Suht tuore poikaystävä kysyin 50e lainaan. Red flag vai normaalia?
Taustaa: Olemme molemmat 30plus. Olemme olleet etäsuhteessa noin 4-5 kuukautta, ja sinä aikana tavanneet kahdesti (viikon ja kahden reissut jotka vietimme yhdessä, välimatkaa on niin paljon ettemme voi tavata kovin usein). Olemme päivittäin yhteydessä viesteillä ja lähes joka päivä videopuhelulla, eli kyseessä ei ole mikään "nettihuijaus". Mies työskentelee tuntemassani firmassa, joten tiedän myös 100% varmasti että hänellä on työ ja mikä se on. Sitten asiaan.
Tiedän tienaavani huomattavasti enemmän kuin hän, en tiedä tarkalleen mutta noin 4-5 kertaisesti (olen yrittäjä rahakkaalla alalla, hän työskentelee IT-alalla eikä ole todennäköisesti pienipalkkainen hänkään). Hänellä on lisäksi 2 lasta joista hän ilmeisesti on lähes kokonaan vastuussa (ei mennä yksityiskohtiin, mutta voimme olettaa ettei ex maksa hänelle mitään). Mies asuu halvalla alueella, vrt minä helsingissä ja hän paikassa jossa perheasunnon saa vuokrattua 500 eurolla. Miehellä ei ole autoa, eikä tietääkseni muitakaan isompia kuluja. Ei esim. harrasta mitään kallista.
Lasten ja palkkaeron vuoksi, ja koska hän aina valittelee rahapulaa, ennen ensimmäistä yhteistä reissuamme vapaaehtoisesti tarjouduin maksamaan kaikki ulkonasyömiset koska ne eivät minulle merkkaa budjetissa juuri mitään, ja kysyin että onko tämä ok jos hän vastavuoroisesti maksaa itse yhdessä valmistamamme ruoat. Näin on menty nämä kaksi reissua, ja maksuvastuu on jakautunut karkeasta 1/4 - 1/3 hänelle ja loput minulle. Lisäksi minä olen yksin maksanut koko majoituksen, eli hän on maksanut vain omat matkakulunsa. Käytännössä hänellä ei ole mennyt rahaa todennäköisesti yhtään enempää näillä reissuilla kuin hänellä menisi normaalioloissa kotona.
No, nyt hän on taas valitellut pitkään erinäisistä syistä johtuvaa rahapulaa. Syyt sinänsä varmaan ovat valideja (esim. hän joutui muuttamaan ja ostamaan uusia kalusteita), mutta ottaen huomioon hänen ammattinsa, näiden ei pitäisi olla mitään ylitsepääsemättömiä koska hän aiemmin kehui kuinka löysi esim. sohvan todella halvalla käytettynä. Tänään sitten tule pyyntö - voisinko lainata hänelle 50-70 euroa. Kuulema ihan elämiseen, ja koska tähän muuttoon ja lapsiin on mennyt nyt enemmän kuin yleensä (exänsä ei ole voinut pitää lapsia luonaan edes normaalia vähää määrää).
Kysymys: ylireagoinko kun minusta tämä oli erittäin luontaantyöntävää ja todella "isku vasten kasvoja"? Minulle on vielä ok ja ymmärrettävää ettei hän esim. ole tarjonnut minulle mitään näiden kuukausien aikana, jos rahasta on tiukkaa ja kun itse tarjouduin maksamaan isommat yhteiset kulut. Mutta se että vielä näin tuoreelta seurustelukumppanilta pyytää rahaa... Olenko nipo ja tiukkis ja pihi kun otan tämän todella pahasti?
Kerroin kyllä miehelle viestissä mitä ajattelen (otin aikalisän puhelusta, halusin ajatella asiaa rauhassa ja muodostaa sanani niin että saan kommunikoitua kaiken mitä haluan) ja sanoin että voin antaa tuon rahan hänelle syntymäpäivälahjana joka on lähiaikoina, mutta että tämän pitää olla ainoa ja viimeinen kerta, sekä hänen pitää saada asiansa kondikseen jos aikoo suhdetta jatkaa kanssani. Olinko liian julma? Mies ei ole vielä vastannut mitään.
Minulla ei koskaan ole ollut kumppania joka "panostaisi" suhteeseen kanssani, esim. en todellakaan ole tottunut enkä odota että minulle tarjotaan asioita tai ostetaan randomisti lahjoja. Minulle on ok maksaa yhteisiä kuluja enemmän koska olen isompituloinen. Mutta tämä menee jo yli, enkä tiedä onko odotukseni ihan liian korkealla, vai ihan liian matalalla :(.
Kommentit (247)
Riippuu täysin siitä, maksaako hän takaisin.
Eli olet alusta alkaen tarjoutunut maksamaan toisen kuluja, vaikka et kunnolla edes tunne häntä? Tämä jos mikään herättää toisessa osapuolessa hyväksikäyttäjän, jos siihen on hiukankaan taipumusta. Monissa ihmisissä asuu pieni hyväksikäyttäjä, toisissa iso. Siksikin ihmettelen, miksi olet tuonut alusta alkaen esille hyvätuloisuuttasi.
Minusta tämä on iso varoitusmerkki. Hän on tottunut näkemään sinut lompakkona. Ainoa hyvä puoli on, että selkärangattomuus tuli esille näinkin pian.
Sanoit, että et ole koskaan ollut suhteessa kumppanin kanssa, joka panostaisi suhteeseen, saati että olisit koskaan saanut lahjoja. Ilmeisesti olet mukava, kiltti ja antelias ihminen. Se on sellainen ihmistyyppi, joka vetää puoleensa hyväksikäyttäjiä ja narsistisia ihmisiä, jotka juuri eivät anna sinulle mitään vaan ovat pelkästään ottamassa.
Jatkuuko seurustelunne? Miten menee, ap?
Mullakin oli mies, joka ensin pyysi 300e lainaan. Maksoi kyllä takaisin. Seuraavaksi pyysikin sitten 1500e. Oli joku läheinen muka sairastunut ja tarvitsi rahaa leikkaukseen. Tyyppi imi musta tietoa. Tiesi varsin hyvin, että mun veli oli ollut sairaana ja olin autellut sitä. En kylläkään rahallisesti.
Tämä mies tykkäsi selvästi elää yli varojensa. Piti olla hienoja vaatteita ja syödä ravintolassa. Kerroin, että Suomessa on tapana elää varojensa mukaan. Että en minäkään ravaa ostoksilla ja ravintoloissa, vaan säästän pahan päivän varalle. Arvaatte varmaan lopputuloksen. Tyyppi veti kauheat kilarit ja sen pituinen se.
245 jatkaa
Kyllä, mua voisi luonnehtia sanoilla mukava, kiltti ja antelias. Ja tuossa miehessä oli paljon narsistisia piirteitä. En kyllä uskalla päästää ketään taas lähelle hetkeen. Ja rahaa en lainaa enää ikinä kenellekään.
Siihen loppu suhteeni.Kun pydetiin lainaa 50e. Lainaat kerran saat lainaa aina ja usein käy niin että meriselityksillä edellinen laina maksamatta :Kun lainaan pälle ,lisää lainaa.
Kavereille ei ole hyvä lainata isoja summia, takaisinperintä ikävää. Eikö ole luottokorttia?
Onko se tyyppi mahdollisesti Pulkkinen?