Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulu pelottaa jo nyt

Vierailija
07.11.2022 |

Rahat riittävät jo nyt niukin naukin peruselämiseen. Joulunaikaan rahaa kuluu enemmän lahjoihin, tilpehööriin, vaatteisiin, ruokaan ja juomaan. Joulumainoksia tulvii kaikkialta ja lapset odottavat sitä normaalia joulua lahjoineen ja ruokineen. Parilla ekstra-lapsilisällä ei pitkälle potkita. Miten tässä tilanteessa voi saada entisenlaisen joulun? Onko teillä muilla on varaa kunnolliseen joulun viettoon?

Kommentit (165)

Vierailija
41/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluaterian voi tehdä myös melko edullisesti.

Itselleni jouluateriaksi riittää kinkku ja laatikot. Jos niiden lisäksi on piparkakkuja ja joulutorttuja niin hyvä tulee.

Vierailija
42/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä kyllä kirpputorivaatteita kehtaisi lahjaksi kenellekään antaa. Itse voisin niitä kuitenkin käyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee joulu yllätyksenä. Joka vuosi päätän, että tänä vuonna en joulua vietä. Silti sitä vietän.. Viime vuonna ostin elämäni ensimmäiset joulukoristeet: Iittalan lasipalloja ja muutaman muun merkin lasipalloja sekä kuuseen valot ja tähden. Lisäksi ostin kuusen, joka oli järkyttävän kallis. Mutta oli kaunista. Odotan, että nuo pallot ainakin kestäisivät vuosia. Lisäksi tein pikaisesti aattona itselleni köyhän rosollin eli perunaa, porkkanaa ja punajuurta, porkkanalaatikon, lanttulaatikon ja normaalin perunalaatikon. Lämmitin pienen määrän kinkkua uunissa, että saan kinkun tuoksua kotiin. Lisäksi kananmuna ja purkkiherneitä. Söin näitä ruokia viisi päivää. Tein myös pellillisen luumutorttuja ja söin näitä monta päivää. Suklaata en syö ja muukin makea ei oikein uppoa. Lounaaksi söin joka päivä maitoon keitetyn riisipuuron tai maidossa haudutetun uuniriisipuuron ja sekametelisoppaa ja pari palaa itse tehtyä joululimppua.

En mä noita niin kalliina näe, ettenkö voisi vaikka vähän isomman porukan ruokkia. Kai siitä jokaiselle jotain löytyisi. Lahjoja ei ole vuosiin tullut vastaanotettua. Kummilapsille olen jotain pientä antanut, mutta he saavat tavaraa niin paljon muualta, että en koe tarpeelliseksi heille antaa mitään isoa tai kallista. Yleensä jotkin pelikortit tai jokin kirja.

Ja rahaa ei ole riittävästi, mutta suurin piirtein pärjään.

Vierailija
44/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Priorisoin lasten lahjat loppuvuoden ajan, ihan sama paljonko rahaa on käytössä. Näin olen saanut hankittua näille aidosti mieluisat ja arvokkaatkin lahjat kuusen alle. Teen näin koska itse haluan; joulu on perheellemme vuoden kohokohta, ja tapana on antaa lapsille jouluna myös tarpeellisia asioita.

Vierailija
45/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin pelottaa , ja pelottaa siksi, ettei meidän rakas ihminen ole enää meidän keskuudessamme. Mulle ei joulupöydän antimet tai antamattomuus meinaa yhtään mitään tänä vuonna, puhumattakaan lahjoista. Mutta meillä ei olekaan pieniä lapsia ja ymmärrän kun tää inflaatio on niin hurjaa luokkaa, että ihmiset ei kaikki tiedä miten ne tulee pärjäämään.

Toivotan kaikille silti oikein hyvää joulua ja muistakaa, että raha on rahaa ja vaikka tulisi konkurssi niin älkää tehkö mitään epätoivoista. Elämässä tärkeintä on rakkaat ihmiset.

Lapsiperheille vinkki : Hope ry. :stä, pelastusarmeijalta ja sosiaalitoimelta ja seurakunnalta voitte mahdollisesti saada avustusta jotta saisitte edes yhden lahjan lapsellenne, kuusen ja ruokaa.

Vierailija
46/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulua ei ole pakko viettää.

En omista ainuttakaan koristetta, perheessämme ei anneta lahjoja toisille. Myöskään kavereiden kesken emme jaa lahjoja.

Ruuatkin voi hankkia -30% alesta ja laittaa pakkaseen. En muista milloin olisimme jouluna syöneet jouluruokaa. Kukaan ei enää jaksa niitä syödä.

Joulusiivouksen voi jättää myös tekemättä, siivoo sitten tammikuussa tai helmikuussa, samahan se on.

Vierailija
47/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijoina kiristetään vyötä vähän tiukemmalle (=tehdään useampia budjettiruokia) ennen joulua, että saadaan mieleinen pitopöytä. Liha ja kala vie isoimman siivun (noin 40 euroa) budjetista ja muut ruokatarpeet eli laatikko- ja salaattitarpeet, perunat ja leivät vie noin 15-20 euroa. Siihen lisäksi juomat (limsat, kivennäisvedet, muutama alkoholijuoma) ja makeiset vie sen 30 euroa. Liharuokina on kokolihakinkku noin 2,5kg sekä karjalanpaistilihoja noin 1kg verran. Koskaan ei olla syöty jouluna kaikkea tuota valmistettua lihaa, mutta ei se haittaa. Ne syödään sitten pyhien jälkeen, kunhan arki taas koittaa. Lahjoja emme näin aikuisten kesken vaihda, sillä ruoka ja yhteinen tekeminen on kummankin mielestä joulussa parasta. Koristeet ovat ne samat vanhat, mitä aikaisempinakin vuosina on ollut. Lapsiminä ei silloin aikoinaan ymmärtänyt, miksi aikuisille ruoka oli tärkein asia joulussa. Nyt sen aikuisena ymmärtää.

Vierailija
48/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän. Ei ole tapana mahdottomia tuhlata joulun aikaan. Vähäsen parempaa ruokaa ja ehkä jotain pientä lahjaksi aikuiselle lapselle. Pienituloinen itse ja mies jäi juuri työttömäksi, ensimmäinen päiväraha ei taida jouluksi ehtiä

Vierailija
49/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks lopetin koko joulun vieton jo pari vuotta sitten. Stressiä eikä rahan menoa. Edes kortin korttia tarvi lähettää.

Vierailija
50/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkön hinnasta, inflaatiosta, ruoan hinnasta jne. on puhuttu kuukausikaupalla. Miten voi tulla yllätyksenä, että vuoden loppua kohden kaikki on tiukemmassa? Miksi te jätätte kaiken viime tinkaan? En ole koskaan ymmärtänyt viime hetken joulupaniikkia. Koko vuosi on ollut aikaa tehdä asian eteen jotain. Ottakaa nyt opiksenne ja ennakoikaa, ensi vuoden joulu voi olla vielä vaikeampi.

Nyt on vielä aivan liian varhaista murehtia joulusta! Aion havahtua joulun tuloon ja todellisuuteen vasta siinä 21-23.12 paikkeilla, kuten on tapana. Ihanaa viettää huoletonta aikaa nämä kaikki viikot, kun muut tyyliin repii hiuksia päästä jonkun joulun takia. Hah haha haaaa! Monesti olen ollut jouluna töissä ja/tai yksin. Ei se ole mikään katastrofi, vaikka onhan se mukavaa olla perheen kanssa ja viettää joulua pitkän kaavan mukaan ja yhdessä, mutta yksi joulu sinne tänne, niin ihan samahan se on. Vuodessa on kumminkin aika monta muutakin päivää kuin joulu.

Vierailija
51/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta joulu on vuoden paras juhla..on surullista miten monelle se on kauhean negatiivinen juttu. Joukuna on herkkuja/lahjoja, jotain erityistä mitä arkena meillä ei ole. Tosiaan se tulee joka vuosi ja meilläkään ei rahaa liikaa ole, mutta itse olen nyt juonut glögiä mitä ostin viime joulun jälkeen pilkkahintaan, päiväys on pitkä eli ennakoikaa hyvät ihmiset asioita. Lapset on toivoneet Lol leluja, Sylvanian familys juttuja mitkä ovat hirvittävän kalliita, mutta näitäkin on vuoden aikana kerääntynyt useampi setti kun kierrän aina leluosaston onko mitään alessa. Koristeet meillä on samat olleet vuosia, lasten tekeleitä tulee joka vuosi lisää ja jos joku menee rikki ostan joulun jälkeen jonkun uuden seuraavaan vuoteen alesta.

Vierailija
52/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulunaikaan. Joulu naikaan. On se av-mamman elo vaikeaa.

Nii. Valmiiseen pöytään vaan ja joku on siivonnut, kokannut ja hommannut lahjat lapsiaikuisille. Niin että guggeliguu.

Vierailija
53/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä ainakin ne hilpetöörit ja juomat ostamatta. Onko vaatteiden hankkiminen ajoitettava jouluun, alennusmyynnit alkavat heti joulun jälkeen ja laatikot ym jouluruuat eivät ole kalleinta sapuskaa joskin kaikki alkaa kallista ollakin. Ruuassakin kannattaa miettiä mitä lapset oikeasti toivovat eikä välttämättä vain koska on perinteistä. Tsemii!

Vierailija
54/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pois voi jättää kaiken mikä käytännössä on tärkeää vain aikuisille. Aikuiset ymmärtää tilanteen. Lapset harvoin edes suuremmin pitää jouluruoista. Vaikka nakit ja ranskalaiset maistuu paremmin, ja maksaa pari hassua euroa. Ehkä kärjistettyä joo, mutta jotain halpaa ja yksinkertaista silti. Korosteita saa halvalla ja itsekin voi tehdä. Muutama halpa kynttilä tuo juhlan tuntua. Kaikki liikenevä raha käytännössä lasten lahjoihin. Sitten yhdessäoloa ja tunnelmointia.

Vierailija
55/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat ruokaa kuten muulloinkin, tällä kertaa jotain jouluun viittaavaa, sellaista josta te tykkäätte.

Vanhat joulukoristeet esille, parhaimmat joulumusiikit soimaan, hämy valaistus, pari kynttilää, ulkoilua, kauneimpiin joululauluijin ja joulukirkkoon, pari joululahjaa ehkä. Ei tarvita paljoa. Ei tätäkään. Joulun sanoma on täysin ilmainen mutta suunnattoman arvokas, Jeesus tuli ihmiseksi vapauttamaan taakoista, maksamaan syntivelan puolestamme.

Vierailija
56/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei kyllä mihinkään "tilpehööriin" mene jouluna enemmän rahaa, kun en osta tilpehööriä muutenkaan. Joka joulu on samat joulukoristeet, kaivetaan joulukoristelaatikko vintiltä ja vuodesta toiseen katsellaan jouluisin samoja kuusenkoristeita ja joulupöytäliinojaa. 

Ei jouluna tarvitse mitään älyvapaata mässäilyä olla, joulun tunnelmaan pääsee jo ihan parillakin elementillä.

Miehen kanssa sovittiin, että kumpikin ostaa toiselle toivomamme kirjan. Lapset saavat tännä jouluna isommat lahjat, mutta ne on sovittu jo aiemmin mummujen ja kummien kanssa, että yhdistämme kaikki hilumme ja ostamme heille nyt ne aikoja sitten sovitut jutut. Muuta ei sitten tipu.

Mulle joulun tunnelma tulee kynttilöistä, hämärästä, joulumusiikista, hyasintin tuoksusta. Ei krääsästä.

Vierailija
57/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulua voi viettää monella muullakin tavalla kuin lahjojen kautta. lahjat ovat useimmiten ihan turhia. Osta edullisia jouluruokia, hanki joulukoristeita ja valoja esim. kierrätyskeskuksesta, polta kynttilöitä, kuuntele joulumusiikkia, käy aattona kävelyllä tai hautausmaalla, vietä aikaa läheisten kanssa. Ei siihen tunnelmaan sen enempää tarvita.

Vierailija
58/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jouluruuat ovat kallistuneet. Kannattaa tehdä itse. Lapsille kannattaa opettaa,ettei ole varaa kuin vaatimattomiin lahjoihin. Joulustressi on turhaa.Joulukorttien lähettely on myös turhaa. Nykyään postimerkitkään ei ole ihan halpoja.

Vierailija
59/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin juuri autaukrainaa-sivuston kautta lähetettäväksi sinne:

miesten lämpökerraston koko L 59,90

miesten lämpökerrasto koko L 19,90

miesten talvikengät koko 45 55,90

makuualusta 4,90

Lasten lelu pehmokoira kantokopassa 24,90

Suomalainen shampoo 2 x 500ml 4,80

Suihkusaippua 1l 2,35

Varta AA-paristoja 30kpl 11,90

Siteitä ja tampaxeja 3 pkt 9,50

Hammastahnaa 3 tuubia 3,60

Hammasharjoja 6 kpl 5,60

säilykelihapullia 5 prk 10,00

Fazerin sinistä 2 levyä 5,00

Pikakahvia 2 purkkia 8,90

Juhla Mokkaa 2 x 500g 7,90

Knorr Pasta Carbonara 3 pkt

Maapähkinöitä, riisiä, perunamuusijauhetta

Vierailija
60/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole varaa viettää joulua, silloin sitä ei vietetä. Piste. 

Jos haluaa viettää joulua ja siihen ei ole varaa. Asiaan voi valmistautua pitkin vuotta ja lahjoja voi etsiä kierrätyskeskuksista ja halauslahjat ovat ihan ilmaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi