Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suht tuore poikaystävä kysyin 50e lainaan. Red flag vai normaalia?

Vierailija
05.11.2022 |

Taustaa: Olemme molemmat 30plus. Olemme olleet etäsuhteessa noin 4-5 kuukautta, ja sinä aikana tavanneet kahdesti (viikon ja kahden reissut jotka vietimme yhdessä, välimatkaa on niin paljon ettemme voi tavata kovin usein). Olemme päivittäin yhteydessä viesteillä ja lähes joka päivä videopuhelulla, eli kyseessä ei ole mikään "nettihuijaus". Mies työskentelee tuntemassani firmassa, joten tiedän myös 100% varmasti että hänellä on työ ja mikä se on. Sitten asiaan.

Tiedän tienaavani huomattavasti enemmän kuin hän, en tiedä tarkalleen mutta noin 4-5 kertaisesti (olen yrittäjä rahakkaalla alalla, hän työskentelee IT-alalla eikä ole todennäköisesti pienipalkkainen hänkään). Hänellä on lisäksi 2 lasta joista hän ilmeisesti on lähes kokonaan vastuussa (ei mennä yksityiskohtiin, mutta voimme olettaa ettei ex maksa hänelle mitään). Mies asuu halvalla alueella, vrt minä helsingissä ja hän paikassa jossa perheasunnon saa vuokrattua 500 eurolla. Miehellä ei ole autoa, eikä tietääkseni muitakaan isompia kuluja. Ei esim. harrasta mitään kallista.

Lasten ja palkkaeron vuoksi, ja koska hän aina valittelee rahapulaa, ennen ensimmäistä yhteistä reissuamme vapaaehtoisesti tarjouduin maksamaan kaikki ulkonasyömiset koska ne eivät minulle merkkaa budjetissa juuri mitään, ja kysyin että onko tämä ok jos hän vastavuoroisesti maksaa itse yhdessä valmistamamme ruoat. Näin on menty nämä kaksi reissua, ja maksuvastuu on jakautunut karkeasta 1/4 - 1/3 hänelle ja loput minulle. Lisäksi minä olen yksin maksanut koko majoituksen, eli hän on maksanut vain omat matkakulunsa. Käytännössä hänellä ei ole mennyt rahaa todennäköisesti yhtään enempää näillä reissuilla kuin hänellä menisi normaalioloissa kotona.

No, nyt hän on taas valitellut pitkään erinäisistä syistä johtuvaa rahapulaa. Syyt sinänsä varmaan ovat valideja (esim. hän joutui muuttamaan ja ostamaan uusia kalusteita), mutta ottaen huomioon hänen ammattinsa, näiden ei pitäisi olla mitään ylitsepääsemättömiä koska hän aiemmin kehui kuinka löysi esim. sohvan todella halvalla käytettynä. Tänään sitten tule pyyntö - voisinko lainata hänelle 50-70 euroa. Kuulema ihan elämiseen, ja koska tähän muuttoon ja lapsiin on mennyt nyt enemmän kuin yleensä (exänsä ei ole voinut pitää lapsia luonaan edes normaalia vähää määrää).

Kysymys: ylireagoinko kun minusta tämä oli erittäin luontaantyöntävää ja todella "isku vasten kasvoja"? Minulle on vielä ok ja ymmärrettävää ettei hän esim. ole tarjonnut minulle mitään näiden kuukausien aikana, jos rahasta on tiukkaa ja kun itse tarjouduin maksamaan isommat yhteiset kulut. Mutta se että vielä näin tuoreelta seurustelukumppanilta pyytää rahaa... Olenko nipo ja tiukkis ja pihi kun otan tämän todella pahasti?

Kerroin kyllä miehelle viestissä mitä ajattelen (otin aikalisän puhelusta, halusin ajatella asiaa rauhassa ja muodostaa sanani niin että saan kommunikoitua kaiken mitä haluan) ja sanoin että voin antaa tuon rahan hänelle syntymäpäivälahjana joka on lähiaikoina, mutta että tämän pitää olla ainoa ja viimeinen kerta, sekä hänen pitää saada asiansa kondikseen jos aikoo suhdetta jatkaa kanssani. Olinko liian julma? Mies ei ole vielä vastannut mitään.

Minulla ei koskaan ole ollut kumppania joka "panostaisi" suhteeseen kanssani, esim. en todellakaan ole tottunut enkä odota että minulle tarjotaan asioita tai ostetaan randomisti lahjoja. Minulle on ok maksaa yhteisiä kuluja enemmän koska olen isompituloinen. Mutta tämä menee jo yli, enkä tiedä onko odotukseni ihan liian korkealla, vai ihan liian matalalla :(.

Kommentit (247)

Vierailija
121/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo että isänsä sössinyt puhelinliittymän miesystävänsä nimellä tms.on niiiiiiiin uskomatonta soppaa että en uskoisi hetkeäkään.

Ei jatkoon tätä miestä.

Vierailija
122/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on työtön ja pystyy tarjoamaan mulle kaupungilla kahvit säännöllisesti. Ap, ajattelet hyvää mutta sua käytetään tuossa hyväksi.

Eli olet maksullinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on työtön ja pystyy tarjoamaan mulle kaupungilla kahvit säännöllisesti. Ap, ajattelet hyvää mutta sua käytetään tuossa hyväksi.

Eli olet maksullinen

Sulla ei taida olla kaikki ihan hyvin.

Vierailija
124/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja älä ryhdy pitempään suhteeseen tyypin kanssa.

Kokemuksesta sanon, että selitykset ja manipulointi on lähtenyt käyntiin.

Tulet katumaan vielä loppuelämän, että annat käyttää itseäsi lompakkona.

Stop it!

Vierailija
125/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko mies velkaantunut? Yllättävän yleistä se on.

Jos mies on vaikkapa ulosotossa, ne vie 1/3 palkasta => mies saattaa ihan oikeasti olla työssäkäyvä "köyhä"

Vierailija
126/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jatkoon. Oma mies IT-alalla, tienaa kolme kertaa enemmän kuin minä, enkä itse ole mikään pienituloinen. Ja ei lainoille parisuhteessa (siis puolisolta puolisolle). Ei siis osaa hoitaa raha-asioita.

Olette parisuhteessa jos nähneet vain pari kertaa?

127/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua jäi mietityttämään se, että miten miesystävän esikoinen voi käydä maksullista koulua, jos he kerta asuvat pikkupaikkakunnalla , jossa on halvat vuokrat, kun ap sanoi, että miesystävän vuokraaman perheasunnon vuokra on n. 500€/kk? Esim. Rudolf Steiner -koulut sijaitsevat vähintäänkin keskikokoisilla paikkakunnilla eikä esim. Missään Lieksassa tai Suonenjoella. Eikä ne Rudolf Steiner -koulun tukimaksutkaan käsittääkseni mitään hirveän suuria summia ole.

Vierailija
128/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tykkäät ja tunnet et se on se oikea, niin mikäs siinä. Jos rahalla ei ole sulle suurta merkitystä (siis menojen suhteen). Maksa jos haluat, ei se sulta pois ole, jos tunnet niin.

Meillä mies sano maksavansa talon hoitovastikkeen kokonaan itse, mikä minä sitä estämään? Olisin siis kuitenkin maksukykyinen.

Vierailija
129/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalin verran tienaava ihminen voi maksaa hätätilanteessa 50 € luottokortilla.

Herättää kysymyksiä:

Onko luottoraja jo paukkunut, eikä siksi voi vinguttaa visaa?

Onko luottokorttia ja luottotietoja ollenkaan?!

On red flag! Kuulostaa todella omituiselta.

Olet ilmeisesti maksanut jo enemmän teidän yhteisiä juttuja, mikä on myös huono juttu.

Googlaa taloudellinen väkivalta.

Vierailija
130/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin red flag.

Vierailija
131/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan tähänkin paskaprovoon, koska olen aivovammainen mamma.

Vierailija
132/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerjäläisellä on selitykset, jotka hän olettaa vetoavan aapeen tunteisiin.

Ei aapee sun tarvitse osallistua tyypin elatukseen. Ota järki käteen.

Omansa on rahasotkut. Ei se sulle maksa mitään takaisin. Ja ei sun tartte pelastaa jotain uutta tuttavaa rahaongelmista.

Mun tapailumies sano puolen vuoden jälkeen, että hänen äiti on sanonut, että minun pitää antaa rahaa pojallensa, kun se jolla on rahaa, pitää maksaa.

Tsiisus, ei kai kukaan mene manipuloinnin verkkoon?

Täys roisto se on.

Vierailija
133/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Mua jäi mietityttämään se, että miten miesystävän esikoinen voi käydä maksullista koulua, jos he kerta asuvat pikkupaikkakunnalla , jossa on halvat vuokrat, kun ap sanoi, että miesystävän vuokraaman perheasunnon vuokra on n. 500€/kk? Esim. Rudolf Steiner -koulut sijaitsevat vähintäänkin keskikokoisilla paikkakunnilla eikä esim. Missään Lieksassa tai Suonenjoella. Eikä ne Rudolf Steiner -koulun tukimaksutkaan käsittääkseni mitään hirveän suuria summia ole.

Sillä nyt ei pitäisi olla väliä, mutta mies ei asu suomessa. Yritin jättää tämän pois koska tiedän ne kommentit mitä siitä seuraa. Kyseessä kuitenkin ihan läntisen Euroopan eu-maa ja mies on valkoinen länsieurooppalainen mies. Mitään "passin perässä se on" huutelua ei siis tarvitse aloittaa. Miehen palkka on samaa luokkaa kuin vastaavissa tehtävissä suomessa saisi pienemmässä kaupungissa luokkaa Oulu.

Ja kyllä, kahdesti (yhteensä kolme viikkoa) on kyetty tänä aikana livenä tapaamaan. Välimatkaa on sen verran.

Vierailija
134/247 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aloitin seurustelun mieheni kanssa hän oli totaalisen p.a. työtön ja luottotiedoton siihen aikaan. Olin rakastunut ja maksoin jopa etetelänmatkan ja aina treffeillä ruuat, leffat ja baarit. Nyt 9 vuotta myöhemmin ollaan edelleen yhdessä ja mieheni hyvä palkkaisessa työssä, asumme omistusasunnossa ja jaamme kulut tasan. Silloin alussa mieheni tilanne oli vaikea ja varmasti oli red flag. En kuitenkaan kadu alkuun tapahtunutta, koska tilit on tasattu sen jälkeen moneen kertaan. Eli onnistuneitakin tarinoita voi olla. Miesystäväsi syyt kuulostaa hyviltä ja jos oikeasti olet varma ettei ole Auervaara niin vippaa ihmeessä!

Vierailija
135/247 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun aloitin seurustelun mieheni kanssa hän oli totaalisen p.a. työtön ja luottotiedoton siihen aikaan. Olin rakastunut ja maksoin jopa etetelänmatkan ja aina treffeillä ruuat, leffat ja baarit. Nyt 9 vuotta myöhemmin ollaan edelleen yhdessä ja mieheni hyvä palkkaisessa työssä, asumme omistusasunnossa ja jaamme kulut tasan. Silloin alussa mieheni tilanne oli vaikea ja varmasti oli red flag. En kuitenkaan kadu alkuun tapahtunutta, koska tilit on tasattu sen jälkeen moneen kertaan. Eli onnistuneitakin tarinoita voi olla. Miesystäväsi syyt kuulostaa hyviltä ja jos oikeasti olet varma ettei ole Auervaara niin vippaa ihmeessä!

Olen hämmästynyt että seiskasivulla ensimmäinen kommentti, joka ei täysin lynkannut miestä. Tuskin näin olisi jos sukupuolet on käännetty.

Vierailija
136/247 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen myös hyvätuloinen ja olen treffaillessa maksanut selvästi isomman osan kuluista. Minusta on mukavaa käydä ulkona syömässä, keikoilla, terassilla, matkustella... ja mielelläni maksan, jotta saan hyvää seuraa mukaan. Jostain syystä sitä pidetään outona, kun maksaja on nainen. Miehet taas saavat maksaa ja sitä oletetaankin.

Mutta noh, siinä pitää silti olla tarkkana. Kuka tahansa, mies tai nainen, voi olla silkka hyväksikäyttäjä eikä aidosti kiinnostunut. Itselle on yksi osunut kohdalle, hän alkoi lyhyen seurustelun jälkeen juurikin pyytää "lainoja" ja samaan aikaan yhteydenpitoa ja tapailua vähensi. Olen sillä tapaa tarkka rahoistani kuitenkin, etten ehtinyt kuin kerran lainata vähäpätöisen summan. Eli kuivilla selvisin, mutta sen kokemuksen jälkeen kehoitan kyllä olemaan supervarovainen rahan suhteen. Jotkuthan ovat jopa päätyneet velkakierteisiin tällaisten tyyppien kanssa.

Taannoin olin tekemisissä erään naishenkilön kanssa. Hän joskus halusi mm että lähtisin hänen kanssaan elokuviin tai johonkin kesäkonserttiin. Hän tarjoutui maksamaan. Minua nuo eivät kiinnostaneet kyllä ollenkaan joten en edes tarjoutunut maksamaan omaa osuuttani. (Meillä oli tuolloin molemmilla hyvin vähän tuloja mutta hän oli perhetaustaltaan varakkaammista piireistä.) En olisi kyllä iljennyt varsinaisiin tarpeisiini pyytää häneltä mitään vaan olisin kääntynyt oman perhetaustani puoleen. No meidän yhteydenpitomme kyllä siitä sammui kun suuntautumisemme muutoinkin olivat joltisestikin erilaisia.

Vierailija
137/247 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hämmästynyt että seiskasivulla ensimmäinen kommentti, joka ei täysin lynkannut miestä. Tuskin näin olisi jos sukupuolet on käännetty.

No aivan varmasti olis samat kommentit, oli sukupuoli mies, nainen tai jotain muuta. Jos hyvillä ansioilla oleva ei hallitse talouttaan sen vertaa, että se 50 e löytyy aina itsellä, niin ehdoton red flag ja viittaa isoihin ongelmiin. Poikkeuksena vois olla esimerkiksi jos joutuu jossain hornan tuutissa ryöstetyksi tms

Vierailija
138/247 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies ei selvästikään osaa hoitaa raha-asioitaan. Mutta todella vastenmielinen oli myös ap:n reaktio. Ap on maksanut suurimman osan kahdesta kalliista lomamatkasta, ilmeisesti omasta aloitteestaan ja ihan mielellään. Nyt kun mies pyytääkin itse ja aivan mitätöntä summaa, ap on pöyristynyt.

Varakkaat ihmiset kuulemma tekevät tuota usein. Tarjoavat muille mielellään, mutta jos menet pyytämään yhtään mitään itse, alkavat tylyttää. Jotain valtapeliä varmaan.

Jos ap on tähänkin saakka suht avokätisesti maksanut molempien menoja, niin kyllä hän voisi lainata tuon reilun viisikymppiä ihan hyvin ja mielenkiinnosta sen suhteen mitä kenties sen jälkeen seuraa.

Ja ei siis sitten tietenkään ennen takaisinmaksua lainaisi mitään enempää.

Vierailija
139/247 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhee härdelli yhdestä 50e, jos olet kerta isotuloinen. Haittaako silloin edes yksi 500e!

Katso mitä tapahtuu.

Jos esim. ottaa tavaksi niin mieti vasta sitten mitä teet ja miten suhtaudut! Turha murehtia etuköteen, kun kukaan ei tulevaa tiedä.

Mitä sitten, jos tulevaisuudessa selviää, että hävisit muutaman kympin ja suhde jäi siihen.

Ihme ongelmia tehdään asiasta, jolla voisi pyyhkiä vaikka pers....

Vierailija
140/247 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhee härdelli yhdestä 50e, jos olet kerta isotuloinen. Haittaako silloin edes yksi 500e!

Katso mitä tapahtuu.

Jos esim. ottaa tavaksi niin mieti vasta sitten mitä teet ja miten suhtaudut! Turha murehtia etuköteen, kun kukaan ei tulevaa tiedä.

Mitä sitten, jos tulevaisuudessa selviää, että hävisit muutaman kympin ja suhde jäi siihen.

Ihme ongelmia tehdään asiasta, jolla voisi pyyhkiä vaikka pers....

Tämä

Mietin kanssa että jotain suhteellisuudentajua jos olet aloitta oikeasti suurituloinen.

Kuka siinä tapuksessa takertuisi pariin kymppiin!

Haloo

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi