Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulu pelottaa jo nyt

Vierailija
07.11.2022 |

Rahat riittävät jo nyt niukin naukin peruselämiseen. Joulunaikaan rahaa kuluu enemmän lahjoihin, tilpehööriin, vaatteisiin, ruokaan ja juomaan. Joulumainoksia tulvii kaikkialta ja lapset odottavat sitä normaalia joulua lahjoineen ja ruokineen. Parilla ekstra-lapsilisällä ei pitkälle potkita. Miten tässä tilanteessa voi saada entisenlaisen joulun? Onko teillä muilla on varaa kunnolliseen joulun viettoon?

Kommentit (165)

Vierailija
21/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se joulu niin pelottaa? Pukkiko?

Vierailija
22/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme lasta ja joulu on joka vuosi. Ei tule yllätyksenä. Budjetoin jouluun tietyn summan rahaa, myös ruokiin, jaan haluamani summan koko vuodelle ja laitan rahaa sivuun koko vuoden. 

Olen jo ostanut kaikki joululahjat ja jouluruokiin on yllin kyllin rahaa. Myös viineihin ja juustoihin. 

Opin tämän vasta kantapään kautta, kun mentiin monta vuotta luotolla joulun yli. Haluttiin antaa lapsille kunnon joulu ja vingutettiin joulun aika luotolla, jota sitten maksettiin pahimmillaan seuraavaan jouluun asti. Katkaistiin tämä perinne viitisen vuotta sitten ja sittemmin ei olla joulun rahanmenosta enää stressattu.

Ihan esimerkkinä: jos haluan ostaa jokaiselle lapselleni vaikka 150 eurolla lahjoja (joka on paljon!), täytyy joka kuukausi laittaa sivuun 37,50 euroa. Ei paljon.

Ja jos rahat todella on vähissä, on sulaa hulluutta tuhlata 150 euroa lasten lahjoihin. Mieluummin säästöön että selvitään ilman luottoja, jos jotain yllättäviä, oikeasti pakollisia menoja tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että ihmiset yrittää ostaa kaiken jouluun liittyvän siitä marras- tai joulukuun palkasta. Kyllä itsellä menee pitkin vuotta rahaa sivuun , joskus ihan vähänkin. Niitä on kiva laittaa sitten jouluun.

Vierailija
24/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjat voi ostaa alesta joulun jälkeen ja koristeet ja ruoan voi tehdä itse.

Vierailija
25/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä ainakin tänä jouluna karsin ihan suosiolla lahjoista. En laita ensinnäkään jokaiselle ja tässä tilanteessa se tulee kyllä jokaisen ymmärtää.

Lisäksi meillä ainakin ruokaa jäänyt aina liikaa,siitä syystä, että suvun kanssa menty sillä meiningillä, että joku tuo jotain ja joku sitten muita ruokia, sitten kukaan ei ota mukaan mitään ja ruokaa jää ihan liikaa. Tänä vuonna me teemme simppelin, maittavan jouluaterian, joka sorttia ei tarvitse olla.

Miksi stressata, kun voi vaikuttaa asioihin?

Me olemme aikoja sitten päättäneet, että aikuiset eivät vaihda lahjoja keskenään. Kaikki ovat tyytyväisiä.

Vierailija
26/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä en tajua, että pitää ostaa joka jouluksi uudet koristeet. Meillä ovat yli 20 vuotta vanhat ja se ei haittaa vieläkään.

Vierailija
27/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole kiitollinen siitä että sun ongelmat on tuota luokkaa.

Vierailija
28/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eläkeläinen ja vietän joulun yksin.Sähkölaskuun ja lääkkeisiin menee paljon rahaa,mutta onneksi saan kunnan sosiaalitoimesta 50 euron kortin ruokakauppaan.En välitä vaikka joulu on köyhä,mieluummin viettäisin sitä jonkun kanssa köyhästi kuin yksin.

Vierailija
29/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä en tajua, että pitää ostaa joka jouluksi uudet koristeet. Meillä ovat yli 20 vuotta vanhat ja se ei haittaa vieläkään.

Itse ottaisin paljon mieluummin niitä 20 vuotta vanhoja, mieluiten vaikka itse tehtyjä koristeita, joilla on joku tarina ja yhtymäkohta omaan elämään. Enkä mitään persoonatonta halpakaupan halpiskrääsää joka ei tule koskaan näkemään edes seuraavaa joulua.

Vierailija
30/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on samat koristeet käytössä vuodesta toiseen, joskus saatan ostaa jotain uutta jos tulee mieleisiä vastaan.

Vuosia sitten siirryin aidosta kuusesta tekokuuseen, eikä tarvi siihenkään enää rahaa laittaa.

Vaatteet? Miksi jouluksi pitäisi ostaa uudet vaatteet?

Jouluruoka on loppujen lopuksi edullista ja ainakin meillä sitä syödään useampi päivä.

Lahjabudjetti kyllä pidetään tänä vuonna melko minimaalisena.

Vierailija
31/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ottaisin paljon mieluummin niitä 20 vuotta vanhoja, mieluiten vaikka itse tehtyjä koristeita, joilla on joku tarina ja yhtymäkohta omaan elämään. Enkä mitään persoonatonta halpakaupan halpiskrääsää joka ei tule koskaan näkemään edes seuraavaa joulua.

Itselleni kaikkein rakkaimmat "joulukoristeet" ovat edesmenneen mummini kutoma iso joulupukki, jonka selässä on säkki ja sen pukin saa seinälle.

Toinen rakas asia on kuuseen laitettavat jouluvalot, jotka ovat vanhemmat kuin minä ja minullakin ikää jo 50 vuotta.

Nyt kun lapset lentäneet pesästä niin koristeluksi riittää ihan muutama asia ja monessa koristeessa on se oma tarina ja muistoja jo edesmenneistä henkilöistä.

Vierailija
32/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsikö joulu taas yllättämään? Pitkin vuotta on ollut aleja mistä on saanut lahjoja hankittua.

Vierailija
33/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjat on suurin osa ostettu ja ruokia yms ostan myös pikkuhiljaa kun näen edullisesti. Esim.nyt täällä oli limu -50% kuponki niin ostin jouluomenalimupullon lapsille jouluksi. Juustotarjouksia on osunut myös eteen ja päiväykset pitkälle yli joulun.

Vierailija
34/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan lahjat viimeistään syyslomalla. Yleensä tilaan nettikaupoista pari isoa laatikollista perussettiä (kirjoja, pyyhkeitä, pelejä...). Pakkaan ne sitten hiljalleen marraskuussa. Joulukuussa olen niin puhki töiden takia, että en vaan pysty. 

Vierailija
35/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä tullaan siihen elintasoharhaan, perusperheissä on lapset totuteltu kaikenmaailman +500e lahjoihin koska kaverit kanssa ja äiti voi somessa leveillä..jos +100e per lapsi on liian vähän, niin hyvinhän sulla menee. Samalla opetat näppärästi lapsellesi että kaiken saa toivomalla ja ulosotto kutsuu sitten 20v kun kukaan ei opettanut realisimia. Ja en tarkoita että käpylehmiä pitää ruveta lahjaksi tehtailemaan.

Vierailija
36/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan jaksa ymmärtää tätä ihan jokavuotista ulinaa joulusta. Kuinka se voi kerta toisensa perään tulla yllätyksenä, että kalenterissa on tosiaan tänäkin vuonna se 24.12.?

Koko syksyn on ollut alennusmyyntejä. Oli kesäalet. Oli keväällä alet. Viime joulunkin jälkeen oli alet. Kirppikset pyörii uusin tuotevalikoimin joka päivä. Kyllä on ihan omaa tyhmyyttä jos ei tajua yhtään etukäteen valmistautua.

Pelit, palapelit, kirjat, vaatteet, luistimet, lelut... kaikkia saa kirpparilta. Samoin eivät alessa paljon maksa. Suklaata ja karkkia lisäksi. Kuinka avutonta voi osa porukasta olla?

Vierailija
37/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskallan väittää että valtaosalle lapsille on ihan sama vaikka jouluna syötäisi itse tehtyä pitsaa tai lihapullapastaa, kunhan tulee jotakin lahjoja ja on esim. herkkuja syötäväksi ja limua juotavaksi.

Vierailija
38/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolme lasta ja joulu on joka vuosi. Ei tule yllätyksenä. Budjetoin jouluun tietyn summan rahaa, myös ruokiin, jaan haluamani summan koko vuodelle ja laitan rahaa sivuun koko vuoden. 

Olen jo ostanut kaikki joululahjat ja jouluruokiin on yllin kyllin rahaa. Myös viineihin ja juustoihin. 

Opin tämän vasta kantapään kautta, kun mentiin monta vuotta luotolla joulun yli. Haluttiin antaa lapsille kunnon joulu ja vingutettiin joulun aika luotolla, jota sitten maksettiin pahimmillaan seuraavaan jouluun asti. Katkaistiin tämä perinne viitisen vuotta sitten ja sittemmin ei olla joulun rahanmenosta enää stressattu.

Ihan esimerkkinä: jos haluan ostaa jokaiselle lapselleni vaikka 150 eurolla lahjoja (joka on paljon!), täytyy joka kuukausi laittaa sivuun 37,50 euroa. Ei paljon.

Ja jos rahat todella on vähissä, on sulaa hulluutta tuhlata 150 euroa lasten lahjoihin. Mieluummin säästöön että selvitään ilman luottoja, jos jotain yllättäviä, oikeasti pakollisia menoja tulee.

Jos rahat on vähissä, niin kyllä, on sulaa hulluutta laittaa lasten lahjoihin tolkutonta määrää rahaa. Me laitetaan 60 euroa kuussa sivuun koko vuoden joulua varten. Siitä ostetaan kolmen lapsen lahjat, jouluruoat, joulukuusi ja lasten kummeille ja kummankin vanhemman vanhemmille jotain pientä. Hyvin riittää, eikä tee tiukkaa. Vähennettäisiin summaa, jos tuo summa tuntuisi liian suurelta.

Vierailija
39/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä karsin kaikenlaista. Lähetän vain 10 joulukorttia, ennen melkein 50. Lahjoja ei osteta aikuisille, ainut poikkeus on omat aikuiset lapset. Lapsista lahjan saavat jatkossa vain kummilapset, eivät heidän sisaruksensa. Meidän vanhempien sisarusten lapset eivät saa lahjoja.

Jouluruoka tehdään aina itse, se ei ole kallista. Nyt jälkiruoka on jokin halpa, ehkä karpalokiisseli kermavaahdolla ja joulupiparilla. Ei lähdetä reissuun. Kinkun koko mietitään tarkkaan, mieluummin vähän liian pieni, laatikoita teen todella pienet niin ettei mitään mene jätteisiin. Lohi jätetään pois.

Ei uusia joulukoristeita tai valoja. 

Vierailija
40/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkön hinnasta, inflaatiosta, ruoan hinnasta jne. on puhuttu kuukausikaupalla. Miten voi tulla yllätyksenä, että vuoden loppua kohden kaikki on tiukemmassa? Miksi te jätätte kaiken viime tinkaan? En ole koskaan ymmärtänyt viime hetken joulupaniikkia. Koko vuosi on ollut aikaa tehdä asian eteen jotain. Ottakaa nyt opiksenne ja ennakoikaa, ensi vuoden joulu voi olla vielä vaikeampi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän