Jos olisit kutsuttuna ystävien luokse illastamaan vähän paremmin, olisitko pettynyt
jos menu olisi yllättäen kasvismenu?
Olen innokas ruokaharrastaja, ja tykkään kokkailla laidasta laitaan ja kutsua myös vieraita syömään. Olen sekasyöjä niinkuin pääosin ystävänikin, mutta pidän myös paljon kasvisruuista.
Ystäväparikunta on tulossa huomenna useamman ruokalajin illalliselle ja nyt mieleni tekisikin tehdä kokonaan ksvismenu. (ei kuitenkaan vegaaninen)
Olisitko sinä sekasyöjänä pettynyt kasvismenuun, vai riittäisikö se että ruoka olisi hyvää ja sitä olisi riittävästi?
Kommentit (279)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni täällä ajattelee että liharuoka on kalliimpi ja laadukkaampi ja siten jotenkin parempi.
Meillä ns viikonlopun vähän parempana ruokana on Snellmanin lehtipihvi, ranskalaiset, maustevoi ja pippuritomaatit. 2 hengen annos maksaa n. 12e.
Sitten taas arkisempi kasvispasta mitä tehdään myös usein ja mihin tulee siis pasta, parmesaani, reilusti persiljaa, valkosipulia, chiliä, laadukasta oliiviöljyä ja valkoviiniä(kastikkeeseen), maksaa n. 16e kahdelle.
Tässä vain siis oma esimerkki laadukkaasta kasvisruuasta sekä laadukkaasta liha ruuasta ja hinnoista. Kasviruokiin käytetään kuitenkin aik ojon muutakin kuin vain niitä kasviksia, jos ei kerran puhuta vegaanisesta ruuasta.
Siis sun ranskalaiset on pakasteesta ja pihvi sekä maustevoi eineshyllystä, mutta kasvisruokaan meneekin sitten valkoviiniä ja runsaasti persiljaa? Jännä juttu, että sen kasvispastan saa tehtyä yhtä simppelistä kuin lehtipihvinkin (eli ei mitään ylimääräistä), joten jätä persilja ja parmesaani pois, vähennä chilin määrää ja unohda oliiviöljy.
Missään ei puhuttu eineksistä. Jos liha hyllystä liha on ei estä niin sitten niin.
Ranskalaiset teen oman maan perunoista, niinkuin myös maustevoin oman maan yrteistä ja valkosipulista.
Joidenkin lasi on aina puolityhjä ja omat kuvitelmat ainoa totuus.
Mutta jostain oudosta syystä kasvipastaan hankit kaupasta kaikki tarvikkeet? Miksi persilja, chili, valkosipuli ja pasta ei ole itsetehtyjä (-kasvatettuja), jos liharuoka-annoksen maustevoin teet itse? Silloin pasta-annoksen hinta laskee reilusti alle 8 euron, kun vielä jätät valkoviinin ja öljyn pois, kumpaakaan ei tarvita, koska parmesaanissa itsessään on riittävästi rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään kasvisruoasta mutta haluan tietää etukäteen mitä ruokaa tarjotaan.
Mitä tarkoitat? Etukäteen ennen kuin tulet vieraille vai etukäteen ennen kuin laitat suuhusi?
Itse en tietenkään ilmoittele vieraille etukäteen mitä on tarjolla, mutta esittelen tietysti ruokalajit ennen kuin ne syödään.
Ap
Kannattaa selvittää vieraiden allergiat kunnolla, esim. soija-, pähkinä-allergiat, foodmap...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavoin kutsutaan syömään vähän hienommin?
"Ajattelin tehdä 5 ruokalajin menun kun tulette, eli syödään vähän paremmin ja pidemmän kaavan kautta. Tervetuloa!"
Ap
Marinoitua munakoisoa ja kahviöljyä
Kermaista savutomaattilientä ja kukkakaalia
Paahdettua kurpitsaa ja suppilovahveroita
Savustettua portobelloa ja tummaa pippurikastiketta
Ruismisolla maustettua karamellisoitua omenaa ja valkosuklaata
Tulisin.
Syöhän vieraat sieniä🤔 muuten ihan jees, mutta noi sienet jäisi ainakin multa syömättä kun en tykkää niiden mausta enkä suutuntumasta. Jäisi noista se "pihvi" syömättä eli pääruoka😑
[/quote]
Esimerkiksi ap voisi kertoa meille kaikille, mitä hänen vähän paremmilla illallisillaan on pääruokana.[/quote]
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin pettynyt, mutta en näyttäisi sitä. Maistelisin kohteliaasti ja poistuisin jo ennen jälkiruokaa valitellen sitä, että lastenhoitajalla on kiire menoihinsa. Jos ei etukäteen kerrota kasvisvaihtoehdosta niin minäkään en kerro, että on kiire kotiin.
Eikö kasvisruoka voi olla mielestäsi hyvää? Sinun kaltaista elämänkoululaista toki kukaan ei luonnolisestikkaan edes kutsuisi kotiinsa syömään että siinä mielessä sinun ei varmaan kannata enempää asiaa edes pohtia
Missä kohtaa sanoin, että kasvisruoka ei voisi olla hyvää? Minä olen aikuinen, saan valita, mitä syön. Luetellut kurpitsakeitot ja uunijuurekset eivät oikein täytä illastamiskriteerejäni.
Kerro enemmän sun illastamiskriteereistä? Musta on kivaa että joku kutsuu kotiinsa illalliselle ja kokkaa sitten parasta mihin taidot ja budjetti riittää, niin toimitaan ainakin mun kaveripiirissä. Ei tulisi mieleenkään esittää jotain vaatimuksia.
Mulle on ainakin yhtä mieluista syodä itsetehtyä hernerokkaa keittionpoydän ääressä, kuin istua monen ruokalajin gourmet illallisella viineineen ku,nhan seura on mukavaa. Molemmille on paikkansa ja vaihtelu virkistää.
Itse kutsun usein ruokavieraita arki-iltoina, teen jotain nopeaa mutta herkullista ja kutsun poydän täyteen kavereita, naapureita tai perheenjäseniä.
Tässä ketjussa on niin monta outoa ja ahdasmielistä nillittäjää etten heidän seurassaan nauttisi edes Michelin-tason ruuasta.
Minulle hernerokan syöminen keittiönpöydän ääressä ei ole iso ilo, jos ensin olen pukenut parasta päälle (kutsuna kerrottu, että kyseessä vähän parempi illallinen), perunut harrastuksen, hankkinut lapsille illaksi hoitajan jne. ja sitten vaivannäköni palkaksi saisin hernekeittoa. Olisin todella pettynyt! Jostain syystä kutsujat eivät tunnu ajattelevan, että vierailla olisi tarjolla jotain muutakin sen vierailun aikana ja he tuovat mukanaan tärkeintä eli omaa aikaansa. Eikö se ole kutsujalle minkään arvoista?
Jos se sun aikas on niin tärkeetä, ahmaise ihmeessä hampparis tiskipöydän kulmaan nojaten. Ei kestä kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin pettynyt, mutta en näyttäisi sitä. Maistelisin kohteliaasti ja poistuisin jo ennen jälkiruokaa valitellen sitä, että lastenhoitajalla on kiire menoihinsa. Jos ei etukäteen kerrota kasvisvaihtoehdosta niin minäkään en kerro, että on kiire kotiin.
Eikö kasvisruoka voi olla mielestäsi hyvää? Sinun kaltaista elämänkoululaista toki kukaan ei luonnolisestikkaan edes kutsuisi kotiinsa syömään että siinä mielessä sinun ei varmaan kannata enempää asiaa edes pohtia
Missä kohtaa sanoin, että kasvisruoka ei voisi olla hyvää? Minä olen aikuinen, saan valita, mitä syön. Luetellut kurpitsakeitot ja uunijuurekset eivät oikein täytä illastamiskriteerejäni.
Kerro enemmän sun illastamiskriteereistä? Musta on kivaa että joku kutsuu kotiinsa illalliselle ja kokkaa sitten parasta mihin taidot ja budjetti riittää, niin toimitaan ainakin mun kaveripiirissä. Ei tulisi mieleenkään esittää jotain vaatimuksia.
Mulle on ainakin yhtä mieluista syodä itsetehtyä hernerokkaa keittionpoydän ääressä, kuin istua monen ruokalajin gourmet illallisella viineineen ku,nhan seura on mukavaa. Molemmille on paikkansa ja vaihtelu virkistää.
Itse kutsun usein ruokavieraita arki-iltoina, teen jotain nopeaa mutta herkullista ja kutsun poydän täyteen kavereita, naapureita tai perheenjäseniä.
Tässä ketjussa on niin monta outoa ja ahdasmielistä nillittäjää etten heidän seurassaan nauttisi edes Michelin-tason ruuasta.
Minulle hernerokan syöminen keittiönpöydän ääressä ei ole iso ilo, jos ensin olen pukenut parasta päälle (kutsuna kerrottu, että kyseessä vähän parempi illallinen), perunut harrastuksen, hankkinut lapsille illaksi hoitajan jne. ja sitten vaivannäköni palkaksi saisin hernekeittoa. Olisin todella pettynyt! Jostain syystä kutsujat eivät tunnu ajattelevan, että vierailla olisi tarjolla jotain muutakin sen vierailun aikana ja he tuovat mukanaan tärkeintä eli omaa aikaansa. Eikö se ole kutsujalle minkään arvoista?
Voi hyvänen aika, onko aikuisten ihmisten lukutaito tosiaan näin onnettomalla tasolla? -.-
Vierailija kirjoitti:
Olisin pettynyt, en näyttäisi sitä, esittäisin ilahtunutta ja kotimatkalla menisin hesen kautta kotiin. Kutsujalle ei menisi vastakutsua ja yhteydenpito vähenisi aika lailla. Jos ei välitä ystävistään tuota enempää, niin ymmärrän, että en ole toivottua seuraa.
Jos hese on käsityksesi hyvästä ruuasta niin varmasti olisit pettynyt mihin hyvänsä fine dining -atreiaan.
Ystäväni tietävät mun olevan harrastelija no kokki ja sekasyöjä joten olisin pettynyt jos lihaa ei olisi OLLENKAAN tarjolla..
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarpeen kertoa etukäteen. En minäkään kerro kasvissyöjille etukäteen, että aterialla ei ole otettu huomioon heidän makumieltymyksiään. Koska siitä heidän valinnastaan on kyse.
Lihansyöjä joka ei syö ollenkaan kasviksia, vain eläinperäisiä tuotteita, taitaa kuitenkin olla aika harvinainen. Kannattaa ilmoittaa, että on karnivori, niin kutsuja tietää varautua siihen että mikään kasviperäinen ei käy.
Olen ollut yli 20-vuotta kasvissyöjä ja ruokkinut ison liudan ystäviä tässä vuosien aikana. Arkisia lounaita, illallisia, joissa pöytään on lisätty lautasia kun ystäviä on yllättäen piipahtanut kylään ja sitten sellaisia hetkiä missä olen halunnut vähän panostaa ja tarjonnut useamman ruokalajin lounaan tai illallisen ja nähnyt vähän enemmän vaivaa reseptien suhteen.
Ylipäätään mulla on ollut periaatteena, että kyläilijä saa aina jotain syötävää. Ruokarajoitteet joko tiedän (ystävistä kun on kyse) tai kysyn. (Esimerkiksi yhdellä ystävällä paniikkihäiriö oireili ruokarajoitteina ja pelkona tiettyjä ruokia kohtaan. Kysyin aina ajankohtaiset pelot ennen kaverin kyläilyä ettei tule ongelmia.)
Suurin osa ystävistäni on sekasyöjiä. Kaikki ovat aina kehuneet ruokaa, ottaneet lisää ja tulleet uudestaan syömään. Kukaan ei ole kysellyt mitä ruokaa aion laittaa, kaikki pöytään laitettu on aina kelvannut.
Olen myös pyydettäessä jakanut reseptejä ja neuvonut, kuinka maukasta kasvisruokaa laitetaan. Aika moni ystävä on lisännyt kasvisruuan määrää omassa ruokavaliossaan ja tiedän olevani tässä isossa roolissa.
Ihmisillä on ihmeellisiä ennakkoluuloja kasvisruokaa kohtaan ja yleisin niistä taitaa olla se, että kasvisruoka ei voi olla hyvää tai se ei täytä. Liharuuankin voi valmistaa niin, että se on pahaa ja että se ei ravitse riittävästi. Hyvin tehty kasvisruoka on todella todella hyvää ja todellakin ravitsevaa.
Niin ja vastauksena APn kysymykseen. En olisi tietenkään yhtään pettynyt ja tuskin ovat ystäväsikään. Olet todennäköisesti hyvä kokki ja illallinen on erinomainen. Kasvisruuasta voi myös hyvin tulla bravuurisi ja se voi olla mukavaa vaihtelua sekasyöjä kavereillesi.
-196
Vierailija kirjoitti:
Olisin yllättynyt mutta en pettynyt. Sun keittiö, sun valinnat. Kunhan ruokarajoitteeni olisi huomioitu (gluteeni, soija), minkä kyllä ystävänäni tietäisit ja saisit rajoitekyselyysi vastauksena.
Itseasiassa olis ihan jännäkin kokeilla, miten kasvismenu toimisi fine dining-hengessä. Joten kyllä kiitos!
Useissa fine dining -ravintoloissa on erikseen kasvismenu, joissakin jopa vegaanisena. Otan välillä sellaisen, ja aina on ollut hyvää sekin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on ihmeellisiä ennakkoluuloja kasvisruokaa kohtaan ja yleisin niistä taitaa olla se, että kasvisruoka ei voi olla hyvää tai se ei täytä. Hyvin tehty kasvisruoka on todella todella hyvää ja todellakin ravitsevaa.
Ei se ole ennakkoluulo, jos se perustuu kokemuksiin. Tämä "hyvä ja ravitseva" kasvisruoka on legenda jota aina heitetään, mutta kummasti ei ikinä tule vastaan.
Vierailulle kun kutsutaan, ajatellaan niitä vieraita! Miksi kutsua vieraita jos tarjottavat on surkeat. Ei sen ruuan tarvitse olla ravitsevaa eikä sitä tarvitse olla paljon-mutta sen on oltava hyvää. Muutamankin kerran saanut kutsun illanistujaisiin monta viikkoa ennen.
Paikalla on ollut tarjolla jotain itse tehtyä pahaa ruokaa-tosin erikoista ruokaa.
Kahvin kanssa itseleivottua -meni vähän piloille mutta... ja jotain pirkkakeksejä ja alkoholittomat juomat! Tai kehtaisitko tarjota työpaikalta saatuja oluita-joissa päiväys mennyt puoli vuotta sitten.
Esim. joku lihankorvike-en muista nimeä-on kuin kuivaa kengänpohjaa söisi. Näihin paikkoihin en enää mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on ihmeellisiä ennakkoluuloja kasvisruokaa kohtaan ja yleisin niistä taitaa olla se, että kasvisruoka ei voi olla hyvää tai se ei täytä. Hyvin tehty kasvisruoka on todella todella hyvää ja todellakin ravitsevaa.
Ei se ole ennakkoluulo, jos se perustuu kokemuksiin. Tämä "hyvä ja ravitseva" kasvisruoka on legenda jota aina heitetään, mutta kummasti ei ikinä tule vastaan.
Usein on tullut vastaan. Kermalla, juustolla ja kananmunilla saa aikaisiksi hyvin maukasta ja täyttävää kasvisruokaakin, ei siihen mitään lihaa välttämättä aina tarvita.
Täysin vegaaninen vaihtoehto on vähän haastavampi, mutta kyllä vegeruokakin voi olla maukasta ja täyttävää, jos sen osaa valmistaa oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään saa niin hyvää kasvisruokaa melkein joka paikasta että ihmetyttää miten eristyksissä pitää elää ettei hyvää kasvisruokaa ole muka koskaan tullut vastaan. Toki jos omat asenteet on sitä luokkaa ettei rehuja syö tai kuvitelma kasvisruuasta on se, että se on salaattia tai ituja, niin sitten ymmärrän. Toki makuasiat on makuasioita ja joillakin on aika rajoittunut maku eikä kokeilunhalua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein on tullut vastaan. Kermalla, juustolla ja kananmunilla saa aikaisiksi hyvin maukasta ja täyttävää kasvisruokaakin, ei siihen mitään lihaa välttämättä aina tarvita.
Täysin vegaaninen vaihtoehto on vähän haastavampi, mutta kyllä vegeruokakin voi olla maukasta ja täyttävää, jos sen osaa valmistaa oikein.
Ruoka, jossa on kermaa ja juustoa, on just sellaista mössöä mikä ei kyllä mene itsellä alas. Ilmeisesti meidän käsitys "maukkaasta" ruoasta poikkeaa aika reilusti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi se hyvää olla, mutta täyttävä se voi olla tunnin verran, ja sitten on taas nälkä. Syön kasvisruokaa usein mm. työpaikkalounaalla, ja näin se vaan on. Ei meinaa millään jaksaa iltapäivää, kun nälkä kurnii suolissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään saa niin hyvää kasvisruokaa melkein joka paikasta että ihmetyttää miten eristyksissä pitää elää ettei hyvää kasvisruokaa ole muka koskaan tullut vastaan. Toki jos omat asenteet on sitä luokkaa ettei rehuja syö tai kuvitelma kasvisruuasta on se, että se on salaattia tai ituja, niin sitten ymmärrän. Toki makuasiat on makuasioita ja joillakin on aika rajoittunut maku eikä kokeilunhalua.
Sanottakoon että mulla on kaksi kasvissyöjäystävää, ja syön moninverroin enemmän kasviksia kuin he. Kyse ei ole siitä etten pitäisi kasviksista... LISUKKEENA. Niin, on se tosiaan kumma kun hyvää kasvisruokaa ei ole koskaan tullut vastaan, ja sehän ei millään voi johtua siitä ettei sellaista ole olemassa, ei tietenkään 🙄🙄🙄🙄.
Mutta joo noiden mun ystävienkin herkkuruokaa on esim eineskasviskroketit ja kasvishampurilaiset, ja yhden aiemman kommentoijan herkullisuuden mittari oli kermaisuus, joten todellakin kyse on varmasti myös siitä mitä kukin pitää hyvänä ruokana.
Off topic. Kerran oli vieras joka tunnettiin vegaanina. Pidimme grillausillan. Tein vegaaniset tarjoilut. Miehelleni oli makkaraa. Vegaani söi makkarat. Unohtui grillin äärellä periaatteet. Tätä tapahtui silloin tällöin. Omassa yhteisössään tuskin paljasti salamakkaroitaan.