Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yliopistokoulutus, jossa varma työllistyminen?

Vierailija
06.11.2022 |

Hei! Olen nelikymppinen alanvaihtaja ja haluaisin ehdottomasti yliopistoon. Olen siis innokas opiskelija ja jopa tutkimustyö mielenkiintoisesta aiheesta voisi vielä tulla kysymykseen. Minua kiinnostavat laajalti yhteiskunnalliset asiat, kielet, kulttuurit, viestintä ja journalismi ja maantiede. Ymmärrän kuitenkin, että kauhean yleisgeneralistiselle alalle ei ehkä tässä iässä kannata, vaan pitkien opintojen jälkeen olisi suotavaa nopea työllistyminen.
Kysyisin vinkkejä ja tietoja eri alojen työllistymisestä. Toki itsekin hieman olen asiaa tutkinut.

Työllistyäkseen esim. kirjallisuuden tutkimuksen alalla? Entä yhteiskuntatutkimus? Sosiaalityö taitaa olla melko varma juttu, ainakin sosiaalityöntekijöitä kovasti tunnutaan etsivään? Entä journalistiikkaa ja toimittajan työ?

Kommentit (361)

Vierailija
321/361 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jotkut on ehdotelleet tietotekniikkaa ja muuta it:tä? On nimittäin melkoinen ikärasismi alalla, ap:n olisi erittäin vaikea työllistyä sille alalle. Lisäksi ei ole toki lähelläkään niitä aloja, joiden ap sanoi kiinnostavan.

Samaa ihmettelen. Ihmettelin jo että DI-koulutusta ehdotettiin. IT-ala vaatii aitoa kiinnostusta ja ikäsyrjintä on alalla tavallista. Työvoimakoulutukset ovat täynnä 40+ ikäisiä IT-alan ammattilaisia jotka eivät enää saa uutta työtä helposti.

Tuo ei kyllä ole ikäsyrjintää vaan oikeanlaisen osaamisen vaatimista. Työvoimakoulutuksen osallistujilla ei sitä ole. Alanvaihtajan tie it-alalle käy nopeammin 12- viikon "akatemioiden" kautta. Ei sekään kaikille sovi, sillä siellä vaaditaan kykyä ja motivaatiota opetella uutta nopeassa tahdissa.

T. Työvoimakouluttaja IT-alalla

Vierailija
322/361 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläinlääkäreistä on pulaa.

Itse asiassa eläinlääkäreistä ei ole pulaa, vaan kunnollisista työpaikoista on pulaa. Kukaan täysjärkinen eläinlääkäri ei ala näihin pieneläinklinikoiden kolmen tonnin kuukausiapalkkoihin. Ratkaisuksi lienee on nyt tulossa se, että aletaan kouluttaa eläinlääkäreitä niin paljon, että surkeatkin hommat on pakko ottaa vastaan, eikä palkkatasoa tarvitse nostaa. Eli älkää vaivautuko!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/361 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aiempi yliopistotutkinto ns kovalta alalta ja olen ap:n ikäinen. En enää tunne alaa omaksi, jos koskaan olen tuntenutkaan. Nyt harkitsen opiskella toimintaterapeutiksi. Sosiaalityö on myös joskus kiinnostanut, samoin psykologia. Mutta tuota toimintaterapiaa olisi paljon helpompi päästä lukemaan ja opinnot olisivat lyhyemmät.

Täällä kellään inside tietoa toimintaterapeuttien työllistymisestä pk-seudulla? Akateeminen alahan se ei ole, kun Suomessa ei ole yliopistotasoista toimintaterapian kouluista, lähin maisteriohjelma löytynee Ruotsista.

Hain muutama vuosi sitten Ouluun toimintaterapeuttiopintoihin ja pääsin haastatteluun asti, koska sain todistuksesta täydet pisteet. Haastattelijan negativinen asenne tuli kuitenkin selväksi nopeasti ja vaikutti siltä, että heillä ei ollut kiinnostusta valita toisen alan alanvaihtajaa (FM, biologi). Hyvin mielelläni olisin kyllä kys. alalle vaihtanut. Toivottavasti sinä et törmään samanlaiseen asenteeseen. Tsemppiä!

Haastattelija varmaan päätteli, ettet olisi motivoitunut korkean koulutuksesi takia.

Koko ajan puhutaan siitä, että kukaan ei saisi enää tuudittautua ajatukseen yhdestä ainoasta urapolusta saati yhdestä ainoasta työnantajasta, jonka palveluksessa on koko elämänsä. Mutta auta armias, kun joku sitten yrittää vaihtaa alaa, niin asenne on heti "et sinä tänne halua", " et ole motivoitunut", "miksi me sinut palkkaisimme/kouluttaisimme". 

Todella loukkaavaa sitä kohtaan, joka tosissaan hakee uutta polku elämälleen. 

Vierailija
324/361 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farmaseutti tai proviisori. Apteekkialalla on  töitä.

Vierailija
325/361 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodaripulaa ei ole! 

Vierailija
326/361 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Farmaseutti tai proviisori. Apteekkialalla on  töitä.

Joo, on töitä, jos on mahdollisuus muutella pätkien perässä esim. pohjoisen pikkupaikkakunnille. Apteekkityö on käytännössä puisevaa myyjän / tuote-esittelijän /aspan työtä, jossa suurta osaa koulutuksessa kerrytetystä tiedosta ei tule käytettyä. Itse aloitin farmasian opinnot työttömänä ollessa, mutta kun todellisuus työllistymisestä ja työn luonteesta selvisi, jätin kesken. (Onneksi työllistyin sitten toisaalle.)

Vierailija
327/361 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako puheterapian opiskelu oikeasti? Joutuuko käytännössä perustamaan oman toiminimen työllistyäkseen?

Kannattaa. Moni kaupunki on ollut uutisissa asti työvoimapulan vuoksi. Heille on avoin haku koko ajan päällä, eivätkä silti saa ketään.

Vierailija
328/361 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietotekniikan osaajista on pulaa. 

Nelikymppisistä vasta-alkajista ei ole mitään pulaa.

Vierailija
329/361 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Informaatioteknologia ja varsinkin yhdistettynä matematiikkaan ja kieliin (jota matematiikkakin kyllä on).

Ei työllistä. Olen pitkään alalla ollut ja nyt pitkäaikaistyötön.

Vierailija
330/361 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskuntatieteiden tai valtiotieteiden maisteri pääaineena sosiaalityö. Varma työllistyminen jo opiskeluaikana!

Vierailija
331/361 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri ja hoitaja taitavat olla ainoat.

Hoitaja ei ole yliopistotutkinto.

Miten tietämättömiä ihmiset on! Hoitajan tutkintoa ei ole olemassa missään muuallakaan.

Amiskassa suoritetaan sosiaali- ja terveysalan perustutkintoja ja ammattitutkintoja, AMK:ssa suoritetaan sosiaali- ja terveysalan AMK- ja YAMK-tutkintoja, yliopistossa suoritetaan terveystieteiden kandidaatin ja maisterin tutkintoja. 

Ja ei, "hoitaja" ei ole myöskään yhdenkään noita tutkintoja suorittaneiden henkilöiden ammattinimike. 

Vierailija
332/361 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravitsemustiede?

Vierailija
333/361 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai itsekin tiedät  ettei humanistiset saa töitä  Hyviä ammatteja on jurist i   , lääkäri  .röntgenhoitja   yksityisellä  esim.m agneetti tai ct. Koodaaja tietoallata tai muu digiasiantuntija. ( ei vanhempia naisia palkata  ).

Vierailija
334/361 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta kyselenpä mielipidettä. Olen 48-v. sairaanhoitaja ja olen miettinyt vielä lääkikseen hakua. Kuulostaa ehkä hullulta, mutta onhan tässä työikää vielä ainakin 20 v. jäljellä. Ja töitä voisin tehdä jo kandiaikana ja toki hoitajan töitä koko opiskeluajan. Kannattaako?

Jos se on sun unelma ja tykkäät potilastyötä tehdä, niin kannattaa.

Mutta jos haluat pois potilastyöstä, mene opiskelemaan terveystieteitä, hoitotyön johtamista tai kehittämistä. 

Vierailija
335/361 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän huolettaa kun aina ehdotetaan sosiaalityötä varmana työllistäjänä. Sosiaalityötä ei kannata lähteä opiskelemaan, jos ihmisten kanssa työskentely ei nappaa tai tietyt ihmisryhmät "ärsyttää." Huonosti motivoitunut sekä asiakkaiden etua ajamaton sosiaalityöntekijä ei tee muuta kuin hallaa. Palkka sekä varma työllistyminen eivät riitä mielestäni työn motivoijiksi pitkällä tähtäimellä.

Vierailija
336/361 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutusasiamies, 20000€ kk palkat helposti.

Vierailija
337/361 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän huolettaa kun aina ehdotetaan sosiaalityötä varmana työllistäjänä. Sosiaalityötä ei kannata lähteä opiskelemaan, jos ihmisten kanssa työskentely ei nappaa tai tietyt ihmisryhmät "ärsyttää." Huonosti motivoitunut sekä asiakkaiden etua ajamaton sosiaalityöntekijä ei tee muuta kuin hallaa. Palkka sekä varma työllistyminen eivät riitä mielestäni työn motivoijiksi pitkällä tähtäimellä.

Vierailija
338/361 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

erityisluokanopettajista on pulaa, mutta nekin on nykyään lespoja

jos olet lespo lue papiksi ja saarnaa lgbt uskontoa ja setaa ja ilmastonmuutospaskaa niin pääset heti papiksi kirkkoon ja kirkkoherraksi

Vierailija
339/361 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farmaseutti, eläinlääkäri, lääkäri, hammaslääkäri

Vierailija
340/361 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se virkasossukin työnsä tekee ja palkkansa ansaitsee. Ei sosiaalityö ole kutsumusammatti, jos sitä luulet.