Saako henkilökohtainen avustaja kuljettaa omalla autolla avustettavaa?
Olen aloittamassa avustajana ja avustettava yrittää vaatia minun auton käyttöä asioilla. Miten tämä yleensäkään on mahdollista? Kuka on vastuussa ja mistä, jos jotain sattuu? Palveluntuottajan vakuutukset ei ainakaan korvaa tällaista. Sehän on silloin työajoa ja mun omista bonuksistako ja vakuutuksesta kulut korvattaisiin? Entä jos avustettavalle sattuu jotain, kuka vastuussa?
Ja viimeiseksi, saisinko ottaa rahaa kuljetuksesta?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolarin aiheuttaja on tietenkin vastuussa. Jos se et ole sinä, niin et sinä mistään ole vastuussa. Se aiheuttaja ne kulut maksaa, jos kyydissä ollut avustettava loukkaantuu.
Mitenkähän tämä menee, kun avustaja olisi kuitenkin ajamassa laittomasti (sosiaalityöntekijän mukaan)?
Avustaja saa kuljettaa avustettavaa, mikään laki ei tätä estä.
Ilmaiseksiko avustajan pitäisi kuljettaa? Rahaa ei voi ottaa vastaan, koska silloin se on luvanvaraista taksiliikennettä.
Totta kai normaalin kilometrikorvauksen saa. Kuka työnantajasi on? Jos avustettava, niin silloin hän maksaa sen km-korvauksen sinulle.
Niinkuin kerroin, työnantaja sanoo myös asiaa laittomaksi, eikä mitään korvauksia tai vastuuvapautusta tule heidän puoleltaan. Eikä kuulemma myöskään työnantajan vastuuvakuutus korvaa tällaisissa tapauksissa. Siksi haluan selvittää tämän noin yleisesti, kun tätä kerran tehdään. ap
Ei missään mikään vastuuvakuutus korvaa liikenneonnettomuuksia. Jos työkaveri loukkaantuu minun kyydissä, niin sen vahingon aiheuttaja on toki vastuussa. Jos sinun työnantajasi ei maksa km-korvauksia, niin ei silloin kannata ajaa tietenkään.
Ei maksa mitään korvauksia, eikä mitkään vakuutukset työnantajapuolella korvaa mitään, jos omalla autolla kuljettaa työajossa; tämä siis henkilökohtaisen avustajan osalta. Yritys ei voi maksaa kilometrikorvauksia ajosta, jota ei saisi tehdä heidän mielestään. Kiinnostaa kuitenkin kun niin monet sitä tekevät. ap
Tässä on eroja riippuen miten henkilökohtainen apu on järjetetty. Esimerkiksi asuinkunnassani ostopalveluna järjestetyssä henkilökohtaisessa avussa omalla autolla kuljettaminen on yksiselitteisesti kielletty. Matkoihin käytetään vpl-taksia tai julkisia kulkuneuvoja. Olisin yhteydessä palveluohjaukseen, paikkaan jossa avustajapäätös tehty. Heidän on hyvä tietää, että vammainen käyttää väärin myönnettyä palvelua. Jos vammainen henkilö on työnantajasi, hän voi hankkia vakuutukset ja maksaa sinulle korvaukset. Kunta ei korvaa näitä kustannuksia. Huom. tarjoat henkilökohtaista apua, et kuljetuspalveluja.
Eri asia on sitten vammaisen omistaman auton käyttäminen. Sitä avustaja saa suostuessaan ajaa. Se lasketaan avustamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avustettavaa ei tarvitse kuljettaa. Asiallista on kulkea vain taksilla avustettavan piikkiin. Puolesta voi omalla autolla asioida jos työnantaja maksaa kilometrikorvaukset.
Olen itse kotihoidossa ja työnantaja ei korvaa mitään jos autolle sattuu jotakin työajossa. Omasta vakuutuksesta menee. Kilometikorvaukset saa, mutta ei ole kannattavaa.
Kilometrikorvaus ainakin, mutta kai tämä myös tehdään työajalla eli ei kai voi olettaa, että avustaja käyttää tähän omaa, palkatonta aikaansa? (Enkä nyt tarkoita mitään hiustenhalkomista, voihan avustaja itse ehdottaa, että tämän kerran voisi kätevästi oman asiointinsa yhteydessä hoitaa avustettavankin asian.)
No tuskin nyt avustettava pyytää kuskaamaan itseään silloin kun avustaja ei ole työvuorossa :D
Ei ei ne pyydä, ne kuvittelee käskevänsä. Mihin vuorokauden aikaan tahansa, jouluaattona yms pitäisi olla lähtövalmiina heti. Menkööt kävellen, älä milloinkaan suostu kuljetteleen omalla autollasi mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Eikö noi käy välillä yhdessä ostoksilla, siis asiakkaat ja avustettavat.
Taksilla me ainakin kuljetaan avustettavan kanssa. Ei tulisi mieleenkään käyttää omaa autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolarin aiheuttaja on tietenkin vastuussa. Jos se et ole sinä, niin et sinä mistään ole vastuussa. Se aiheuttaja ne kulut maksaa, jos kyydissä ollut avustettava loukkaantuu.
Mitenkähän tämä menee, kun avustaja olisi kuitenkin ajamassa laittomasti (sosiaalityöntekijän mukaan)?
Ilmaiseksiko avustajan pitäisi kuljettaa? Rahaa ei voi ottaa vastaan, koska silloin se on luvanvaraista taksiliikennettä.
Totta kai normaalin kilometrikorvauksen saa. Kuka työnantajasi on? Jos avustettava, niin silloin hän maksaa sen km-korvauksen sinulle.
Niinkuin kerroin, työnantaja sanoo myös asiaa laittomaksi, eikä mitään korvauksia tai vastuuvapautusta tule heidän puoleltaan. Eikä kuulemma myöskään työnantajan vastuuvakuutus korvaa tällaisissa tapauksissa. Siksi haluan selvittää tämän noin yleisesti, kun tätä kerran tehdään. ap
Ei missään mikään vastuuvakuutus korvaa liikenneonnettomuuksia. Jos työkaveri loukkaantuu minun kyydissä, niin sen vahingon aiheuttaja on toki vastuussa. Jos sinun työnantajasi ei maksa km-korvauksia, niin ei silloin kannata ajaa tietenkään.
Ei maksa mitään korvauksia, eikä mitkään vakuutukset työnantajapuolella korvaa mitään, jos omalla autolla kuljettaa työajossa; tämä siis henkilökohtaisen avustajan osalta. Yritys ei voi maksaa kilometrikorvauksia ajosta, jota ei saisi tehdä heidän mielestään. Kiinnostaa kuitenkin kun niin monet sitä tekevät. ap
Olet yrityksessä töissä. Se on pomosi tehtävä kertoa asiakkaalle, ettet kuljeta häntä autollasi (eikä kukaan muukaan).
Älä ryhdy avustettavalle taksikuskiksi. Sille ei tule loppua lainkaan. Toteat vain, että et halua ottaa sitä riskiä että yksityisautollesi tapahtuu jotain ajossa, jota et itse olisi tehnyt ollenkaan.
Ja se nyt on vielä selvempää, että sinun autosi käyttäminen korvauksetta on täysin kohtuuton ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet yrityksessä töissä. Se on pomosi tehtävä kertoa asiakkaalle, ettet kuljeta häntä autollasi (eikä kukaan muukaan).
Hah, ei aina ole noin helppoa. Jotkut avustettavat ovat niin jääriä, itsepintaisia ja pihejä, että kukaan ei usko, jos ei itse ole kokenut. Mikään järkipuhe ei välttämättä mene perille ja kaikki pitää saada ilmaiseksi.
Jos työnantajasi ei salli autoa käytettävän, niin tietenkään et käytä. Työnantajalla on toki oikeus päättää tuollaisista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsella oli tukihenkilö 2h/vk, joka sai 20e/kk kulukorvausta. Tuo kuittasi auton käytön. Tehtävään kuului olennaisena osana kuskata lapsi sinne mitä milläkin kertaa olivat tekemässä.
Tukihenkilö on eri asia kuin henkilökohtainen avustaja.
En kyllä näe käytännössä eroa muuta kuin työtuntien määrässä
Mun avustettava oli aina hilaamassa takamustaan autoni etupenkille, vaikka sanoin etten kuljeta omalla autolla. Sanoi, että voin mä euron!! heittää, jos viskaat kiskalle. No, en viskannut.
Sano ettei ole autoa, mitä se niille kuuluu onko tai ei.
Suomessahan tosiaan maksetaan mielummin satanen yhteiskunnan rahoista taksilla yhdessä tehdystä edestakaisesta ajosta kuin vaikka sovitaan avustettavan tavaran x noudosta myymälästä y avustajan omalla autolla ja yksin tekemän työmatkan yhteydessä. Jos asia meinaa muuten järjestyä näin helpolla ja halvemmalla, viimeistään vakuutusyhtiö alkaa tosiaan ulisemaan asiasta, koska säännöt.
Eli vinkkinä oman auton käytössä pitää käyttää järkeä, ei kannata kolaroida ja eipä siitä km-korvauksia tosiaan kukaan maksa mutta asiakaalta on kohtuullista saada ainakin bensasta rahaa, jos päätyy käyttämään omaa järkeään ohjeiden sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah, ei aina ole noin helppoa. Jotkut avustettavat ovat niin jääriä, itsepintaisia ja pihejä, että kukaan ei usko, jos ei itse ole kokenut. Mikään järkipuhe ei välttämättä mene perille ja kaikki pitää saada ilmaiseksi.
Olen itse siis pomona tällaisessa yrityksessä, Aina on mennyt säännöt perille asiakkaille. Pitää myös ymmärtää, että jos rikkoo maksajatahon eli kunnan sääntöjä, seurauksena voi olla taloudellinen sanktio tai pahimmillaan palveluntuottajan irtisanominen palvelutuotannosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsella oli tukihenkilö 2h/vk, joka sai 20e/kk kulukorvausta. Tuo kuittasi auton käytön. Tehtävään kuului olennaisena osana kuskata lapsi sinne mitä milläkin kertaa olivat tekemässä.
Tukihenkilö on eri asia kuin henkilökohtainen avustaja.
En kyllä näe käytännössä eroa muuta kuin työtuntien määrässä
On eri asia. Ne kilometreistä pitäisi muuten ottaa vero. Tukihenkilöpalvelu ei ole verovapaata toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa lain mukaan. Monet toki silti näin tekevät mutta ei ole laillista. Varma tieto.
T. Sosiaalityöntekijä
Laita nyt vaikka se lakipykäläkin.
Sinä voit käydä omalla autolla asioilla niin ettei avustettava ole kyydissä. Saat siitä avustettavalta 0,44/km. Avustettavan autoa voit myös ajaa ja kuskata häntä sillä. Mutta omalla autollasi et saa häntä kuskata, muista se!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avustettavaa ei tarvitse kuljettaa. Asiallista on kulkea vain taksilla avustettavan piikkiin. Puolesta voi omalla autolla asioida jos työnantaja maksaa kilometrikorvaukset.
Olen itse kotihoidossa ja työnantaja ei korvaa mitään jos autolle sattuu jotakin työajossa. Omasta vakuutuksesta menee. Kilometikorvaukset saa, mutta ei ole kannattavaa.
Kilometrikorvaus ainakin, mutta kai tämä myös tehdään työajalla eli ei kai voi olettaa, että avustaja käyttää tähän omaa, palkatonta aikaansa? (Enkä nyt tarkoita mitään hiustenhalkomista, voihan avustaja itse ehdottaa, että tämän kerran voisi kätevästi oman asiointinsa yhteydessä hoitaa avustettavankin asian.)
No tuskin nyt avustettava pyytää kuskaamaan itseään silloin kun avustaja ei ole työvuorossa :D
Tietäisitpä vaan! Päivä voi kummasti venyä, avustaja joutaa kyllä venymään, eivät kaikki avustettavat halua ymmärtää, että sovittu työaika loppuu tai sitä, että avustajaa ei yhtään huvita ajella omalla ajallaan ja bensoillaan toisen asiointeja, muka kätevästi samalla kun omatkin asiansa. Avustaja haluaa päättää itse omista asioinneistaan, ei järjestellä niitä avustettavan mukaan.
Tragikoominen keskustelu kertoo siitä millaisessa sossulandiassa elämme :D
Jos avustettavalla on itsellänsä auto niin silloin tarvitsee luvan yritykseltä jossa työskentelee ja kirjallisena joka reissua kohden. Eri asia on että jos avustettavan autoa ei ole katsastettu eikä veroja maksettu unohduksen vuoksi ,niin avustaja saa kaikki sanktiot käsittääkseni kun ajaa .eli en lähtisi ajamaan jos lupa irtoaisi, ilman että näkisin papereista että auto on ok .niin ja sitten täytyisi tehdä autoon ulkopuolinen tarkastus eli lommot ja naarmut ym.
Ihan samalla tapaa kuin missä tahansa vahingonteossa eli oikeuden kautta korvaukset. Ei siihen työ vaikuta. Jos koulussa oppilas tahallaan rikkoo vaikka laukkuni, niin eihän silloinkaan koulu mitään maksa, vaan se aiheuttaja.