Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suht tuore poikaystävä kysyin 50e lainaan. Red flag vai normaalia?

Vierailija
05.11.2022 |

Taustaa: Olemme molemmat 30plus. Olemme olleet etäsuhteessa noin 4-5 kuukautta, ja sinä aikana tavanneet kahdesti (viikon ja kahden reissut jotka vietimme yhdessä, välimatkaa on niin paljon ettemme voi tavata kovin usein). Olemme päivittäin yhteydessä viesteillä ja lähes joka päivä videopuhelulla, eli kyseessä ei ole mikään "nettihuijaus". Mies työskentelee tuntemassani firmassa, joten tiedän myös 100% varmasti että hänellä on työ ja mikä se on. Sitten asiaan.

Tiedän tienaavani huomattavasti enemmän kuin hän, en tiedä tarkalleen mutta noin 4-5 kertaisesti (olen yrittäjä rahakkaalla alalla, hän työskentelee IT-alalla eikä ole todennäköisesti pienipalkkainen hänkään). Hänellä on lisäksi 2 lasta joista hän ilmeisesti on lähes kokonaan vastuussa (ei mennä yksityiskohtiin, mutta voimme olettaa ettei ex maksa hänelle mitään). Mies asuu halvalla alueella, vrt minä helsingissä ja hän paikassa jossa perheasunnon saa vuokrattua 500 eurolla. Miehellä ei ole autoa, eikä tietääkseni muitakaan isompia kuluja. Ei esim. harrasta mitään kallista.

Lasten ja palkkaeron vuoksi, ja koska hän aina valittelee rahapulaa, ennen ensimmäistä yhteistä reissuamme vapaaehtoisesti tarjouduin maksamaan kaikki ulkonasyömiset koska ne eivät minulle merkkaa budjetissa juuri mitään, ja kysyin että onko tämä ok jos hän vastavuoroisesti maksaa itse yhdessä valmistamamme ruoat. Näin on menty nämä kaksi reissua, ja maksuvastuu on jakautunut karkeasta 1/4 - 1/3 hänelle ja loput minulle. Lisäksi minä olen yksin maksanut koko majoituksen, eli hän on maksanut vain omat matkakulunsa. Käytännössä hänellä ei ole mennyt rahaa todennäköisesti yhtään enempää näillä reissuilla kuin hänellä menisi normaalioloissa kotona.

No, nyt hän on taas valitellut pitkään erinäisistä syistä johtuvaa rahapulaa. Syyt sinänsä varmaan ovat valideja (esim. hän joutui muuttamaan ja ostamaan uusia kalusteita), mutta ottaen huomioon hänen ammattinsa, näiden ei pitäisi olla mitään ylitsepääsemättömiä koska hän aiemmin kehui kuinka löysi esim. sohvan todella halvalla käytettynä. Tänään sitten tule pyyntö - voisinko lainata hänelle 50-70 euroa. Kuulema ihan elämiseen, ja koska tähän muuttoon ja lapsiin on mennyt nyt enemmän kuin yleensä (exänsä ei ole voinut pitää lapsia luonaan edes normaalia vähää määrää).

Kysymys: ylireagoinko kun minusta tämä oli erittäin luontaantyöntävää ja todella "isku vasten kasvoja"? Minulle on vielä ok ja ymmärrettävää ettei hän esim. ole tarjonnut minulle mitään näiden kuukausien aikana, jos rahasta on tiukkaa ja kun itse tarjouduin maksamaan isommat yhteiset kulut. Mutta se että vielä näin tuoreelta seurustelukumppanilta pyytää rahaa... Olenko nipo ja tiukkis ja pihi kun otan tämän todella pahasti?

Kerroin kyllä miehelle viestissä mitä ajattelen (otin aikalisän puhelusta, halusin ajatella asiaa rauhassa ja muodostaa sanani niin että saan kommunikoitua kaiken mitä haluan) ja sanoin että voin antaa tuon rahan hänelle syntymäpäivälahjana joka on lähiaikoina, mutta että tämän pitää olla ainoa ja viimeinen kerta, sekä hänen pitää saada asiansa kondikseen jos aikoo suhdetta jatkaa kanssani. Olinko liian julma? Mies ei ole vielä vastannut mitään.

Minulla ei koskaan ole ollut kumppania joka "panostaisi" suhteeseen kanssani, esim. en todellakaan ole tottunut enkä odota että minulle tarjotaan asioita tai ostetaan randomisti lahjoja. Minulle on ok maksaa yhteisiä kuluja enemmän koska olen isompituloinen. Mutta tämä menee jo yli, enkä tiedä onko odotukseni ihan liian korkealla, vai ihan liian matalalla :(.

Kommentit (247)

Vierailija
101/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos palautteesta tähän mennessä. Osittain koen olevani tilanteesta vastuussa koska itse olen tarjoutunut maksamaan noita yhteisiä menoja, ja kertonut hänelle kuinka hänen ei tarvitse kokea olevansa kiitollisuudenvelassa koska tiedän tienaavani enemmän eikä esim. yksi illallinen tee budjetilleni mitään. Että olenko nyt luonut sellaisen ennakkoasetelman että tämä on ok, korostamalla kuinka hänen ei tarvitse huolehtia kun nuo ei mulle ole isoja summia? Olen hyvin antelias ihminen ja aidosti en esim halunnut hänen rahapulan takia kieltäytyvän ulkona syönnistä tai stressaavan niistä kuluista, enkä olisi voinut hyvällä omallatunnolla syödä hänen rahoillaan samalla kun hän just on kertonut kuinka elää kädestä suuhun :(

Kovin suuret tuloerot voivat haitata parisuhteen tasapainoa. Mediassa on välillä kerrottu  myös  ystäväporukoista, joissa yksi on selvästi köyhempi kuin muut. Toiset sopivat  kivoja menoja, mutta yksi hestä ei voi osallistua, koska on pienet tulot.   Tässä on kyse melko uudesta tuttavuudesta - ehkä kannattaa olla vähän varovainen. Auttaisi paljon, jos aloittaja pystyisi saamaan selville maksaako mies elatusmaksut säännöllisesti ja maksaako hän laskunsa ajoissa. Eli onko talous siltä osin kunnossa? Vaikka henkilöllä olisi hyvä työpaikka, oman talouden pystyy silti sotkeman perusteellisesti. Peliriippuvuus, alkoholiriippuvuus tai jokin muu vastaava. Yletön tuhlailu. Eräässä talousvaikeuksa käsittelevässä ruotsalaissarjassa on ollut mm mies, joka vei kavereitaan taksilla kotiin ravintolailtojen päätteeksi. Kotiin hän hankki vaikka millaisia vempaimia ja osteli kalliita vaatteita ja meni kunnes laskuja alettiin karhuta. Silloin hän pyysi apua tositv-ohjelman asiantuntijoilta.  Joku aviopari ohjelmassa sotki asiansa ostamalla suuret määrät kännyköitä ja liittymiä niihin, hienoja kodinkoneita ja erilaisia kestotilauksia.  Ruokakaupassa ei koskaan vilkaistu hintalappua vaan ostettiin mitä mieli teki.

Vierailija
102/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä näkee miksi suomalainen nainen eroaa, koska vain naisilla oikeus kupata miehiltä rahaa.

Naisille tarjotaan baareissa, ostetaan matkoja, autoja ja remontoidaan kotia, vastavuoroin nainen itkee viidestäkympistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuossa vaiheessa suhdetta alkaa pyytämään rahaa lainaan ja tosiaan vakityö hänelläkin, niin lopettaisin suhteen heti. Red flag. Ei tuossa vaiheessa ole muutenkaan ok alkaa jauhamaan rahaongelmistaan toiselle. Huolestuttavuutta lisää se, että on isä eikä silti hallitse raha-asioitaan. Toimit oikein, kun otit asian puheeksi heti, ja omia hälytyskelloja kannattaa yleensä kuunnella.

Vierailija
104/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tollasia miehiä. Minun siskolle sattui nuorena tuollanen, olis pitänyt hänelle  kustanaa ensin mittatilauspukuja ja sitten aina vaan kalliimpaa.  Siskoni oli rakastunut hänen  seuraansa kun ei ollut aikaisemmin onnea miesten kanssa. Lopulta äitikin antoi rahaa kun ei siskolla nuorena ollut. Oli kova valehtelemaan. Tais olla jo valmis varastamaan meiltä kotoa kaikenlaista, siihen se sitten loppui, rahat ja " suuri rakkaus ".Herää sinäkin  pahvi jo. Miksi syötät etätapailumiestä.

Vierailija
105/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin lainaksi, ja katsoisin mitä tapahtuu. 

Maksaako mies takaisin. Maksaako mies pyytämättä takaisin. Maksaako mies koskaan takaisin.

Pyytääkö uutta lainaa. Paljonko silloin. Miten reagoi jos kieltäydyn.

50€ on aika pikkusumma jos väistää luodin.

Vierailija
106/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo24vuotta kirjoitti:

Tästä näkee miksi suomalainen nainen eroaa, koska vain naisilla oikeus kupata miehiltä rahaa.

Naisille tarjotaan baareissa, ostetaan matkoja, autoja ja remontoidaan kotia, vastavuoroin nainen itkee viidestäkympistä.

No ei makseta eikä tarjota joten eletään nyt vain tätä todellisuutta eikä fiktiota.

Vierailija
107/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset vaan anna ku sul on rahaa?

Vierailija
108/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta hyvältä, jos on vakityö ja 50e kulu ajaa lainaamaan. Minustakin rahapyyntö tuntuisi hyväksikäytöltä tuoreessa parisuhteessa, joten en lainaisi ja jos mies jatkaisi kerjäämistä päättäisin suhteen.

Vierailija
109/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-miesystävä ei pyytänyt lainaksi koskaan mitään, mutta saattoi laittaa yllättäen kaupassa minun hihnalle lapsiviikonlopun ostoksensa ja selitellä maksavansa ne myöhemmin. Ei maksanut koskaan, vaikka hänkin it-alan työssä. Hänellä oli aina rahapula ja minä maksoin reissut ja kaiken muun. Kysyin kerran eikö hänellä ole lainkaan säästöjä yllättäviä tilanteita varten. Hän nauroi pitkään päin naamaa, ettei hän osaa stressata sellaisia. En tiedä miten tänä päivänä pärjäilee, kun on sähkölämmitteinen omakotitalo isolla lainalla ja pitkä automatka päivittäin työpaikalla. Ainakaan minä en ole katastrofia rahoittamassa! Joten ohjeeni on ap:lle, jätä mies asap!

Vierailija
110/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n aloitus on niin pitkä ettei sitä jaksa lukea. Hyvä, jos noin pitkäpiimäisesti kirjoittava saa miestä edes viidellä kympillä. Onnittelut siitä!

Mitä ihmisten lukutaidolle on tapahtunut? Taitaa olla turha luulla, että tämä tl;dr-porukka koskaan jaksaisi lukea kokonaista artikkelia, kokonaisesta kirjasta puhumattakaan. Sen korkeintaan twiitin mitta mihin kykenee, eikö niin?

Vierailija
111/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että hän on havahtunut varallisuuteesi ja kokeilee kepillä jäätä että voisiko hyväksi käyttää sinua rahallisesti. Luultavasti on alunperin lähtenyt suhteeseen kanssasi ihan vilpittömästi mutta nyt tilaisuus tekee "varkaan". Olen itse ollut tuollainen "lainaaja mies". Nykyisin olen vastuullinen, olen parantanut tapani. Mutta en minäkään sentään suhteen alkuvaiheessa vielä yrittänyt nyhtää lainarahaa. Eli red flag - valitettavasti.

Vierailija
112/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhuin miehen kanssa, ja ainakin hänellä oli selityksiä. Kuulema lapsiin menee niin paljon rahaa (toinen on maksullisessa koulussa, kuulema exan vaatimuksesta johon miehellä ei ollut mitään sanomista), ja väittää että ruokaan menee myös tosi paljon rahaa (huom lapset on 5 ja 8, eli ei mitään isoruokaisia teinejä). Lopulta kun kysyin miksei hänellä ole luottokorttia, hän surullisena kertoi kuinka kuulema isänsä oli tehnyt hänen nimissään velkaa ja ottanut puhelinliittymän, joka oli kerryttänyt vuosia laskua hänen maksettavakseen. Ja siitä ne rahaongelmat kuulema alkoivat. Ei helvetti en usko tätä, eiköhän mikä tahansa liittymä suljeta jo viimeistään puolessa vuodessa jos laskua ei ollenkaan makseta?!

Kun siirryin aiheeseen kuinka uskon siihen että kumppaniinsa oikeasti rakastunut haluaa tehdä hyvän vaikutuksen, ja tämä rahan kysyminen on ihan anti-vaikutuksen tekemistä, oli vastaus... "mutta luotan sinuun niin paljon että uskalsin kysyä". Siinä vaiheessa sanoin haluavani päättää puhelun. Tuo on niin oppikirjavastaus hyväksikäyttäjältä etten voi uskoakaan. En usko että tästä on enää parannusta tai "plausible exlanation"ia olemassa, luottamus on mennyt.

Mulla ois soinut halarit jo exan vaatimusten tottelussa. Niinkin, etta pyytaa nyksalta rahaa.

Yh paattaa omasta taloudesta. Exat voi vaatia, mutta saavat myos maksaa sitten.

Ihan nyhvero :)

Vierailija
113/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies valittelee rahapulaa, ja on laittanut lapsensa maksulliseen kouluun. Suomessa?? Lapsi 8v välittömästi tavalliseen ilmaiseen kouluun. Ja red flag todellakin, en katselisi päivääkään moista kumppanina.

Vierailija
114/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo24vuotta kirjoitti:

Hyvin missasit kuinka kerroin ettei mulle ikinä ole tarjottu mitään, ja kuinka tässä suhteessa olen maksanut kaikki ravintolasyömiset sekä majoituksen. Ilmeisesti en ole sitten nainen?

Vierailija
115/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo24vuotta kirjoitti:

Miksi ihmeessä ostelet naisille matkoja ja autoja ja remontoit niiden koteja? Oletko tyhmä vai tyhmä?

Vierailija
116/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea loppuun, mut jos pyytää 50e lainaan ja olet varakas, niin eihän se 50e tunnu missään. Voit lainata, mut lisää lainaat (jos lainaat) kun edellinen on maksettu.

Vierailija
117/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhuin miehen kanssa, ja ainakin hänellä oli selityksiä. Kuulema lapsiin menee niin paljon rahaa (toinen on maksullisessa koulussa, kuulema exan vaatimuksesta johon miehellä ei ollut mitään sanomista), ja väittää että ruokaan menee myös tosi paljon rahaa (huom lapset on 5 ja 8, eli ei mitään isoruokaisia teinejä). Lopulta kun kysyin miksei hänellä ole luottokorttia, hän surullisena kertoi kuinka kuulema isänsä oli tehnyt hänen nimissään velkaa ja ottanut puhelinliittymän, joka oli kerryttänyt vuosia laskua hänen maksettavakseen. Ja siitä ne rahaongelmat kuulema alkoivat. Ei helvetti en usko tätä, eiköhän mikä tahansa liittymä suljeta jo viimeistään puolessa vuodessa jos laskua ei ollenkaan makseta?!

Kun siirryin aiheeseen kuinka uskon siihen että kumppaniinsa oikeasti rakastunut haluaa tehdä hyvän vaikutuksen, ja tämä rahan kysyminen on ihan anti-vaikutuksen tekemistä, oli vastaus... "mutta luotan sinuun niin paljon että uskalsin kysyä". Siinä vaiheessa sanoin haluavani päättää puhelun. Tuo on niin oppikirjavastaus hyväksikäyttäjältä etten voi uskoakaan. En usko että tästä on enää parannusta tai "plausible exlanation"ia olemassa, luottamus on mennyt.

Joskus tapahtuu, että oma vanhempi todella tekee velkaa lapsensa nimissä. Mikä tahansa lasku kasvaa isoksi ajan myötä, jos velallinen ei lyhennä sitä.Koko ajan tulee päälle uusia perintäkuluja ja korkoja. Jos esimerkkitapauksen miesystävä on sellaisen syyn takia veloissa, niin toivottavasti hän on tehnyt rikosilmoituksen isästään.

Vierailija
118/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo24vuotta kirjoitti:

En mä kieltäydy ilmasesta viinasta, jos joku haluaa tarjota, niin kiitti. Olen miehelleni sen sanonut, jos käyn ulkona ja miehet tarjoo, niin mähän säästän rahaa. Ei mua sillä paukulla voi ostaa. Mut ei lahjoista kieltäydytä. Sit voi illan jälkeen katsoa kuka on tyhmä, kun en alunperin ole mitään pyytänyt saada keneltäkään.

Ja otan jos sen tiskiltä suoraan saan. On mulle hymyillen juoma kannettu pyytämättä pöytäänkin. No en sitä todellakaan ota, siitä osaan kieltäytyä, kun ei tiedä mitä siellä on.

Vierailija
119/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaisin tai antaisin rahan jos minulla se olisi antaa. Mutta olisin tarkkana jos uudemman kerran pyytäisi.

Jos mies huomasi sinun suhtautuvan nuivasti lainaamiseen niin puhuitteko siitä ollenkaan? Edelleenkö hän rahaa halusi lainaa vaikka se ei sinulle ollu ihan ok.?

Kannattaa ihan rohkeasti keskustella miehen kanssa, että tuo ei nyt tunnu sinusta hyvältä. Joillakin saattaa rahan lainaaminen olla ns. pienempi juttu kuin jollain muulla.

Vierailija
120/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt sekottako Amerikan  majureita ja Nigerian roistoprinsseja  tähän tyyppiin. Nehän ovat vain netin   haamuja, joita ei ole koskaan kukaan tavannut. Heidän ainoa tehtävä on tyhjentää länsmaisten mummojen pankkitilejä ja säästölippaita.   He eivät halua ruokaa eikä hotellilomia, vain raa``asti rahaa. Siellä on useampi roisto Nigeriassa vuorotyössä  kirjoittelemassa   rakkausviestejä  yksinäisille yöhön. Poliisi on aika voimaton.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi