Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulu pelottaa jo nyt

Vierailija
07.11.2022 |

Rahat riittävät jo nyt niukin naukin peruselämiseen. Joulunaikaan rahaa kuluu enemmän lahjoihin, tilpehööriin, vaatteisiin, ruokaan ja juomaan. Joulumainoksia tulvii kaikkialta ja lapset odottavat sitä normaalia joulua lahjoineen ja ruokineen. Parilla ekstra-lapsilisällä ei pitkälle potkita. Miten tässä tilanteessa voi saada entisenlaisen joulun? Onko teillä muilla on varaa kunnolliseen joulun viettoon?

Kommentit (165)

Vierailija
81/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjat voi ostaa alesta joulun jälkeen ja koristeet ja ruoan voi tehdä itse.

Sitä en tajua, että pitää ostaa joka jouluksi uudet koristeet. Meillä ovat yli 20 vuotta vanhat ja se ei haittaa vieläkään.

Ihmettelen myös tätä. Monellehan juuri se on koristeiden idea, että ne ovat vanhoja ja osa omaa jouluperinnettä. Niihin liittyy muistoja ja osittain juuri vanhat tutut koristeet tuovat sitä joulutunnelmaa. Itse en edes haluaisi vaihtaa koristeita vuosittain, vaan tykkään siitä että on aina ne samat.

Vierailija
82/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siunausta ja hyvää joulua 2022 kirjoitti:

Minuakin pelottaa , ja pelottaa siksi, ettei meidän rakas ihminen ole enää meidän keskuudessamme. Mulle ei joulupöydän antimet tai antamattomuus meinaa yhtään mitään tänä vuonna, puhumattakaan lahjoista. Mutta meillä ei olekaan pieniä lapsia ja ymmärrän kun tää inflaatio on niin hurjaa luokkaa, että ihmiset ei kaikki tiedä miten ne tulee pärjäämään.

Toivotan kaikille silti oikein hyvää joulua ja muistakaa, että raha on rahaa ja vaikka tulisi konkurssi niin älkää tehkö mitään epätoivoista. Elämässä tärkeintä on rakkaat ihmiset.

Lapsiperheille vinkki : Hope ry. :stä, pelastusarmeijalta ja sosiaalitoimelta ja seurakunnalta voitte mahdollisesti saada avustusta jotta saisitte edes yhden lahjan lapsellenne, kuusen ja ruokaa.

Jos joku on pulassa, hänen kannattaa tiedustella mahdollisuutta avustuksiin ajoissa. Yhtenä vuonna uutisissa kerrottiin, että pelastusarmeija oli sulkenut netissä olevan ajanvaraussysteeminsä, koska sinne tuli sinä vuonna valtavasti yhteydenottoja. Olen monena vuonna antanut vähäisiä lahjoja hyväntekeväisyyskeräyksiin.  Joulun jälkeen joskus näkyy nettipalstoilla kommentteja, joissa äidit kertovat lapsen saaneen jotain joulukeräyksestä, mutta lahja oli äidin mielestä huono.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneks lopetin koko joulun vieton jo pari vuotta sitten. Stressiä eikä rahan menoa. Edes kortin korttia tarvi lähettää.

Ei tarvitse lähettää joulukortteja, jos se tuntuu raskaalta. Tiedän, että moni inhoaa niiden kirjoittamista.  Onhan se ylimääräinen työ kaiken muun keskellä, Toisaalta jotkut nauttivat siitä. Jo korttien valitseminen kaupassa on hauskaa. Ikävä kyllä niiden postittaminen on nykyisin tosi kallista ja siksi minunkin täytyy  vähentää niiden määrää.

Vierailija
84/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saisin kyllä parilla ekstralapsilisällä jo katettua joululahjahankinnat, jos niin täytyisi tehdä. Voisin ostaa esimerkiksi kummallekin lapselle pari kirjaa ja jonkun vaatteen, ja sitten loppurahalla jotain pientä kuten karkkia tai suklaata ja jotain pientä mutta kivaa krääsää kuten Harry Potter -tavaraa. Jouluruuat saa periaatteessa samalla rahalla millä muutenkin ostaisin ruuat - jos raha on tiukassa, joutuu ehkä vähän valikoimaan, mutta kyllä ihan jouluisan tunnelman saa tehtyä. Ylimääräistä olisi siis jouluherkut ja joululeivonnaiset. Joulutorttu- ja pipariainekset eivät ihan mahdottomasti maksa, joten ostaisin ne jo valmiiksi tässä kuussa. Joulukuun rahoista nipistäisin sitten sen verran, että saa ostettua jotain joulusuklaata. Näitä muuten myytiin meidän lähikaupassa -50% viime vuonna jo jouluaattona, kun aamupäivällä käväisin nopeasti kaupassa. Jos raha on tosi tiukassa, saattaisin jättää suklaahankinnat aattoon siinä toivossa että ovat jo tarjouksessa.

Vierailija
85/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä kyllä kirpputorivaatteita kehtaisi lahjaksi kenellekään antaa. Itse voisin niitä kuitenkin käyttää.

Kun lapseni olivat pieniä, ostin heille usein sekä vaatteita että leluja lahjaksi kirpputorilta. Eivät tajunneet niiden olevan käytettyjä.

Vierailija
86/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön. Olen säästänyt tammikuusta lähtien 40 euroa joka kuukausi ja käytän raha jouluun. Säästössä on nyt 480 euroa. Tein saman viime vuonnakin.

Vierailija
87/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi krääsän ostamisen pitäisi olla ihmisoikeus? Nyt on hyvä hetki opettaa lapsille että jouluna riittää yhdessäolo, jokin pieni lahja ehkä, jouluverhot ja jouluvalot sekä ruoka jota ei tartte olla kymmentä lajia.

Vierailija
88/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tämä joulukuu kolmen lapsen perheelle arvokkaaksi tulee. Lisäksi aina mukavasti tähän loppuvuoteen napsahtaa iso kasa mm. vakuutuksia maksettavaksi. Olemme myös menossa käymään lasten kanssa Keski-Euroopan joulumarkkinoilla sekä Lapissa joulupukkia moikkaamassa.

Tähän ollaan kuitenkin varauduttu, koska joulu ei tule vuosittain yllätyksenä, joten joulukuussa menojen ylittäessä tulot täytyy napata hieman säästöistä.

On kuitenkin sen arvoista!

Kivaa, että teillä on talous noin hyvällä mallilla. Monilla ei ole. Suomessa on ihmisiä, joiden elämä on yhtä kitkuttamista päivästä toiseen.  En tarkoita päihdeongelmaisia. Tarkoian niitä,  jotka eivät ole voittaneet "elämän arpajaisissa".

Vierailija
89/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjat? Ihmiset ei yhtään enempää rojua nurkkiinsa.

Vierailija
90/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä jouluksi pitäisi ostaa tilpehööriä ja uusia vaatteita? En ymmärrä. Tilpehöörin ostaminen nyt kannattaa lopettaa ihan alkuunsa, muutenkin kuin rahan takia. Eiköhän krääsää ja vaatetta suurimmalta osalta löydy muutenkin liikaa. Syömään joutuu, olipa joulu tai ei. Itse tekemällä säästää paljon, eikä jouluruoka nyt oikeasti mitään kallista ole. Jotain kinkkua tai kalaa voi ostaa vaikka ihan pienen nökkösen, jos välttämättä haluaa. Juomiinkaan ei ole pakko kuluttaa, jos raha on tiukassa. Jokaiselle lapselle nyt toki soisi muutaman lahjan, mutta ei niidenkään takia tarvitse yli varojensa elää. Nyt on marraskuun alku, vieläkin ehtii alkaa varautumisen, jos nyt kävi niin, että joulu tuli jotenkin yllätyksenä. Samalla kannattaa ottaa se asenne, ettei joulussa ole kyse kuluttamisesta, vaan rauhasta, tunnelmasta ja laatuajasta läheisten kanssa. 

Vierailija
91/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä kyllä kirpputorivaatteita kehtaisi lahjaksi kenellekään antaa. Itse voisin niitä kuitenkin käyttää.

Kun lapseni olivat pieniä, ostin heille usein sekä vaatteita että leluja lahjaksi kirpputorilta. Eivät tajunneet niiden olevan käytettyjä.

Minun lapseni ovat jo isoja teinejä, mutta meillä kirppislahjat on edelleen ihan jees. Esim. viime jouluna ostin lapselle kirpparilta samanlaisen lempi-murokulhon, jonka hän oli vähän aiemmin onnistunut hajottamaan. Niitä ei enää kaupasta saa, joten yllätys oli onnistunut ja saaja iloinen. 

Vierailija
92/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluun pitää varautua jo tammikuussa. Säästämään pystyy jos vaan haluaa. Jättäkää turhat tavarat ostamatta. Ei lapset leiki millään pehmoleluilla jotka maksaa 30 euroa eikä ne leiki millään leikki kuorma-autolla hiekkalaatikolla. Meillä ei sellaisia osteta. Lehti tilaukset kannattaa peruuttaa, niistä voi säästyy satasia. Kauppaan kannattaa mennä polkupyörällä se 3 kilometrin matka eikä autolla. Siinä säästyy monta sataa jo vuoden aikana. Itse käyn kaupassa 7 km matkan fillarilla. Olen säästänyt 2000 euroa kun en ole ajanut autolla tänä vuonna paljoakaan.

Vierailija
93/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä, miksi lapset pitäisi opettaa kalliisiin lahjoihin. Meillä oikeastaan jo vuosia pyritty siihen, et joulun lahjat ovat tarpeellisia asioita, sellaista mitä tarvitsee. Olin yllättynyt lasteni joululahjatoiveista (uskovat vielä Pukkiin) ja lista sisälsi mm. Heidän suosimilla hahmoilla olevia lakanoita ja pyyhkeitä (Barbie, super Mario) sekä vaatteita ja muuta tarpeellista. Leluja oli molemmilla toivelistalla vain 1.

Kesällä on tullut alesta ostettua jo legopaketteja . Ympäri vuoden löytää edullisesti tavaraa joka sopii monen ikäiselle. Koruja, askartelutavaraa jne.

Heti joulun jälkeen mm jouluaskartelutavara jopa -70 alessa. Itse hyödynnän nämä

Ruoassa voi myös säästää. Tarvitseeko niitä laatikoita olla kaikkia lajeja? Jos nyt ruoassa siis tarvitsee pihistää. Myös itse tehtynä tulee ensinnäkin hyvää ja saa edullisemmin.

Jos joulua juhlitaan yhdessä muiden kanssa niin sitten nyyttärimeiningillä

Kun näet pienen lapsen pettyneet kasvot, kun hän ei saanutkaan toivomiaan leluja, et kyllä pysty selittämään itsellesi, että olet kiva opettaessasi lapsiasi elämään puutteessa.

Nämä muiden kadehtijat ovat aikuisina juuri niitä, joille ei lapsina ostettu tarpeeksi.

Jos lapsi toivoo jotkain ylettömän kallista, häntä voisi varovsti valmistella siihen, että ei ole varmaa saako hän juuri sen jutun. Sellaistakin on tapahtunut, että  suosiut tavarat loppuvat kaupoista ennen joulua. Olin eilen kauppakeskuksessa ja kuulin ohimennen, kun myyjä selitti asiakkaalle, että heidän tavarantoimittajallaan on vaikeuksia  toimittaa tilattuja tuotteita.  Lapsille voi ehdottaa, että he toivovat kahta tai kolmea asiaa, joista yksi on vähän halvempi. Silloin edes jokin toive toteutuu. Ei ole kyse kateudesta vaan siitä, että perheen elämä jatkuu myös joulun jälkeen. On lapsen edun vastaista, jos vanhemmat joutuvat ulosottoon.

Vierailija
94/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta jouluna muuta kuin itselleni viikonlopuksi perus ruuat, kinkun ja viinat. Säästössä 200 euroa niihin. Joulu ei tule yllättäen. 

Vierailija
95/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kun on lapseton sinkku, ei joulu(kaan) erotu normi viikonlopusta mitenkään. Ei vingu kersat ei anoppi. yhtään lahjaa ei tarvitse ostaa ja ei ne haudoissa makaajatkaan tiedä kynttilöistä yhtään mitään, välttyy siltäkin reisulta, voi olla ja tehdä ihan oman mielen mukaan. Suosittelen kaikille vinkujille! Niin makaa kun petaa...

Vierailija
96/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tämä joulukuu kolmen lapsen perheelle arvokkaaksi tulee. Lisäksi aina mukavasti tähän loppuvuoteen napsahtaa iso kasa mm. vakuutuksia maksettavaksi. Olemme myös menossa käymään lasten kanssa Keski-Euroopan joulumarkkinoilla sekä Lapissa joulupukkia moikkaamassa.

Tähän ollaan kuitenkin varauduttu, koska joulu ei tule vuosittain yllätyksenä, joten joulukuussa menojen ylittäessä tulot täytyy napata hieman säästöistä.

Kivaa, että teillä on talous noin hyvällä mallilla. Monilla ei ole. Suomessa on ihmisiä, joiden elämä on yhtä kitkuttamista päivästä toiseen.  En tarkoita päihdeongelmaisia. Tarkoian niitä,  jotka eivät ole voittaneet "elämän arpajaisissa".

Missä ne arpajaiset pidetään, jossa arvotaan mm hyviä työpaikkoja? Mä en tajua tuota valittamista, yllimääräisen lapsilisän kun käyttää lahjaan ja on joku kymppi säästössä etukäteen, niin ei joulu mitään mahdottomia maksa, syödäänhän arkenakin. Eikä aikuisia tarvitse lahjoa. 

Se on eri asia että sähkö tulee maksamaan maltaita, mutta niin se maksaisi ilman jouluakin.

Vierailija
97/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Em ymmärrä, miksi joku tuli dissaamaan mua tähän ketjuun, haukkuen, että en itse ole saanut lapsena jouluna mitään, kun kerroin, että lapseni toivoo tarpeellisia lahjoja. Itse olen onnellinen, koska ensinnäkään krääsää en halua ostaa ja vaikka leluja toivoisi 10 , en varmasti ostaisi kaikkea. Onneksi olen voinut opettaa lapsilleni, että joulu ei ole vain leluja lahjapaketeissa.

Meidän joulu on yhdessäoloa ja yhdessä tekemistä. Joulutortut, piparit leivotaan ja koristellaan, kutsutaan sukulaislapsia piparitalkoisiin myös. Koristellaan yhdessä kotia jouluisesti.

Vierailija
98/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ne arpajaiset pidetään, jossa arvotaan mm hyviä työpaikkoja? Mä en tajua tuota valittamista, yllimääräisen lapsilisän kun käyttää lahjaan ja on joku kymppi säästössä etukäteen, niin ei joulu mitään mahdottomia maksa, syödäänhän arkenakin. Eikä aikuisia tarvitse lahjoa. 

Se on eri asia että sähkö tulee maksamaan maltaita, mutta niin se maksaisi ilman jouluakin.

Joo, ei meidän perheessä kukaan ole arpajaisissa mitään voittanut. Pienituloisen yksinhuoltajaperheen vesasta olen koulutuksen ja ahkeran työnteon kautta päässyt hyväpalkkaisiin töihin, niin kuin sisarenikin ja puolisonikin. Miksi joku luulee, että kaikki joilla on talous kunnossa olisi sen jotenkin lahjaksi saanut. Sitä paitsi Suomeen syntynyt on jo aikamoisen arpajaisen voittanut, mutta oma vika usein, jos ei käytä hyväkseen yhteiskunnan tarjoamia ilmaisia mahdollisuuksia itsensä kehittämiseen.  

Mukava se on, kun pystyy elämyksiä tarjoamaan perheelleen ja meillä ne ovat tavaroita tärkeämpiä. Joululahjaksi aika pieniä juttuja ja lahjoja saa lapset onneksi muiltakin kuin vain omilta vanhemmiltaan. 

Vierailija
99/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjusta huomaa, että aika monikin käyttää säästöjä jouluun.

Olen itse miettinyt, että tekeekö muut niin, koska itse tätä teen myös. Ei mulla riittäisi pelkkä marras/joulukuun palkka lahjoihin, jouluruokaan yms.

Pieni summa sivuun per kuukausi, alelaareja katsellen pitkin vuotta.

Vierailija
100/165 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jouluna kuulu pelottaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme