Syökö lapset yhä aikuisten jälkeen juhlissa?
Omassa lapsuudessa 90-luvulla ja 2000-luvun alussa aikuiset kahvitteli synttäreillä, äitien- ja isänpäivänä ensin, ja lapset sen jälkeen. Ainakin omassa lähipiirissä ja suvussa oli näin. Mitenhän nykyään?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, on kääntynyt ihan päälaelleen tämä. Myös minun lapsuudessani 80 ja 90-luvulla aikuiset ottivat ensin, lapset viimeisinä. Nyt lapsille tarjoillaan ensiksi, kun eivät jaksa odottaa.
Kummasti se lasten odottelukyky on hävinnyt johonkin. Ennen tähän sai usein harjoitusta, kun piti odottaa vuoroaan rauhassa.
Joo, nykyään joulupukinkin pitää tulla jo alkuiltapäivästä, ettei lapset hermostu.
Jossain tulee jo aamulla, ajatteles.
Jouluaattoaamuna?
Minun lapset ovat syntyneet 1976 ja -78.
Kaikissa juhlissa lapset olivat kunniavieraita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, on kääntynyt ihan päälaelleen tämä. Myös minun lapsuudessani 80 ja 90-luvulla aikuiset ottivat ensin, lapset viimeisinä. Nyt lapsille tarjoillaan ensiksi, kun eivät jaksa odottaa.
Kummasti se lasten odottelukyky on hävinnyt johonkin. Ennen tähän sai usein harjoitusta, kun piti odottaa vuoroaan rauhassa.
Juu, on se kauheaa, että lapsia ei enää opeteta nöyristelemään aikuisten edessä ja teroiteta sitä, että lasten kuuluu olla aina viimeisenä.
Nöyristellä ei tarvitse, mutta jonkunlaiset käytöstavat olisi edelleen lapsille hyvä opettaa ja se, että eivät aina ole keskipisteenä
Eihän ne ole silloinkaan keskipisteenä, jos niille on samat säännöt kuin muille? Juhlissa usein on jokin etiketti - esim. häissä lähisuku ensin tms., ja näihin teidän aikuistenkin on ihan syytä sopeutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin tulossa sanomaan tismalleen samaa. Ennen aikuiset ottivat ensin, vanhimmat tai vieraimmat ensimmäisinä. Lasten vuoro oli sen jälkeen.
Nykyään "annetaan lasten ottaa ensin, kun se on helpompaa". Niin mikä on helpompaa? Ihan hyvin lapset voisivat leikkiä keskenään sen aikaa, että aikuiset juovat kupin kahvia. Nyt jos menet ilman lapsia juhliin, joissa muilla on lapset, ei seurustelusta tule mitään, koska ekana pöydän valloittavat ne, joiden lapset eivät osaa vielä itse syödä vaan tarvitsevat syöttämistä. Lapsettomat saavat istua keskenään. Olikin viihtyisää, kun viimeksi olin ainoa lapseton (olin jättänyt omani kotiin). Söin ja join yksikseni. Kun lapselliset vihdoin olivat ruokailleet, he alkoivatkin jo tehdä lähtöä kotiin, kun pienimmillä tuli päiväuniaika. Keskenään kerkesivöt siinä sivussa puolittain jutustella.
Sori avautumiseni.
t. aikuinen, jonka olisi pitänyt olla keskipiteenä.
20-30v sitten kahvittelit viimeksi tai olit samassa tilanteessa lasten kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, on se kauheaa, että lapsia ei enää opeteta nöyristelemään aikuisten edessä ja teroiteta sitä, että lasten kuuluu olla aina viimeisenä.
Nöyristellä ei tarvitse, mutta jonkunlaiset käytöstavat olisi edelleen lapsille hyvä opettaa ja se, että eivät aina ole keskipisteenä
Eihän ne ole silloinkaan keskipisteenä, jos niille on samat säännöt kuin muille? Juhlissa usein on jokin etiketti - esim. häissä lähisuku ensin tms., ja näihin teidän aikuistenkin on ihan syytä sopeutua.
Joo, tältäkin palstalta huomaa, että huonoa käytöstä löytyy ihan aikuisiltakin. Vaikea sellaisen ihmisen on tietenkään lapsilleenkaan tapoja opettaa.
Kyllä mun lapsuudessa 90-luvulla lapset söi samaan aikaan kuin aikuisetkin. Jos oli jotkut isommat sukujuhlat että ei kaikki mahtuneet saman pöydän ääreen niin oli sitten erikseen lasten pöytä siinä aikuisten pöydän jatkeena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut häissä, joissa lapset söivät hääkakkua ennen hääparia. Morsiammella oli pikkusen kauhistunut ilme, kun tuon huomasi.
Vierailija kirjoitti:
Meidän suvussa lapset syö ensin, sitten aikuiset saa nauttia ruokansa rauhassa.
Lapset syö, aikuiset nauttii?
Itse en pidä tuosta ajatusmaailmasta. Samaa sarjaa kuin se, että lapset syö ravintoloissa nakkeja ja ranskalaisia ja häipyvät sen jälkeen leikkipaikkaan katsomaan piirrettyjä. Ja aikuiset nauttii.
Meillä oli lasten pöytä, kun itse olin lapsi. Omat lapseni ovat aina olleet, ihan pienestä pitäen, tasa-arvoinen osa pöytäseuruetta. En kokisi mitään suurta nautintoa siitä, että sysään heitä sivuun oman syömiseni ajaksi. Toki välillä on ollut hankalia tilanteita, mutta ei ne lapset opi muuta kuin kokemuksen kautta. Ellei sitten halua odottaa siihen asti, että ovat vähintään teinejä, ja ovat oppineet tavat jostain muualta, esim. koulusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut häissä, joissa lapset söivät hääkakkua ennen hääparia. Morsiammella oli pikkusen kauhistunut ilme, kun tuon huomasi.
Eihän tuo sun kommentti liity mitenkään keskusteluun mitä lainasit. Siinä puhuttiin samoista säännöistä. Ei siitä, että lapset menee ottamaan hääkakkua ennen hääparia. Onko ne samat säännöt sitä, että mennään vaan ottamaan kakkua kun tekee mieli? Koita nyt miettiä. Ei jaksa vääntää rautalankaa. Ja turhaa provoa kyllä sinultakin, kun et varmaan oikeasti voi olla noin typerä?
Vierailija kirjoitti:
Minun lapset ovat syntyneet 1976 ja -78.
Kaikissa juhlissa lapset olivat kunniavieraita
Miten tähän suhtautuivat esim. päivänsankari tai hääpari? Tai suvun vanhimmat tai pappi, jotka tyypillisesti ovat ne ekana ottavat ja "kunniavieraat"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en pidä tuosta ajatusmaailmasta. Samaa sarjaa kuin se, että lapset syö ravintoloissa nakkeja ja ranskalaisia ja häipyvät sen jälkeen leikkipaikkaan katsomaan piirrettyjä. Ja aikuiset nauttii.
Meillä oli lasten pöytä, kun itse olin lapsi. Omat lapseni ovat aina olleet, ihan pienestä pitäen, tasa-arvoinen osa pöytäseuruetta. En kokisi mitään suurta nautintoa siitä, että sysään heitä sivuun oman syömiseni ajaksi. Toki välillä on ollut hankalia tilanteita, mutta ei ne lapset opi muuta kuin kokemuksen kautta. Ellei sitten halua odottaa siihen asti, että ovat vähintään teinejä, ja ovat oppineet tavat jostain muualta, esim. koulusta?
Toki siellä joku "teen lapsia, mutta en jaksa kasvattaa niitä, haluan vaan nauttia" vanhempi alapeukuttaa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki siellä joku "teen lapsia, mutta en jaksa kasvattaa niitä, haluan vaan nauttia" vanhempi alapeukuttaa. :)
Sanoisin, että se, että arkena syö lastensa kanssa päivittäin ja kasvattaa heitä joka päivä saa aikaan sen, että lapsi hyvän kasvatuksensa avulla ymmärtää, että juhlissa lapsilla ja aikuisilla voi olla eri puuhat. Aikuiset saavat välillä olla keskenäänkin. Lasten ei tarvitse koko ajan olla keskipisteinä.
Lapset syö samaan aikaan, mutta omassa pöydässä. Isommat auttaa pienempiä tarvittaessa.