Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako henkilökohtainen avustaja kuljettaa omalla autolla avustettavaa?

Vierailija
06.11.2022 |

Olen aloittamassa avustajana ja avustettava yrittää vaatia minun auton käyttöä asioilla. Miten tämä yleensäkään on mahdollista? Kuka on vastuussa ja mistä, jos jotain sattuu? Palveluntuottajan vakuutukset ei ainakaan korvaa tällaista. Sehän on silloin työajoa ja mun omista bonuksistako ja vakuutuksesta kulut korvattaisiin? Entä jos avustettavalle sattuu jotain, kuka vastuussa?
Ja viimeiseksi, saisinko ottaa rahaa kuljetuksesta?

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tragikoominen keskustelu kertoo siitä millaisessa sossulandiassa elämme :D

Sossut eivät tee lakeja. Kyllä sinun pitäisi tietää, missä lakeja väsätään.

Vierailija
82/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa muutoinkaan kuljettaa kuin omaan ruokakuntaan kuuluvia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tragikoominen keskustelu kertoo siitä millaisessa sossulandiassa elämme :D

Sossut eivät tee lakeja. Kyllä sinun pitäisi tietää, missä lakeja väsätään.

Eipä ne aina osaa tehdä päätöksiäkään niiden lakien pohjalta. Virheitä tosin tehdään enemmän kuin niitä myönnetään.

Vierailija
84/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolarin aiheuttaja on tietenkin vastuussa. Jos se et ole sinä, niin et sinä mistään ole vastuussa. Se aiheuttaja ne kulut maksaa, jos kyydissä ollut avustettava loukkaantuu.

Mitenkähän tämä menee, kun avustaja olisi kuitenkin ajamassa laittomasti (sosiaalityöntekijän mukaan)?

Avustaja saa kuljettaa avustettavaa, mikään laki ei tätä estä.

Ilmaiseksiko avustajan pitäisi kuljettaa?  Rahaa ei voi ottaa vastaan, koska silloin se on luvanvaraista taksiliikennettä.

Totta kai normaalin kilometrikorvauksen saa. Kuka työnantajasi on? Jos avustettava, niin silloin hän maksaa sen km-korvauksen sinulle.

Niinkuin kerroin, työnantaja sanoo myös asiaa laittomaksi, eikä mitään korvauksia tai vastuuvapautusta tule heidän puoleltaan. Eikä kuulemma myöskään työnantajan vastuuvakuutus korvaa tällaisissa tapauksissa.  Siksi haluan selvittää tämän noin yleisesti, kun tätä kerran tehdään. ap

Ei missään mikään vastuuvakuutus korvaa liikenneonnettomuuksia. Jos työkaveri loukkaantuu minun kyydissä, niin sen vahingon aiheuttaja on toki vastuussa. Jos sinun työnantajasi ei maksa km-korvauksia, niin ei silloin kannata ajaa tietenkään.

Ei maksa mitään korvauksia, eikä mitkään vakuutukset työnantajapuolella korvaa mitään, jos omalla autolla kuljettaa työajossa; tämä siis henkilökohtaisen avustajan osalta.  Yritys ei voi maksaa kilometrikorvauksia ajosta, jota ei saisi tehdä heidän mielestään.  Kiinnostaa kuitenkin kun niin monet sitä tekevät. ap

Itse henkilökohtaisena avustajana sanoisin, että monet avustajat on pässejä tai iilimatoja. Itse oon ehkä ollut osapässi eli kuljettanut avustettavan perheenjäseniä ihan omaan piikkiin. Noi iilimadot sitten repii rahaa asiakkaalta varmaan enemmän kuin joku sote-taksi ottais.

Helposti tässä rooli venyy kun esim. asiakkaiden tunteja kutistellaan - esimerkiksi kaupassa maitoa hakiessa joskus ostan omilla rahoilla itsepalvelukassan kautta, kun vaihtoehtona olis työpäivän venyminen kassajonojen pituuden takia.

Yleisellä tasolla toi sääntöjen noudattaminen on muutenkin vähän niin ja näin. Ehkä osasyynä on se, ettei tässä duunissa kauheasti oo mitään perehdytyksiä ja on pirun vaikea saada vastauksia kysymyksiin.

Vierailija
85/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa ajaa ja se on fakta.

Vierailija
86/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kamalaa kaikki tuo miten noi maksut menee.

Vierailija
87/101 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä mene tuohon työhön, jos työn ehdot eivät sinulle sovi. Aika yksinkertaista.

Voi tulla karenssi.

Vierailija
88/101 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolarin aiheuttaja on tietenkin vastuussa. Jos se et ole sinä, niin et sinä mistään ole vastuussa. Se aiheuttaja ne kulut maksaa, jos kyydissä ollut avustettava loukkaantuu.

Mitenkähän tämä menee, kun avustaja olisi kuitenkin ajamassa laittomasti (sosiaalityöntekijän mukaan)?

Ilmaiseksiko avustajan pitäisi kuljettaa?  Rahaa ei voi ottaa vastaan, koska silloin se on luvanvaraista taksiliikennettä.

Totta kai normaalin kilometrikorvauksen saa. Kuka työnantajasi on? Jos avustettava, niin silloin hän maksaa sen km-korvauksen sinulle.

Niinkuin kerroin, työnantaja sanoo myös asiaa laittomaksi, eikä mitään korvauksia tai vastuuvapautusta tule heidän puoleltaan. Eikä kuulemma myöskään työnantajan vastuuvakuutus korvaa tällaisissa tapauksissa.  Siksi haluan selvittää tämän noin yleisesti, kun tätä kerran tehdään. ap

Ei missään mikään vastuuvakuutus korvaa liikenneonnettomuuksia. Jos työkaveri loukkaantuu minun kyydissä, niin sen vahingon aiheuttaja on toki vastuussa. Jos sinun työnantajasi ei maksa km-korvauksia, niin ei silloin kannata ajaa tietenkään.

Ei maksa mitään korvauksia, eikä mitkään vakuutukset työnantajapuolella korvaa mitään, jos omalla autolla kuljettaa työajossa; tämä siis henkilökohtaisen avustajan osalta.  Yritys ei voi maksaa kilometrikorvauksia ajosta, jota ei saisi tehdä heidän mielestään.  Kiinnostaa kuitenkin kun niin monet sitä tekevät. ap

Olet yrityksessä töissä. Se on pomosi tehtävä kertoa asiakkaalle, ettet kuljeta häntä autollasi (eikä kukaan muukaan).

Hah, ei aina ole noin helppoa. Jotkut avustettavat ovat niin jääriä, itsepintaisia ja pihejä, että kukaan ei usko, jos ei itse ole kokenut.  Mikään järkipuhe ei välttämättä mene perille ja kaikki pitää saada ilmaiseksi.

Valitettavasti näin on, monet aivoja vioittavat sairaudet voi tehdä ihmisestä hankalan, hän ei ymmärrä miten asiat toimii.

Vierailija
89/101 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en ottaisi omaan autoon mitään kuolaavaa ja paskovaa avustettavaa.

Ei ne kaikki avustettavat ole mitään kuolaavia vammaisia. Riittää vaikka jokin sellainen sairaus, ettei ajaminen itse onnistu, tai liikuntavamma, tai esimerkiksi sokeus.

Mutta en uskaltaisi kyllä tässä tilanteessa kuljettaa avustettavaa, jotta ei vaan satu mitään ja joutuisin vastuuseen. Yrittäisin sumplia kyydit jotenkin muuten, esim. avustettava taksilla ja itse menisin autolla kohteeseen. Tai jos kyse on jostain asioiden hoidosta/tilatusta paketista, hakisin ne mahdollisuuksien mukaan ilman avustettavaa. Työsuhteessa asioita joutuu miettimään eri lailla kuin että olisi ihan vain ystävänä tämän henkilön kanssa liikenteessä.

Vierailija
90/101 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtainen avustaja ei kuskaa omalla autolla. Avustettavalla tulee olla oma auto, jossa kaiken kattava vakuus. Avustettavalla ei ole oikeutta vaatia kyseistä palvelua.

Vierailija
91/101 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai sinulle kuuluu normaalit km-korvaukset työajoista. Ja kuski toki on ajostaan vastuussa riippumatta siitä, mikä on ajon syy. Samalla tapaan kuin vaikka kollegan kanssa työmatkalla.

Eli keneltä saisin km-rahaa? Yritys ei maksa, eikä heidän vakuutus korvaa tällaista.

Käytännössä olisin siis itse maksumies, jos jotain sattuisi?

Syyllisen osapuolen auton pakollinen liikennevakuutus korvaa vahingot

Pakollinen ei korvaa esim. peltilommoja.

Kyllä korvaa... siis sille syyttömälle. Itse aiheutetut vahingot maksaa kasko (jos sellainen on)

Vierailija
92/101 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä kiva, jos joku ajamisen kieltävän lakipykälän tietävä, voisi sen laittaa tänne.

Auttaisi varmaan monia.

Vierailija
93/101 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kyllä kiva, jos joku ajamisen kieltävän lakipykälän tietävä, voisi sen laittaa tänne.

Auttaisi varmaan monia.

Jos olet firman kautta avustajana, kysy esimieheltäsi ja teet niin kuin sanotaan. Jos taas olet yksityisen työnantajamallin avustaja, eli vammainen on työnantajasi, kysy asiasta Heta-liitolta. Mieti kuinka paljon kannattaa riskeerata pienen palkan vuoksi, kukaanhan ei voi vaatia ja pakottaa sinua käyttämään omaa autoa ilmaiseksi kenenkään kuskauksiin ja asioiden hoitoon.

Vierailija
94/101 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa ilman ammattilupaa.

Vierailija
95/101 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en ottaisi omaan autoon mitään kuolaavaa ja paskovaa avustettavaa.

Ei ne kaikki avustettavat ole mitään kuolaavia vammaisia. Riittää vaikka jokin sellainen sairaus, ettei ajaminen itse onnistu, tai liikuntavamma, tai esimerkiksi sokeus.

Mutta en uskaltaisi kyllä tässä tilanteessa kuljettaa avustettavaa, jotta ei vaan satu mitään ja joutuisin vastuuseen. Yrittäisin sumplia kyydit jotenkin muuten, esim. avustettava taksilla ja itse menisin autolla kohteeseen.

Miksi noin mutkikkaasti? :) Avustaja voi aivan hyvin mennä avustettavan kanssa taksilla siinä mukana, ei sitä mikään estä. Olen itse toiminut näin. Olen siis sokea, jaminulla on avustaja. Joskus menemme taksilla, usein bussilla. Se vaihtelee tilanteen ja sen mukaan, onko kiire jonnekin.

Minulla ei ole koskaan ollut tilannetta, jossa olisi pitänyt miettiä, voiko avustaja käyttää omaa autoaan minun kanssani kulkiessa. Sellaiseen ei ole ollut mitään tarvetta. Mutta muistaakseni ohjeessa lukee, ettei saa/voi. Taidankin tarkistaa, mitä PDF-muotoisessa palvelusetelisopimuksessani lukee aiheesta.

Asiakas tiedostaa, että tämän sopimuksen mukaisessa palvelussa ei ilman [firman nimi] kirjallista lupaa käytetä ajoneuvoa.

Noin siinä tosiaan lukee. Taksi on myös ajoneuvo, joten on hieman hassusti muotoiltu. Mutta tuo tarkoittanee, ettei avustajan ajoneuvoa voi käyttää ilman firmalta erikseen pyydettyä lupaa. No, eipä ole tarvettakaan moiseen.

Se on tietysti eri asia, jos avustaja vapaa-ajallaan haluaa ajella saman henkilön, joka toisinaan on hänen avustettavansa, kanssa ympäriinsä. Sitä ei mikään kiellä sen enempää kuin ihmisten keskinäisiä ajeluita muutenkaan. Töissä ollessa asia on kuitenkin melko ehdoton.

Vierailija
96/101 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako avustettavaa kuljettaa avustettavan autolla?

Entä kun avustettava ajaa itse, ja avustaja on kyydissä, jos sattuu kolari, kuka on vastuussa?

Vierailija
97/101 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlaa: henkilökohtainen avustaja auton käyttö

Eipä tullut selkeää vastausta googletellessa.

Kysy kunnaltasi toimielimestä, joka järjestää henkilökohtaiset avustajat niitä tarvitseville. Tämän toimielimen löydät googlettamalla. He osaavat neuvoa, vaikka olisit hankkinut oman työsi jotain muuta kautta.

Vierailija
98/101 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet yrityksessä töissä. Se on pomosi tehtävä kertoa asiakkaalle, ettet kuljeta häntä autollasi (eikä kukaan muukaan).

Hah, ei aina ole noin helppoa. Jotkut avustettavat ovat niin jääriä, itsepintaisia ja pihejä, että kukaan ei usko, jos ei itse ole kokenut.  Mikään järkipuhe ei välttämättä mene perille ja kaikki pitää saada ilmaiseksi.

Aivan typerää vääntöä täällä. Ihan sama, miten paljon asiakas vänkää, ei hän voi sinua auton rattiin pakottaa tai varastaa avaimiasi ja ottaa autoasi luvatta. Asia on käsitelty ja sillä sipuli. Mikäli asiakas jatkaa vääntöä, etsi uusi avustettava tai uusi työ muuten. Itse olen ollut hlökohtainen avustaja jo 30 vuotta eikä ikinä ole tullut tällaista tilannetta vastaan. En tiedä, mitä kautta ap tai tuttunsa työnsä hankkii, kun tuntuu nyt olevan niin kauhean yleistä, ettei yksinkertainen "en käytä omaa autoani asiakkaiden kuljettamiseen / työasioissa" muka riitä.

Vierailija
99/101 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako avustettavaa kuljettaa avustettavan autolla?

Entä kun avustettava ajaa itse, ja avustaja on kyydissä, jos sattuu kolari, kuka on vastuussa?

Jos auto on avustettavan, niin ei ole ongelmaa, mutta jos avustettava ajaa avustajan autoa voi tulla ongelmia. Vakuutusyhtiö voi olla kaikissa tapauksissa eri mieltä avustettavan ajokunnosta. Kun menee avustettavan autoon on avustajan varmistuttava, että sen vakuutukset on kunnossa ja lisäksi tietysti se avustettavan ajokunto, jos hän on kuljettaja.

Vierailija
100/101 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu kuskata. Myk kyydit on sitä varten. Vammaisen pitää se itse tilata. Älkää kaikkeen alistuko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme