Olenko tosiaan ainoa, jonka mielestä "toinen nainen/mies" on myös syyllinen ja tekee väärin?
Satuin eilen osaksi erikoista keskustelua. Keskustelussa tuotiin ilmi, että yleinen mielipide kuulemma on se, ettei toinen nainen/mies ole syyllistynyt mihinkään väärään, vaan syy on ainoastaan pettäjän.
Minä olen vahvasti eri mieltä.
JOS tämä toinen nainen/mies on tietoinen, että kumppani on varattu, hän tekee myös väärin, vaikka itse olisi vapaa.
Moraali on todellakin kokenut inflaation, samoin kuin epäitsekkyys...
(niin ja olen menneisyydessä myös itse ollut tietoisesti "se toinen nainen", ja kyllä, häpeän ja kaduttaa oma toimintani suuresti!)
Kommentit (465)
Mä tavallaan ymmärrän, että kaksi ihmistä voi ihastua ja rakastua vaikka toinen tai molemmat oisikin varattuja. Joskus sille ei voi mitään. Ja varattukaan ei aina kerro olevansa varattu sille toiselle. Noissa tapauksissa siis se varattu on syypää enkä syytä sitä toista vaikka inhoankin sitä toista.
Sitten on näitä, jotka tahallaan haluavat pokata varattuja, kai testaavat markkina-arvoaan. Sillonkin se varattu on isoin syypää, mutta sillon myös itse syyttäisin sitä sinkkua.
Et ole ainoa ap. Kyllä siinä on syyllinen myös se joka tietoisesti alkaa yhden yön juttuun tai suhteeseen varatun kanssa. Ei yhtä syyllinen kuin pettäjä, mutta syyllinen silti. Sen verran pitäisi olla moraalia, että ei ala mihinkään varatun kanssa. Täysin eri asia on jos ei tiedä toisen olevan varattu, itselle on näin käynyt ja loppui hyvin lyhyeen se juttu.
On siinä kyllä molemmissa vikaa. Toisessa naisessa/miehessä ei niin paljon vikaa, kuin itse pettäjässä, mutta tietoisesti varatun kanssa sänkyyn hyppäävä on kyllä vähintäänkin empatiakyvytön ja itsekäs tapaus itsekin.
Jos ei tiedä, että toisella on kumppani ja homma jäi vaikka yhteen kertaan, niin sitten tietenkin asia on eri ja on turha syytellä muuta kuin pettäjää.
Minusta tekee väärin. Itse olen ollut tällaisessa tilanteessa toisena naisena ja meinannut taaskin siihen tilanteeseen joutua, mutta irtisanoin itseni moisesta kuviosta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tekee väärin. Itse olen ollut tällaisessa tilanteessa toisena naisena ja meinannut taaskin siihen tilanteeseen joutua, mutta irtisanoin itseni moisesta kuviosta.
Aah siis juuri tuon väärintekemisen vuoksi. Eikä ole silläkään mitään väliä, että kyseinen mies hakee kyllä avioliiton ulkopuolisen seksinsä muualta. En vain itse halua olla mukana ns rikkomassa heidän liittoaan, vaikka en naista tunnekaan
Sama
Tietenkin myös hän tekee väärin. Toki petetyn puolison kannalta se oman puolisen pettäminen on se asia, johon pitää keskittyä. Mitä sitten, kuka se kolmas osapuoli on. Hän on joka tapauksessa petetyn henkilön kannalta täysin random lisuke, joka voisi olla ihan kuka vain.
Vierailija kirjoitti:
Olen ap:n kanssa samaa mieltä. Tietoinen, moraaliton valinta ryhtyä suhteeseen varatun kanssa.
Samaa mieltä myös. Se ei tosin millään tavalla vähennä pettäjän vastuuta. Aika inhottavia median kirjoitukset näistä pettäjistä, joita pitäisi ilmeisesti jotenkin sääliä. Tunteilleen ei mitään voi, mutta aikuinen ihminen pystyy vaikuttamaan omaan käytökseensä.
Ei minun mielestäni automaattisesti. Aikoinaan petin silloista kumppaniani ja toinen nainen tiesi vaimoni olemassaolosta. Valehtelin kuitenkin hänelle kaikesta muusta mahdollisesta aivan yhtä lailla kuin vaimolleni. Hän luuli esimerkiksi että avioerohakemus jätetty jo jne. Jätin ja hain eroa noin vuotta myöhemmin mutta uusi naiseni oli sitten aivan toinen henkilö kuin tämä jonka kanssa vaimoani petin.
Vierailija kirjoitti:
Ei minun mielestäni automaattisesti. Aikoinaan petin silloista kumppaniani ja toinen nainen tiesi vaimoni olemassaolosta. Valehtelin kuitenkin hänelle kaikesta muusta mahdollisesta aivan yhtä lailla kuin vaimolleni. Hän luuli esimerkiksi että avioerohakemus jätetty jo jne. Jätin ja hain eroa noin vuotta myöhemmin mutta uusi naiseni oli sitten aivan toinen henkilö kuin tämä jonka kanssa vaimoani petin.
No, mutta sinähän olet kiva henkilö... (not). Toivottavasti joudut joskus maistamaan omaa lääkettäsi.
Jo se "toinen nainen" tai "toinen mies" tietää olevansa toinen ja tietää olevansa suhteessa varatun kanssa, niin onhan tuo moraalisesti väärin. Syyllinen on. Ihminen ei voi mitään tunteilleen, mutta tekemiselleen ja käytökselleen voi vaikuttaa.
Kyllähän yllytyksestä murhaankin saa elinkautisen, niin miksi yllytys aviorikokseen olisi mitenkään oikein? Eli vahvasti sitä mieltä, että vaikka viimekädessä vastuu onkin pettäjän itsensä, niin kyllä tietoisesti varatun kanssa oleva on syyllinen tekoon myös. Joskus olin itse tämä toinen nainen ja kaduttaa edelleen, 20v myöhemminkin.
Näitä kommentteja lukiessa en voi todeta muuta kuin sen, että Luojan kiitos en asu enää Suomessa, itsekeskeisen kulttuurin huipentumassa🙏
Vierailija kirjoitti:
Olisi hauska tietää kommentoijien sukupuoli. Olen ajatellut, että miehet suostuvat paljon helpommin olemaan kolmas osapuoli, mutta naisilla moraali olisi korkeammalla tässä asiassa. Mutta en ole enää varma.
Naiset ovat perin hanakoita syyttämään sitä vapaata naista, vaikka oma puoliso myöntäisi käyneensä vieraissa. Oma puoliso on vaan joutunut kauhean viettelijättären avuttomaksi uhriksi. Nainen on toiselle naiselle peto, joka yrittää viedä oman miehen. Naisten itsetunto ottaa iskua, pelkää, että pettänyt puoliso lähtee tämän hurjan seksittären matkaan.
Olen ollut molemmissa tilanteissa, mies on pettänyt minua (se nainen tiesi että mies on parisuhteessa) ja minulle on ollut tyrkyllä varattuja miehiä. Itsellä on ollut periaate, että varattujen kanssa en lähde säätämään, en näe siinä mitään järkeä, koska en usko että sellainen suhde johtaa kenenkään osapuolen osalta mihinkään hyvään loppupeleissä. Oma kokemus petetyksi tulemisesta oli sen verran rankka, että jos omalla toiminnallani voin estää jonkun toisen naisen surun niin hyvä niin (tosin eiköhän se mies joka tapauksessa löydä jonkun joka toimii toisin, mutta minä en se ole).
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut molemmissa tilanteissa, mies on pettänyt minua (se nainen tiesi että mies on parisuhteessa) ja minulle on ollut tyrkyllä varattuja miehiä. Itsellä on ollut periaate, että varattujen kanssa en lähde säätämään, en näe siinä mitään järkeä, koska en usko että sellainen suhde johtaa kenenkään osapuolen osalta mihinkään hyvään loppupeleissä. Oma kokemus petetyksi tulemisesta oli sen verran rankka, että jos omalla toiminnallani voin estää jonkun toisen naisen surun niin hyvä niin (tosin eiköhän se mies joka tapauksessa löydä jonkun joka toimii toisin, mutta minä en se ole).
Lisään että kyse on ihan tietoisesta päätöksestä ja kuka tahansa voi sellaisen periaate päätöksen tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Entäs siinä tapauksessa, jos mitään seksin harrastamista ei tapahdu ja se "pettäminen" on vain rakastuneiden ihmisten välistä yhteydenpitoa ja keskustelua? Onko toinen nainen/mies silloinkin syyllinen?
Minua tuo loukkaisi enemmän entä fyysinen pettäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väärää ja moraalitonta on mennä sänkyyn ja viettää romanttista aikaa ihmisen kanssa jota kohtaan tuntee jotain? Saahan se ihminen itse valita, onko vaimonsa vai minun kanssani. Mikä tässä on minulta itsekästä ja moraalitonta? Vaikka kieltäytyisin romantiikasta hänen kanssaan, ei se suhde kotona sen paremmaksi muutu jos mies on valmis antamaan itsestään muille kuin vaimolleen.
Kyllä se silti sunkin moraalista jotain kertoo, jos olet tietoisesti valmis menemään sänkyyn varatun kanssa. Sä et voi ulkoistaa omia tekojasi jos tiedät niiden potentiaalisesti satuttavan jotakuta muuta, ja juuri tämä tuntuu olevan se jota kaltaisesi moraalittomat lehmät eivät tajua tai halua tajuta, koska minäminäminunnautinto.
Kuka hitto edes pystyy koskemaan varattuun ilman inhotusta? Mulle tulisi siinä vaiheessa niin suuri oksetusreaktio että heittäisin juomat päälle tai sylkisin naamalle.Ehkäpä se petetty on myös satuttanut sitä pettäjää, aatellut minäminäminä ja unohtanut puolisonsa? Jostain syystä se toinen pettää ja se syy löytyy siitä parisuhteesta. Ehkäpä se pettäjä nimenomaan kaipaa jotakuta joka koskee kun parisuhteessa sitä ei saa. Kun haluaa muita, varsinkin ulkopuolisia, syyttää oman parisuhteensa ongelmista niin kannattaa aina ensin käydä kierros peilin kautta.
Miten naiset aina lankeavat tällaisiin selityksiin?
En ole varma, onko tämä kovin oleellinen kysymys. Jos joku pettää parisuhteessaan, niin ei sillä taida olla paljon väliä, onko toinen nainen/mies syyllinen vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs siinä tapauksessa, jos mitään seksin harrastamista ei tapahdu ja se "pettäminen" on vain rakastuneiden ihmisten välistä yhteydenpitoa ja keskustelua? Onko toinen nainen/mies silloinkin syyllinen?
Minua tuo loukkaisi enemmän entä fyysinen pettäminen.
En ymmärrä, mitä tuo lause tarkoittaa.
Kyllä, mutta mies oli mukana tässä toiminnassa. Ilman häntä et olisi onnistunut pettämisaikeissasi.
On myös meitä, jotka osaamme kuvitella itsemme puolison paikalle ja kieltäydymme olemasta mukana syrjähypyissä.