Mikä on aito lahjakkuus? Jota ei voi opetella?
Mun mielestä musikaalisuus ja ennen kaikkea laulutaito/lauluääni. Joillakin se vain on ja joillakin ei ja sama piirtämisen kanssa.
Kommentit (109)
Pelasin ensimmäisen kerran golfia 21v ja tajusin, että mulla on lahja siihen. Heti vaan oli tuntuma siihen miten se pallo tulee lentämään ja minne se laskeutuu. Plus mulla lähtee ylävartalosta painoon suhteutettuna isosti voimaa tarvittaessa. Ei mulla ollut mahdollisuutta kuin harrastella pari kesää, en päässyt kehittymään lajissa. Mutta muistijälki jäi, miten hämmästynyt olin kun pallo lähti niin kauniisti.
Kaikkea voi harjoittelulla parantaa. Tilanne on eri jos puuttuu jokin aisti, esim. kuulo, fyysinen rakenne tai näkö on rajoittunut jokin takia.
Musikaalisuus on hyvinkin opeteltavissa, luontaisesti musikaaliset keskittyvät tai kiinnittävät musiikkiin enemmän huomiota. Todennäköisesti he taas jättävät jotkin toiset asiat huomiotta eivätkä osoita lahjakkuutta siinä.
Tämän takia perheen vaikutus on suuri kuinka lapset suuntautuvat.
Absoluuttinen sävelkorva lienee. Minulla kuulema sellainen mutten ole koskaan osannut sitä hyödyntää, eikä siihen lapsuuden kodissa rohkaistu. Hyräilen sitten omaksi ilokseni ja havainnoin maailmaa säveltasojen avulla 😅
Lahjakkuus on sitä, että on nopea oppimaan. Sekä laulutaitoa että -ääntä voi muuten kehittää.
Oma tulkinta ja ideat. Hankala oppia. Luovuus on sitä, ettei samaa polkua voi kahdesti kulkea. Aina uutta.
Kuvasta kopioiminen maalatessa on helpohkoa. Mutta sitten pitäisi yhdistää asioita samaan kuvaan visuaalisen muistin avulla. Vaikeempaa.
Todellinen lahjakkuus on nimenomaan matemaattis-loogista lahjakkuutta. Koulussa esimerkiksi se, että saa ekasta luokasta lähtien matikasta kymppejä harjoittelematta vapaa-ajallaan. Lahjakkuudeksi lasken myös sen, että pystyy ajattelemaan monipuolisesti ja löytämään uusia ratkaisuja ongelmiin.
Musikaalisuus ja kuvaamataito. Jotkut ovat noissa asioissa jo hyvin nuorina virtuooseja, eikä sitä pysty selittämään harjoittelulla, kun ei siihen ikään ole ehtinyt harjoitella niin valtavasti.
Esimerkiksi kuvaamataito on sellainen, etten varmasti ikinä pystyisi piirtämään valokuvantarkkoja kuvia pelkällä lyijykynällä (tai millään muullakaan) vaikka käyttäisin loppuelämäni sen opetteluun 24/7. Puuttuu se hahmotuskyky mikä lahjakkailla ihmisillä on.
Minusta lahjakkuus ensisijaisesti on potenttiaali miten hyväksi voit tulla harjoittelemalla.
Ei pidä paikkaansa.