Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulu pelottaa jo nyt

Vierailija
07.11.2022 |

Rahat riittävät jo nyt niukin naukin peruselämiseen. Joulunaikaan rahaa kuluu enemmän lahjoihin, tilpehööriin, vaatteisiin, ruokaan ja juomaan. Joulumainoksia tulvii kaikkialta ja lapset odottavat sitä normaalia joulua lahjoineen ja ruokineen. Parilla ekstra-lapsilisällä ei pitkälle potkita. Miten tässä tilanteessa voi saada entisenlaisen joulun? Onko teillä muilla on varaa kunnolliseen joulun viettoon?

Kommentit (165)

Vierailija
101/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

And it came to pass on a Christmas evening,

When all the doors were shuttered tight,

Outside standing, a lonely boy-child,

Cold and shivering in the night.

On the street every window

Save but one was gleaming bright;

And to this window walked the boy-child

Peeking in saw candlelight.

Through other windows he had looked at turkeys,

Ducks, and geese, and cherry pies;

But through this window saw a gray-haired lady

Table bare and tears in her eyes.

Into his coat reached the boy-child

Knowing well there was little there

He took from his pocket his own Christmas dinner

A bit of cheese and some bread to share.

His outstretched hands held the food and they trembled

As the door it opened wide

Said he "Would you share with me Christmas dinner?"

Said she gently, "Come inside."

The gray-haired lady brought forth to the table

Glasses two, last drops of wine.

Said she "Here's a toast to everyone's Christmas,

And especially yours and mine!"

And it came to pass on that Christmas evening

Whene all the doors were shuttered tight

That in that town the happiest Christmas

Was shared by candlelight.

Vierailija
102/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä joulun alla tehdään lasten kanssa yhdessä koristeita ja leivotaan. Leivotaan yhdessä piparkakkuja ja lauletaan samalla joululauluja.

Joulutunnelma syntyy myös käymällä isoisän ja mummin haudalla viemässä sinne kynttilät.

Joulusiivous = turhat krääsät piiloon, imurointi ja perinteinen joululiina pöydälle. Kynttilöitä palamaan. Lapset saavat koristella kuusen, paitsi että isä laittaa tähden koska se on kunniatehtävä!

Jouluruuan ei tarvitse olla kallista ja sen voi laittaa kauniisti tarjolle. Minusta on hyvä, että lapset oppivat pienestä pitäen että välillä on juhlapäiviä jolloin tehdään asioita eri tavalla kuin arkena. Vanhemmat saavat yhden pienen lahjan ja lasten lahjat on hankittu jo ajoissa. Ei mitään kallista, tärkeintä on saada avata pukin tuoma paketti.

Hyvään jouluun kuuluu myös se, että aikuiset eivät ole päissään ja jokainen ymmärtää olla valittamatta, uhriutumatta tai haastamatta riitaa. Ei joulua tarvitse pelätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa jo nyt yhteydessä seurakunnan diakoniatyöhön, jos tekee tiukkaa . Pitkän pennin voi säästää kun saa lahjoituksina ruokaa. Kannattaa ostaa juttuja jo etukäteen.

Vierailija
104/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä ilmeisesti ruokaan riittää rahaa, mutta ei lahjoihin. Kinuaako lapset kalliita lahjoja? Kännykkää ja tietsikkaa? Nyt on eri menininki. Saavat tyytyä johonkin halvempaan ja selität lapsille että Suomessa on inflaatio. Sitten kun kasvavat niin saavat ite ostaa itselleen niin kalliita lahjoja kuin haluavat. Kannattaa siis opiskella ja mennä hyvään työpaikkaan.

Vierailija
105/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joulu pitäisi aina pysyä samanlaisena?

Vierailija
106/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaan menee toki jonkun verran mutta ostaa sitäkin vain päivän parin tarpeisiin ja tuskin lapset edes syö jouluruokia, mielellään. Lahjoja on ollut vuosi aikaa kerätä, joten miksi vasta joulun alla ? Ja eniten pisti silmään vaatteet, onko teillä erikseen joulu vaatteet ? Jos ei niin tammikuussa on alennus myynnit. Tilpehöörit voi myös jättää kauppaan, käytä viime vuotisia.

Vierailija
107/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

jouluun voi panostaa elämyksillä.esim.joulukonsertit ja kirkot on ilmaisia. niissä on kiva tunnelma ja hyvä musiikki,meidän paikkakunnalla oopperalaulajat, on esiintynyt jouluisin.

lasten kanssa voi leikata jouluisia lumihiutaleita paperista ikkunoihin sokerivedellä voi liimata ikkunoihin lähtee pois pesemällä. näyttää kivalta ja on edullista.

yhteinen peli ,jota voi pelata lasten kanssa voi olla hankittu vaikka kirpputorilta. kekseliäisyys on usein ainoa keino rahan ollessa tiukassa.

meidän perhe oli tosi köyhä, silti jäi kivat muistot, koska perheeni oli raitis ja lasten kanssa jouluihin panostettiin kivalla riidattomalla tunnelmalla.

Vierailija
108/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eläkeläinen ja vietän joulun yksin.Sähkölaskuun ja lääkkeisiin menee paljon rahaa,mutta onneksi saan kunnan sosiaalitoimesta 50 euron kortin ruokakauppaan.En välitä vaikka joulu on köyhä,mieluummin viettäisin sitä jonkun kanssa köyhästi kuin yksin.

Mistä sinä jo nyt tiedät saavasi tuon lahjakortin? Onko siis sosiaalitoimi luvannut sen vai oletko joka joulu saanut? Pitääkö se itse anoa? Siksi kyselen, kun eräs tuttavani on todella köyhä eläkeläinen ja mietin, saisiko hän sellaisen. 

Sinun tuttavasi kannattaa hyvissä ajoin kysyä pelastusarmeijalta apua, sieltä saa ruoka-apua ja ainakin joitakin vuosia sitten sai s-ryhmän lahjakortin, sai sitten ostaa jouluksi sitä mitä haluaa. Ja sieltä voi muulloinkin kysellä, samoin kirkolla on diakoniatyö tekijä jolta saa neuvoja ja ruoka-apua.

Vierailija
109/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluruokaan menee korkeintaan 100e, sitä syödään jouluaattona ja joulupäivänä ei sen enempää. Lasten lahjoihin 200e ja aloitan näiden ostamisen jo elokuussa kun kerralla ei pysty. Mutta tiukkaa on, mutta joulu on todella tärkeä lapsille.

Vierailija
110/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ylimääräiset lapsilisät eivät muka auta? Eikö ne ole monta sataa?

Varmaan on kyse siitä, että lisälapsilisät kuluvat jo muihin kohonneisiin kuluihin. Eli auttavat, mutta eivät ole paljon.

Mutta joulussa ei kai niinkään ole kyse rahasta. Tunnelma on tärkein. Jouluruokaa, koristeita, muutama lahja kullekin, yhdessäoloa, joululauluja vaikka radiosta.

Vierailija
111/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjat voi ostaa alesta joulun jälkeen ja koristeet ja ruoan voi tehdä itse.

Sitä en tajua, että pitää ostaa joka jouluksi uudet koristeet. Meillä ovat yli 20 vuotta vanhat ja se ei haittaa vieläkään.

Itse ottaisin paljon mieluummin niitä 20 vuotta vanhoja, mieluiten vaikka itse tehtyjä koristeita, joilla on joku tarina ja yhtymäkohta omaan elämään. Enkä mitään persoonatonta halpakaupan halpiskrääsää joka ei tule koskaan näkemään edes seuraavaa joulua.

Minulla on joulukoristeet halpakaupan krääsää. Haalin niitä aatonaaton alennusmyynneistä, olin melkein ainut asiakas niin myöhään liikkeellä. Kyttäsin alennuksia koska olin rutiköyhä. Minusta ne olivat hienoja koristeita, kun ripustin niitä vuokra-asuntooni. Ne ovat nyt 10 vuotta vanhoja ja yhä käytössä. En halua uusia vaikka nyt olisi jo varaa ostaa. Voi krääsälläkin olla tarina :D

Vierailija
112/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ylimääräiset lapsilisät eivät muka auta? Eikö ne ole monta sataa?

Varmaan on kyse siitä, että lisälapsilisät kuluvat jo muihin kohonneisiin kuluihin. Eli auttavat, mutta eivät ole paljon.

Mutta joulussa ei kai niinkään ole kyse rahasta. Tunnelma on tärkein. Jouluruokaa, koristeita, muutama lahja kullekin, yhdessäoloa, joululauluja vaikka radiosta.

Kyllä useampi satanen on paljon rahaa.

Mutta jos talous oli konkurssin partaalla jo ennen hintojen nousua, en ymmärrä miksi ap pelkää että ei saa samanlaista joulua kuin ennen. Onhan se ihan selvää että sitä ei voi saada ja siihen pitää sopeutua. Eikä miettiä miten pitää yllä entistä elintasoa.

Vierailija
113/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän jouluun jotain 1800 euroa. Ruokaan menee 300 euroa. Tyttöystävän lahjoihin 500 euroa. Veljen pojan lahjoihin 300 euroa.

Vierailija
114/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteinen jouluruokahan ei ole kallista. Riisipuuro, laatikot halpoja. Jos oikein haluaa säästellä niin syö jouluaattona vain supistetun jouluaterian ja heti joulun jälkeen on jouluruuat ja suklaat -50%. Eli siirtää jouluruuan syömiset osittain sinne 26.pv.

Perinteet syntyy vanhoista koristeista. Ei osteta uutta joka vuosi vaan kaivetaan se joulukoristelaatikko varaston hyllyltä ja käytetään niitä. Itse aion käyttää vain paria jouluvaloa ihan sähkönsäästö mielessä.

Lapset ymmärtää kyllä että kaikkea ei saa vaan muutama paketti riittää. Lahjaksi aikaa ja yhdessäoloa. Kaivetaan ne vanhat lautapelit ja pulkat esille. Leivotaan yhdessä.

Vierailija
115/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 5v lapsen yksinhuoltaja. Olen hänen kanssaan puhunut jo viime vuonna, että joulu on juhla jolloin voi antaa rakkaille lahjoja. En ole siis alun perinkään totuttanut isoihin lahja määriin. Kysyin häneltä mitä hän toivoo lahjaksi. No legoja. Torista ostin jo hänellä palikoita ison kasan ja ne maksoivat 20e. Äidilleni ostan jotain pientä mutta muutoin lahjat ovat siinä. Myös ruokakulut ovat meillä aika minimaaliset, koska ei kaksin pysty edes syömään mitään määriä. Vanhempieni luokse mennään varmaan aatoksi ja siellä ollaan ruokapöytä täytetty aina nyyttäriperiaatteella niin, että jokainen tuo vähän jotain jouluruokaa.

Vierailija
116/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan yhteensä 6 lahjaa: siskolleni, veljelleni, veljen pojalle, kummipojalle, miehelleni ja omalle lapsellemme. Yhteensä rahaa kuluu näihin n. 200€ Miehen lahja on kallein. Muille menee 20€ paketti. Lapsemme on vielä niin pieni, että hän ei lahjoista ymmärrä. Jouluruuat eivät kauheasti enempää maksa kuin arkiruuat. En ymmärrä, miten tässä ei selviäisi.

Vierailija
117/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä joulu on vaatimaton. Kynttilöitä, itsetehtyä ruokaa. Muutamat lahjat on hankittu jo vuoden aikana. Yhdessäolo on tärkeintä, eikä mikään krääsäjuhla.

Vierailija
118/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jouluruuat ovat kallistuneet. Kannattaa tehdä itse. Lapsille kannattaa opettaa,ettei ole varaa kuin vaatimattomiin lahjoihin. Joulustressi on turhaa.Joulukorttien lähettely on myös turhaa. Nykyään postimerkitkään ei ole ihan halpoja.

Ihan sivuhuomiona mietin kuinka paljon uuni kuluttaa sähköä jos ison kinkun ja laatikot paistaa ja lisäksi piparit ja joulutortut; siis riippuen sopimuksesta monella tulee aikamoinen sähkölasku... Ehkä jotain voi olla taloudellisempaa ostaakin valmiina?

Vierailija
119/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin kaikki lasten lahjat tori.fi:stä! Vaikka ollaan hyvin toimeentulevia!

Vierailija
120/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä kyllä kirpputorivaatteita kehtaisi lahjaksi kenellekään antaa. Itse voisin niitä kuitenkin käyttää.

Kun lapseni olivat pieniä, ostin heille usein sekä vaatteita että leluja lahjaksi kirpputorilta. Eivät tajunneet niiden olevan käytettyjä.

Niinpä. Jos joku kirja on muutaman kerran luettu, siitä ei ihan hirveästi näe, että on "käytetty" (toki ihan pikkulapsella ollut suosikkikirja voi olla jo aikamoisessa kunnossa). Kirppareilla myydään myös jonkin verran ihan käyttämättömiä leluja. Olen itsekin joskus vienyt myyntiin, kun lapsi on saanut jonkin itseään täysin kiinnostamattoman lelun eli on mieluummin ottanut sen sitten rahana. Etenkin joulun jälkeen näitä on, kannattaa varautua kohta ensi vuoden jouluun!

Tässä ketjussa on ollut ihan hyviä vinkkejä ja huomioita, mutta itseäni aina ihmetyttää joka joulun alla tuleva keskustelu siitä, miten lapselle ei osteta mitään kallista, ei haluta mitään leluvuoria ja roskaa kotiin pyörimään. Siis nimenomaan ne kalliit lelut, esim. legot, ovat monesti paljon mieluisampia pitkällä aikavälillä kuin jokin Tiger-tilpehööri. Ja on jotenkin jännä ajatus, miten kaikille lapsille kertyy mystisesti hirveästi (liikaa) leluja, vaikkei niitä osteta! Omilla lapsillani olisi ollut aika vähän leluja, ellen olisi niitä ostanut. Ja minusta lelut kuuluvat lapsuuteen. Siis onko kaikilla niin valtavat määrät sukulaisia ja kummeja, että niitä leluja oikein vyöryy ovista ja ikkunoista, vaikka vanhemmat kieltävät kaiken?

Tänä jouluna pitäisi selvitä vähemmällä kuin ennen, mutta silti haluan ostaa lapsilleni nimenomaan jotain sellaista, mitä ihan oikeasti haluavat, en mitä sattuu halvalla saamaan. Ovathan nämä vähän karuja viestejä, missä kerrotaan kummilapsen toivovan jotain satasen lahjoja eli jokin tolkku pitäisi olla. Mutta sitten toisaalta olen tosiaan vienyt heti kirpparille leluja, joita hyvää tarkoittavat sukulaiset ovat ostelleet, koska "kaikki tuon ikäiset pojat pitävät tästä ja tästä" jne. Selvittäkää kiitos vähän mitä ne lapset haluavat... Ehkä jotain yhteislahjojakin voi harkita, jos on kalliimpi toive.