Syökö lapset yhä aikuisten jälkeen juhlissa?
Omassa lapsuudessa 90-luvulla ja 2000-luvun alussa aikuiset kahvitteli synttäreillä, äitien- ja isänpäivänä ensin, ja lapset sen jälkeen. Ainakin omassa lähipiirissä ja suvussa oli näin. Mitenhän nykyään?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Juu, on kääntynyt ihan päälaelleen tämä. Myös minun lapsuudessani 80 ja 90-luvulla aikuiset ottivat ensin, lapset viimeisinä. Nyt lapsille tarjoillaan ensiksi, kun eivät jaksa odottaa.
Kummasti se lasten odottelukyky on hävinnyt johonkin. Ennen tähän sai usein harjoitusta, kun piti odottaa vuoroaan rauhassa.
Joo, nykyään joulupukinkin pitää tulla jo alkuiltapäivästä, ettei lapset hermostu.
Ainakin yhdessä kyläpaikassa meidät lapset laitettiin keittiöön syömään ja aikuiset söi salissa.
Keittiössä oli eri tarjottavaa, mm. pahoja halpisvohveleita.
Kyllä se noin taisi mennä 70- ja 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, on kääntynyt ihan päälaelleen tämä. Myös minun lapsuudessani 80 ja 90-luvulla aikuiset ottivat ensin, lapset viimeisinä. Nyt lapsille tarjoillaan ensiksi, kun eivät jaksa odottaa.
Kummasti se lasten odottelukyky on hävinnyt johonkin. Ennen tähän sai usein harjoitusta, kun piti odottaa vuoroaan rauhassa.
Joo, nykyään joulupukinkin pitää tulla jo alkuiltapäivästä, ettei lapset hermostu.
Joo, tämä. Ennen jaksettiin odottaa iltaan, nykyään pukki tulee jopa jo klo 13-14.
Vierailija kirjoitti:
Näin minunkin lähipiirissäni.
Lapset menee aina ensin pöytään. Ja luonnollisesti sotkevat pöydän ja tuolit, eikä mitään siivota pois. Aikuiset menee sitten heidän jälkeensä syömään tai sitten syövät seisaaltaan, jos ei kylmää ruokaa halua syödä. Eikä lapsia edes komenneta pois pöydästä, vaan aina heitä joku jää pöytään venymään ja vie aikuiselta paikan.
Tiedä sitten mikä tässä on oikein. Eipä ole minun kotini.
Tietenkin lapsille ruuat ensin eteen, eihän siitä tulisi mitään jos aikuiset ottaisi ensin ruuat itselleen ja sitten alkaisi autella lapsia ruokien kanssa. Lapsille ruuat ensin niin saa aikuiset syödä rauhassa sitten, johan tuon järkikin sanoo. Eikä todella 90-luvulla ollut semmoista tapaa että aikuiset olisi syöneet ensin. Joko yhtä aikaa tai lapset ensin.
Lapset saa turpaan komerossa kun aikuiset juhlii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin aikuisia, jotka haluavat pienet lapsensa ajoissa nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin lapsille ruuat ensin eteen, eihän siitä tulisi mitään jos aikuiset ottaisi ensin ruuat itselleen ja sitten alkaisi autella lapsia ruokien kanssa. Lapsille ruuat ensin niin saa aikuiset syödä rauhassa sitten, johan tuon järkikin sanoo. Eikä todella 90-luvulla ollut semmoista tapaa että aikuiset olisi syöneet ensin. Joko yhtä aikaa tai lapset ensin.
Miten niin ei tulisi mitään? Eivät lapset saaneet häiritä aikuisten ruokailua. Kaikissa taloissa eivät edes saaneet mennä ruokasaliin, jossa aikuiset söivät.
Lapset huolehtivat toisitaan ruokailuun asti. Usein meidät laitettiin ulos tai lastenhuoneeseen leikkimään hiljaisesti.
16
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tämä. Ennen jaksettiin odottaa iltaan, nykyään pukki tulee jopa jo klo 13-14.
Yhyy!!
Yhdellä pukilla voi olla monta keikkaa tehtävänä. Ei se ole välttämättä se isä tai muu tuttu.
Ja kuka muutenkaan viettää joulua juuri niin kuin ennen tehtiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain tulee jo aamulla, ajatteles.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsille on tarjoiltu ensin, koska nälkäisempiä ja kärsimättömämpiä. En ole koskaan kuulutkaan että viimeisenä saisivat.
Joskus lapsille on osoitettu oma pöytä, mutta silloinkin heille ensiksi safkat.1960-luvulla maaseudulla näytettiin hierarkiaa näin.
Tietysti jotkut äidit söivät lasten kanssa yhdessä.Olen syntynyt 1960. Asuin 16-vuotiaaksi tuhannen asukkaan tuppukylässä maalla. En ole ikinä kuullutkaan tällaisesta!
Tätä korosti 50-luvun lopulla syntynyt savolainen työkaveri.
Kyllä meilläkin 70-luvun läntisessä Suomessa "kasvatettiin" pihtaamalla sitä yhtä tarjolla ollutta keksipakettia mahdollisimman pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsuudessa pukki saattoi tulla milloin vaan 13-20 välillä, riippuen siitä mihin aikaan sen sai varattua ja oliko vanhemmilla vapaata vai ilta- vai aamuvuoro. Enpä usko että nykyäänkään tilauspukeilla olisi tyhjät kalenterit iltaisin siksi että lapset eivät jaksa sinne odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain tulee jo aamulla, ajatteles.
Kyllä, ajattele sinä miten pitkä ilta ja yö heillä on, kun pitää malttaa nukkua vaikka piparit ja maidot on illalla jätetty pukille. Ja hyvin pärjäävät.
Siis perheet jonoon, aikuinen ottaa ruokaa sekä itselleen että lapselle. Sitten syövät yhdessä. Muutenkin lapsia pitää valvoa juhlissa. En ymmärrä tuota, että aikuiset ja lapset eri aikaan.
Minä muistan kuinka 1980-luvulla ja vielä 1990-luvun alussa juhlissa olin muiden lasten kanssa erillisessä lapsille tarkoitetussa pöydässä ja aikuiset omassaan.
Vierailija kirjoitti:
juhlissa. En ymmärrä tuota, että aikuiset ja lapset eri aikaan.
En minäkään. Koska siinähän lapset oppivat mitä ovat hyvät tavat, kun yhdessä ruokaillaan / kahvitellaan / juodaan mehut
Meillä syövät ensin miehet, sitten koirat, seuraavaksi lapset ja viimeisenä naiset.
Samaan aikaan meillä lapset ja aikuiset ovat syöneet ja kahvitelleet aina ja myös 80-luvulla.
Jotkut ihmiset ovat tosi ihmeellisiä muutenkin. Appiukkoni ei pidä lapsia ihmisinä ollenkaan, kun lapset ovat kuulemma niin avuttomia ja typeriä. Väitän, että 99% suomalaisista 6-vuotiaista on viisaampia ja osaavampia kuin appiukkoni. Mutta appiukko raukka ei vain sitä tiedä.
Olen syntynyt 1960. Asuin 16-vuotiaaksi tuhannen asukkaan tuppukylässä maalla. En ole ikinä kuullutkaan tällaisesta!