***ENSIKOT viikko 45***
Kommentit (60)
Onnittelut Naperon Eetun 9 kk päivästä! Niin se aika vain rientää... Hui, onpa hurjan kuuloset menkat sinulle iskeneet. Toivottavasti olo pian helpottuu. Minäkään en muistanut, miten ikävät ne olivatkaan, vaikka selvästi helpommalla pääsin noista ekoista ainakin. *koputtaa puuta* Normikierrossa pitäisi pian alkaa toiset... saa nähdä, milloin sitten tulevat.
Jaa ja Quuenin Liiako oli jo 3 kk, Lisan Veeti ihan pian ½ v ja pikku-quu taisi myös täyttää 3 kk vasta! Onnea teille kaikille! Pahoitteluni, jos dementiani unhoitti jonkun merkkipäivän.
Pesukarhun Joona se oli lähtenyt " sukeltelemaan" ! Onnea! Se on sitten ihanan näköistä, kun toinen niin keskittyneesti yrittää tehdä jotain uutta, ja sitten onnistuu! Riemun ilme on valtavan suloinen! Niin, ja tokihan ne lihat voi aloittaa, jos yhtään tuntuu, että ne Joonalle maistuu ja ovat kenties jo tarpeeseenkin. Matias ainakin alkoi syömään heti paljon paremmalla ruokahalulla pottua, kun seassa oli lihaakin. Selvää Lihansyöjäainesta... ;)
Joo, minun puolestani täällä vauva-palstalla saa kyllä vielä hengailla ihan vapaasti pitempäänkin, mutta ehkä se enska-pino olisi taapero-puolellakin ihan kiva. Toki voi mennä ensin aikaa, että siellä saadaan kunnon pinoja aikaiseksi, joten sillä välin Napero ja Marika voivat kyllä käydä kuulumisiaan tännekin kirjoittelemassa. Tai tämä on minun mielipiteeni.
MiaMik oli kysellyt vauvan imemisestä. Meillä M on syönyt aina vain toisen rinnan kerrallaan. Nyt kiinteiden aloituksen jälkeen (maidontuotannon hiivuttua vähän) taisi olla joku erityisen huono päivä kiinteiden suhteen, niin silloin taisi vedellä molempia rintoja kerralla. Kun ei vissiin meinannut nälkä lähteä raukalla.
Meillä M on nyt sitten tosiaan ruvennut vähän etenemään kontaten, aina muutaman sentin kerrallaan. Sitten menee hermot, ja heittäytyy ryömimään pitempiä matkoja. Mutta eiköhän tuo taito siitä pian kehity kunnon konttaukseksi ja pääasialliseksi liikkumismuodoksi. Kuukauden päivät poika ennättikin harjoitella pelkkää asentoa ja siinä huojutella itseään.
Joku kirjoitti tutin pesusta. Meilläkään ei tuttia ole keitelty joka päivä, eikä edes huuhdottu joka päivä. Olen sanonut sukulaisille ja tuttaville, että kotipöpöihin pitää tottua. Nythän tuo mönkii lattioilla ja maistelee kaikkea vastaan tulevaa. Ja terveenä on pysynyt.
M on nyt sitten oppinut myös kiipeämisen jalon taidon. Ylös on päästävä, ihan sama mitä vasten! Kiipeilee siis polviseisontaan jo ihan ketterästi, pari kertaa on päässyt kokonaan seisaalleenkin. On kyllä vahtimista nykyään tuossa pikku-marakatissa! Järki kun ei pelaa vielä yhtään, vaan saattaa ihan yhtäkkiä heittää irti tuesta ja kaatua. Eilen illalla ei voinut edes iltapalaa äiti syödä ennen Matiaksen nukkumaanmenoa, kun oli koko ajan nousemassa seisomaan. Olimme siis kaksin kotona.
Pinnasängyn pohjakin tuli sitten laskettua alas, kun poika yritti sieltäkin yli jo tulla. Nytpä oli aamulla ihmettelemistä, kun maisemat olivat muuttuneet.... ;) Kjeh kjeh.
Niameylle vielä kantoliinasta. Meillä oli käytössä Baby bundler slim style, eli sellainen trikoinen liina. Se oli vastasyntyneen kanssa ehdottomasti minusta paras vaihtoehto. M viihtyi liinassa erittäin hyvin, nukahti aina välittömästi. Asento oli vauvalle hyvä ja itselle kevyt kantaa. Nyt alkaa olla jo meidän poika vähän iso siihen liinaan, joten ei ole tullut enää siinä kanneltua. Isomman kanssa sellainen kudottu (joustamaton) liina on parempi. Tosin en tiedä, jaksaisinko enää kantaa poikaa sellaisessa. Trikoinen antaa paremmin anteeksi virheellistä sidontaa (tai siis sen tiukkuutta) antamalla vähän myöten. Liinan sidonta on siis sellaisella aloittelijalle vähän helpompi. Minulla ainakin oli aluksi vaikeuksia arvioida sopivaa tiukkuutta sidonnassa, mutta tuo trikoinen liina antoi hyvin myöten, eikä se ollut ihan niin tarkkaa.
NapNap oli saanut viettää vapaapäivää! Kuulostipa ihanalta! Teilläkin on sitten serkuksista kaveria toisilleen, kun pieni ikäero kuulosti olevan heilläkin.
Oli kiva kuulla pikku-quun ekasta vauvauinnista! Niinhän se alkuun oli sitä otteiden harjoittelua ja totuttelua uuteen elementtiin. Onhan siinä vauvalla niin paljon uusia ihmeteltäviä asioita, ettei ihmekään jos ei hymy heti eka kerralla tule huulille. Kyllä se sieltä vielä myöhemmin tulee, kun vähän tutustuu paremmin siihen touhuun! Meillä ollaan jo muutamalla kerralla päästy tekemään koko sukelluksia, paria eri tapaa sukeltaa ollaan harjoiteltu.
Mukavaa isänpäiväviikonloppua!
Kissankello ja M 7 kk
Mies on yövuorossa, joten käytän tilaisuuden hyväkseni, kun sain Joonan vihdoin ja viimein kauheen taistelun jälkeen nukkumaan. Mä oon ihan koukussa ollu tohon mallikouluun (myönnän, et oon viel vähän laps). Mun suosikki voitti. Jee!
Naperon Eetulle onnittelut 9kk päivän johdosta! Älkääkä vaan ymmärtäkö väärin mua. En mä oo täältä ketään potkimassa pihalle. Mietin vaan, että missä sitä sitten itse kirjottelee, kun Joona kasvaa taaperoksi. Kyllä mäkin täällä teidän riesana silti vielä pysyn ja kauan :) Perustetaan se enskapino taaperoihin sitten, kun on riittävästi porukkaa.
Vitsit, kun mun vauvakuume vaan taas kasvaa. Mies on onnistunut kasvattamaan sitä. Se puhuu koko ajan pikkukakkosesta. Eilenkin sanoi, että " ehkä ensi kesänä sun mahassa on vauva" . Juu, no en usko, et viel kesällä. Aikasintaan loppukesästä.
Joonalle tuli muuten eka hammas :) Ei ollut oikein mitään oireita. Huomasin vaan, et jaahas, hampaan pää näkyy. Aksullako se oli ollut joku puolivuotishammaslääkäri? Meille neuvolassa puhuttiin vaan, että ennen, kun täyttää vuoden, pitäis mennä hampulääkäriin. Mä ajattelin varata sit vasta sieltä Lohjalta ajan. Hyvä, että Aksun vointi on jo parempi.
Mulla on kanssa usein samanlainen fiilis, kun Lisalla. Kauheesti haluis tehdä jotain, kun on tylsistynyt olo, mut sit kuiteskaan ei jaksa tehdä yhtään mitään.
Mysanin ja Amyn vauvelit olivat ainaskin käyneet neuvolassa. Hienostihan molempien kullanmurut olivat kasvaneet.
Hyvä, että Ykkösope on saanut täältä tukea ja on jo paremmalla fiiliksellä. Se on ihan totta, että ei Aino tiedä mistään jäävänsä paitsi. Eikä jääkkään. Tärkeintä on, että saa ruokaa ja läheisyyttä. Molempia voi antaa ilman rintaruokintaakin.
Ikävän taudin oli Inarin Kia saanut antibioottejen johdosta. Toivottavasti lääke tepsii pian.
Naperolla oli kivuliaat kuukautiset. Tosi inhottavaa. Mäkin jo eilen aattelin, et vois menkat alkaa, kun oli sellaisia tuntemuksia mahassa, mut ei ne sit kuiteskaan alkanut ja tänään ei oo ollut enään mitään tuntemuksia. Hyvä vaan. Saisivat pysyäkin poissa vielä jonkin aikaa.
Niistä lihoista... En mä nyt ehkä kuitenkaan ihan vielä aloita niitä. Ehkä parin viikon päästä voi sitä broiskua kokeilla. Mä luulen, että se Joonan väsymys johtui siitä hampaan puhkeamisesta. Luulisin... nää on aina näitä mun veikkauksia ja ei aina osu ihan nappiin :)
Joona liikkuu jo aika hyvinkin. Tänään ei mun tarvinnut houkutella sitä liikkeelle vaan se lähti ihan ite mönkimään mielenkiintosia kohteita kohti. Hassun näköistä tosiaan. Näyttää ihan mittarimadolta :)
Mä oon syöttänyt Joonalle nyt vauvapuuroa. Ajattelin kokeilla, jos uppoais paremmin ja upposhan se. Ostin tarjouksesta jotain Hipp -merkkistä puuroa. Tosi kallista oikeesti, mut tutustumistarjous oli ihan kohtuullinen, niin ajattelin kokeilla.
Nyt meen. Hyvää viikonloppua kaikille :)
pesukarhu ja Joona 6,5kk
Vautsi! Matias jo kiipeilee :) Kauheeta vauhtia Matias on kehittynyt. On varmasti hommaa pitää poikaa silmällä. Joonakin tänään jo kerkesi kolhasemaan päätään, kun niin innolla meni syöttötuolin luokse. Osui sitten pää tuoliin ja kauhee huuto. Onneksi oli vaan pikkukolhu (ei tosin Joonan mielestä ollut kovin pieni kolhu).
Kannattaa varmaan meidänkin pikkuhljaa harkita sitä pinniksen pohjan laskemisa. Olis hyvä varmaan olla askeleen edellä Joonaa.
Nyt täytyy jo lopettaa :)
pesukarhu
Tämä äiti täällä vain netissä surffailee, vaikka imuri ja pesuämpäri tuossa huutavat mun nimeä ja ruokaakin pitäisi tehdä, jotta mies pääsee suoraan ruokapöytään töistä Tyttökin kuukahti tuohon sohvalle masulleen kesken höpöttelyn bambi-pehmolelun kanssa :D
No kylläpä Napero vuotaa, kun noin monet pöksyt on jo menneet. Mä jo ihan kauhulla odotan niitä menkkakipuja tai siis etukäteen pelkään. Mun puolesta voivat olla poissa vaikka kuinka ja kauan :) Juu on meillä kyllä hienot sitterit ;)
Kuulosti kyllä hienolta Joonan sukeltaminen :) Mahtaa olla huvittavan näköistä :)
Kissankellon poitsukin jo nousee seisomaan. Hurjaa on kehitys pojalla nyt :)
Kiva lukea muiden suunnitelmia pinniksen pohjan laskemisesta, kun meillä vasta pikkuhiljaa aletaan harkitsemaan äitiyspakkauksen poistamista pinniksestä :) On kyllä tosi kiva, kun meillä on täällä eri-ikäisiä vauvoja ja äitejä :)
Meillä olisi tänään taas miehen kanssa paritanssikurssi ja nyt mua jo jännitää jättää tyttö tänne anopin hoiviin. Ensinnäkin ei olla taaskaan kahteen viikkoon kokeiltu suostuuko tyttö juomaan pullosta. Pitääkin muistaa kokeilla ennenkuin lähdetään ettei anoppi ole pulassa. Onneksi päästään tarvittaessa nopeasti kotiin hätiin :)
MiaMik ja Iinu-Liina 5vko+
Vaikka isänpäivääkin tietty saisi valmistella. Olen kyllä kakun jo leiponut, ja eilen Matiaksen kanssa siivottiinkin iltasella.
Minä taas näistä kiinteistä ajattelin kysäistä, että onko muilla vauvoilla ihan yhtäkkiä alkanut kiinteät uppoamaan? Meillä on tällä viikolla M syönyt ihan hillittömiä satseja ruokaa. Ja tämä muutos tuli yhdessä yössä! Outoa? Edellisenä iltana oli syöminen vielä yhtä huutoa ja seuraavana aamuna oli suu auki odottamassa jo seuraavaa lusikkaa. Nyt täytynee ottaa jo päivällinenkin kehiin, kun ei nälkä lähde muuten iltapäivällä millään. Söisi tissiä vartin välein... Eli huomenna varmaan aletaan syödä 5 kertaa päivässä.
Ehkä tämä kiipeily on sen verta kuluttavaa puuhaa, että täytyy ruokaakin saada isommalla mitalla. Puurosatsitkin on olleet aivan liian pieniä (keitin vanhasta tottumuksesta pikkusatsin). Raukka itki surkeana, kun nostin pois pöydästä. Ja veteli vellipullollisen kuin tyhjää vaan.
M oppi itse menemään myös istuma-asentoon tänään. Näyttää kyllä kehitys ottavan ihan hillittömiä harppauksia välillä. Niin se vauva-aika katoaa hetkessä, kun nyt on jo tuollainen temppuilija kotona!
Ai niin, olen jo monta kertaa unohtanut mainita, että olin ilmeisesti vain kuvitellut noita mitoitusvirheitä vauvan vaatteissa. Kiva saada asioihin selvyyttä täällä. Kiitos kaikille asiaa kommentoineille.
Oho, Joona oli saanu hampaan! Mekin sitä jännätään, mutta ei näy muutoksia ikenissä (pullottanu on jo monta kuukautta). Reipas poika Joona, kun lähtee liikenteeseen jo houkuttelematta.
MiaMik suunnitteli poistavansa äp-laatikon sängystä... voi kuinka pian se vauva kasvaa! Toivottavasti pääsitte tanssikursseille ja vauva söi sievästi pullosta. Mukava yhteinen harrastus tuo tanssi!
Mutta eiköhän tässä jatketa lauantai-iltaa. Rentouttavaa isänpäivää kaikille!
Kissankello ja Matias 7 kk
Täällä ollaan elossa! Ihme ja kumma kyllä. Mulla oli ihan hirveä olo koko eilisen päivän ja yön ja vielä tämän aamunkin. Aamusella sitten lähettiin Tampereelle (uhkasin kaikkee! - tahdoin mennä ostamaan Eetulle turvaistuimen, kun tuo kaukalo jo teki tiukkaa) ja saatiin haluamamme, ostettiin sitten myös tuollainen lämpöpussi, ja huomasin myöhemmin Prismassa että niitä oli siellä muutaman euron halvemmalla, ei harmittanut ei!!! Mutta siis nyt on jo ihan hyvä olo, vielä alavatsassa on pientä kipuilua, mutta sentään pysyy jo pystyssä. Ja vuotokin on vähän vähentynyt, ei tartte enää ½-1tunnin välein käydä vaihtaan täysinäistä sidettä :=) Silti aina välillä tuntuu kun lorahtaa vuotoa. Ja toivottavasti ei kukaan muu joudu kärsimään moisista vuodoista!!! Niin ja kiitokset sympatioista kissankellolle, pesukarhulle ja miamikille!
Piti tuossa pesukarhulle jo mainita, että Eetu oppi kanssa tuon mittarimadon tyylin, ja hyvin päästiin eteenpäin!!! Oli se kyllä aika hassun näköinen liikkumatyyli... Harmi kun ei vaan tajuttu ottaa sitä nauhalle, josta tulikin mieleen että onko teillä muilla otettu HIRMUISESTI kuvia vauvoista? Me otettiin sillon " alussa" tosi paljon, mutta nyttemmin on vaan jotenkin jäänyt! tiedä sitten mistä johtuu, laiskuutta...
Niin ja uusin " taito" minkä tuo jätkä on oppinut on kiljuminen!!! Se on Eetusta varsin hauska taito, muttei niin hauska äitistä ja isästä... Nytkin se kiljuu tuolla miehen kanssa...
Mutta nyt lopettelen ja menen töllön ääreen! Lauantai-iltaa siis kaikille!
napero (jolla ei niin paljon enää vuotoa) ja Eetu-kiljukaula 9kk
Viime viikon pinosta en nyt näin äkkiseltään muista muuta kuin, että uusia oltiin saatu ainakin joukkoon. Tervetuloa porukkaan mukaan Inari ja Kia!! (muistinko mä nyt ees nimiä oikein....)
Akseli täällä heräsi yskien tähän aamuun ja nenäkin vähän tuntuu niiskuttavan. Voi kökkö... =/
Muuten tässä nyt pari yötä on mennytkin paremmin kun Aksu on syönnin jälkeen nukahtanut heti ilman hyssyttelyjä... vaikka on kyllä edelleenkin herännyt läpi yön 2-2,5 tunnin välein. Eilen aamusta lähtivät sitten isän kanssa mummulaan, että mä sain nukkua ja kyllä nukuinkin... heräsin varttia vaille kaks kun ukko soitti!!!!! =O
Oli nyt kovin omanapaista, mutta palailen kommentoimaan sitten myöhemmin. =)
Ai niin, Aksu sai nyt eilen kotiin Tripp Trapp -tuolin. Vähän siinä nyt sitten alettiin harjoittelemaan istumista ja hienosti sujui.
[color=blue]pikku-milli & Akseli 6kk[/color]
Halloweenistä selvitty, uusi viikko edessä. Jos sitä ensi viikonlopun olisi ihan vaan kotosalla perheen kanssa, muuten mies varmaan pakkaa mun kamat ja heittää pihalle=) No joo... onhan miehelläkin noita pikkujouluja sun muita tiedossa.
Inarille tervetuloa mukaan!
Lunta tuiskuttaa ulkona, en todellakaan aijo mennä vaunulenkille. Toivottavasti tyttö suostuu nukahtamaan sisälle. Mulla olisi tänään autokin käytössä, mutta ei huvittaisi millään mennä sitä tonne parkkikselle harjaamaan. Toivottavasti toi lumentulo lakkaa niin pääsee kauppaan.
Eilinen nukkumaanmeno meni ihan ketuilleen... tyttö ei millään nukahtanut omaan sänkyynsä, en tiedä mikä sillä oli. Joten se nukkui sitten viime yön mun viekussa. Toivottavasti ensi yö menee " normaalisti" .
Jenni: Mulla tulee joka päivä vuotoa näiden cerazettejen kanssa! Siis ihan pyllystä koko pillerit! Voiko nää sopia kenellekään??? Eli mulla on nyt kolmisen kuukautta vuotanut joka päivä, eihän tää voi olla enää edes kovin terveellistä! Anemiahan tässä tulee, tai jotain...
NapNap + tyttö 8kk
d on täs sylissä, joten ei tuu nyt isojakirjaimia..
opelle anteeksi eilinen viestini.. ois pitänyt taas vetää henkeä pari kertaa ennen ku tarttuu näppikseen.. mutta älä syyllistä itseäs nyt mistään..
napnap: eilen sanoinki miehelle et niiden pillerien teho perustuu varmaan siihen, et on menkat koko ajan..
tää pikkumies käy nälkäiseksi, joten palailen myöh. jos muistan..
Joo, jäi eilen vähän lyhyeksi viesti, tai jäi moni juttu sanomatta, kun se BB alkoikin jo tuntia aiemmin... Ja M rupesi tietty tavallista myöhemmin nukkumaan, joten eihän jäänyt äidin aikaa nimeksikään. Nyt sitten vielä vähän lisäystä.
Niistä Cerazetteista oli keskusteltu taas. Kummallisia pillereitä tosiaan. Mulla ei enää ole ollut joka ainoa päivä päänsärkyä, mutta yhä silloin tällöin. Ekat menkat kesti normisti 5 päivää, mutta olivat todella niukat, nyt ei ole uusia vielä kuulunut (eikä normikierrossa vielä kuuluisikaan kuulua). Näiden kanssahan ei kyllä normikierrosta taida voida haaveilla, mitä olen ymmärtänyt. Tiputtelua on silloin tällöin. En kyllä aio jatkaa näitä enää imetyksen loputtua, mutta katotaan nyt vielä. On se kumienkin kanssa yhtä sähellystä...
Vaatteiden kokoon myös vähän vielä kommentoin. Meillä otettiin 68 cm vaatteet käyttöön reilun 3 kk iässä siten, että 4kk iässä ei pienemmät enää menneet lainkaan. Nyt olen kaikki 68 bodyt jo joutunut pakkaamaan pois, ja käytössä on 74 yläosat. Persjalkanen on vissiin meidänkin vauva, kun housuosissa 68-70 on ehdottomasti paras koko vielä. Olen kyllä miettinyt, että liekö mitoituksessa jotain pielessä, kun melkein kaikilla vauvoilla housut ovat numeroa pienemmät kuin paidat. Ehkä suomalaiset vauvat ovat lyhyempijalkaisia kuin muut, eikä meidän vauvojen mittojen mukaan tehdä lyhyempilahkeisia housuja..? Voihan tämä olla vain minun mutu-tunne, mutta monen olen näin kuullut valittelevan. Mites teillä muilla?
Toivottavasti ei Pikku-Millin Aksulle ole kunnon tautia tulossa. Heräileekö Aksu yöllä vaatimaan vain tuttia/hoitoa, vai onko hänellä nälkäkin? Meillä täällä käydään kovaa sotasuunnitelmaa, millä turhat heräilyt saataisiin vähenemään... Ei olla vielä onnistuttu. Tuttia täytyy yöllä laittaa useamman kerran suuhun, mutta kyllä poika sitkaasti vaatii ruokaakin vielä 3 kertaa yössä. Ei auta, vaikka illalla tankkaisi kuinka paljon puuroa tai velliä. :(
Mitenkäs muuten on tuon vellin laita. Meillä eilen kokeiltiin sitä, kun puuroa ei oikein suostu syömään kovin paljoa. Velliä meni huitasemalla alas 90 ml, jonka päälle söi vielä pari lusikallista vauvan jogurttia ja tietty tisuttelut lisäksi. Ja silti herättiin 3 tunnin päästä nälkäisenä. Ekaa kertaa annettiin velliä, joten en tohtinut enää enempää työntää. Se on niin laihaa kuitenkin, että onko sillä mitään merkitystä, vai vastaako lähes maitoa? Pähkäilyä taas... Syökö kukaan muu velliä illalla? Miten paljon?
No, nyt täytyy mennä valmistelemaan pojan lounasta. Talvista viikon alkua itse kullekin.
Ja muuten, mitenkäs se linkki laitetaan siihen vanhaan pinoon? Sen voisi vielä lisätä tähän, niin pysyy kärryillä, vaikka olisi välillä pimennossakin.
Kissankello ja M 7 kk
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8742217&p=2&tmode=1&smode…
Tuossa siis linkki viime viikon keskusteluihin.
Kissankello, kyllä meillä Aksu edelleen syö 2-3 kertaa yössä siitä huolimatta, että syö 4 kertaa päivässä kiinteitä mukaan luettuna iltapuuro. Ja nyt tosiaan viimeisen 1,5kk on heräillyt keskimäärin 2,5h välein läpi yön. Ja yleensä vielä on joka heräämisen jälkeen joutunut nukuttamaan takaisin =/
Pikku-milli, toivottavasti tosiaan Aksu ei tule kunnolla kipeäksi. On varmasti kurjaa hoitaa pientä potilasta :/ Meillä onneksi säästytty (koputtaa puuta) toistaiseksi kaikilta sairauksilta.
Kuulosti aika luksukselta tuo sinun nukkuminen :D Onnea vielä sen Tripp Trapinkin johdosta :)
Veeti heräilee kans 1,5-2,5h välein joka yö. Aamupuuro takkuaa taas vaihteeksi melkein joka aamu ja poika vaatii tissiä, jota tietysti sit saakin. Iltapuurokaan ei ole kovin hyvin maistunut muutamaan päivään. Soseet syö kyllä päivällä sit suurella ruokahalulla.
Taitaa vaikuttaa levottomiin öihin tuo uusien taitojen oppiminen ja liikkeelle lähtö. Yölläkin tosiaan pitää harjoitella konttausasentoa sikeässä unessa. Vai onkohan lapsesta tullut kuuhullu, kuten äitinsä??? Viimeyönä tais olla mahtava täys kuu. Nukkumaan laitto oli mitä oli ja loppujen lopuksi poika nukahti syliini hetken huudettuaan n. klo 23.
NapNap, hienoa, että käytte molemmat, niin yhdessä kuin erikseenkin iltaa viettämässä :) Tuskin miehesi kuitenkaan laukkuja pakkaa, sillä se vois vaikeuttaa sitten niitä omia pikkujoulu-menoja ;)
Meillä ei taida olla yhteisiä pikkujouluja ollenkaan tänä vuonna. Normaalisti ollaan järjestetty meillä pipikset kaveriporukalle (n. 20hlö:ä) joulupukkeineen ja kaikkineen, mut tänä vuonna ei jaksa. Malella on tietty varmaan työpaikan pippalot jossain vaiheessa...
Jenni, jos niillä pillereillä tosiaankin ehkäisyteho perustuu siihen, että vuotoa koko ajan, niin ei tee mieli ;) Ei vaiskaan, ei tuo yhtään hauskaa ole. Mulla oli joskus aikoinaan Microluton-pillerit kahteenkin eri otteeseen. Eka kerralla menkat loppu kokonaan yli puoleksi vuodeksi, toisella kokeilu kerralla sitten vuotoa oli senkin edestä 25pv/kk! Onneksi ei ole tarttenu syödä mitään nyt moneen vuoteen, näyttää tää lastensaanti olevan muutenkin heikonlaista.
Kukahan meistä tosiaankin ilmottaa ensimmäisenä pikkukakkosesta! Mie en ainakaan vielä, sillä lauantaina tein viimeksi testin ja se oli nega ;)
Kissankello, meillä taitaa olla sit poikkeus näitten vaatteiden kanssa, kun muutama 60cm t-paita on edelleen käytössä ja gollege-puvutkin olen ostanu niin, että housut 70cm ja yläosa 64-68cm. Se vain, että ei taija tuosta meän pojasta kuitenkaan mikään hongankolistaja tulla, kun me vanhemmat ollaan persjalkasia molemmat. Tai sitten poika perii minun velipoikien pituuden ja heiluttaa päätään pitkässä laihassa varressa tuolla 190cm korkeudessa :D Ei yltäis äiti etes halaamaan, muuta kuin jakkaran kanssa ;)
Meillä ei ole velli koskaan kelvannu, tarjottu kyllä on useamman kerran niin maissi kuin porkkana-velliä.
Joo, ja Veeti ryömii sitten ihan eteenpäin jo :) Cd-levyjä rapsuttelee ja koiran leluja pureskelee ;)
Nyt nauttimaan omasta ajasta, kun isompi kulta nukkuu vielä yöunia ja pikku-kulta on päikkäreillä isukin vieressä :)
Lisa & V kohta 6kk!!
Hirvee lumimyräkkä taas ulkona! Ei hirveesti huvittais lähteä vaunujen kans hankeen puskemaan, mut pitää kuitenki mennä kun on tanssitunti. Muuten ei tuo lumisade haittais, mutta vaunujen kans on niin ärsyttävää mennä tuol umpihangessa..
Daniel nukkui viime yönä 22-8 vaan yhdellä herätyksellä :)! Tai yritti kyl aamul herätä jo 7 aikaan mut tutin avulla jatkoi 8 asti. Yleensä tutti auttaa noin 10 min..
Eilen hankittiin Pampers Baby Dry-vaippoja yökäyttöön, kun ei toi yöllinen vaipanvaihto houkuttele äitiä ;) Vaipat osottautu parhaiksi tähän mennessä. 11 h jälkeen vaippa oli painaessa vähän kostea ja poja ihokin vaan vähän nihkeä. Muuten vaippa oli kyl sen tuntunen et ratkeaa pian ;). Näitä meille lisää, jos jatkossaki pelaavat noin hyvin!
Eilinen maissiateria osottautu ihan yhtä ällöttäväksi kuin peruna ja porkkanakin. EN tie mitä toi poika suostuu syömään :S. Kaverin lapsi oli innostunutk ukkakaalista, et me varmaan sit testataan sitä seuraavaksi. Tai sit jotain peruna-porkkana/peruna-maissi sekotuksia, en tiedä. Kokeilen tota maissia vielä pari kertaa uusiks kuitenkin..
Tuli aika oma napasta taas..
Onko muuten porukka lähdös torstaina leffaan? Mä tuun sen mun kaverin kans ja seuraan saa liittyä jos joku haluaa..
Jenni
Pyryttää tosiaan meilläkin ;) Ei kovin houkuttanut lähteä vaunuilemaan tänään!!
Vaikka olis kyllä pitänyt postista hakea paketti.. huuto netistä huusin neidille sellasen lelukaari härvelin ;)
Meillä onki nyt aika suloinen näky pinniksessä.. peppu niin pystyssä ku voi vaan olla!
Viikonloppuna oltiin mun vanhemmilla ja veljellä kyläilemässä.. hoh hoijaa!
Varmaan teillekkin on tullut neuvoja kuinka sitä lasta oikein hoidetaan.. neuvoja tulee joka puolelta ja lopulta menee hermot ;D
Meistä alkoi tuntua se kaikki neuvojen määrä niin pahalle eilen että tultiin suoraan kotiin vaikka vielä olis pitäny käydä toisella veljellä kylässä!
Äiti alko kyseenalaistaa kaikki mun hoito rutiinit ja imetyksen ym.. en todellakaan nyt liioittele mutta ihan kaikki tavat mitä mulle ja ainolle on kehittyny oli väärin :(
Raivostuttavinta on ehkä se että mun äiti on niin ku se omistais ainon, eikä meillä muka ole mitään sanottavaa sen tekemisiin tytön kanssa.. Argh!
Juttelin tänään sen veljen vaimon kanssa jolla ei eilen sit enää käyty nii aivan sama juttu oli niilläki ku niitte poika synty ja oli pieni! Niillä vaa asiat meni siihen pisteeseen että ne ei pitänyt äitiin yhteyttä puoleenvuoteen!
Varmaan nyt pidetään vähän etäisyyttä tonne mun kodin suunnalle! Ei nyt tietenkään mitään radikaalia eroa niihin mutta ollaan vaan enempi omissa oloissa jonkin aikaa :)
Onko kellään kokemusta kantoliinoista?? meille tulossa liina vauva-lehen tilaus lahjana.. jos siitä olis apua arki askareisiin!?
Vaatteiden koko asiaa; Meillä 60-62 bodyt sopivia vielä, mutta gollarit ym. paidat suuria! 62cm housuista alkaa jäädä lahkeet lyhyiksi.. Ja osissa housuissa meinaa olla se vika että lahkeet joko sopivat tai lyhyet mutta vyötärö suuri!!
Eli kohta sais meillä housut olla pituuden puolesta 68cm ja paidat edelleen 62cm :D
Jossain vaiheessa joudun varmasti alkaan tehdä neidille housut itte.. ei tosian mikään suuri haaste ompelijalle, mutta ei vaan meinaa aika riittää mitenkään!
Neiti oli 2kk neuvolassa 59.1cm pitkä ja painoa 5146g. Neuvola tädin mukaan pitkä ja hoikka tyttö! Jännällä taas odotellaan pituus lukemia..
20pv oliski sit 3kk neuvola ja eka piikki.. tuliko siitä piikistä millasia sivuvaikutuksia? Kuumetta ainaki voi nousta mut muuta??
Ja cerazeteista oli myös ollu puhetta.. viime viikolla aloitin kyseiset pillerit eikä vielä ainakaan mitään outoja oireita ole ilmaantunut, mutta ei ne nyt heti tieten tulekkaan ;D
Yksiäkään menkkoja ei synnytyksen jälkeen ole vielä tullu ja todella toivon ettei tuliskaan ja noi pillerit passais mulle! Kaveri alotti kans heti jälkitarkastuksen jälkeen ja sille on sopinu hyvin, että niitä poikkeuksiakin näköjään on kuitenki olemassa..
Olen myös huomannut vauvakuumeen hiipivän takavasemmalta, vaikka neiti vielä noin pieni!!
Mutta äitiä huudellaan!! Myöhemmin paremmalla ajalla taas..
Niamey ja Aino 2,5kk
Mulla oli kauheesti jotain kommentoitavaa, mutta nyt sit unohdin jo suurimman osan... Ja kun on vähä kiirekin, niii en jaksa avata toiseen ikkunaan pinoa.
Oliko se Quiero vai Queen (sekoitan teidät aina, sekoitin jo O-puolella) jonka anoppi oli syöttäny kermavaahtoo vauvalle. Vähän raivostuttavaa jokatapauksessa! Oisin varmaan itekki hermostunu ihan kunnolla!
Vauva heräs, tuun uudelleen kohtapuolin...
Mun vauvakuume on nyt sit ihan akuuttivaiheessa. Viikonloppuna oikein tuli itku kun menkat alkoi.. Elävästi muistui mieleen pettymykset Elsan toivomisen ajalta. Mutta nythän mul oli vasta tokat menkat eli eka varsinanainen yrityskierto menos... No ne hormonit jyllää, niin ne jyllää.
Mä voisin hehkuttaa paria asiaa.. Meilä nukutaan koko Yö! Siis kymmenestä kuuteen ja sit juodaan maitoa ja nukutaan viel kahdekssaan tai yhdeksään! Hiukan ihanaa. Ja tänään neiti suostui syömään 8kk purkkipöperöä sekoitettuna 5kk mössöön. Eli tein sillai et laitoin molemmista purkeista puolet ja sekoitin! Ja hyvin meni alas. Huh, eli ollaan sit varmaan voiton puolella. Mun tekemä karkea ruoka mennee, mut noi purkit oilis reissussa kätsyjä.
Ergoa olen nyt viikonlopun yli testaillut ja täytyy sitäkin hehkuttaa. On hyvä. Varsinkin selässä ei tunnu missään. Ei edes veljen tyttö joka pääsi kans kyytiin hetkeks. Ja siis ikää jo kaks ja puol ja painoa ehkä jotain 15kg ylikin. MUt siis en mäkään nyt koko ajan neitiä siinä kanna, mut kauppakeskuksessa oli kiva, kun neiti väsyi vaunuihin ja kuumuuteen...
Mites teidän joulusuunnitelmat näin ekana jouluna vauvan kans... Meetekö isovanhemmille miten ja mitäs meinaatte ensikoillenne lahjaks toivoa ja ostaa?
Meillä tilanne niin loistava, että mennään jouluna molempien vanhempiaen ja perheeen pariin. Eli meillä juhlitaan ihan aattona perinteisesti ja miehen perheen parissa jo aatonaattona, kun siellä appiukko on perinteisesti aattona partiolaisten joulupukkina, eli joka tapauksess aaattoillan pois...
Lahjaks toivottiin vaatteita (meillä aletaan siirtyä 74 jo nyt 80, ja 74 on käytetty elokuusta asti... sitä ennen 68 hetki vaan, eli oli pitkäikäisimmät nämä 74) taaperokärryä ja omaan huoneesseen sisustusta, kun maaliskuun alussa muutetaan omaan uuteen kotiin!
No mutt tällai näin tällä erää...
Palataan.
Minna ja Elsa
Huomenia pyryisestä Oulusta¿
Mieki laiskana vaan vinttasin tytön vaunujen kanssa pihalle sen enempää pukkimatta. Onneks tollanen takaterassi jonne vaunut saa edes vähän suojaan. Vaan ihan kivaahan tuo lumisade muuten on..tule hyvälle mielelle ku on niin valkosta :) En tiiä miten siellä etelässä, mut täällä oulussa ainaskin taidettiin selvitä ilman loskakelejä, ja se on hyvä se..
Pikku-milli ja Aksu: toivottavasi köhä menee pian pois..kurjaa kun pieni ihminen on kipee..siinä tulee äipälle niin voimaton olo ku ei voi oikeen mitään. Meilläkin Kialla ollut vähän nokka tukossa, mut mie joka välissä oon tolla imulaitteella sitä nokkaa imeskelly tyhjäks. Ja ihme kyllä tyttö jopa tykkää siitä. En tiiä älyääkö että hyväähän se vaan tekee ku saadaan noi kököt pois.
Voi ku pääsis itekkin joskus vetään unta palloon ihan ilman häiriöitä. Täälläki nyt toi reilu 3kk:tta valvottu.. tekis varmaan terää välillä päästä oikeen kunnolla nukkuun.
Onks kellään muuten ollut ikävä niitä vanhoja aikoja? Aikoja ennen muksua/muksuja? Tuossa eilettäin tuli sellanen fiilis että oispa kiva olla tää päivä niinku entivanhaan..sillon saatettiin vaan kölliä vällyjen välissä koko päivä. Kattoo telkkarii ja nukahtaa sit ku siltä tuntu. En mie valita, nautin kyllä jokaisesta päivästä tytön kans..mut välillä vaan tulee sellanen fiilis..hmmm
NapNap: Tekee oikeesti terää päästä vähän tuulettumaan. Mekin oltiin likkojen kans reilu viikko sit katton Hankseja..kyllähän siellä mammat riemuitsi :) ilokseenhan niitä kattelee. Oli muuten huvittava..mitähän sinne madetojan saliin mahtuu..jotain 500 hlöö? Ku ne sieltä huuteli et onks miehii niin yks sieltä nous yleisöstä ylös..olikohan hänellä vähän tunne et ois väärässä paikassa.
Nukkumisista ootta jutelleet. Me kun ei vielä noita kiinteitä syödä niin yöt menee miten menee. Yleensä herää pari kertaa yössä syömään. Nyt viime aikoina on tullut se että menee nukkuun jo 20:30-21, mut siitä sit tunnin päästä herää vielä kertaalleen tankkaamaan ennen ku simahtaa oikeesti. Aamulla heräillään sit 7-8 aikaan kakkalle ja pyllyn pesun jälkeen otetaan vielä pikku tirsat tonne 10 asti. sit just jaksaa sinnitellä sinne 11 ja sit mennäänki pihalle nukkuun. on toi yhtä nukkumista pienen ihmisen elämä¿no lapsihan kasvaa nukkuessaan.
Jenni: kateeks käy noi teidän yöunet kyllä¿No jospa meilläkin joskus. Toiki jännä että miten jotku vaipat käy joillekkin ja toiset ei sitten taas niin millään. Meillä vielä Libero Minit käytössä..pitäs vaihtaa varmaan kohta isompaan. Pampersit ei meille sopinu ollenkaan. Aina falskasivat kyljestä. Surkuttelen vaan ku saatiin ristiäislahjaks Isompia Pamperseja..tuonne net taitavat kaappiin homehtua ku eivät kaupassakaan ala ilman kuittia vaihtamaan. Byyäääh!
Lisa: Kömmihän sieki sinne kultasten viereen¿sie kuites alat siellä jotain puunaan. Jätä sille Malellekki jotain :)
Vaatteista..meillä edelleen isoimmat 56 ja nyt on 62 otettu käyttöön. Tyvär on tollanen pikku sirpukka. Nyt 3 kk neuvolassa oli piirua vaille 5 kg täynnä ja pituutta puol senttii vajaa 60cm. Taitaa tulla isäänsä joka on tollanen kukkakeppi. Pitkä ja laiha ja syö ku hevonen..on se niiiiin väärin. No nyt on kyllä imetysaikana itekkin kestänyt pupeltaa mitä vaan käsiinsä saa..voi tulla ylläri ku jää imetys pois..no murehditaan sitä sit :)
Mut palaillaanpa taas, Kia huuteleekin jotain tuolta..täytyy mennä tsekkaan.
Inari & Kia n. 3kk+2vk
Kylläpä meillä on pikku-Ainoja tässä enskojen poppoossa :)
Tänään tytöllä oli neuvola ja painoa oli tullut tooodella hienosti terkan mukaan, 4920g (sp 3765g). Pituutta neidillä oli terkan mukaan 53,1 cm. Me oltiin kyllä miehen kanssa tuosta pituudesta täysin eri mieltä! Kysyin mieheltä neuvolasta lähdettyämme että huomasiko hän mitään erikoista pituutta mitattaessa. Mies sanoi heti saman mihin minäkin kiinnitin huomiota! Terkka ei suoristanut kokonaan neidin jalkaa (se jäi siis vähän koukkuun), sanoi vain että taitaa neiti jäykistää tottumuksesta jalkojaan/lonkkiaan??? No eihän me kehdattu kumpikaan miehen kanssa sanoa yhtään mitään. No joskos sitten seuraavalla käynnillä tulisi oikea mittaustulos :)
Samalla kerralla oli myös lääkäri ja lääkärin mukaan tyttö menee muutamaa viikkoa edellä kehityksessä? Mainitsi mm. pään kannattelun, hymyilemisen ja jokeltelun :)
Vai että Liiankin siellä jo ääneen kikattelee :) Sitä minäkin meitin neidiltä jo odotan :)
MiaMik ja Iinu-Liina 5vko
Piti vielä purnata vähä tosta omastaki anopista. Se on tosi ihana ja tykkään siitä kyllä kovasti. Mutta se on kauheen kärkäs aina arvostelemaan ja sanoo asiat vähä turhan suoraan. No tein sit viime viikolla sen virheen, että mainitsin poikamme kitisevän nykyään aika paljon ja huuto ei lakkaa ennenku poika saa huomioo ja pääsee syliin tai viereen. Joo, vastauksena oli " mitä mä sanoin" . Lasta kun ei saisi opettaa siihen, että ku vähä kitisee nii heti otetaan syliin, vaan sen pitää antaa eka huutaa ittekseen ja jos ei lakkaa, niin sit ottaa syliin. Teki mieli huutaa. Tulis kuunteleen sitä huutoo, ku vauva kirkuu naama punaisena. Antaako sen sitte huutaa vai ottaako mieluummin syliin, jolloin kämpässä hiljenee?!?!!
Amylle piti sanoo, että kyllä meitäki vähä jänskätti jäädä kahestaan ku mies viikko sitte lähti töihin. Valitettavasti vauvalla alkoi d-tippojen johdosta just sillon mahavaivat ja nyt meillä huudetaanki sit päivät pitkät. Mutta etteköhän te hyvin selviä!
Ope, älä stressaa imetyksestä! Sä oot ihan yhtä hyvä äiti, vaikka korviketta annatkin! Älä nyt masennu siitä, voihan olla että pystyt vielä imettään!
Täällä meillä tosiaan huudetaan päivät pitkät. En saa tehtyä juuri mitään, ku vauva on koko ajan sylissä. Päivällä se ei juurikaan nuku, onneks kuitenki illalla ja yöllä. Pari ekaa viikkoo oli niin helppoja ja nyt sit on tämmöstä. Kai tällä on jotain vatsavaivoja.
Maitoo tulee taas vaihteeksi tulvimalla ja ollaan nyt vieroituttu rintakumista. Siinä toinen asia mikä tuottaa tuskaa, poika ei nimittäin tykkää mun toisesta tissistä ollenkaan. Siitä imettäminen on yhtä huutoo aluks, mut sitte kyllä hiljenee ja onnistuu.
Jeps, mut nyt tarvii lähtee kauppaan. Moimoi vaan kaikille!
-Larsku ja poitsu 3vkoa3pv
Meikä taas täällä istumassa, tai no kylläkin niin hirveitten menkkakipujen kourissa, kuin olla ja voi! Mä en muistakaan et ne oli tällatteet!!! Siis mulla on nyt menossa toiset kuukautiset synnytyksen jälkeen, ja tätä vuotoa kyllä riittää (mm kahet päälihousut ja useemmat pikkuhousut menneet jo pyykkiin...), tuntuu et tää on vielä hirveempää kun tuo jälkivuoto, mitä kestikin kuukauden verran! sillon talvella. Ja alavattaan sattuu ja pää on kipee ja... Soitin aamulla lääkärillekin, no mun tuurilla ei tavattavissa! ja sit neuvolantädin sain puhelimen päähän, ja sanoi jos ei iltaan mennessä oo helpottanut, niin kantsii mennä päivystykseen (ja sieltä sitten lähettävät sairaalaan jos kattovat tarpeelliseksi...) Ja siinä paniikissa tuli sitten soitettuu miehellekin töihin, ja on nyt sitten huolehtivana puolisona soitellu tunnin välein vointia!!! (On se vaan niiiiiin ihana ukko, vaikka sitä täällä joskus parjaankin!) No, täytyy vaan toivoo että menee ohi, et huomenna päästäis sinne Tampereelle!
No, olipa valitusta taasen! Nyt iloisempiin asioihin!
Mysanin Mathildalle onnittelut 4kk merkkipäivästä, niin ja kiitokset Eetun onnitteluista! Niin ja Lisalle kiitokset kanssa! Ja teidän Veetille kanssa onnittelut näin etukäteen ½-vee päivistä!!!
Muuten MiaMik, huomasin tuolta yhteisön kuvista, että teillä on TODELLA hieno sitteri!!! (meillä samanmoinen!)
Mutta jospa menis nyt kattomaan kaappeihin mitä sieltä löytyy, tai siis ei löydy, mies kun lupas käydä kaupassakin :=D
napero ja Eetu 9kk