Jos olisit kutsuttuna ystävien luokse illastamaan vähän paremmin, olisitko pettynyt
jos menu olisi yllättäen kasvismenu?
Olen innokas ruokaharrastaja, ja tykkään kokkailla laidasta laitaan ja kutsua myös vieraita syömään. Olen sekasyöjä niinkuin pääosin ystävänikin, mutta pidän myös paljon kasvisruuista.
Ystäväparikunta on tulossa huomenna useamman ruokalajin illalliselle ja nyt mieleni tekisikin tehdä kokonaan ksvismenu. (ei kuitenkaan vegaaninen)
Olisitko sinä sekasyöjänä pettynyt kasvismenuun, vai riittäisikö se että ruoka olisi hyvää ja sitä olisi riittävästi?
Kommentit (279)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on ihmeellisiä ennakkoluuloja kasvisruokaa kohtaan ja yleisin niistä taitaa olla se, että kasvisruoka ei voi olla hyvää tai se ei täytä. Hyvin tehty kasvisruoka on todella todella hyvää ja todellakin ravitsevaa.
Ei se ole ennakkoluulo, jos se perustuu kokemuksiin. Tämä "hyvä ja ravitseva" kasvisruoka on legenda jota aina heitetään, mutta kummasti ei ikinä tule vastaan.
Usein on tullut vastaan. Kermalla, juustolla ja kananmunilla saa aikaisiksi hyvin maukasta ja täyttävää kasvisruokaakin, ei siihen mitään lihaa välttämättä aina tarvita.
Täysin vegaaninen vaihtoehto on vähän haastavampi, mutta kyllä vegeruokakin voi olla maukasta ja täyttävää, jos sen osaa valmistaa oikein.
Voi se hyvää olla, mutta täyttävä se voi olla tunnin verran, ja sitten on taas nälkä. Syön kasvisruokaa usein mm. työpaikkalounaalla, ja näin se vaan on. Ei meinaa millään jaksaa iltapäivää, kun nälkä kurnii suolissa.
Kyllähän ihmisillä on tietenkin erilaisia nälkäkynnyksiä. Itse olen hyvin harvoin oikeasti nälkäinen, jos olen kuitenkin jotain syönyt. Vatsa täyttyy ja kylläisyyden tunne tulee muullakin kuin lihalla. Mutta toki ymmärrän, että joku tarvitsee sitten sitä lihaa saadakseen kylläisyyshormoninsa liikkeelle.
Kiinnostuksesta kysyn, onko sinulla painonhallinnassa haastetta vai riittääkö kalorimäärältään sopivat atreiat tuomaan kylläisyyden?
Tuo että tarvitaan lihaa jotta olisi kylläinen ei perustu mihinkään ravitsemuksellisiin, fysiologisiin tai evolutionaarisiin seikkoihin vaan on ihan korvienvälijuttu, opittu käyttäytymismalli.
Jos korvienvälijutuista aletaan puhumaan, niin ihminen on luontaisesti sekasyöjä. Eli jos jokin on korvienvälissä, niin kyllä se on lihan syömättömyys...
Sekasyöjä eli sopeutunut syömään vähän kaikenlaista, sen mukaan mitä on saatavilla. Se ei tarkoita samaa kuin että sopeutunut syömään lihaa joka aterialla.
Ihmisellä on kulmahampaat merkiksi lihansyönnistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oishan sitä vähän pettynyt. Miksi edes pitää sanoa kutsussa, että illallistamaan vähän paremmin? Mitä se tarkoittaa? Miksi ei voi vain pyytää syömään?
Siis et tiedä mitä tarkoittaa paremmin syöminen? Miksi joku kutsuisi vain syömään jos se joku haluaa kutsua paremmin syömään
No en tiedä mitä tässä tarkoitetaan paremmin syömisellä. Ei sille ole olemassa mitään yleispätevää määritelmää. Jonkun mielestä se on sitä, että käytetään lähiruokaa, luomua ja värejä. Yksi täällä puhui jo ihan fine diningista. Se on täysin subjektiivinen kokemus siis, mikä on sitä "paremmin syömistä".
Niin? Eikö se köyhdytä käytetyn kielen aika minimiin, jos ihmiset käyttäisivät vain niitä sanoja tai ilmauksia, mitkä ovat täysin absoluuttista, tai minkä merkitys heille on täysin sama.
Vaikka miten tämä olisi edes mahdollista, kun et voi etukäteen tietää mitä joku sana tai asia jollekin muulle merkitsee.
Eikö tässäkin tilanteessa ollut olennaista, että kutsuja kutsui omasta puolestaan syömään paremmin?
Eli jos kutsuja asuu asuntovaunussa ja syö päivät saarioisen lättyjä ja hän kutsuu paremmin syömään, saattaisi se tarkoittaa pakastepizzoja?
Tai jos isossa talossa leveästi elävä syö normaalisti arkisia kotiruokia, voi hän paremmin syödessään käyttää enemmän aikaa ja rahaa ruuan laittoon?
Miksi koko asiaan täytyy suhtautua niin flegmaattisen negatiivisesti?
Flegmaattisen negatiivisesti... voi taivas teidän ammattiloukkaantujien kanssa. Jos jotain ihmettelee ja kysyy, kenties jopa kyseenalaistaa, niin heti jotkut on hyökkäämässä kimppuun. Mahtaa olla vaikeeta, jos kaikkeen sanomiseen täytyy noin tarrautua ja asettua puolustuskannalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on ihmeellisiä ennakkoluuloja kasvisruokaa kohtaan ja yleisin niistä taitaa olla se, että kasvisruoka ei voi olla hyvää tai se ei täytä. Hyvin tehty kasvisruoka on todella todella hyvää ja todellakin ravitsevaa.
Ei se ole ennakkoluulo, jos se perustuu kokemuksiin. Tämä "hyvä ja ravitseva" kasvisruoka on legenda jota aina heitetään, mutta kummasti ei ikinä tule vastaan.
Usein on tullut vastaan. Kermalla, juustolla ja kananmunilla saa aikaisiksi hyvin maukasta ja täyttävää kasvisruokaakin, ei siihen mitään lihaa välttämättä aina tarvita.
Täysin vegaaninen vaihtoehto on vähän haastavampi, mutta kyllä vegeruokakin voi olla maukasta ja täyttävää, jos sen osaa valmistaa oikein.
Voi se hyvää olla, mutta täyttävä se voi olla tunnin verran, ja sitten on taas nälkä. Syön kasvisruokaa usein mm. työpaikkalounaalla, ja näin se vaan on. Ei meinaa millään jaksaa iltapäivää, kun nälkä kurnii suolissa.
Kyllähän ihmisillä on tietenkin erilaisia nälkäkynnyksiä. Itse olen hyvin harvoin oikeasti nälkäinen, jos olen kuitenkin jotain syönyt. Vatsa täyttyy ja kylläisyyden tunne tulee muullakin kuin lihalla. Mutta toki ymmärrän, että joku tarvitsee sitten sitä lihaa saadakseen kylläisyyshormoninsa liikkeelle.
Kiinnostuksesta kysyn, onko sinulla painonhallinnassa haastetta vai riittääkö kalorimäärältään sopivat atreiat tuomaan kylläisyyden?
Tuo että tarvitaan lihaa jotta olisi kylläinen ei perustu mihinkään ravitsemuksellisiin, fysiologisiin tai evolutionaarisiin seikkoihin vaan on ihan korvienvälijuttu, opittu käyttäytymismalli.
Jos korvienvälijutuista aletaan puhumaan, niin ihminen on luontaisesti sekasyöjä. Eli jos jokin on korvienvälissä, niin kyllä se on lihan syömättömyys...
Sekasyöjä eli sopeutunut syömään vähän kaikenlaista, sen mukaan mitä on saatavilla. Se ei tarkoita samaa kuin että sopeutunut syömään lihaa joka aterialla.
Sekasyöjän hampaat on, samaa sorttia kuin vaikka sialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin yllättynyt mutta en pettynyt. Sun keittiö, sun valinnat. Kunhan ruokarajoitteeni olisi huomioitu (gluteeni, soija), minkä kyllä ystävänäni tietäisit ja saisit rajoitekyselyysi vastauksena.
Itseasiassa olis ihan jännäkin kokeilla, miten kasvismenu toimisi fine dining-hengessä. Joten kyllä kiitos!
Useissa fine dining -ravintoloissa on erikseen kasvismenu, joissakin jopa vegaanisena. Otan välillä sellaisen, ja aina on ollut hyvää sekin.
Tiedän. Mutta koska rakastaan kalaa, mutta en osaa sitä valmistaa itse hyvin, valitsen aina kalamenun. Siksi tulisin mielelläni ap:n vegeillallisille vaikka "lihansyöjä" olenkin.
Vierailija kirjoitti:
Olisin pettynyt. Syön melko kasvispainotteisesti, mutta olen kuitenkin sekaani.
Siis mikä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin pettynyt. Syön melko kasvispainotteisesti, mutta olen kuitenkin sekaani.
Siis mikä?
Sekaruokavaliolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ihmisillä on sekasyöjän hampaat.
Pohdin tuota ruokalistaa - kokin tervehdys -alkupala1 ja alkupala2 - pääruoka1 ja pääruoka2. Itse saisin suhteellisen helposti tehtyä alkupalat ja kokin tervehdyksen sekä toisen pääruuan kasvisruokana, mutta kyllä minä kaipaisin maitotuotteita ja mielellään kananmunaakin helpottamaan ruuan valmistusta. Kalan ystävänä tarjoaisin toisena pääruokana kalaa tai sitten tarjolla olisi merileväkaviaaria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ihmisillä on sekasyöjän hampaat.
Kaikilla sioilla on sekasyöjän hampaat. Gorilloilla myös, vaikka syövätkin 99% kasveja. Mitä sitten?
Mitähän tässä menussa oli?
Monta sivua pelkkää nahistelua mikä ois hyvää
Ap ei ole palannut kertomaan, mitä tarjosi
Noniin, illalliset vietetty ja ruuat onnistui hienosti ja hyvin maistui kaikille niinkuin uskoinkin tapahtuvan.
Tarjosin alkuun itse leivottuja ruiscrostineja savupaprikajuustotäytteellä, sitten appelsiinisen punajuurikeiton paahdetuilla pinjansiemenillä, porkkanarisoton häivähdyksellä konjakkia, "pääruuaksi" duchesse perunoita melanzane ripiene mozzarellan ja tomaatin kanssa, ja jälkiruuaksi mustikkapiirakkaa vaniliakatikkeella.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Noniin, illalliset vietetty ja ruuat onnistui hienosti ja hyvin maistui kaikille niinkuin uskoinkin tapahtuvan.
Tarjosin alkuun itse leivottuja ruiscrostineja savupaprikajuustotäytteellä, sitten appelsiinisen punajuurikeiton paahdetuilla pinjansiemenillä, porkkanarisoton häivähdyksellä konjakkia, "pääruuaksi" duchesse perunoita melanzane ripiene mozzarellan ja tomaatin kanssa, ja jälkiruuaksi mustikkapiirakkaa vaniliakatikkeella.
Ap
Nam kuulostaa maistuvalta!
Onko täällä ollut nälkäisiä kommentoijia vai mikä selittää tätä kommenttien vihamielisyyttä?
Tekee mieli alkaa testailemaan kasvisreseptejä enemmän
Ap:n onneksi vieraissa ei ole ollut kaltaistani gluteeniton, laktoositon, ei paprikaa, punajuurta, sieniä. Itseäni ei kyllä haittaa, vaikka jäänkin jotakin paitsi eli minua varten ei tarvitsisi tehdä omaa annosta.
Kaikki käy jos on honejuustoa ruuassa ja riittävästi viiniä. Kiitos.
Homejuustosta samaa mieltä, viinin jätän väliin.
Niin? Eikö se köyhdytä käytetyn kielen aika minimiin, jos ihmiset käyttäisivät vain niitä sanoja tai ilmauksia, mitkä ovat täysin absoluuttista, tai minkä merkitys heille on täysin sama.
Vaikka miten tämä olisi edes mahdollista, kun et voi etukäteen tietää mitä joku sana tai asia jollekin muulle merkitsee.
Eikö tässäkin tilanteessa ollut olennaista, että kutsuja kutsui omasta puolestaan syömään paremmin?
Eli jos kutsuja asuu asuntovaunussa ja syö päivät saarioisen lättyjä ja hän kutsuu paremmin syömään, saattaisi se tarkoittaa pakastepizzoja?
Tai jos isossa talossa leveästi elävä syö normaalisti arkisia kotiruokia, voi hän paremmin syödessään käyttää enemmän aikaa ja rahaa ruuan laittoon?
Miksi koko asiaan täytyy suhtautua niin flegmaattisen negatiivisesti?