Olenko tosiaan ainoa, jonka mielestä "toinen nainen/mies" on myös syyllinen ja tekee väärin?
Satuin eilen osaksi erikoista keskustelua. Keskustelussa tuotiin ilmi, että yleinen mielipide kuulemma on se, ettei toinen nainen/mies ole syyllistynyt mihinkään väärään, vaan syy on ainoastaan pettäjän.
Minä olen vahvasti eri mieltä.
JOS tämä toinen nainen/mies on tietoinen, että kumppani on varattu, hän tekee myös väärin, vaikka itse olisi vapaa.
Moraali on todellakin kokenut inflaation, samoin kuin epäitsekkyys...
(niin ja olen menneisyydessä myös itse ollut tietoisesti "se toinen nainen", ja kyllä, häpeän ja kaduttaa oma toimintani suuresti!)
Kommentit (467)
Vierailija kirjoitti:
Ei se toinen nainen tai mies näe asiaa niin, että "minä tässä moraalittomasti osallistun pettämiseen". Hän ajattelee löytäneensä elämänsä naisen tai miehen, joka oikeastaan jo kuuluu hänelle, koska he ovat aikojen alusta asti määrättyjä toisilleen. Siitä näkökulmasta se toisen osapuolen parisuhde on enää pelkkä muodollisuus, ohimenevä juttu jolla ei ole enää merkitystä.
Kuulostaa lähinnä harhaiselta mt-ongelmalta.
Ei enää ole tuollaisia väärintekijä leimoja. Ihmisten välinen parisuhde voi mennä pieleen. Silloin kuvioon voi astua ulkopuolisia. Kuka siinä nyt syyllinen on? Ne kaksi, jotka antoivat rakkautensa kuolla. Se taitaa olla aika normaalia nykyään.
Tietyllä tavalla jännittävää olla se toinen.
Tietysti molemmat tekevät väärin. Kyllä omista tekemisistä pitää olla vastuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun minulla oli avioliiton ulkopuolinen suhde, niin kyllä se mielestäni oli täysin minun vastuullani, ei sen miehen, jonka kanssa se suhde oli. Minä se pettäjä olin.
No sinä olet päävastuussa, mutta oletko oikeasti sitä mieltä, että tämä sivumiehesi toimi moraalisesti oikein ollessaan tietoisesti(?) ihmisen kanssa, jolla on puoliso? (eikä ilmeisesti avointa suhdetta)
Miten perustelet, kiinnostaisi ihan oikeasti tietää ajatusmalli näin ajattelevilta, itse kun en ymmärrä?
Onhan esim. varastetun tavarankin ostaminen laissa määritelty rikokseksi. Vaikket itse olekaan varastanut sitä, mutta ostat sen. Voi mielestäni verrata asiaan.
Ap
En ole sama, mutta minä ajattelen että se on hänen valintansa eikä muiden tarvi lähteä sitä moralisoimaan. Elämä ei ole mustavalkoista. Ja onko se sitten sivumies tai -nainen jos kyseessä on ainoa intiimikumppani eli avioliitoissa ei ole seksiä? Onko se edes pettämistä silloin? En minä oikein tiedä miten ajattelen tuostakaan. Minusta se ei ole ihan suoraviivaista.
Itse olen ollut reilun kolme vuotta seksisuhteessa varatun vanhemman miehen kanssa. Suhde alkoi jonkun ajan päästä siitä, kun olin itse eronnut. Tämä mies on tuttu entuudestaan ja meillä on ollut seksiä muutaman kerran ennen miehen nykyistä parisuhdetta.
Ja miksi tämä varattu mies? No mies on vanha tuttu ja meillä on aina seksi sujunut hyvin. Ei ole mitään mielenkiintoa lähteä etsimään neulaa heinäsuovasta ja koittaa löytää yhtä hyvä mies seksissä. Tämä mies tietää mistä pidän ja seksi on erittäin nautinnollista.
Tätä jatkuu niin kauan kuin jatkuu. Loppuu joko jomman kumman kyllästymiseen, miehen iän vuoksi tai jos löydän jonkun toisen miehen. Parisuhdetta en etsi, mutta jos sopiva sinkkumies tulisi vastaan, niin tämä varattu jäisi kyllä heti. Mutta tosiaan nautin tästä, kun ei ole parisuhdetta. Ei oikein ole enää mielenkiintoa sellaiseen.
Ja ei, eihän tämä oikein ole, mutta en pahemmin koe syyllisyyttä tästä.
Älyllistä epärehellisyyttä on myös se, että aloittaa suhteen/pettää varatun kanssa... ja selittää itselleen tekevänsä ihan oikein.