. herkkuja syötäväksi ja limua juotavaksi.

Todennäköisesti näin. Ja jos voidaan pelata jotain peliä tai katsoa yhdessä TV_ohjelmaa,, se on kivaa yhdessäoloa. Oikein pieniä varmaan ilahduttaa se, jos isä ja äiti katselevat heidän leikkimistään ja kommentoivat uusia leluja.

Vierailija
77/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin itse yhden kummilapsen lahjomisen , kun vanhemmat alkoi pyytää 70-100€ maksavia asioita. Ja sitten peruttiin, kun vein 7€ pulmapelikuutiot 6kpl ja poika oli niistä ikionneollinen. Äitinsä oli googlettanut kuinka halvan lahjan hankin

Vierailija
78/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin itse yhden kummilapsen lahjomisen , kun vanhemmat alkoi pyytää 70-100€ maksavia asioita. Ja sitten peruttiin, kun vein 7€ pulmapelikuutiot 6kpl ja poika oli niistä ikionneollinen. Äitinsä oli googlettanut kuinka halvan lahjan hankin

Siis sitten petyttiin**

Vierailija
79/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjat ostettu jo kesäaleista. Yhden must haven säääsössä lapsille rahaa, mutta muuten legoilla mennään. Joukuruoka on lopulta todella halpaa. Kalat yms jäätoki pois mutta lapset syö mielummin kinkun kera nugetteja tms. Lahjapaperit ja nauhat hankin myös jo etukäteen. Toki hienoimmat paketit on lapsuudessa ollut sanomalehtiin käärrittyjä. Ainoa asia jota pohdin on joulusaunasta luopuminen.

Vierailija
80/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä oli hyvä legoale. Molemmille tytöilleni isot pikkulegopaketit hintaan 25€!

Pitkin vuotta tullut ostettua alesta askartelutarviketta ym.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan