Saako henkilökohtainen avustaja kuljettaa omalla autolla avustettavaa?
Olen aloittamassa avustajana ja avustettava yrittää vaatia minun auton käyttöä asioilla. Miten tämä yleensäkään on mahdollista? Kuka on vastuussa ja mistä, jos jotain sattuu? Palveluntuottajan vakuutukset ei ainakaan korvaa tällaista. Sehän on silloin työajoa ja mun omista bonuksistako ja vakuutuksesta kulut korvattaisiin? Entä jos avustettavalle sattuu jotain, kuka vastuussa?
Ja viimeiseksi, saisinko ottaa rahaa kuljetuksesta?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Mun kaverin henkilökohtainen avustaja käy hakemassa kaupasta laatikot, joissa on kaverini netissä tilaamat ostokset.
Siis avustaja hakee ne omalla autollaan.
Ei saa yleisesti ottaen. Olen itse avustettava, enkä koskaan menisi vaatimaan tuollaista. Työnantaja eikä vakuutus korvaa mitään, jos tapahtuu joku onnettomuus joko avustettavasta tai avustajasta johtuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan muu kuin sinä tai kolarin toinen osapuoli olisi vastuussa siitä jos sinä ajat kolarin?
Siksipä juuri kyselen, kun avustettava vaatii minun auton käyttöä, kun edellinenkin oli ajanut omalla autolla avustusasioinnit. Sehän on työaikaa ja työajoa ja minä kuitenkin olisin maksumies kaikessa??
Mitä h*lvetin järkeä tuossa olisi?
Avustettavan syykö se olisi jos tölvit auton johonkin??
Sitäpaitsi voitte ihan hyvin ajaa taksilla.
Eihän sen syyn tarvitse olla avustajan ajossa. Työajoa kuitenkin.
Kolarin aiheuttaja on tietenkin vastuussa. Jos se et ole sinä, niin et sinä mistään ole vastuussa. Se aiheuttaja ne kulut maksaa, jos kyydissä ollut avustettava loukkaantuu.
Vierailija kirjoitti:
Avustaja voi saada kulukorvauksen, joka kattaa kuljetuskulut.
Mistä? Entäpä vahingon sattuessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai sinulle kuuluu normaalit km-korvaukset työajoista. Ja kuski toki on ajostaan vastuussa riippumatta siitä, mikä on ajon syy. Samalla tapaan kuin vaikka kollegan kanssa työmatkalla.
Eli keneltä saisin km-rahaa? Yritys ei maksa, eikä heidän vakuutus korvaa tällaista.
Käytännössä olisin siis itse maksumies, jos jotain sattuisi?
Syyllisen osapuolen auton pakollinen liikennevakuutus korvaa vahingot
Pakollinen ei korvaa esim. peltilommoja.
Kyllä se syyttömän vastapuolen lommot maksaa. Mutta miksi kenenkään muun pitäisi maksaa mitään jos itse olet syyllinen kolariin??
Luulenpa että yrityksen vastuuvakuutukset ei korvaa jos avustettavalle sattuu jotakin henkilökuljetuksen aikana.eli näin ollen ei.mutta kysy firmasta mille työskentelet ja muista ottaa lupa kirjallisena .vaikka sähköpostiin mistä tulostat itsellesi .kansioon.ja muista kysyä lupa jokaiselle henkilökuljetukselle kirjallisena ,tämä on tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Kolarin aiheuttaja on tietenkin vastuussa. Jos se et ole sinä, niin et sinä mistään ole vastuussa. Se aiheuttaja ne kulut maksaa, jos kyydissä ollut avustettava loukkaantuu.
Mitenkähän tämä menee, kun avustaja olisi kuitenkin ajamassa laittomasti (sosiaalityöntekijän mukaan)?
Sanot vaan sille avustettavalle että kuljette taksilla tai bussilla tms mikä nyt kuntonsa puolesta käy ja avustettava sen maksaa.
Ihan yksiselitteisesti: vahingon sattuessa syyllinen korvaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä? Entäpä vahingon sattuessa?
Pakollisesta liikennevakuutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai sinulle kuuluu normaalit km-korvaukset työajoista. Ja kuski toki on ajostaan vastuussa riippumatta siitä, mikä on ajon syy. Samalla tapaan kuin vaikka kollegan kanssa työmatkalla.
Eli keneltä saisin km-rahaa? Yritys ei maksa, eikä heidän vakuutus korvaa tällaista.
Kyllä se syyttömän vastapuolen lommot maksaa. Mutta miksi kenenkään muun pitäisi maksaa mitään jos itse olet syyllinen kolariin??
Parkkipaikalla voi sattua, että viereinen paiskaa oven autoon ja pinkaisee karkuun tai avustettava pamauttaa viereisen auton kylkeen lommon ovea avatessaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parkkipaikalla voi sattua, että viereinen paiskaa oven autoon ja pinkaisee karkuun tai avustettava pamauttaa viereisen auton kylkeen lommon ovea avatessaan jne.
Jos avustettava aiheuttaa jotain, niin hän korvaa tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Luulenpa että yrityksen vastuuvakuutukset ei korvaa jos avustettavalle sattuu jotakin henkilökuljetuksen aikana.eli näin ollen ei.mutta kysy firmasta mille työskentelet ja muista ottaa lupa kirjallisena .vaikka sähköpostiin mistä tulostat itsellesi .kansioon.ja muista kysyä lupa jokaiselle henkilökuljetukselle kirjallisena ,tämä on tärkeää.
Sehän olisi taksipalvelua ja sitä ei saa tehdä ilman taksilupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän tämä menee, kun avustaja olisi kuitenkin ajamassa laittomasti (sosiaalityöntekijän mukaan)?
Avustaja saa kuljettaa avustettavaa, mikään laki ei tätä estä.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa lain mukaan. Monet toki silti näin tekevät mutta ei ole laillista. Varma tieto.
T. Sosiaalityöntekijä
Hei, kiitos. Mistä löytäisin sen lainkohdan, niin voisin esittää avustettavalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän olisi taksipalvelua ja sitä ei saa tehdä ilman taksilupaa.
No ei ole taksipalvelua. Samalla logiikalla autossa ei saisi olla ketään kyydissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avustaja saa kuljettaa avustettavaa, mikään laki ei tätä estä.
Ilmaiseksiko avustajan pitäisi kuljettaa? Rahaa ei voi ottaa vastaan, koska silloin se on luvanvaraista taksiliikennettä.
En käsitä tätä jankutusta, kuka korvaa, jos sattuu jotain. Vahingon aiheuttaja tietysti, itse tai omasta vakuutuksestaan.