Yliopistokoulutus, jossa varma työllistyminen?
Hei! Olen nelikymppinen alanvaihtaja ja haluaisin ehdottomasti yliopistoon. Olen siis innokas opiskelija ja jopa tutkimustyö mielenkiintoisesta aiheesta voisi vielä tulla kysymykseen. Minua kiinnostavat laajalti yhteiskunnalliset asiat, kielet, kulttuurit, viestintä ja journalismi ja maantiede. Ymmärrän kuitenkin, että kauhean yleisgeneralistiselle alalle ei ehkä tässä iässä kannata, vaan pitkien opintojen jälkeen olisi suotavaa nopea työllistyminen.
Kysyisin vinkkejä ja tietoja eri alojen työllistymisestä. Toki itsekin hieman olen asiaa tutkinut.
Työllistyäkseen esim. kirjallisuuden tutkimuksen alalla? Entä yhteiskuntatutkimus? Sosiaalityö taitaa olla melko varma juttu, ainakin sosiaalityöntekijöitä kovasti tunnutaan etsivään? Entä journalistiikkaa ja toimittajan työ?
Kommentit (361)
Yksinkertainen keino:katso tilastoista, missä ammateissa on pulaa tekijöistä. Hae sitten koulutukseen.
Perussääntö on, että raskaisiin, riitaisiin, huonopalkkaisiin töihin ei halua kukaan. Aloja näistä: terveydenhoito- ja sos.ala, varhaiskasvatus, opetustoimi, kirjasto.
Ruotsinkääntäjistä on tällä hetkellä pulaa, siis ruotsi kohdekielenä.
T. Käännösfirmasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit saavat aina töitä.
Totta. Kehotan kuitenkin miettimään, viihtyisikö oikeasti lääkärin työssä. Tullut vastaan sen verran huonoja, elämäänsä kyllästyneitä ja välinpitämättömiä lääkäreitä, että ajattele asiaa edes muiden vuoksi.
Jos löytyy kiinnostusta ja motivaatiota niin lycka till.
Lääkärin ammatin pitäisi olla kutsumus, mutta usein se ei ole sitä, ja motivaationa ovat korkeat palkat. Ja välinpitämättömyyttä on niin paljon. Toinen miinus on se, että he luulevat olevansa kaikkien muiden yläpuolella. Lähes aina, vaikka poikkeuksiakin on.
Lääkäreillä on myös ilmeiseti pakkorokotukset.
Intersektionaalinen marxilainen postmoderni feminismi. Työpaikat tullaan lailla takaamaan.
Miksi jotkut on ehdotelleet tietotekniikkaa ja muuta it:tä? On nimittäin melkoinen ikärasismi alalla, ap:n olisi erittäin vaikea työllistyä sille alalle. Lisäksi ei ole toki lähelläkään niitä aloja, joiden ap sanoi kiinnostavan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aiempi yliopistotutkinto ns kovalta alalta ja olen ap:n ikäinen. En enää tunne alaa omaksi, jos koskaan olen tuntenutkaan. Nyt harkitsen opiskella toimintaterapeutiksi. Sosiaalityö on myös joskus kiinnostanut, samoin psykologia. Mutta tuota toimintaterapiaa olisi paljon helpompi päästä lukemaan ja opinnot olisivat lyhyemmät.
Täällä kellään inside tietoa toimintaterapeuttien työllistymisestä pk-seudulla? Akateeminen alahan se ei ole, kun Suomessa ei ole yliopistotasoista toimintaterapian kouluista, lähin maisteriohjelma löytynee Ruotsista.
Hain muutama vuosi sitten Ouluun toimintaterapeuttiopintoihin ja pääsin haastatteluun asti, koska sain todistuksesta täydet pisteet. Haastattelijan negativinen asenne tuli kuitenkin selväksi nopeasti ja vaikutti siltä, että heillä ei ollut kiinnostusta valita toisen alan alanvaihtajaa (FM, biologi). Hyvin mielelläni olisin kyllä kys. alalle vaihtanut. Toivottavasti sinä et törmään samanlaiseen asenteeseen. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
It ala, sosiaaliala, lääkäri, sairaanhoitaja, lähihoitaja
IT-ala ja nelikymppinen alanvaihtaja erittäin huono idea. Nelikymppiset, jotka saa yt:issä alalta kenkää työllistyvät huonosti, siis vaikka olisi pitkä työkokemus. Saati vastavalmistunut 40 v "juniori".
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut on ehdotelleet tietotekniikkaa ja muuta it:tä? On nimittäin melkoinen ikärasismi alalla, ap:n olisi erittäin vaikea työllistyä sille alalle. Lisäksi ei ole toki lähelläkään niitä aloja, joiden ap sanoi kiinnostavan.
Samaa ihmettelen. Ihmettelin jo että DI-koulutusta ehdotettiin. IT-ala vaatii aitoa kiinnostusta ja ikäsyrjintä on alalla tavallista. Työvoimakoulutukset ovat täynnä 40+ ikäisiä IT-alan ammattilaisia jotka eivät enää saa uutta työtä helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aiempi yliopistotutkinto ns kovalta alalta ja olen ap:n ikäinen. En enää tunne alaa omaksi, jos koskaan olen tuntenutkaan. Nyt harkitsen opiskella toimintaterapeutiksi. Sosiaalityö on myös joskus kiinnostanut, samoin psykologia. Mutta tuota toimintaterapiaa olisi paljon helpompi päästä lukemaan ja opinnot olisivat lyhyemmät.
Täällä kellään inside tietoa toimintaterapeuttien työllistymisestä pk-seudulla? Akateeminen alahan se ei ole, kun Suomessa ei ole yliopistotasoista toimintaterapian kouluista, lähin maisteriohjelma löytynee Ruotsista.
Hain muutama vuosi sitten Ouluun toimintaterapeuttiopintoihin ja pääsin haastatteluun asti, koska sain todistuksesta täydet pisteet. Haastattelijan negativinen asenne tuli kuitenkin selväksi nopeasti ja vaikutti siltä, että heillä ei ollut kiinnostusta valita toisen alan alanvaihtajaa (FM, biologi). Hyvin mielelläni olisin kyllä kys. alalle vaihtanut. Toivottavasti sinä et törmään samanlaiseen asenteeseen. Tsemppiä!
Haastattelija varmaan päätteli, ettet olisi motivoitunut korkean koulutuksesi takia.
Tutkinto ei vielä takaa mitään. Pitää osata jotain ja hyvin. Koodajista on pulaa. Samoin ohjelmistotestaajista ja -koordinaattoreista. Meidänkin firmaan palkataan kokoajan lisää mutta osaajia on tarjolla vähän. Wannabeita kyllä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haastattelija varmaan päätteli, ettet olisi motivoitunut korkean koulutuksesi takia.
Niinpä, siltä se vaikutti. Ilmaisin kuitenkin kiinnostukseni monin tavoin, mutta valitettavasti ei auttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen. Ihmettelin jo että DI-koulutusta ehdotettiin. IT-ala vaatii aitoa kiinnostusta ja ikäsyrjintä on alalla tavallista. Työvoimakoulutukset ovat täynnä 40+ ikäisiä IT-alan ammattilaisia jotka eivät enää saa uutta työtä helposti.
Oikeat osaajat saavat töitä iästä riippumatta. Helloworld-osaajat eivät.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri ja hoitaja taitavat olla ainoat.
Hoitajan koulutus ei todellakaan ole yliopistotasoista. Vaikka mielellään niin luulevatkin.
Kannattaako puheterapian opiskelu oikeasti? Joutuuko käytännössä perustamaan oman toiminimen työllistyäkseen?
Varmasti jo mainittu, mutta sosiaalityöntekijöiden ei tarvitse ainakaan työttömänä olla. Suuri osa omasta vuosikurssista sai töitä heti kun oli kandin paperit kourassa. Nyt sitten tuskaillaan kuinka yhdistää työt ja opiskelut vai yhdistääkkö ollenkaan.
Lastensuojelun puolella tai johtavilla sosiaalityöntekijöillä joo, mutta ainakin täällä Keski-Suomessa palkka on lähempänä 3300e. Nyt ensimmäisten palkkaohjelmaan kuuluvien korotusten jälkeen meni tuo 3300 raja rikki ainakin itsellä. Terveydenhuollon puolella onkin sitten vielä vähän alhaisemmat palkat, mutta toisaalta ei myöskään viranomaisvastuuta.
Jännä nähdä miten hyvinvointialueille siirtyminen ja palkkaharmonisointi näkyy tilinauhassa.
Itse vielä toistaiseksi hypin innosta jo 50 % työajan palkan saadessani, koska samaa palkkaa vastaan joutui aiemmassa ammatissa tekemään tuplasti työtä. Mutta voi muuttua ääni kellossa, kun työvuosia alkaa olla enemmän alla ja kuormitus kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pääseekö sosiaalityötä tekemään yhteiskuntatieteiden kautta? Mitä valitaan pääaineeksi?
Voin jo tässä vaiheessa sanoa, että tiedonhaun itsenäiset valmiudet on oltava paremmat jos sossuna haluaa pärjätä. Työ on äärimmäisen itsenäistä, kukaan ei pitele kädestä ja päätöksiä on pystyttävä itsenäisesti tekemään jatkuvasti. Lait, säädökset ja palvelut muuttuvat tiuhaan, eikä kukaan tule näitä kertomaan. Vastaukset on etsittävä itse ja pystyttävä varmistamaan, että menettelee oikein. Työ vaatii enemmän päättelyvalmiuksia, kun on ehkä totuttu ajattelemaan. Ja tämä on tehtävä usein paineisessa tilanteessa. Vastuu on myös suuri.
No kerro sinä sitten, mikä se kaikkein paras polku sossuksi on. Kumma kun et voi sanoa, vaikka täällä kysytty.
Yliopistoon ja pääaineeksi sosiaalityö. Ei sitä muita polkuja ole jos oikein ymmärsin. Jos amk niin voi saada kielikursseja ainakin hyväksiluettua
Jep, Valviran myöntämän ammattipätevyyden saa nykyään vain, kun on yliopistosta sosiaalityön pääaineesta maisterin paperit. Sijaispätevyyden saa jo sosiaalityön perusopinnoilla, mutta silloin ei voi tulla valituksi virkaan ja sijaistaakin saa vain vuoden verran. Pätevyysvaatimukset muuttui tuossa muutama vuosi sitten.
No en kyllä ole koskaan vertaillut itseäni lääkäriin. Tai kuullut muiden hoitajien tekevän näin, mutta palkan tasosta toki ollaan puhuttu.