Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako henkilökohtainen avustaja kuljettaa omalla autolla avustettavaa?

Vierailija
06.11.2022 |

Olen aloittamassa avustajana ja avustettava yrittää vaatia minun auton käyttöä asioilla. Miten tämä yleensäkään on mahdollista? Kuka on vastuussa ja mistä, jos jotain sattuu? Palveluntuottajan vakuutukset ei ainakaan korvaa tällaista. Sehän on silloin työajoa ja mun omista bonuksistako ja vakuutuksesta kulut korvattaisiin? Entä jos avustettavalle sattuu jotain, kuka vastuussa?
Ja viimeiseksi, saisinko ottaa rahaa kuljetuksesta?

Kommentit (101)

Vierailija
1/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa: henkilökohtainen avustaja auton käyttö

Vierailija
2/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai sinulle kuuluu normaalit km-korvaukset työajoista. Ja kuski toki on ajostaan vastuussa riippumatta siitä, mikä on ajon syy. Samalla tapaan kuin vaikka kollegan kanssa työmatkalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlaa: henkilökohtainen avustaja auton käyttö

Eipä tullut selkeää vastausta googletellessa.

Vierailija
4/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai sinulle kuuluu normaalit km-korvaukset työajoista. Ja kuski toki on ajostaan vastuussa riippumatta siitä, mikä on ajon syy. Samalla tapaan kuin vaikka kollegan kanssa työmatkalla.

Eli keneltä saisin km-rahaa? Yritys ei maksa, eikä heidän vakuutus korvaa tällaista.

Käytännössä olisin siis itse maksumies, jos jotain sattuisi?

Vierailija
5/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan muu kuin sinä tai kolarin toinen osapuoli olisi vastuussa siitä jos sinä ajat kolarin?

Vierailija
6/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli keneltä saisin km-rahaa? Yritys ei maksa, eikä heidän vakuutus korvaa tällaista.

Syyllisen osapuolen auton pakollinen liikennevakuutus korvaa vahingot

Vierailija
7/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä todellakaan suostuisi.

Vierailija
8/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa lain mukaan. Monet toki silti näin tekevät mutta ei ole laillista. Varma tieto.

T. Sosiaalityöntekijä

Vierailija
9/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ottaisi omaan autoon mitään kuolaavaa ja paskovaa avustettavaa.

Vierailija
10/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustettavaa ei tarvitse kuljettaa. Asiallista on kulkea vain taksilla avustettavan piikkiin. Puolesta voi omalla autolla asioida jos työnantaja maksaa kilometrikorvaukset.

Olen itse kotihoidossa ja työnantaja ei korvaa mitään jos autolle sattuu jotakin työajossa. Omasta vakuutuksesta menee. Kilometikorvaukset saa, mutta ei ole kannattavaa.

Vierailija
11/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan muu kuin sinä tai kolarin toinen osapuoli olisi vastuussa siitä jos sinä ajat kolarin?

Siksipä juuri kyselen, kun avustettava vaatii minun auton käyttöä, kun edellinenkin oli ajanut omalla autolla avustusasioinnit.  Sehän on työaikaa ja työajoa ja minä kuitenkin olisin maksumies kaikessa??

Mitä h*lvetin järkeä tuossa olisi?

Vierailija
12/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ei nyt auta sua paljonkaan, mutta esim. opettaja ei saa kuskata oppilaita autolla yhtään mihinkään. Jos jotain sattuu, vastuu on kuljettajalla, vaikka kolari olisi toisen vika.

Mihin ammattijärjestöön avustajat yleensä kuuluvat? Kysele sieltä.

Vierailija
13/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksipä juuri kyselen, kun avustettava vaatii minun auton käyttöä, kun edellinenkin oli ajanut omalla autolla avustusasioinnit.  Sehän on työaikaa ja työajoa ja minä kuitenkin olisin maksumies kaikessa??

No ei mitään. Älä suostu.

Vierailija
14/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syyllisen osapuolen auton pakollinen liikennevakuutus korvaa vahingot

Pakollinen ei korvaa esim. peltilommoja.

Vierailija
15/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa. Jos kuski on luotettava ja hyvä. Myös auto kunnossa. Kannattaa katsoa turvalliset reitit. Jos avustajalla olisi hahmotusvaikeuksia suunnista ja tiestä, sairaus jossa voi tulla kohtaus, ahdistusta tai alkoholismia, ei kannata sitten kyyditä.

Vierailija
16/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet vastuussa, jos hän loukkaantuu vaikka autoon mennessä. En suosittele kuljettamaan häntä vaan hakekaa hänelle taksiseteleitä. Voit laskuttaa verottajan salliman määrän /km. Olisko 0,45/km ?

Voisin itse käydä kaupassa avustettavalle, siis käyttää siihen autoani ilman, että hän on kyydissä. Sama km-laskutus 0,45.

Mulle tällainen tuli puskista kerran, ei ollut ilmoituksessa mitään auton käytöstä. Voisit tarkistaa vammaispalvelusta tai sossusta nämä kuviot.

Vierailija
17/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti avustettava maksaa, jos haluaa johonkin. Mutta ottaisin vastuuvapauden sinusta riippumattoman onnettomuuden sattuessa.

Vierailija
18/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis samaan tapaanhan kaikissa työpaikoissa toimitaan, jossa on työajoa. Km-korvaus maksetaan sopimuksen mukaan, joka kattaa auton kulut.

Vierailija
19/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avustettavan syykö se olisi jos tölvit auton johonkin??

Sitäpaitsi voitte ihan hyvin ajaa taksilla.

Vierailija
20/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverin henkilökohtainen avustaja käy hakemassa kaupasta laatikot, joissa on kaverini netissä tilaamat ostokset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä