Tuntuuko kenestäkään siltä, että korona-aika varasti elämästänne pari-kolme vuotta?
Siinäpä olikin jo kysymys. Tuntuu siltä, että sitä on viime vuodet elänyt jossain sumussa ja osittaisessa taistele tai pakene -moodissa. Olen kyllä tehnyt asioita, mutta tuntuu siltä, ettei niistä ole jäänyt normaaleja, kunnollisia muistijälkiä kaikki on ollut yhtä harmaata putkea. Harmittaa. Jos nyt vihdoin helpottaisi mitä nyt Ukrainan sotaa ym. kriisiä pukkaa.
Kommentit (243)
Mun elämä meni korona-aikana isoja askelia eteenpäin. Pystyin etätyöskentelyn ansiosta aloittamaan kotonani ison remontin, koska olin koko ajan paikalla ja pystyin helposti organisoimaan eri työvaiheet eri ammattilaisten kanssa jne. Lisäksi jäi paljon enemmän aikaa ja energiaa tehdä niitä juttuja, joita pystyin tekemään itse, kun ei mennyt aikaa esimerkiksi työmatkoihin. En tiedä, olisinko koskaan kyennyt tuohon remonttiin, jos koronarajoitteita ei olisi tullut.
Jo kotoa opiskelija-asuntoihin muuttaneet lapseni viettivät kotona paljon enemmän aikaa kuin yleensä, ja yhdistyimme tavallaan perheenä uudestaan. Se on ollut ainutlaatuinen kokemus.
Olen muutenkin harrastanut lähinnä luonnossa liikkumista ja lukemista, joten koronarajoitukset eivät juurikaan vaikuttaneet normaaliin elämääni.
Kuten muutkin ovat täällä sanoneet, ymmärrän kyllä, että rajoitteista on ollut haittaa eritoten lapsille ja nuorille. Se on erittäin surullinen asia.
Meidän perheelle niistä kuitenkin oli lähinnä hyötyä.
Ei. Hyvin pitkäaikaisena mt-kuntoutujana tuo aika ei juurikaan eronnut muusta elämästä 😶
Ei tunnu. Korona-aika oli hyvää noin perheen ja yhteisten tekemisten puolesta.
Harkitaan jopa koulussa hyvin pärjäävälle kuopukselle yhtä kotiopetusvuotta kokemusten perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ollut raskasta koska kuuluu tähän vaarallista sairastua koronaan - ryhmään. Ihmiset ovat loukkaantuneet, koska on suojellut itseään sairastumiselta. Tätä on kutsuttu peloksi ja se on loukannut minua. Viranomaisten ja etenkin hallituksen poukkoileva toiminta on järkyttänyt. Ensin estetään suojautuminen maskeilla ja sitten millään ei ole mitään väliä miten virus leviää. Terveet hallituksen teinit eivät välitä eivätkä ymmärrä. Ihmisten annetaan kuolla, vaikka olisi pitänyt yrittää estää viruksen leviäminen. Näin järkkyä asennetta sairaita ja vanhuksia kohtaan ei ole aiemmin törmännyt Suomessa! Tällä hetkelläkin virus leviää, silti mskeja ei vaadita käyttämään ja työnantajat painostavat lähityöhön. Stressikäyrä katkeaa kohta johonkin.
Ketään muutahan tässä ei saanut ajatella kuin tuntemattomia riskiryhmäläisiä joiden takia lapsilta vietiin normaali tavallinen lapsuus. Osa pakotettiin ehtona yhteiskuntaan kuulumisesta pelotellen tappajiksi jos ei ottaneet tuota itselleen tarpeetonta injektiota. Teidän takia on tuhottu talous, lasten tulevaisuus ja hoitovelka on varmaan tähtitieteellinen tällä hetkellä. Ja palkaksi osa teistä suorastaan nautti, kun sai solvata rajoituksista kärsineitä. En unohda tätä aikaa koskaan.
Tämä. Ja en hyväksy enää yhtään mitään ylilyöntejä muka riskiryhmien suojelemiseksi. Kyllä nuoret on nyt riskiryhmää mielenterveyssairauksien osalta ja heitä pitää suojella tältä sirkukselta.
Ei ole muuttanut mitään, olen erakkomainen muutenkin.
Koska maailma ei pyöri minun napani ympärillä, korona ei ole varastanut minulta henkilökohtaisesti mitään. Korona on muuttanut koko maailman erilaiseksi parin-kolmen vuoden ajan. Olen parhaillaan ensimmäistä kertaa koronassa koko tänä aikana.
Vierailija kirjoitti:
Sama. Tuntuu, että olen parissa vuodessa vanhentunut vuosikymmenen. En enää jaksa samalla tavalla kuin ennen. Ja moni ihmissuhde on katkennut. Möllötetään entistä enemmän omissa oloissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuntuu. Tuntuu, että vanhenin kahden koronavuoden aikana vähintään viisitoista vuotta. Ei enää oikein mikään jaksa kiinnostaa ja tuntuu, että elämä on jo ohi.
Minustakin tuntuu siltä. Vaikea kiinnostua ja innostua enää mistään. Pakolla yritän mutta ei se oikein onnistu.
Näin on päässyt käymään. Pitkät firmassa pakolliset etätyöjaksot myös lisänneet yksinäisyyden tunnetta. Uudet kollegat lähinnä ääniä ilman kasvoja.
Pari viime vuotta on ollut rajua aikaa mun elämässä, mutta mitä huoliin tulee, niin korona ei ole lainkaan sieltä isoimmasta päästä. On ollut läheisen kuolema, kiusaava esimies ja siitä johtunut hirmuinen henkinen stressi, lopulta työpaikan vaihto ja uuden opettelu jne. Monessa mielessä etätöihin siirtyminen ja sosiaalisen elämän hiljeneminen oli tuossa tilanteessa myös pelastukseni. Sain rauhoittua ja toipua, ei ollut pakko olla sosiaalinen, reipas ja esittää, että kaikki on bueno.
En myöskään koe, että elämäni olisi jäänyt tällä välillä elämättä. Se muuttui, paljonkin, mutta ei pelkästään huonoon suuntaan. Oman perheen kanssa vietettiin esimerkiksi paljon enemmän aikaa, mikä on harvinaista herkkua kahden ison teinin kanssa. Etätyö toi arkeen enemmän vapaa-aikaa ja itse hyödynsin sen uuteen liikuntalajiin, joka on ilmeisesti tullut jäädäkseen. Kuluttaminen on vähentynyt huomattavasti, mikä näkyy sekä säästyneinä rahoina että ekologisempana elämäntapana.
Korona-aika vahvisti sen etten ota ikinä foliohattuani pois.
Kotona tuli just sopivaan aikaan. Meillä kaksi pientä lasta, joten muutenkin oltaisiin oltu paljon kotona. Lisäksi etätyöstä tuli hyväksyttävää, on paljon helpompi tehdä töitä kotoa päin kuin mennä konttorille.
Korona ei ole varastanut tai aiheuttanut mitään vaan toimenpiteet korona-aikana ovat aiheuttaneet kaikenlaista haittaa. Maailmalla päättäjät pyytävät jo vapautusta vääristä päätösistään koronapandemia aikana. Päättäjät toimivat väärien tietojen varassa, joita olivat saaneet lääkeyhtiöiltä, niin ehkä vastuusta vapauttaminen olisi mahdollista vaikka oli julmaa syyllistää ihmisiä rokottamattomuudesta vaikka se ei suojannut muita eikä itse rokotettuja vaan rokotetut levittivät tautia rokotuksesta huolimatta.
Joo, mutta toisaalta ainoa elämä, jota voimme täällä elää, on omamme, joten siinä mielessä kyllä varasti.
Vierailija kirjoitti:
Koska maailma ei pyöri minun napani ympärillä, korona ei ole varastanut minulta henkilökohtaisesti mitään. Korona on muuttanut koko maailman erilaiseksi parin-kolmen vuoden ajan. Olen parhaillaan ensimmäistä kertaa koronassa koko tänä aikana.
Kukas se arkipäivänä toimistoaikaan noin huutelee? Ettei vaan työtön. Terv. Kova kokoomuslainen. :D
Vierailija kirjoitti:
ilmeisesti et käy töissä, jos tuntuu että korona on varastanut aikaasi.
Vastaus otsikkoon: ei tunnu. Siinä ajassa oli hyviäkin puolia. Arki ei täysin muuttunut edes, koko ajan kävin lähityössä.
Jatkossa kannattaa miettiä mihin kaikkeen suostuu.
Meilläkin lisäsi perheen yhdessä viettämän ajan määrää. Erityisen ihanaa oli, kun kaikki ylimääräiset kissanristiäiset ja työmenot jäivät pois illoista ja viikonlopuista, joten todellakin perheen aika lisääntyi valtavasti. On säästynyt bensaa valtavasti etätöiden vuoksi, samoin vaatteiden ostamista olen vähentänyt.
Ikävintä oli jättää perheen lomamatka kokonaan tekemättä v. 2021 talvella ja se korvattiin kyllä aivan upealla kesälomamatkalla Suomessa. Muutamat risteilyt ja ystävien juhlat ovat myös jääneet väliin. Nuo ovat harmittaneet eniten.
Etäkoulu ei ollut mikään ongelma meidän perheessä. Ammattikoulussa kurssit olivatkin jo ennen koronaa lähes etänä ja yläastelainen sai sellaisen työrauhan, että korotti lähes kaikkia numeroita. Ikävintä nuorten kannalta oli se, että harrastukset olivat tauolla.
Huomaa, että moni täällä korona-aikaa suitsuttaneista on perheellinen. Sinkuilla se arki oli kyllä kaikkea muuta kuin ihanaa yhdessäoloa perheen kanssa. Yksinäisyys on lisääntynyt. No, tämä maailma on perheellisten, huomasihan sen jo korona-ajan uutisoinnista ja ohjeistakin.
En ymmärrä ajatuksenkulkua että joku ulkoinen tekijä varastaisi elämääni. Tyytyväisyys omasta elämästä on valinta ja se on jokaisen omalla vastuulla. Vastuunkantoa helpompaa on syytellä jotain muita tahoja.
Ei ole millään tavalla vaikuttanut minun syrjäytyneen ihmisen elämään. Sossus piti joskus laittaa maski päähän, vaikka sitten tarjottiin kahvit heti perään, lol. Ja junassa piti pitää yhteen vaiheeseen maskia. Siinä se. Harvoista läheisistäni en tiedä kenenkään sairastaneen koronaa.
Näin minkin ajattelen. Lapsia ei saisi enää eristää pitkäksi aikaa. He myös sairastavat koronan usein vähäoireisena, joten ei se edes ole kovin helppoa.
Jokainen osaa ja voi jo suojata itseään. Jos olisin riskiryhmää, niin tottakai suojaisin.