Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako henkilökohtainen avustaja kuljettaa omalla autolla avustettavaa?

Vierailija
06.11.2022 |

Olen aloittamassa avustajana ja avustettava yrittää vaatia minun auton käyttöä asioilla. Miten tämä yleensäkään on mahdollista? Kuka on vastuussa ja mistä, jos jotain sattuu? Palveluntuottajan vakuutukset ei ainakaan korvaa tällaista. Sehän on silloin työajoa ja mun omista bonuksistako ja vakuutuksesta kulut korvattaisiin? Entä jos avustettavalle sattuu jotain, kuka vastuussa?
Ja viimeiseksi, saisinko ottaa rahaa kuljetuksesta?

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolarin aiheuttaja on tietenkin vastuussa. Jos se et ole sinä, niin et sinä mistään ole vastuussa. Se aiheuttaja ne kulut maksaa, jos kyydissä ollut avustettava loukkaantuu.

Mitenkähän tämä menee, kun avustaja olisi kuitenkin ajamassa laittomasti (sosiaalityöntekijän mukaan)?

Avustaja saa kuljettaa avustettavaa, mikään laki ei tätä estä.

Ilmaiseksiko avustajan pitäisi kuljettaa?  Rahaa ei voi ottaa vastaan, koska silloin se on luvanvaraista taksiliikennettä.

Kulukorvaus.

Vierailija
42/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulenpa että yrityksen vastuuvakuutukset ei korvaa jos avustettavalle sattuu jotakin henkilökuljetuksen aikana.eli näin ollen ei.mutta kysy firmasta mille työskentelet ja muista ottaa lupa kirjallisena .vaikka sähköpostiin mistä tulostat itsellesi .kansioon.ja muista kysyä lupa jokaiselle henkilökuljetukselle kirjallisena ,tämä on tärkeää.

Sehän olisi taksipalvelua ja sitä ei saa tehdä ilman taksilupaa.

No ei ole taksipalvelua. Samalla logiikalla autossa ei saisi olla ketään kyydissä.

Olet väärässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolarin aiheuttaja on tietenkin vastuussa. Jos se et ole sinä, niin et sinä mistään ole vastuussa. Se aiheuttaja ne kulut maksaa, jos kyydissä ollut avustettava loukkaantuu.

Mitenkähän tämä menee, kun avustaja olisi kuitenkin ajamassa laittomasti (sosiaalityöntekijän mukaan)?

Ilmaiseksiko avustajan pitäisi kuljettaa?  Rahaa ei voi ottaa vastaan, koska silloin se on luvanvaraista taksiliikennettä.

Totta kai normaalin kilometrikorvauksen saa. Kuka työnantajasi on? Jos avustettava, niin silloin hän maksaa sen km-korvauksen sinulle.

Vierailija
44/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpäjos et ottaisi työtä vastaan, vaikutat liian hankalalta tyypiltä. Et ymmärrä edes mikä on liikennevakuutus.

Vierailija
45/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käsitä tätä jankutusta, kuka korvaa, jos sattuu jotain. Vahingon aiheuttaja tietysti, itse tai omasta vakuutuksestaan.

Tämä on mielenkiintoista, koska asia koskee monia avustajia. Minäkin haluaisin tietää, kuinka asia on.

Vierailija
46/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai sinulle kuuluu normaalit km-korvaukset työajoista. Ja kuski toki on ajostaan vastuussa riippumatta siitä, mikä on ajon syy. Samalla tapaan kuin vaikka kollegan kanssa työmatkalla.

Jos avustaminen hoidetaan firman kautta, niin ei avustajan kuskaamisesta mitään makseta. Avustaja voi kaivaa omaa kuvettaan, mutta tietenkään kenenkään ei tarvitse suostua kuljettajaksi. On muitakin asioita, joihin ei tarvitse suostua, ihan sellaisiakin, jotka kuuluvat normaalisti työnkuvaan. Silloin sanotaan: Kiitos, mutta näillä työehdoilla tarjottu työ ei kiinnosta. 

Ei kai kukaan viitsi jäädä vääntämään jatkuvasti siitä, ettei halua toimia kuljettajana, minä en ainakaan jäisi. 

Vierailija
47/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai normaalin kilometrikorvauksen saa. Kuka työnantajasi on? Jos avustettava, niin silloin hän maksaa sen km-korvauksen sinulle.

Niinkuin kerroin, työnantaja sanoo myös asiaa laittomaksi, eikä mitään korvauksia tai vastuuvapautusta tule heidän puoleltaan. Eikä kuulemma myöskään työnantajan vastuuvakuutus korvaa tällaisissa tapauksissa.  Siksi haluan selvittää tämän noin yleisesti, kun tätä kerran tehdään. ap

Vierailija
48/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut avustajana ja avustettava pyysi, että minä kuskaisin häntä milloin mihinkin. Kaupunki ei korvannut mitään, ei myöskään avustettava. Tilanne meni aika lailla solmuun, kun minun osa-aikaisesta työpalkasta meni verojen lisäksi myös bensat. Lähdin pois, kun avustettava alkoi valittaa, että käytän heidän wessapaperiaan. Näissä avustajan työsuhteissa tulisi olla tarkemmat ohjeet.

Vierailija
49/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella oli tukihenkilö 2h/vk, joka sai 20e/kk kulukorvausta. Tuo kuittasi auton käytön. Tehtävään kuului olennaisena osana kuskata lapsi sinne mitä milläkin kertaa olivat tekemässä.

Vierailija
50/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene tuohon työhön, jos työn ehdot eivät sinulle sovi. Aika yksinkertaista.

Vierailija
51/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Avustajan oman auton käyttö on kaikissa tapauksissa kiellettyä työtehtävien suorittamisessa. Suomen Avustajapalveluiden toiminta ja vakuutukset eivät kata autokuljetuksia eikä Suomen Avustajapalvelut korvaa omavastuuosuuksia tai muita vahinkoja mahdollisessa vahinkotapauksessa."

Näin meidän firmassa.

Vierailija
52/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin avustajan hommat kun iso oli täysiä k-päitä. Vaatimassa ja vittuilemass milloin mitäkin. Pitäkööt tunkkinsa. Ihan sama.

Vierailija
53/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkuin kerroin, työnantaja sanoo myös asiaa laittomaksi, eikä mitään korvauksia tai vastuuvapautusta tule heidän puoleltaan. Eikä kuulemma myöskään työnantajan vastuuvakuutus korvaa tällaisissa tapauksissa.  Siksi haluan selvittää tämän noin yleisesti, kun tätä kerran tehdään. ap

Eli työnantaja on yritys. ap

Vierailija
54/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avustettavaa ei tarvitse kuljettaa. Asiallista on kulkea vain taksilla avustettavan piikkiin. Puolesta voi omalla autolla asioida jos työnantaja maksaa kilometrikorvaukset.

Olen itse kotihoidossa ja työnantaja ei korvaa mitään jos autolle sattuu jotakin työajossa. Omasta vakuutuksesta menee. Kilometikorvaukset saa, mutta ei ole kannattavaa.

Kilometrikorvaus ainakin, mutta kai tämä myös tehdään työajalla eli ei kai voi olettaa, että avustaja käyttää tähän omaa, palkatonta aikaansa? (Enkä nyt tarkoita mitään hiustenhalkomista, voihan avustaja itse ehdottaa, että tämän kerran voisi kätevästi oman asiointinsa yhteydessä hoitaa avustettavankin asian.)

Vierailija
55/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikennevakuutukset jne on toki selkeä homma, mutta entä jos se avustettava vaikka sotkee tai rikkoo jotain siellä autossa? Voi käydä kalliiksikin. Saako ikinä korvauksia siltä avustettavalta, vaikka pitäisi? Ei heillä välttämättä ole edes varaa maksaa.

Vierailija
56/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsella oli tukihenkilö 2h/vk, joka sai 20e/kk kulukorvausta. Tuo kuittasi auton käytön. Tehtävään kuului olennaisena osana kuskata lapsi sinne mitä milläkin kertaa olivat tekemässä.

Tukihenkilö on eri asia kuin henkilökohtainen avustaja. 

Vierailija
57/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei missään mikään vastuuvakuutus korvaa liikenneonnettomuuksia. Jos työkaveri loukkaantuu minun kyydissä, niin sen vahingon aiheuttaja on toki vastuussa. Jos sinun työnantajasi ei maksa km-korvauksia, niin ei silloin kannata ajaa tietenkään.

Vierailija
58/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avustettavaa ei tarvitse kuljettaa. Asiallista on kulkea vain taksilla avustettavan piikkiin. Puolesta voi omalla autolla asioida jos työnantaja maksaa kilometrikorvaukset.

Olen itse kotihoidossa ja työnantaja ei korvaa mitään jos autolle sattuu jotakin työajossa. Omasta vakuutuksesta menee. Kilometikorvaukset saa, mutta ei ole kannattavaa.

Kilometrikorvaus ainakin, mutta kai tämä myös tehdään työajalla eli ei kai voi olettaa, että avustaja käyttää tähän omaa, palkatonta aikaansa? (Enkä nyt tarkoita mitään hiustenhalkomista, voihan avustaja itse ehdottaa, että tämän kerran voisi kätevästi oman asiointinsa yhteydessä hoitaa avustettavankin asian.)

No tuskin nyt avustettava pyytää kuskaamaan itseään silloin kun avustaja ei ole työvuorossa :D

Vierailija
59/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli työnantaja on yritys. ap

Jos työnantajasi kieltää oman auton käytön. Sanot napakasti asiakkaalle että näin on. Et häntä kuskaile. Taksimatkat myönnetään vammaisille juuri siksi että pääsevät liikkumaan, se parin euron omavastuuosuus tuntuu silti olevan monelle liikaa. Ilmaiseksi pitäisi avustajan pienellä palkallaan kyyditä.

Vierailija
60/101 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö noi käy välillä yhdessä ostoksilla, siis asiakkaat ja avustettavat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi