Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulu pelottaa jo nyt

Vierailija
07.11.2022 |

Rahat riittävät jo nyt niukin naukin peruselämiseen. Joulunaikaan rahaa kuluu enemmän lahjoihin, tilpehööriin, vaatteisiin, ruokaan ja juomaan. Joulumainoksia tulvii kaikkialta ja lapset odottavat sitä normaalia joulua lahjoineen ja ruokineen. Parilla ekstra-lapsilisällä ei pitkälle potkita. Miten tässä tilanteessa voi saada entisenlaisen joulun? Onko teillä muilla on varaa kunnolliseen joulun viettoon?

Kommentit (165)

Vierailija
161/165 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa kaikki ilmaiset asiat ja asiat jotka jo kotoa löytyy:

- joululaulutapahtumat

- joulukirkko

- hautausmaalla käynti

- lumisessa metsässä kävely

- joulutapahtumat lapsille

- jouluradio ja joulumusiikki

jos kotoa löytyy:

- sähkövalot pois ja ollaan kynttilän valossa tai jouluvalojen valossa

- saunominen kynttilän valossa ja esim. ulkoa havuja saunaan tai piparit, glögimukit ja glögiä termarissa saunan jälkeen odottamaan

- lautapelejä joulumusiikin soidessa

- jouluelokuvan katsominen

Joulun tunnelman ei tarvitse maksaa mitään ja lapsille ikimuistoiset joulumuistot voivat olla ihan ilmaisia.

162/165 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaatteko muuten, miten AP ei ole palannut asiaan. Miksi täällä ei kiitetä hyvistä neuvoista, uusista ideoista tai erilaisista näkökulmista?

Ihmiset tykkäävät velloa omissa ongelmissaan ja valittaa niistä nimettöminä, tai vaatia valmiita ratkaisuja (yksi halusi valmiin viikon ruokalistan ja ostoslistan max. XXeuroa), mutta eivät välitä kommentoida tai kiittää muita, jotka haluavat auttaa. Tympeää, vai mitä, AP?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/165 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti köyhä joutuu laskemaan joka pennin ja silloin ei hirveästi ole jouston varaa. Jos malli oikeasta joulusta on se, että jouluna pitää olla monta lajia ruokia ym, se on oikeasti hankala yhtälö.

Kun olimme itse pienituloisia , ostin lapsille joululahjat pitkin vuotta alennusmyynneistä. Isommille teineille tämä ei toimi enää yhtä hyvin, mutta jonkun verran tätä teen edelleen vaikka rahasta ei ole enää kiinni. Myös edellisvuonna ilmestyneitä kirjoja on alessa milloin missäkin marketissa tai nettikaupassa, näistä ostan lahjat niille muutamille aikuisille joita lahjotaan. Niille jotka ei lue, ostetaan joku spesiaalimpi herkku, esim. erikoishillo. Kaikki lahjat on ajateltu saajan mukaan, ei pelkän hinnan. Jouluruoaksi kinkku ja laatikoita, sekä riisipuuro, kalaa ei meidän joulupöytään kuulu ja siinä säästää. Itse tehdään piparit, joulukarkkeja ostetaan aika isosti ja ne on oikeasti kallliita, ne jättäisin pois, jos olisi rahasta tiukkaa.

Mutta on hyvä muistaa, että kun on rahaa, ei kaikki energia mene raha-asioista huolehtimiseen arjessa ja silloin jaksaa miettiä tarkkaan myös juhlapyhien budjettia halutessaan.

Köyhällä koko vuosi voi olla just ja just selviytymistä päivästä toiseen ja silloin varmaan edes jouluna haluaisi olla mietimättä rahaa ja ostaa jotain "turhaa ja ylimääräistä", eli unohtaa sen taloudellisen ahdingon edes hetkeksi. Tätä voi rikkaamman olla vaikea ymmärtää. Raha-asiat ei ole vain järkeä, vaan niihin liittyy myös paljon tunnetta.

Vierailija
164/165 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tuon tilpehöörin. Ei meillä todellakaan osteta joulukoristeita joka vuosi tai siis oikeasti en ikinä ole itse ostanut yhtään joulukoristettamutta aina rahaa menee suunniteltua enemmän sellaiseen pieneen ja huomaamattomaan tilpehööriin tyyliin:

- servetit (2x2e)

- lahjanaru ja paperi (4e)

- teippi (2e)

- paniikissa ostetut lahjakassit päiväkodin hoitajille/työkavereille/tms. vaikka itse lahja kassin sisälle olisi ilmainen itse tehty tms. (12e)

- paristot (4e)

- folio, leivinpaperi, foliovuoat laatikoille, kakkupaperi, tomusokeri yms. mitä ei ollutkaan kaapissa (6e)

- tuikkukynttilät ja/tai kynttilät (10e)

- pyyhe/laudeliina/pöytäliina/tuolin istuinpehmuste/käsipyyhe/patalaput/pussilakana/muu vastaava, jonka puuttumisen huomaat edellisenä iltana kun vieraita tulossa (4-25e)

- joku muu pieni unohtunut asia tai vaikka joulumyyjäisistä ostettu suunnittelematon juttu (4e)

Tällaisista jutuistakin siis kertyy 50-75 euron ylimääräinen potti, kuten jokainen voi tuosta itse laskea.

Ja olen siis se tyyppi, joka säästää kaikki saadut lahjakassit, siistit lahjapaperit, narut, ruusukkeet, tekee kaikki kortit itse (ja ens siis osta korttitarvikkeita vaan leikkailen aina kultapintaisista pakkauksista talteen korttipohjamateriaalia yms.), tekee kynttilöitä ja saippuaa itse jne Silti aina rahaa menee tällaiseen tilpehööriin, ja sitä on joulukiireen keskellä vaikea välttää!

Ymmärrän pointtisi, noin käy meille jokaiselle joskus, ja ihmiselle, joka ei ehkä ole niin jouluihminen tai on vuoden lopulla kiireitä töissä jne. ym. noin käy varmasti ihan joka vuosi.

Mutta sitä en ymmärrä, miksi noin käy juuri sinulle - joka osaat ajatella asioita. Teit tänne hyvin asiantuntevan ja kattavan listan, jopa hintatietoineen. Eikö sinulla itselläsi ole vuodesta toiseen tuota samaa listaa käytössä? Siis sillä vaivalla ja ajalla, kun teet meille tänne listan, tekisit itsellesi koko joulunajan check listin jossa myös tarvittavat tammikuun alennusmyyntien jouluaiheiset ostostarpeet ja siten saisit eliminoitua ainakin sen aspektin, että pitää viime tipassa ostaa.

Tai ehkä olen jotenkin niin eri maailmasta, että minulta jäi jotain hyvin olennaista ymmärtämättä.

Vierailija
165/165 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tuon tilpehöörin. Ei meillä todellakaan osteta joulukoristeita joka vuosi tai siis oikeasti en ikinä ole itse ostanut yhtään joulukoristettamutta aina rahaa menee suunniteltua enemmän sellaiseen pieneen ja huomaamattomaan tilpehööriin tyyliin:

- servetit (2x2e)

- lahjanaru ja paperi (4e)

- teippi (2e)

- paniikissa ostetut lahjakassit päiväkodin hoitajille/työkavereille/tms. vaikka itse lahja kassin sisälle olisi ilmainen itse tehty tms. (12e)

- paristot (4e)

- folio, leivinpaperi, foliovuoat laatikoille, kakkupaperi, tomusokeri yms. mitä ei ollutkaan kaapissa (6e)

- tuikkukynttilät ja/tai kynttilät (10e)

- pyyhe/laudeliina/pöytäliina/tuolin istuinpehmuste/käsipyyhe/patalaput/pussilakana/muu vastaava, jonka puuttumisen huomaat edellisenä iltana kun vieraita tulossa (4-25e)

- joku muu pieni unohtunut asia tai vaikka joulumyyjäisistä ostettu suunnittelematon juttu (4e)

Tällaisista jutuistakin siis kertyy 50-75 euron ylimääräinen potti, kuten jokainen voi tuosta itse laskea.

Ja olen siis se tyyppi, joka säästää kaikki saadut lahjakassit, siistit lahjapaperit, narut, ruusukkeet, tekee kaikki kortit itse (ja ens siis osta korttitarvikkeita vaan leikkailen aina kultapintaisista pakkauksista talteen korttipohjamateriaalia yms.), tekee kynttilöitä ja saippuaa itse jne Silti aina rahaa menee tällaiseen tilpehööriin, ja sitä on joulukiireen keskellä vaikea välttää!

Ymmärrän pointtisi, noin käy meille jokaiselle joskus, ja ihmiselle, joka ei ehkä ole niin jouluihminen tai on vuoden lopulla kiireitä töissä jne. ym. noin käy varmasti ihan joka vuosi.

Mutta sitä en ymmärrä, miksi noin käy juuri sinulle - joka osaat ajatella asioita. Teit tänne hyvin asiantuntevan ja kattavan listan, jopa hintatietoineen. Eikö sinulla itselläsi ole vuodesta toiseen tuota samaa listaa käytössä? Siis sillä vaivalla ja ajalla, kun teet meille tänne listan, tekisit itsellesi koko joulunajan check listin jossa myös tarvittavat tammikuun alennusmyyntien jouluaiheiset ostostarpeet ja siten saisit eliminoitua ainakin sen aspektin, että pitää viime tipassa ostaa.

Tai ehkä olen jotenkin niin eri maailmasta, että minulta jäi jotain hyvin olennaista ymmärtämättä.

No voi taivas! Minäpä selitän sen olennaisen aspektin: omaa talouttani ei viisikympoinen tai satanen hetkauta. Mutta ymmärrän, että monia hetkauttaa ja paljonkin.

Halusin vain kommentoida tässä ketjussa sivutolkulla olevia kauhisteluja siitä, miksi pitää ostaa tilpehööriä ja se on ymmärretty niin, että ostetaan uudet joulukoristeet joka vuosi.

Minä taas ymmärrän tilpehöörin toisin. Siksi selitin ja rahasummilla havainnollistin, että rahaa voi mennä yllättävän paljon sellaiseen pikku tilpehööriin kuten paristoihin, servetteihin jne. mitä listasin, joka ei ole turhamaista tuhlausta vaan kaikille tuttuja ja tarpeellisia pikku juttuja, joita juuri joulun aikaan erityisesti tarvitsee.

Mutta kiva jos listasta oli sinulle tai jollekin muulle apua ja muistaa hankkia tämän tyyppisiäkin asioita vuoden mittaan alesta.

Tosin olen myös huomannut, että usein vähiten kuluttaa se, joka ostaa vain tositarpeeseen eikä se, joka ostaa alesta varmuuden vuoksi kaapit täyteen sitä sun tätä ehkä joskus tarpeellista hillottavaksi Vaikka tunnustan olevani itse enemmän tätä hilloajatyyppiä :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi