Suht tuore poikaystävä kysyin 50e lainaan. Red flag vai normaalia?
Taustaa: Olemme molemmat 30plus. Olemme olleet etäsuhteessa noin 4-5 kuukautta, ja sinä aikana tavanneet kahdesti (viikon ja kahden reissut jotka vietimme yhdessä, välimatkaa on niin paljon ettemme voi tavata kovin usein). Olemme päivittäin yhteydessä viesteillä ja lähes joka päivä videopuhelulla, eli kyseessä ei ole mikään "nettihuijaus". Mies työskentelee tuntemassani firmassa, joten tiedän myös 100% varmasti että hänellä on työ ja mikä se on. Sitten asiaan.
Tiedän tienaavani huomattavasti enemmän kuin hän, en tiedä tarkalleen mutta noin 4-5 kertaisesti (olen yrittäjä rahakkaalla alalla, hän työskentelee IT-alalla eikä ole todennäköisesti pienipalkkainen hänkään). Hänellä on lisäksi 2 lasta joista hän ilmeisesti on lähes kokonaan vastuussa (ei mennä yksityiskohtiin, mutta voimme olettaa ettei ex maksa hänelle mitään). Mies asuu halvalla alueella, vrt minä helsingissä ja hän paikassa jossa perheasunnon saa vuokrattua 500 eurolla. Miehellä ei ole autoa, eikä tietääkseni muitakaan isompia kuluja. Ei esim. harrasta mitään kallista.
Lasten ja palkkaeron vuoksi, ja koska hän aina valittelee rahapulaa, ennen ensimmäistä yhteistä reissuamme vapaaehtoisesti tarjouduin maksamaan kaikki ulkonasyömiset koska ne eivät minulle merkkaa budjetissa juuri mitään, ja kysyin että onko tämä ok jos hän vastavuoroisesti maksaa itse yhdessä valmistamamme ruoat. Näin on menty nämä kaksi reissua, ja maksuvastuu on jakautunut karkeasta 1/4 - 1/3 hänelle ja loput minulle. Lisäksi minä olen yksin maksanut koko majoituksen, eli hän on maksanut vain omat matkakulunsa. Käytännössä hänellä ei ole mennyt rahaa todennäköisesti yhtään enempää näillä reissuilla kuin hänellä menisi normaalioloissa kotona.
No, nyt hän on taas valitellut pitkään erinäisistä syistä johtuvaa rahapulaa. Syyt sinänsä varmaan ovat valideja (esim. hän joutui muuttamaan ja ostamaan uusia kalusteita), mutta ottaen huomioon hänen ammattinsa, näiden ei pitäisi olla mitään ylitsepääsemättömiä koska hän aiemmin kehui kuinka löysi esim. sohvan todella halvalla käytettynä. Tänään sitten tule pyyntö - voisinko lainata hänelle 50-70 euroa. Kuulema ihan elämiseen, ja koska tähän muuttoon ja lapsiin on mennyt nyt enemmän kuin yleensä (exänsä ei ole voinut pitää lapsia luonaan edes normaalia vähää määrää).
Kysymys: ylireagoinko kun minusta tämä oli erittäin luontaantyöntävää ja todella "isku vasten kasvoja"? Minulle on vielä ok ja ymmärrettävää ettei hän esim. ole tarjonnut minulle mitään näiden kuukausien aikana, jos rahasta on tiukkaa ja kun itse tarjouduin maksamaan isommat yhteiset kulut. Mutta se että vielä näin tuoreelta seurustelukumppanilta pyytää rahaa... Olenko nipo ja tiukkis ja pihi kun otan tämän todella pahasti?
Kerroin kyllä miehelle viestissä mitä ajattelen (otin aikalisän puhelusta, halusin ajatella asiaa rauhassa ja muodostaa sanani niin että saan kommunikoitua kaiken mitä haluan) ja sanoin että voin antaa tuon rahan hänelle syntymäpäivälahjana joka on lähiaikoina, mutta että tämän pitää olla ainoa ja viimeinen kerta, sekä hänen pitää saada asiansa kondikseen jos aikoo suhdetta jatkaa kanssani. Olinko liian julma? Mies ei ole vielä vastannut mitään.
Minulla ei koskaan ole ollut kumppania joka "panostaisi" suhteeseen kanssani, esim. en todellakaan ole tottunut enkä odota että minulle tarjotaan asioita tai ostetaan randomisti lahjoja. Minulle on ok maksaa yhteisiä kuluja enemmän koska olen isompituloinen. Mutta tämä menee jo yli, enkä tiedä onko odotukseni ihan liian korkealla, vai ihan liian matalalla :(.
Kommentit (247)
Jätä se. Ei tuollainen mies voi ollahyvä kun heti lainaamassa rahaa. Omillaan pitää pärjää ainakin 2-3 vuotta.
Miehen talouden hallinta olematonta, elää yli varojensa. Ei jatkoon, tuo ongelma vain pahenee ajan kanssa. On olemassa ihmisiä joille ei ole ongelmaa elää ilman lainoja. Ihmisestä kiinni osaako hallita talouttaan. Tältä ihmiseltä se ei onnistu. Vaihda ennemmin vaikka työttömään joka osaa hallita taloutta paremmin.
Miten se yksi biisi menikään? Annoin pikkusormen, se vei koko käden.
Kun vaan ei ole peleissä velkaantunut täysin. Vippejä on varmasti ottanut joka paikasta, mistä mahdollista. Tuttu tällainen tyyppi.
Minä olen myös hyvätuloinen ja olen treffaillessa maksanut selvästi isomman osan kuluista. Minusta on mukavaa käydä ulkona syömässä, keikoilla, terassilla, matkustella... ja mielelläni maksan, jotta saan hyvää seuraa mukaan. Jostain syystä sitä pidetään outona, kun maksaja on nainen. Miehet taas saavat maksaa ja sitä oletetaankin.
Mutta noh, siinä pitää silti olla tarkkana. Kuka tahansa, mies tai nainen, voi olla silkka hyväksikäyttäjä eikä aidosti kiinnostunut. Itselle on yksi osunut kohdalle, hän alkoi lyhyen seurustelun jälkeen juurikin pyytää "lainoja" ja samaan aikaan yhteydenpitoa ja tapailua vähensi. Olen sillä tapaa tarkka rahoistani kuitenkin, etten ehtinyt kuin kerran lainata vähäpätöisen summan. Eli kuivilla selvisin, mutta sen kokemuksen jälkeen kehoitan kyllä olemaan supervarovainen rahan suhteen. Jotkuthan ovat jopa päätyneet velkakierteisiin tällaisten tyyppien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No anteeksi jos kuulostaa korostukselta, mielestäni se kuitenkin on aika oleellista tässä että itse olen osittain ehkä saanut hänet ajattelemaan että tämä on ok. Onhan se eri asia kuin jos esim. tienaisimme yhtä paljon. En osaa tätä paremminkaan ilmaista, sori siitä. Ja tosiaan ei mulle ole ongelma se majoituksen ja ravintoloiden maksu, koska mielestäni on ok että maksut menee tulojen suhteessa (taas mitenkään erityisemmin sitä korostamatta).
Meillä oli vähän sama tilanne toisinpäin, eli minä olin ihan keskivertoduunissa keskivertopalkalla ja mies tienasi enemmän. Kyllä hän ravintolassa ym halusi maksaa, kun tiesi, että mun rahat ei riitä käydä joka ilta syömässä ym. Mutta en minä koskaan häneltä rahaa lainaksi pyytänyt, kyllähän mun oma palkka riitti normaaliin elämiseen. Että jotain outoa tossa on.
Kiitos kommentistasi ja näkökulmasta. Itsekin olen ollut nuorempana erittäin köyhä, siis kirjaimellisesti esim. elänyt toimeentulotuella ja opiskeluaikoina kitkutin opintorahalla ja pienellä lainalla vuosia ennen kuin sain töitä. Silti ei ikinä tarvinnut keltään lainata. (AP, jos nyt kerrankin muistaisi laittaa)
Christiiina kirjoitti:
Eikö sillä miehellä ole veljeä, siskoa, vanhempia tai läheistä kaveria, jolta hän voisi lainata tuon 50€?
En minä ainakaan kehtaisi lainata rahaa tapailukumppaniltani.
Miehen maksama illallinen kelpaisi sinullekin?
En kehtaisi pyytää naiselta rahaa varsinkin kun jos ollaan tunnettu 2-4 kuukautta. Olen pärjännyt omillani vaikken rikas olekkaan
Ja ketjun naiset on sitä mieltä toisaalla, että miehen kuuluu maksaa treffit ja naisen entisten miesten lasten eläminen 😂
Olen itse keskituloinen, mutta erinäisistä syistä ajoittain rahaongelmissa. Taustalla mm. ero, oma sairaus ja valitettavasti tyhmä pikavippikierre, joka nyt onneksi on viimein hallinnassa ja pian maksettu kokonaan.
En silti ole koskaan pyytänyt rahaa lainaan kuin vanhemmiltani ja yhdeltä vanhalta luottoystävältä ja kaikki aina maksanut sovitussa aikataulussa takaisin. Ei tulisi mieleenkään pyytää suhteellisen tuoreelta deiltiltä yhtään mitään.
Kuulostaa oksettavan tutulta.
Ensin pyytää pienempää summaa, kohta jo pyytää maksamaan rästivuokransa.
Tuota minäkin tein, että kustansin treffailumiehelle ruokaa ja kuluja reissuilla. Pian vaati jo vaikka mitä. Esim. maksoin matkan(kuljetin omalla autolla hänet, mutsinsa ja tyttärensä nevadaan, eli hevonjeeraan. Ei penniäkään bensarahaa irronnut keltään) ja lahjat tyttärensä hääjuhliin ja ristiäislahjan lapsenlapselleen. Ei muuten olis pitänyt.
Se pitää sua lompakkonaan. Ällöä kuulla näistä tyypeistä.
Tuollainen rahapulan valittelu kertoo kyllä jostain elämänhallinnan ongelmasta. Antaisin sen 50€ lahjaksi ja sanoisin, että ollaan vaan kavereita.
🇺🇦🇮🇱
En lainaisi ja en ymmärrä miksi maksat yhteisiä menoja enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse keskituloinen, mutta erinäisistä syistä ajoittain rahaongelmissa. Taustalla mm. ero, oma sairaus ja valitettavasti tyhmä pikavippikierre, joka nyt onneksi on viimein hallinnassa ja pian maksettu kokonaan.
En silti ole koskaan pyytänyt rahaa lainaan kuin vanhemmiltani ja yhdeltä vanhalta luottoystävältä ja kaikki aina maksanut sovitussa aikataulussa takaisin. Ei tulisi mieleenkään pyytää suhteellisen tuoreelta deiltiltä yhtään mitään.
Joku tuollainen kuvio voisi selittää kohtuullisesti tienaavan miehen rahattomuutta. Mutta silloin hänen tulisi rehellisesti selittää tilanne, ei yrittää tunteisiin vetoamalla lainata.
Veikkaan, että huijari ja hyväksikäyttäjä.
Sellaista se yksinhuoltajan elämä usein on - kädestä suuhun elämistä. Siitä huolimatta että saa lapsilisää ja elatusapua. Työssäkäyvänä hän ei muuta tukea saakaan. Lapsista on aina jotain menoa. Ilmeisesti hän ei kuitenkaan ole mikään kovatuloinen, vaikka on it-alalla.
Itse tosin en ikinä pyytäisi tuossa tilanteessa kumppanilta mitään, mutta jos olisi epätoivoinen tilanne niin kääntyisin oman perheeni puoleen. Viittäkymppiä en kyllä pyytäisi keneltäkään. Käyttäisin pankkikortin luotto-ominaisuutta ja/tai hoitaisin itse asian parhaaksi katsomallani tavalla.
Oletko niin miehenkipeä, että olet tavallaan jo ostanut miehen, kun kerrot, että olet maksanut yhteiset kulunne esim. matkoilla. Lopeta tuo heti! Se ei ole tervettä. Vaikka olisitkin parempipalkkainen kuin mies, niin ei se edellytä sitä, että sinä kustannat etäsuhteessa miehen kuluja. Jokainen maksakoon itse omat kulunsa ja opetelkoon elämään suu säkkiä myöten. Jos mies vielä mankuu sinulta rahaa, niin käske sen mennä pankkiin.
Jotain ongelmaahan tuossa on. Minä olen elänyt työmarkkinatuella + asumistuella 15 vuotta putkeen, enkä ole lainannut ikinä rahaa keneltäkään. Olen saanut säästöönkin sellaisen 7 000 euroa. En kylläkään osta paljon muuta kuin ruokaa. Vaatteita harvoin ja uuden puhelimen aina, kun entinen alkaa olla liian hapokkaassa kunnossa.
Kyllä tuo on valtava red flag. Työssä käyvällä ei ole säästössä edes muutamaa kymppiä, eikä ilmeisesti ole luottotiedotkaan kunnossa koska ei voinut ottaa pikavippiä.
Ja tuo kun sanoit että vihdoinkin joku mies on kanssasi tosissaan, niin nämä hyväksikäyttäjät osaa just olla aivan ihania. Mullakin on ollut kaksi tuollaista huijaria ja olivat niin ihania herkkiä tyyppejä, sai kerrankin jutella mistä tahansa ja kirjoitella vaikka keskellä yötä ja olivat kiinnostuneita kaikesta mitä höpötän. Sillä ekalla miehellä oli vieläpä useampi nainen yhtäaikaa kierrossa ja kaikille selitti samat liirunlaarumit. En ymmärrä miten on mahdollista sellainen, miten sellaiseen riittää kenelläkään edes aika?
No tämä jälkimmäinen mies sentään keskittyi vain kerralla yhden naisen kuppaamiseen, mutta sillä on tapana pesiytyä naisten luokse. Selittää tarinaa ilkeästä exästä joka vei rahat ja mielenterveyden, vaikka tosiasiassa se on hän joka niin tekee naisille. Mä heitin hänet kadulle ihan niin kuin edellinenkin nainen teki. Nyt se on varmaan jo uuden naisen nurkissa loisimassa. Olkaa ihmeessä varovaisia! Ja tutustukaa aina hyvin hyvin hitaasti.
Meillä oli vähän sama tilanne toisinpäin, eli minä olin ihan keskivertoduunissa keskivertopalkalla ja mies tienasi enemmän. Kyllä hän ravintolassa ym halusi maksaa, kun tiesi, että mun rahat ei riitä käydä joka ilta syömässä ym. Mutta en minä koskaan häneltä rahaa lainaksi pyytänyt, kyllähän mun oma palkka riitti normaaliin elämiseen. Että jotain outoa tossa on.