Suht tuore poikaystävä kysyin 50e lainaan. Red flag vai normaalia?
Taustaa: Olemme molemmat 30plus. Olemme olleet etäsuhteessa noin 4-5 kuukautta, ja sinä aikana tavanneet kahdesti (viikon ja kahden reissut jotka vietimme yhdessä, välimatkaa on niin paljon ettemme voi tavata kovin usein). Olemme päivittäin yhteydessä viesteillä ja lähes joka päivä videopuhelulla, eli kyseessä ei ole mikään "nettihuijaus". Mies työskentelee tuntemassani firmassa, joten tiedän myös 100% varmasti että hänellä on työ ja mikä se on. Sitten asiaan.
Tiedän tienaavani huomattavasti enemmän kuin hän, en tiedä tarkalleen mutta noin 4-5 kertaisesti (olen yrittäjä rahakkaalla alalla, hän työskentelee IT-alalla eikä ole todennäköisesti pienipalkkainen hänkään). Hänellä on lisäksi 2 lasta joista hän ilmeisesti on lähes kokonaan vastuussa (ei mennä yksityiskohtiin, mutta voimme olettaa ettei ex maksa hänelle mitään). Mies asuu halvalla alueella, vrt minä helsingissä ja hän paikassa jossa perheasunnon saa vuokrattua 500 eurolla. Miehellä ei ole autoa, eikä tietääkseni muitakaan isompia kuluja. Ei esim. harrasta mitään kallista.
Lasten ja palkkaeron vuoksi, ja koska hän aina valittelee rahapulaa, ennen ensimmäistä yhteistä reissuamme vapaaehtoisesti tarjouduin maksamaan kaikki ulkonasyömiset koska ne eivät minulle merkkaa budjetissa juuri mitään, ja kysyin että onko tämä ok jos hän vastavuoroisesti maksaa itse yhdessä valmistamamme ruoat. Näin on menty nämä kaksi reissua, ja maksuvastuu on jakautunut karkeasta 1/4 - 1/3 hänelle ja loput minulle. Lisäksi minä olen yksin maksanut koko majoituksen, eli hän on maksanut vain omat matkakulunsa. Käytännössä hänellä ei ole mennyt rahaa todennäköisesti yhtään enempää näillä reissuilla kuin hänellä menisi normaalioloissa kotona.
No, nyt hän on taas valitellut pitkään erinäisistä syistä johtuvaa rahapulaa. Syyt sinänsä varmaan ovat valideja (esim. hän joutui muuttamaan ja ostamaan uusia kalusteita), mutta ottaen huomioon hänen ammattinsa, näiden ei pitäisi olla mitään ylitsepääsemättömiä koska hän aiemmin kehui kuinka löysi esim. sohvan todella halvalla käytettynä. Tänään sitten tule pyyntö - voisinko lainata hänelle 50-70 euroa. Kuulema ihan elämiseen, ja koska tähän muuttoon ja lapsiin on mennyt nyt enemmän kuin yleensä (exänsä ei ole voinut pitää lapsia luonaan edes normaalia vähää määrää).
Kysymys: ylireagoinko kun minusta tämä oli erittäin luontaantyöntävää ja todella "isku vasten kasvoja"? Minulle on vielä ok ja ymmärrettävää ettei hän esim. ole tarjonnut minulle mitään näiden kuukausien aikana, jos rahasta on tiukkaa ja kun itse tarjouduin maksamaan isommat yhteiset kulut. Mutta se että vielä näin tuoreelta seurustelukumppanilta pyytää rahaa... Olenko nipo ja tiukkis ja pihi kun otan tämän todella pahasti?
Kerroin kyllä miehelle viestissä mitä ajattelen (otin aikalisän puhelusta, halusin ajatella asiaa rauhassa ja muodostaa sanani niin että saan kommunikoitua kaiken mitä haluan) ja sanoin että voin antaa tuon rahan hänelle syntymäpäivälahjana joka on lähiaikoina, mutta että tämän pitää olla ainoa ja viimeinen kerta, sekä hänen pitää saada asiansa kondikseen jos aikoo suhdetta jatkaa kanssani. Olinko liian julma? Mies ei ole vielä vastannut mitään.
Minulla ei koskaan ole ollut kumppania joka "panostaisi" suhteeseen kanssani, esim. en todellakaan ole tottunut enkä odota että minulle tarjotaan asioita tai ostetaan randomisti lahjoja. Minulle on ok maksaa yhteisiä kuluja enemmän koska olen isompituloinen. Mutta tämä menee jo yli, enkä tiedä onko odotukseni ihan liian korkealla, vai ihan liian matalalla :(.
Kommentit (247)
Onhan tuossa nyt vaikka mitä hämärää. Sireenit ulisee punaisena. Viittäkymppiä lainaan ja aikuinen työssäkäyvä ihminen? Oletko oikeasti tarkistanut tämän suharin taustat?
Aika lyhyt seurusteluaika.
Jos tekee aina suhteissa heti selväksi, että on helvetin hyvätuloinen verrattuna seurustelukumppaniin, tuskin nämä kumppanit kokevat tarvettakaan panostaa suhteeseen taloudellisessa mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisin outona että aikuinen hyvätuloinen henkilö tarvitsisi missään tilanteessa sinulta 50 euroa lainaan, paitsi jos hänen pankkikorttinsa on kadonnut.
Just tämä. Aivan helkkarin outoa. Ensinnäkin luulisi että haluaisi antaa itsestään hyvän kuvan jos kerta on rakastunut sinuun ja olette tunteneet toisenne vasta alle puoli vuotta. Että vaikka olisikin minkälainen akuutti tilanne (pois lukien just tuo pankkikortin katoaminen ja silloinkin luulisi että on lähempänä asuvia, joilta pyytää apua), niin mitä se kertoo hänen suhtautumisestaan sinuun, että pyytää sulta lainaan viittäkymppiä? Ei ainakaan välitä mitä sinä ajattelet hänestä. Toiseksi: mitä viidellä kympillä saa? Onhan se iso raha esim pienituloiselle tai työttömälle, mutta loppupeleissä sillä ei saa kaupasta juuri mitään. Niin hän on niin pienestä valmis tavallaan tuhomaan sun käsityksen itsestään. Eli ei todellakaan välitä mitä sinä ajattelet hänestä ja itse näkee sut vain rahapussina. Tuo viisikymppinen on niin pieni summa, että se vaikuttaa olevan alkusoittoa, kokeilee kepillä jäätä, ja jos sen annat, niin kohta pyytää satasta tai kahta jne Jos pitäisi arvata, niin veikkaan jotain riippuvuutta, rahapelaaminen tulee ensimmäisenä mieleen. Koska olette nähneet livenä, niin tuskin mikään päihderiippuvuus.
Eiks palkka oo tullut just, vai tuleeko hälle kuun puolivälissä?
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo koskaan 35-vuotisen elämäni aikana ollut tilanteessa, jossa kukaan olis lainannut multa minkäänlaista rahasummaa. Voisin kuvitella lainaavani rahaa kahdessa tapauksessa:
A) Tuttava tarvitsisi isomman summan rahaa johonkin tiettyyn menoon. Tällöin laadittaisiin kirjallinen velkakirja ja maksusuunnitelma.
B) Tuttava olisi unohtanut lompakon ja tarvitsisi rahaa johonkin vähäpätöiseen asiaan, tyyliin yhteiseen kahvilakäyntiin. Tällöin maksaisin tuttavan ruoat ja hän voisi puolestaan joskus tarjota mulle, jos muistaa.
Kaikki muu rahan lainaaminen tuntuisi musta omituiselta enkä ryhtyisi siihen.
Mä taas olen sua hieman vanhempi ja olen useammankin kerran lainaillut rahaa esimerkiksi kavereille tai poikaystäville, myös tavaroita olen lainannut. MITÄÄN en koskaan saanut takaisin. Joten kyllä mä nykyään näen lähtökohtaisesti kaiken lainaamisen epäilyttävänä. Ainakin haluan hyvin seikkaperäisesti selvittää syyt. Ja että miksi juuri minä. Mulla nimittäin ei todellakaan ole suuret tulot.
Vierailija kirjoitti:
Jotain ongelmaahan tuossa on. Minä olen elänyt työmarkkinatuella + asumistuella 15 vuotta putkeen, enkä ole lainannut ikinä rahaa keneltäkään. Olen saanut säästöönkin sellaisen 7 000 euroa. En kylläkään osta paljon muuta kuin ruokaa. Vaatteita harvoin ja uuden puhelimen aina, kun entinen alkaa olla liian hapokkaassa kunnossa.
Tästä voidaan vetää se johtopäätös että tukisysteemi on aivan turhan avokätinen.
Miksi otsikossa on sekoitettu englannin kieltä ja suomea keskenään?
Minä olin vuosia naimisissa miehen kanssa joka inhosi minua, piti muita naisia ja oli henkisesti väkivaltainen ajoittaisen fyysisen lisäksi. Ja miksi hän yllättyi kun otin eron ja pyysi että jatkaisimme suhdetta, koska minä maksoin talouden kulut ja juoksevat menot ja äijä sai laittaa kaikki omat rahat itseensä. Raha on erikoinen liima. Lopeta ensiksi rahoittaminen ja et lainaa mitään. Katso mitä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain ongelmaahan tuossa on. Minä olen elänyt työmarkkinatuella + asumistuella 15 vuotta putkeen, enkä ole lainannut ikinä rahaa keneltäkään. Olen saanut säästöönkin sellaisen 7 000 euroa. En kylläkään osta paljon muuta kuin ruokaa. Vaatteita harvoin ja uuden puhelimen aina, kun entinen alkaa olla liian hapokkaassa kunnossa.
Tästä voidaan vetää se johtopäätös että tukisysteemi on aivan turhan avokätinen.
Ihminen on elänyt pihisti ja onnistunut saamaan säästöön peräti 40 euroa kuussa, ja sinusta se on merkki siitä, että hän on saanut aivan liikaa tukia?
Puhuin miehen kanssa, ja ainakin hänellä oli selityksiä. Kuulema lapsiin menee niin paljon rahaa (toinen on maksullisessa koulussa, kuulema exan vaatimuksesta johon miehellä ei ollut mitään sanomista), ja väittää että ruokaan menee myös tosi paljon rahaa (huom lapset on 5 ja 8, eli ei mitään isoruokaisia teinejä). Lopulta kun kysyin miksei hänellä ole luottokorttia, hän surullisena kertoi kuinka kuulema isänsä oli tehnyt hänen nimissään velkaa ja ottanut puhelinliittymän, joka oli kerryttänyt vuosia laskua hänen maksettavakseen. Ja siitä ne rahaongelmat kuulema alkoivat. Ei helvetti en usko tätä, eiköhän mikä tahansa liittymä suljeta jo viimeistään puolessa vuodessa jos laskua ei ollenkaan makseta?!
Kun siirryin aiheeseen kuinka uskon siihen että kumppaniinsa oikeasti rakastunut haluaa tehdä hyvän vaikutuksen, ja tämä rahan kysyminen on ihan anti-vaikutuksen tekemistä, oli vastaus... "mutta luotan sinuun niin paljon että uskalsin kysyä". Siinä vaiheessa sanoin haluavani päättää puhelun. Tuo on niin oppikirjavastaus hyväksikäyttäjältä etten voi uskoakaan. En usko että tästä on enää parannusta tai "plausible exlanation"ia olemassa, luottamus on mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Aika lyhyt seurusteluaika.
Jos tekee aina suhteissa heti selväksi, että on helvetin hyvätuloinen verrattuna seurustelukumppaniin, tuskin nämä kumppanit kokevat tarvettakaan panostaa suhteeseen taloudellisessa mielessä.
Hän tietää mitä minä teen työkseni, joten tuloni suuruusluokka on hänelle ollut koko ajan tiedossa joka tapauksessa (esimerkkinä, vaikkakaan tämä ei ole oikea ammattini, voit kuvitella esim yksityisellä puolella kirurgina työskentelevää). Ja toisaalta mieluummin annan ihmisten paljastaa todellinen luonteensa mahdollisimman äkkiä, kuin vasta vuosia myöhemmin. En ala piilotella ammattiani.
Vierailija kirjoitti:
Joo, 10s päivä ilmeisesti.
Et tietenkään lähde lainaamaan parisuhteessa ollessa Siitä ei tule mitään. Pane heti välit poikki , edustat aivan eritasoa ihmisenä. Hänellä on asiat jo pahasti sekaisin kun sinä olet jo kustantanut lomatkin. Maailmaan mahtuu noita lokkeilijota et kai ala tuosta vaan elättämään hänen addiktioitaan. Kyllä tuon ikäisten kesken ei lainailla 50 kymppisiä. Todella säälittävää. Etsi nyt heti itsesi tasoista seuraa. Hän on todella vain rahojesi perään. Silloin maksat miehen seurasta.
Luin vasta Kaikki anteeksi kirjan ja tää oli varmaan siitä keksitty tarina tai seurustelee nyt sen kirjan henkilön kans 😄
Vierailija kirjoitti:
En olisi miehen kanssa, joka valittaa rahapulaa tai lainailee. Jokaisen pitää osata elää niin, että pärjää tuloillaan. Lainatkoot äidiltään jos on pakko.
Kyllä kai rahapulasta voi puhua. Se on varmasti ongelma monille tässä maailmantilanteessa ja hintojen noustessa. En ymmärrä miksi pitäisi vaieta asiasta. Mutta jos tuttava alkaa pyytää rahaa lainaksi, se ei kuulosta hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli mies tienaa yli keskiverron, pitäisin kyllä hälyttävänä ettei tuon verran osaa hoitaa raha-asioitaan. Viittaa yleensä johonkin addiktioon...
Niin. Ja onko tässä kyseisessä tapauksessa varmaa, että mies on todella maksanut elatusmaksuja lapsista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, 10s päivä ilmeisesti.
10s päivä maksetaan elatustuet.
Mies ei selvästikään osaa hoitaa raha-asioitaan. Mutta todella vastenmielinen oli myös ap:n reaktio. Ap on maksanut suurimman osan kahdesta kalliista lomamatkasta, ilmeisesti omasta aloitteestaan ja ihan mielellään. Nyt kun mies pyytääkin itse ja aivan mitätöntä summaa, ap on pöyristynyt.
Varakkaat ihmiset kuulemma tekevät tuota usein. Tarjoavat muille mielellään, mutta jos menet pyytämään yhtään mitään itse, alkavat tylyttää. Jotain valtapeliä varmaan.
Tarkistaisin nyt ensiksi onko tyyppi edes töissä siellä missä sanoo olevansa. Puhelinnumerolla löytyy myös kummasti tietoja ihmisistä.
En usko aloitukseen. Että ihminen on ihan normipalkalla ja pyytää 50 lainaan. Uskoisin jos pyytäisi muutaman satasen. Mihin hänen rahansa on mennyt. Kun ei autoakaan ole. Eikö ap voi kysyä mihin tarvitsee rahaa. Ymmärtäisin jos saisi pientä työttömyyskorvausta. Eihän IT- alalla niin pienet palkat kai ole.