Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö lapset yhä aikuisten jälkeen juhlissa?

Vierailija
07.11.2022 |

Omassa lapsuudessa 90-luvulla ja 2000-luvun alussa aikuiset kahvitteli synttäreillä, äitien- ja isänpäivänä ensin, ja lapset sen jälkeen. Ainakin omassa lähipiirissä ja suvussa oli näin. Mitenhän nykyään?

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1960-luvulla tätini kutsui aikuiset pöytään sanomalla ihmiset ensin. Lapset sitten, ehkä.

Vierailija
42/76 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se noin taisi mennä 70- ja 80-luvulla.

Tämä on ollut perhe/sukukohtaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
43/76 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin väärissä juhlissa, jos siellä olisi alaikäisiä, saati lapsia.

Vierailija
44/76 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tosiaan. Miksi ihmeessä lasten pitäisi syödä vasta aikuisten jälkeen? Ihmisiä ne lapsetkin on.

Ehkä tuollainen käytäntö on joku jäänne ajalta milloin lapsia ei katsottu ihmisiksi kuten aikuisia.

Vierailija
45/76 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tosiaan. Miksi ihmeessä lasten pitäisi syödä vasta aikuisten jälkeen? Ihmisiä ne lapsetkin on.

Ehkä tuollainen käytäntö on joku jäänne ajalta milloin lapsia ei katsottu ihmisiksi kuten aikuisia.

Ja meillä ei siis koskaan edes lapsuudessani ole ollut noin, että lapset olisi jätetty odottamaan että aikuiset syö ensin, tai että edes olisi laitettu lapsia eri pöytään kuin aikuisia.

Olen syntynyt 90-luvun alussa.

Vierailija
46/76 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin lapsille ruuat ensin eteen, eihän siitä tulisi mitään jos aikuiset ottaisi ensin ruuat itselleen ja sitten alkaisi autella lapsia ruokien kanssa. Lapsille ruuat ensin niin saa aikuiset syödä rauhassa sitten, johan tuon järkikin sanoo. Eikä todella 90-luvulla ollut semmoista tapaa että aikuiset olisi syöneet ensin. Joko yhtä aikaa tai lapset ensin.

Miten niin ei tulisi mitään? Eivät lapset saaneet häiritä aikuisten ruokailua. Kaikissa taloissa eivät edes saaneet mennä ruokasaliin, jossa aikuiset söivät.

Lapset huolehtivat toisitaan ruokailuun asti. Usein meidät laitettiin ulos tai lastenhuoneeseen leikkimään hiljaisesti.

16

Enää nykyään ei olekaan ihan ok, että 8v huolehtii vauvasta ja kahdesta taaperosta aikuisten puolesta.

Vierailija
47/76 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, on kääntynyt ihan päälaelleen tämä. Myös minun lapsuudessani 80 ja 90-luvulla aikuiset ottivat ensin, lapset viimeisinä. Nyt lapsille tarjoillaan ensiksi, kun eivät jaksa odottaa.

Kummasti se lasten odottelukyky on hävinnyt johonkin. Ennen tähän sai usein harjoitusta, kun piti odottaa vuoroaan rauhassa.

Juu, on se kauheaa, että lapsia ei enää opeteta nöyristelemään aikuisten edessä ja teroiteta sitä, että lasten kuuluu olla aina viimeisenä.

Vierailija
48/76 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvun sukujuhlissa miehet ja pojat syövät ensin. Sitten tytöt ja naiset syövät sen mitä jää tähteeksi. Näin pitäisi olla kaikkien ihmisten kohdalla, että ensin syövät miehet ja sitten vasta naiset sen mitä jää tähteeksi. Siis jos jää.

Vierailija
49/76 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, on kääntynyt ihan päälaelleen tämä. Myös minun lapsuudessani 80 ja 90-luvulla aikuiset ottivat ensin, lapset viimeisinä. Nyt lapsille tarjoillaan ensiksi, kun eivät jaksa odottaa.

Kummasti se lasten odottelukyky on hävinnyt johonkin. Ennen tähän sai usein harjoitusta, kun piti odottaa vuoroaan rauhassa.

Juu, on se kauheaa, että lapsia ei enää opeteta nöyristelemään aikuisten edessä ja teroiteta sitä, että lasten kuuluu olla aina viimeisenä.

Nöyristellä ei tarvitse, mutta jonkunlaiset käytöstavat olisi edelleen lapsille hyvä opettaa ja se, että eivät aina ole keskipisteenä 

Vierailija
50/76 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapsille opetettu käytöstavat niin voivat hyvin syödä aikuisten kanssa. 

Vierailija
51/76 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsillekko juhlaruokaa? Meillä ainakin lapset komennetaan ulos kun juhlat alkaa.

Vierailija
52/76 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin tulossa sanomaan tismalleen samaa. Ennen aikuiset ottivat ensin, vanhimmat tai vieraimmat ensimmäisinä. Lasten vuoro oli sen jälkeen.

Nykyään "annetaan lasten ottaa ensin, kun se on helpompaa". Niin mikä on helpompaa? Ihan hyvin lapset voisivat leikkiä keskenään sen aikaa, että aikuiset juovat kupin kahvia. Nyt jos menet ilman lapsia juhliin, joissa muilla on lapset, ei seurustelusta tule mitään, koska ekana pöydän valloittavat ne, joiden lapset eivät osaa vielä itse syödä vaan tarvitsevat syöttämistä. Lapsettomat saavat istua keskenään. Olikin viihtyisää, kun viimeksi olin ainoa lapseton (olin jättänyt omani kotiin). Söin ja join yksikseni. Kun lapselliset vihdoin olivat ruokailleet, he alkoivatkin jo tehdä lähtöä kotiin, kun pienimmillä tuli päiväuniaika. Keskenään kerkesivöt siinä sivussa puolittain jutustella.

Sori avautumiseni.

Vierailija
53/76 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nöyristellä ei tarvitse, mutta jonkunlaiset käytöstavat olisi edelleen lapsille hyvä opettaa ja se, että eivät aina ole keskipisteenä 

Miten käytöstapojen oppiminen ja se, että lapset syö samaan aikaan kuin aikuiset ja on ruokapöytäjonossa samaan aikaan aikuisten kanssa sulkee toisensa pois?

Siinähän vasta outoa mallia lapsille opetettaisiin, jos aikuiset aina etuilisi lapsia ruokapöytäjonossa. Sitä, että aikuiset on aina siinä keskipisteenä.

Vierailija
54/76 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten käytöstapojen oppiminen ja se, että lapset syö samaan aikaan kuin aikuiset ja on ruokapöytäjonossa samaan aikaan aikuisten kanssa sulkee toisensa pois?

Siinähän vasta outoa mallia lapsille opetettaisiin, jos aikuiset aina etuilisi lapsia ruokapöytäjonossa. Sitä, että aikuiset on aina siinä keskipisteenä.

Tuollaista en väittänytkään. Mutta se, että lapset osaavat ruokailla yhdessä aikuisten kanssa, ilman, että heitä pitää laitaa, eivätkä vaadi erityishuomiota vaan normaali kanssakäyminen riittää , on niitä käytöstapoja. 

Vierailija
55/76 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin tulossa sanomaan tismalleen samaa. Ennen aikuiset ottivat ensin, vanhimmat tai vieraimmat ensimmäisinä. Lasten vuoro oli sen jälkeen.

Nykyään "annetaan lasten ottaa ensin, kun se on helpompaa". Niin mikä on helpompaa? Ihan hyvin lapset voisivat leikkiä keskenään sen aikaa, että aikuiset juovat kupin kahvia. Nyt jos menet ilman lapsia juhliin, joissa muilla on lapset, ei seurustelusta tule mitään, koska ekana pöydän valloittavat ne, joiden lapset eivät osaa vielä itse syödä vaan tarvitsevat syöttämistä. Lapsettomat saavat istua keskenään. Olikin viihtyisää, kun viimeksi olin ainoa lapseton (olin jättänyt omani kotiin). Söin ja join yksikseni. Kun lapselliset vihdoin olivat ruokailleet, he alkoivatkin jo tehdä lähtöä kotiin, kun pienimmillä tuli päiväuniaika. Keskenään kerkesivöt siinä sivussa puolittain jutustella.

Sori avautumiseni.

Koska nykyään lapsia ei muutenkaan enää käytetä lastenpiikoina toisilleen.

Vierailija
56/76 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syntynyt -74, eikä todellakaan ole ollut tuollaista, ei mun lapsuudessa eikä myöhemminkään. Kyllä on nyt ollut joissain suvuissa joku oma typerä käytäntö.

Tottakai samaan aikaan perheet syömään, ja varmasti pienten lasten kohdalla jotka eivät syö siististi itsenäisesti vanhemmat syöttää ensin, ja ottaa vasta sitten itse niin saa rauhassa syödä. Jos on lapsille oma pöytä niin luonnollisesti isommat lapset voi mennä sen ääreen, ja aikuiset sitten sinne hienojen kahvikuppiensa kanssa pääpöytään.

Vierailija
57/76 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaista en väittänytkään. Mutta se, että lapset osaavat ruokailla yhdessä aikuisten kanssa, ilman, että heitä pitää laitaa, eivätkä vaadi erityishuomiota vaan normaali kanssakäyminen riittää , on niitä käytöstapoja. 

Varsinkin pieni lapsi usein tarvitsee aikuisen apua ja huomiota ruokaillessa. Sillä, että esimerkiksi taaperon hienomotoriikka ei riitä kaikkeen tai pieni lapsi ei yletä johonkin, ei ole mitään tekemistä käytästapojen kanssa. Siinäpä lapsi oppii, kun harjoittelee yhdessä aikuisen kanssa.

Miten lapset muutenkaan ikinä oppisi ruokailemaan yhdessä aikuisten kanssa, jos lapset laitetaan aina viimeisiksi ottamaan ruokaa vasta aikuisten jälkeen?

Vierailija
58/76 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin pieni lapsi usein tarvitsee aikuisen apua ja huomiota ruokaillessa. Sillä, että esimerkiksi taaperon hienomotoriikka ei riitä kaikkeen tai pieni lapsi ei yletä johonkin, ei ole mitään tekemistä käytästapojen kanssa. Siinäpä lapsi oppii, kun harjoittelee yhdessä aikuisen kanssa.

Miten lapset muutenkaan ikinä oppisi ruokailemaan yhdessä aikuisten kanssa, jos lapset laitetaan aina viimeisiksi ottamaan ruokaa vasta aikuisten jälkeen?

Ihan hyvin me 70 l lapset ja aiemmat sukupolvet olemme oppineet.

Lasten pöydässähän oltiin vielä lukioikäisinä. Kyllä sen ikäinen pystyy huolehtimaan taaperoista.

Vierailija
59/76 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, nykyään joulupukinkin pitää tulla jo alkuiltapäivästä, ettei lapset hermostu. 

Ymmärrän täysin aikuisia, jotka haluavat pienet lapsensa ajoissa nukkumaan.

Jotta pääsee itse ryyppäämään? Nuo joilla lapset menee nukkumaan klo 18, on kyllä elämänrytmissä jotain pielessä.

Vierailija
60/76 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei syö enää erikseen, samaan aikaan syövät kaikki. Vieraita ei kutsuta niin paljoa ettei kaikille riitä istumapaikkoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme