Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yliopistokoulutus, jossa varma työllistyminen?

Vierailija
06.11.2022 |

Hei! Olen nelikymppinen alanvaihtaja ja haluaisin ehdottomasti yliopistoon. Olen siis innokas opiskelija ja jopa tutkimustyö mielenkiintoisesta aiheesta voisi vielä tulla kysymykseen. Minua kiinnostavat laajalti yhteiskunnalliset asiat, kielet, kulttuurit, viestintä ja journalismi ja maantiede. Ymmärrän kuitenkin, että kauhean yleisgeneralistiselle alalle ei ehkä tässä iässä kannata, vaan pitkien opintojen jälkeen olisi suotavaa nopea työllistyminen.
Kysyisin vinkkejä ja tietoja eri alojen työllistymisestä. Toki itsekin hieman olen asiaa tutkinut.

Työllistyäkseen esim. kirjallisuuden tutkimuksen alalla? Entä yhteiskuntatutkimus? Sosiaalityö taitaa olla melko varma juttu, ainakin sosiaalityöntekijöitä kovasti tunnutaan etsivään? Entä journalistiikkaa ja toimittajan työ?

Kommentit (361)

Vierailija
281/361 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

It ala, sosiaaliala, lääkäri, sairaanhoitaja, lähihoitaja

Vierailija
282/361 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Analyyttinen okkultismi, siinä se tulevaisuus on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/361 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suku puolen tut kimus.

Vierailija
284/361 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala tehdä vertailevaa tutkimusta

kyrpämaailmasta. Oletan, että olet

mies tai ainakin "mies".

Uimahalleihin, rannoille, kirjastoihin, homosaunoihin, räkäläbaariwn wessoihin jne.

Jos sinulla esim. keskenjääneet sosiologian opinnot, tee temput, ei se oo temppu eikä mikään, lähteä takaisin ns. Opintopolulle. Lukioikäisillekin jopa kädestä ja jalasta pitäen annetaan neuvoja yksityisesti(kin) tai ryhmässä.

Eläkeikäsikin kun on 79 vuotta, kannattanee vielä terhakkaasti etupainotteisesti painaa, painaa.

Sinä pääset opiskelemaan lisää.

Kaikkea hyvää sinulle.

Vierailija
285/361 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologeista on hurja pula.

Vierailija
286/361 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykologeista on hurja pula.

Miten näistä on pula, kun hakijoita opintoihin on niin kamalasti! Eikö näitä sitten valmistu tarpeeksi :/

Muuten kannattaisin ehdotusta, mutta psykologiaa on tosi vaikea päästä lukemaan.

Vierailija
287/361 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maatalous-metsätieteellisessä on paljon useita hyvin työllistäviä aloja

Vierailija
288/361 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku maah@nmuuttoon tai multikulturismiin liittyvä.

Vierailija
289/361 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maatalous-metsätieteellisessä on paljon useita hyvin työllistäviä aloja

Kuten mitkä?  Siellä on aika monta pääainevaihtoehtoa. 

Vierailija
290/361 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aiempi yliopistotutkinto ns kovalta alalta ja olen ap:n ikäinen. En enää tunne alaa omaksi, jos koskaan olen tuntenutkaan. Nyt harkitsen opiskella toimintaterapeutiksi. Sosiaalityö on myös joskus kiinnostanut, samoin psykologia. Mutta tuota toimintaterapiaa olisi paljon helpompi päästä lukemaan ja opinnot olisivat lyhyemmät.

Täällä kellään inside tietoa toimintaterapeuttien työllistymisestä pk-seudulla? Akateeminen alahan se ei ole, kun Suomessa ei ole yliopistotasoista toimintaterapian kouluista, lähin maisteriohjelma löytynee Ruotsista.

Vierailija
291/361 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit saavat aina töitä.

Vierailija
292/361 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit saavat aina töitä.

Totta. Kehotan kuitenkin miettimään, viihtyisikö oikeasti lääkärin työssä. Tullut vastaan sen verran huonoja, elämäänsä kyllästyneitä ja välinpitämättömiä lääkäreitä, että ajattele asiaa edes muiden vuoksi.

Jos löytyy kiinnostusta ja motivaatiota niin lycka till.

Vierailija
293/361 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue juristiksi, jos yhteiskunnalliset asiat kiinnostaa. Varma työllistyminen ja hyvä palkka jo opiskeluaikana.

Muita varmoja varhaiskasvatus ja sosiaalityö, mutta niissä palkka ei valitettavasti lainkaan vastaa opiskeluun käytettävää aikaa. Tämä seikka korostunee noin myöhemmällä iällä opiskeltaessa.

Vierailija
294/361 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinlääkäri

Vierailija
295/361 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja sopii naiselle parhaiten.

Vierailija
296/361 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitaja sopii naiselle parhaiten.

Paitsi jos on kuin minä ja vihaa ihmisiä. Olkaa vain kiitollisia siitä, etten koskaan ryhtynyt lähihoitajaksi, vaikka opo mahdollisuutta niin tyrkyttikin. Ette halua minua vastuuseen teidän tai kenenkään muunkaan hoidosta ;)

Turha ap:lle ehdottaa ammattitukintoa, kun tahtoo kerta yliopistoon.

Vierailija
297/361 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöntekijä ammattina/opiskelualana nyt siis pähkinänkuoressa: 

-VTM/YTM (3v+2v) = 300 opintopistettä yliopistossa. 

-Tutkintorakenne mahdollistaa paljon vapaavalintaisia opintoja, sivuainekokonaisuuksissa mahdollisia yliopistokohtaisia rajoituksia/kiintitöitä. Esimerkiksi itse opiskelen Helsingin yliopistossa, jossa esimerkiksi oikeustieteen sivuaineoikeuden saa vain 10 kaikista hakijoista.

Tutkintonsa vapaasti valittaviin opintoihin voi suorittaa helppoja MOOC-nettikursseja milloin vaan, jos haluaa säästää aikaa. 10 opintopistettä on mahdollista noilla suorittaa viikossa.

https://nopat.me/MOOC.html

Vierailija
298/361 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aiempi yliopistotutkinto ns kovalta alalta ja olen ap:n ikäinen. En enää tunne alaa omaksi, jos koskaan olen tuntenutkaan. Nyt harkitsen opiskella toimintaterapeutiksi. Sosiaalityö on myös joskus kiinnostanut, samoin psykologia. Mutta tuota toimintaterapiaa olisi paljon helpompi päästä lukemaan ja opinnot olisivat lyhyemmät.

Täällä kellään inside tietoa toimintaterapeuttien työllistymisestä pk-seudulla? Akateeminen alahan se ei ole, kun Suomessa ei ole yliopistotasoista toimintaterapian kouluista, lähin maisteriohjelma löytynee Ruotsista.

Toimintaterapeutin työ on samanlainen matalapalkka-ala kuin vaikkapa terveydenhoitajan työ. Lisiä ei tule edes vuorotyöstä kuten sote-alan matalapalkkatyössä muuten.

Vierailija
299/361 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue juristiksi, jos yhteiskunnalliset asiat kiinnostaa. Varma työllistyminen ja hyvä palkka jo opiskeluaikana.

Muita varmoja varhaiskasvatus ja sosiaalityö, mutta niissä palkka ei valitettavasti lainkaan vastaa opiskeluun käytettävää aikaa. Tämä seikka korostunee noin myöhemmällä iällä opiskeltaessa.

Aika monta asiavirhettä. Sosiaalityöntekijöillä ei ole huono palkka. Palkka on tavallisella sosiaalityöntekijällä lähes 4000 euroa kuussa ja työpaikan saa valita. Uralla etenemiseen esimerkiksi johtotehtäviin on hyvät mahdollisuudet, jolloin palkkakin nousee.

Juristien työtilanne ei ole lainkaan varma ja työttömiä juristeja on varsinkin vastavalmistuneissa. Korkeaan palkkatasoon vaaditaan paljon työkokemusta ja pitkiä päiviä.

Vierailija
300/361 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tuntuu että ihmisillä on hieman epärealistisia käsityksiä siitä mikä on tavanomainen ja toisaalta hyvä palkka. Hoitajat vertaa itseään esim aina lääkäreihin.