Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos olisit kutsuttuna ystävien luokse illastamaan vähän paremmin, olisitko pettynyt

Vierailija
04.11.2022 |

jos menu olisi yllättäen kasvismenu?

Olen innokas ruokaharrastaja, ja tykkään kokkailla laidasta laitaan ja kutsua myös vieraita syömään. Olen sekasyöjä niinkuin pääosin ystävänikin, mutta pidän myös paljon kasvisruuista.

Ystäväparikunta on tulossa huomenna useamman ruokalajin illalliselle ja nyt mieleni tekisikin tehdä kokonaan ksvismenu. (ei kuitenkaan vegaaninen)

Olisitko sinä sekasyöjänä pettynyt kasvismenuun, vai riittäisikö se että ruoka olisi hyvää ja sitä olisi riittävästi?

Kommentit (279)

Vierailija
241/279 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaiseen kasvisruoka-aiheiseen ketjuun ryntää joukko tyyppejä huutamaan, että lihaa pitää olla tai ei nälkä lähde ja että kaikki kasvisruoka on pahaa. Onko tosiaan joillekin liha tällainen kiihkeiden tunteiden kohde, jota on pakko saada joka aterialla, vai trollaako porukka?

Trolleja nyt on aina ja kaikissa ketjuissa. Ei niitä pidä noin vakavasti ottaa.

Sitä paitsi otsikossa ja aloituksessahan juuri kysyttiin, että olisitko pettynyt tällaisessa tilanteessa kuin esitetty. Tottakai siihen saa vastata rehellisesti. Ei tämä ole mikään ketju, jossa keskustellaan vaan kasvisruoasta.

Aika painokkaasti täällä kyllä kasvisvaihtoehtoja mollataan.

Ja sitähän just kysyin, että onko tosiaan näin monille ainoa oikea hyvä ateria liha-ateria, vai trollaileeko porukka lämpimikseen. Mutta kun noita lihankulutuslukuja katselee, niin ilmeisesti ihan tosissaan ovat.

Tässä oli puhe illallistamisesta vähän paremmin, niin kyllähän se monille sekasyöjille tarkoittaa usein sitä, että jotain vähän parempaa lihaa, kalaa tai mereneläviä on silloin tarjolla.

Minä olen sekasyöjä, mutta kyllä mulle kasvisruokakin tarkoittaa hyvää ruokaa. Ihan on kiinni raaka-aineista ja valmistamisesta, ei siitä että onko siellä nyt varmasti jotain eläintä mukana.

Minä sanoinkin monille. Se ei tarkoita kaikkia.

Vierailija
242/279 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvis oikein ok, vegaaninen pettymys ja toisi mitä luultavimmin mahanpurut.

Miksi? Jos jätetään maito ja munat pois ruoanvalmistuksesta, aiheuttaako se jollekin mahanpuruja?

Vegaanissa ruoassa käytetään usein esim soijaatuotteita korvaamaan maitoa, ja se voi aiheuttaa monille vatsaongelmia. Itsekin kuulun näihin.

Eri

Allergiat ja muut rajoitteet tietysti kysytään vierailta etukäteen. Jos ei soija jollekin käy niin sitä ei tietenkään ruokaan laiteta, oli tarjolla sitten liha- tai kasvisruokaa.

Jos on kovasti allerginen soijalle, kannattaa kyllä vältellä lihaakin - ainakin broileria ja sikaa. Yli 95 % maahan tuotavasta soijasta käytetään rehuteollisuudessa, lähinnä sikojen ja siipikarjan rehuihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/279 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskusteluhan on jatkunut täällä vilkkaana!

Jännä huomata kuinka tunteita herättävä aihe tämä lopulta olikin, sekä hyvässä että pahassa.

Kiitos kaikille asiallisesti kommentoineille.

Täällä on kasvismenun misat hyvässä vauhdissa ja viinit jäähtymässä oikeisiin lämpöihin, aikaakin vieraiden saapumiseen reilu neljä tuntia.

Kohta pääsen kattamaan pöydän ja silittämään ja taittelemaan lautasliinat valmiiksi. Kukat ja kynttilät paikoilleen ja hissimusiikit taustalle.

Tästä tulee kiva ilta!

Ap

Vierailija
244/279 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaiseen kasvisruoka-aiheiseen ketjuun ryntää joukko tyyppejä huutamaan, että lihaa pitää olla tai ei nälkä lähde ja että kaikki kasvisruoka on pahaa. Onko tosiaan joillekin liha tällainen kiihkeiden tunteiden kohde, jota on pakko saada joka aterialla, vai trollaako porukka?

Sitä paitsi otsikossa ja aloituksessahan juuri kysyttiin, että olisitko pettynyt tällaisessa tilanteessa kuin esitetty. Tottakai siihen saa vastata rehellisesti. Ei tämä ole mikään ketju, jossa keskustellaan vaan kasvisruoasta.

Ja sitähän just kysyin, että onko tosiaan näin monille ainoa oikea hyvä ateria liha-ateria, vai trollaileeko porukka lämpimikseen. Mutta kun noita lihankulutuslukuja katselee, niin ilmeisesti ihan tosissaan ovat.

Tässä oli puhe illallistamisesta vähän paremmin, niin kyllähän se monille sekasyöjille tarkoittaa usein sitä, että jotain vähän parempaa lihaa, kalaa tai mereneläviä on silloin tarjolla.

Minä olen sekasyöjä, mutta kyllä mulle kasvisruokakin tarkoittaa hyvää ruokaa. Ihan on kiinni raaka-aineista ja valmistamisesta, ei siitä että onko siellä nyt varmasti jotain eläintä mukana.

Mihin perustuu tuo väitteesi, että monille? Sinun mielipiteesi on yksi mielipide. Sinun ja kaverisi mielipide on kaksi mielipidettä. Jne. Missä kohtaa siitä tulee monta?

Ps. Minäkin syön mielelläni kasvisruokaa, vaikka sekasyöjä olenkin.

Vierailija
245/279 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin perustuu tuo väitteesi, että monille? Sinun mielipiteesi on yksi mielipide. Sinun ja kaverisi mielipide on kaksi mielipidettä. Jne. Missä kohtaa siitä tulee monta?

Ps. Minäkin syön mielelläni kasvisruokaa, vaikka sekasyöjä olenkin.

Huoh....

Vierailija
246/279 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi pettynyt! Vieraana itse toivoisin jotain tämmöistä; Kermainen kasvissosekeitto, juustoinen salaatti (vuohenjuustoa, grillijuustoa tms), kasvisgratiinia sinihomejuustolla, feta-parsakaali-tomaatti piirakkaa, uunijuureksia, kasvispihvejä jne. Pääasia että ruoka on hyvää ja nälkä lähtee.

Vierailija
247/279 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on ihmeellisiä ennakkoluuloja kasvisruokaa kohtaan ja yleisin niistä taitaa olla se, että kasvisruoka ei voi olla hyvää tai se ei täytä. Hyvin tehty kasvisruoka on todella todella hyvää ja todellakin ravitsevaa. 

Ei se ole ennakkoluulo, jos se perustuu kokemuksiin. Tämä "hyvä ja ravitseva" kasvisruoka on legenda jota aina heitetään, mutta kummasti ei ikinä tule vastaan.

Usein on tullut vastaan. Kermalla, juustolla ja kananmunilla saa aikaisiksi hyvin maukasta ja täyttävää kasvisruokaakin, ei siihen mitään lihaa välttämättä aina tarvita.

Täysin vegaaninen vaihtoehto on vähän haastavampi, mutta kyllä vegeruokakin voi olla maukasta ja täyttävää, jos sen osaa valmistaa oikein.

Voi se hyvää olla, mutta täyttävä se voi olla tunnin verran, ja sitten on taas nälkä. Syön kasvisruokaa usein mm. työpaikkalounaalla, ja näin se vaan on. Ei meinaa millään jaksaa iltapäivää, kun nälkä kurnii suolissa.

Kyllähän ihmisillä on tietenkin erilaisia nälkäkynnyksiä. Itse olen hyvin harvoin oikeasti nälkäinen, jos olen kuitenkin jotain syönyt. Vatsa täyttyy ja kylläisyyden tunne tulee muullakin kuin lihalla. Mutta toki ymmärrän, että joku tarvitsee sitten sitä lihaa saadakseen kylläisyyshormoninsa liikkeelle.

Kiinnostuksesta kysyn, onko sinulla painonhallinnassa haastetta vai riittääkö kalorimäärältään sopivat atreiat tuomaan kylläisyyden?

Tuo että tarvitaan lihaa jotta olisi kylläinen ei perustu mihinkään ravitsemuksellisiin, fysiologisiin tai evolutionaarisiin seikkoihin vaan on ihan korvienvälijuttu, opittu käyttäytymismalli.

Jos korvienvälijutuista aletaan puhumaan, niin ihminen on luontaisesti sekasyöjä. Eli jos jokin on korvienvälissä, niin kyllä se on lihan syömättömyys...

Sekasyöjä eli sopeutunut syömään vähän kaikenlaista, sen mukaan mitä on saatavilla. Se ei tarkoita samaa kuin että sopeutunut syömään lihaa joka aterialla.

Niin? Ja kasvissyöjät eivät kai KOSKAAN syö lihaa, eli jos jollakin sitä vikaa on korvien välissä niin heillä.

Vierailija
248/279 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oishan sitä vähän pettynyt. Miksi edes pitää sanoa kutsussa, että illallistamaan vähän paremmin? Mitä se tarkoittaa? Miksi ei voi vain pyytää syömään?

Vierailija
249/279 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on ihmeellisiä ennakkoluuloja kasvisruokaa kohtaan ja yleisin niistä taitaa olla se, että kasvisruoka ei voi olla hyvää tai se ei täytä. Hyvin tehty kasvisruoka on todella todella hyvää ja todellakin ravitsevaa. 

Ei se ole ennakkoluulo, jos se perustuu kokemuksiin. Tämä "hyvä ja ravitseva" kasvisruoka on legenda jota aina heitetään, mutta kummasti ei ikinä tule vastaan.

Usein on tullut vastaan. Kermalla, juustolla ja kananmunilla saa aikaisiksi hyvin maukasta ja täyttävää kasvisruokaakin, ei siihen mitään lihaa välttämättä aina tarvita.

Täysin vegaaninen vaihtoehto on vähän haastavampi, mutta kyllä vegeruokakin voi olla maukasta ja täyttävää, jos sen osaa valmistaa oikein.

Voi se hyvää olla, mutta täyttävä se voi olla tunnin verran, ja sitten on taas nälkä. Syön kasvisruokaa usein mm. työpaikkalounaalla, ja näin se vaan on. Ei meinaa millään jaksaa iltapäivää, kun nälkä kurnii suolissa.

Kyllähän ihmisillä on tietenkin erilaisia nälkäkynnyksiä. Itse olen hyvin harvoin oikeasti nälkäinen, jos olen kuitenkin jotain syönyt. Vatsa täyttyy ja kylläisyyden tunne tulee muullakin kuin lihalla. Mutta toki ymmärrän, että joku tarvitsee sitten sitä lihaa saadakseen kylläisyyshormoninsa liikkeelle.

Kiinnostuksesta kysyn, onko sinulla painonhallinnassa haastetta vai riittääkö kalorimäärältään sopivat atreiat tuomaan kylläisyyden?

Tuo että tarvitaan lihaa jotta olisi kylläinen ei perustu mihinkään ravitsemuksellisiin, fysiologisiin tai evolutionaarisiin seikkoihin vaan on ihan korvienvälijuttu, opittu käyttäytymismalli.

Jos korvienvälijutuista aletaan puhumaan, niin ihminen on luontaisesti sekasyöjä. Eli jos jokin on korvienvälissä, niin kyllä se on lihan syömättömyys...

Sekasyöjä eli sopeutunut syömään vähän kaikenlaista, sen mukaan mitä on saatavilla. Se ei tarkoita samaa kuin että sopeutunut syömään lihaa joka aterialla.

Niin? Ja kasvissyöjät eivät kai KOSKAAN syö lihaa, eli jos jollakin sitä vikaa on korvien välissä niin heillä.

Se että ei tarvitse tai halua lihaa joka aterialla ei tarkoita että on kasvissyöjä.

Tässä ketjussa ei taida olla yhtään kasvissyöjää vaan vain monta sekasyöjää joille kasvisruokavaihtoehtokin on oikein hyvä vaihtoehto.

Vierailija
250/279 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään kasvisruuasta, mutta etukäteen jo ilmoitan, että mun ruuissa ei saa olla soijaa eikä maitoa edes laktoosittomana, kasvis tai ei. Se rajoittaa paljon. Muita allergioita ei ole. 

Vierailija
251/279 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oishan sitä vähän pettynyt. Miksi edes pitää sanoa kutsussa, että illallistamaan vähän paremmin? Mitä se tarkoittaa? Miksi ei voi vain pyytää syömään?

Miten jaksat nähdä vaivaa siitä, miten joku kuu kutsuu vieraitaan illalliselle? Onko se jotain sinulta pois? Aivan käsittämätöntä nillitystä.

Kyllä tuo "syödään vähän paremmin" tms on ihan aiheellinen huomautus, jos on monta ruokalajia tiedossa ja annokset tehdn vaikka valmiiksi. Yleensä kattaukseen ja juomiiniin on panostettu ja se nyt on viimeinen vinkki vieraillekin pukeutua vähän siistimmin kuin esim vain farkkuihin ja huppareihin.

On aivan eri asia "pyytää vain syömään" tai kutsua "illallisjuhliin".

Mitä muiden juhlimiset sinua liikuttaa?

Vierailija
252/279 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tuttavan luona syömässä kasvisruokaa ja olen sitä ravintolassakin syönyt. Täytyy sanoa, että aina se on ollut vähän pettymys, ei ole niin hyvää kuin olisi odottanut. Enää en ole tilannutkaan ravintoloista kasvisruokia, koska koen, etteivät ne ole hintansa väärti. Erilaisista kasvissosekeitoista kyllä tykkään. Eli vastauksena kysymykseen, olisin pettynyt. Iloinen toki silti kutsusta.

Vierailija
253/279 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten jaksat nähdä vaivaa siitä, miten joku kuu kutsuu vieraitaan illalliselle? Onko se jotain sinulta pois? Aivan käsittämätöntä nillitystä.

Kyllä tuo "syödään vähän paremmin" tms on ihan aiheellinen huomautus, jos on monta ruokalajia tiedossa ja annokset tehdn vaikka valmiiksi. Yleensä kattaukseen ja juomiiniin on panostettu ja se nyt on viimeinen vinkki vieraillekin pukeutua vähän siistimmin kuin esim vain farkkuihin ja huppareihin.

Nähdä vaivaa? Mitä vaivaa minä nyt olen nähnyt? Miksi se olisi minulta pois? Ai nytkö ne on jo ihan JUHLAT?

Siellä taisikin kolahtaa ja kunnolla tuo mun kommentti. Painele vähän hernepussilla, ettei isoakin kuhmua nouse :D.

Vierailija
254/279 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis et tiedä mitä tarkoittaa paremmin syöminen? Miksi joku kutsuisi vain syömään jos se joku haluaa kutsua paremmin syömään

Vierailija
255/279 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nähdä vaivaa? Mitä vaivaa minä nyt olen nähnyt? Miksi se olisi minulta pois? Ai nytkö ne on jo ihan JUHLAT?

Siellä taisikin kolahtaa ja kunnolla tuo mun kommentti. Painele vähän hernepussilla, ettei isoakin kuhmua nouse :D.

No se on vaivan näkemistä että kommentoi erikseen sitä ettei ole "pyydetty vain syömään" vaan on pyydetty "paremmin syömään". Et vastannut miksi tämä häiritsi sinua?

Vierailija
256/279 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen omavaraisuutta ja kokkailua harrastava pientilallinen.

Tarjoan mielelläni vierailleni esim erilaisia pastoja, joko kasviksilla tai lihalla. Huvitti nämä kommentit pastasta, kuinka se "ei ole laadukasta vaan ihan perus arkiruokaa.."

Voi se olla sitäkin, mutta minulle itse tekemäni pasta-annos on ehkä laadukkainta ruokaa mitä pystyn kuvittelemaan. Perustelen:

Ostan vehnän lähitilalta, jauhan sen itse jauhoksi. Leivon pastataikinan itse käyttämällä oman kaivon vettä ja omien vapaiden kanojen munia. Pastaan käytettävät vihannekset ja yrtit tulevat pääosin omalta kasvimaaltani.

Pasta kukon pojalla - on myös omasta kanalastani itse kasvattamiani ja teurastamiani kukkoja hyödyntäen.

Kasvissosekeitot tulee omalta kasvimaaltani, uunijuurekset ja pyreet samaten. Lampaan maitoa voi käyttää ruuissa tai siitä voi tehdä juustoa. Jälkiruuaksi hyödynnän lähimetsien marjoja sekä oman puutarhan marjoja ja hedelmiä. Leipomuksia makeutan osittain omien mehiläisten hunajalla.

Tuottamalla itse merkittävän osan ruokien raaka-aineista ja valmistamalla ne huolellisesti kauniiksi lopputulokseksi, on vaikea kuvitella mikä muu ruoka voisi olla jotenkin arvokkaampaa tai laadukkaampaa.

Itselleni ruuan arvo ja laatu tulee nimenoman tuoreista ja puhtaista raaka-aineista mitkä on kasvatettu kestävällä (viljely)tavalla, vaivasta minkä on nähnyt ruuan valmistamisen ja maustamisen kanssa saadakseen raaka-aineen parhaat maut esiin, ja esille panon kauneuteen panostamisesta.

Em lähtökohdista ruuan laadun mittaaminen vain "liha" tai "kasvis" lokeroon vertailemalla tuntuu aika naurettavalta ja ajattelemattomalta.

Minä olen yksi niistä, joille pasta on vain perusruokaa. Kun puhutaan paremmasta ruoasta, niin pasta ei siihen omalla kohdallani lukeudu missään muodossa.

Niin no tässähän asettuu vastakkain mielipiteet ja faktat.

Faktan puolesta ruoka on laadukasta kun esim se on ravintorikasta, terveellistä, kestävästi kehitettyä luomua ja lähiruokaa, hyvänmakuista, kauniin näköistä.

Sitten on mielipiteet mitkä sanovat, että em kriteerit täyttävä annos ei ole laadukasta ruokaa, "koska minä en pidä sitä laadukkaana"

Vehnä on nykyään niin jalostettua, ettei se oikein täytä noita laatuvaatimuksia terveellisyyden ja ravintorikkauden osalta.

Väität jotain ilman perusteluja?

Vierailija
257/279 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis et tiedä mitä tarkoittaa paremmin syöminen? Miksi joku kutsuisi vain syömään jos se joku haluaa kutsua paremmin syömään

No en tiedä mitä tässä tarkoitetaan paremmin syömisellä. Ei sille ole olemassa mitään yleispätevää määritelmää. Jonkun mielestä se on sitä, että käytetään lähiruokaa, luomua ja värejä. Yksi täällä puhui jo ihan fine diningista. Se on täysin subjektiivinen kokemus siis, mikä on sitä "paremmin syömistä".

Vierailija
258/279 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin pettynyt. Syön melko kasvispainotteisesti, mutta olen kuitenkin sekaani.

Vierailija
259/279 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se on vaivan näkemistä että kommentoi erikseen sitä ettei ole "pyydetty vain syömään" vaan on pyydetty "paremmin syömään". Et vastannut miksi tämä häiritsi sinua?

Miksi sinä näet noin paljon vaivaa mun kommentista. Eihän se ole sulta pois. Vai onko? Käyttäydyt kuin olisin suoltanut henkilökohtaisen loukkauksen sua kohtaan. Hellitä vähänbsitä pipoasi.

Vierailija
260/279 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen omavaraisuutta ja kokkailua harrastava pientilallinen.

Tarjoan mielelläni vierailleni esim erilaisia pastoja, joko kasviksilla tai lihalla. Huvitti nämä kommentit pastasta, kuinka se "ei ole laadukasta vaan ihan perus arkiruokaa.."

Voi se olla sitäkin, mutta minulle itse tekemäni pasta-annos on ehkä laadukkainta ruokaa mitä pystyn kuvittelemaan. Perustelen:

Ostan vehnän lähitilalta, jauhan sen itse jauhoksi. Leivon pastataikinan itse käyttämällä oman kaivon vettä ja omien vapaiden kanojen munia. Pastaan käytettävät vihannekset ja yrtit tulevat pääosin omalta kasvimaaltani.

Pasta kukon pojalla - on myös omasta kanalastani itse kasvattamiani ja teurastamiani kukkoja hyödyntäen.

Kasvissosekeitot tulee omalta kasvimaaltani, uunijuurekset ja pyreet samaten. Lampaan maitoa voi käyttää ruuissa tai siitä voi tehdä juustoa. Jälkiruuaksi hyödynnän lähimetsien marjoja sekä oman puutarhan marjoja ja hedelmiä. Leipomuksia makeutan osittain omien mehiläisten hunajalla.

Tuottamalla itse merkittävän osan ruokien raaka-aineista ja valmistamalla ne huolellisesti kauniiksi lopputulokseksi, on vaikea kuvitella mikä muu ruoka voisi olla jotenkin arvokkaampaa tai laadukkaampaa.

Itselleni ruuan arvo ja laatu tulee nimenoman tuoreista ja puhtaista raaka-aineista mitkä on kasvatettu kestävällä (viljely)tavalla, vaivasta minkä on nähnyt ruuan valmistamisen ja maustamisen kanssa saadakseen raaka-aineen parhaat maut esiin, ja esille panon kauneuteen panostamisesta.

Em lähtökohdista ruuan laadun mittaaminen vain "liha" tai "kasvis" lokeroon vertailemalla tuntuu aika naurettavalta ja ajattelemattomalta.

Minä olen yksi niistä, joille pasta on vain perusruokaa. Kun puhutaan paremmasta ruoasta, niin pasta ei siihen omalla kohdallani lukeudu missään muodossa.

Niin no tässähän asettuu vastakkain mielipiteet ja faktat.

Faktan puolesta ruoka on laadukasta kun esim se on ravintorikasta, terveellistä, kestävästi kehitettyä luomua ja lähiruokaa, hyvänmakuista, kauniin näköistä.

Sitten on mielipiteet mitkä sanovat, että em kriteerit täyttävä annos ei ole laadukasta ruokaa, "koska minä en pidä sitä laadukkaana"

Vehnä on nykyään niin jalostettua, ettei se oikein täytä noita laatuvaatimuksia terveellisyyden ja ravintorikkauden osalta.

Puolikarkeassa vehnäjauhossa hiilaria 82%, proteiinia 13%, kuitua 4% ja esim b-vitamiineja ja hivenaineita.

Yllättävän paljon on vehnässä siis proteiinia, ja vielä jos ajatellaan pastaa missä lisäksi kananmunaa, niin ilman edes täytteitä pasta on aika proteiinipitoista.

Niin millä perusteella vehnä ei täytä ravintorikkaan laatuvaatimuksia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän