Onko totta, että entisaikaan rattaita käytettiin vain pikkutaaperoilla?
Anoppi väittää, että hänen nuoruudessaan jo 2-vuotias oli yleensä "liian vanha" rattaisiin.
Kommentit (882)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 4v istuu rattaissa kun käymme kävelyllä. Muuten ei yhteisistä lenkeistä miehen kanssa tulisi mitään. Jos joku katsoo pitkään niin katsokoon.
Miksei hän pyöräile tai potkupyöräile? Monet vanhemmat käyvät juoksulenkeillä niin että lapsi ajaa pyörällä mukana.
Mun 4v pyöräilee sujuvasti, mutta yksi samanikäinen kaverinsa ei kertakaikkiaan tykkää siitä eikä pakottaminen ole oikein mielekästä. Liikkuu mielellään muuten, käveleekin ihan reippaasti mutta ei tietenkään aikuisten tahtia tai matkoja, mutta joku pyöräilyssä vaan vastustaa. Tilanteita on niin erilaisia, ja joskus ne rattaat on vaan paras (tai ainoa) toimiva keino. Voisi kai vanhemmat tietysti jättää ne lenkit väliin tai lyhentää niitä lapsentahtisiksi, mutta jos lapsi istuu mieluusti rattaissa ja lenkit sujuu tuolla tavoin hyvin niin en ymmärrä miksi se olisi kenellekään ongelma.
Ennen vanhaan ei ollut rattaita, koska pyöreää pyörää ei oltu vielä keksitty. Ensimmäsiä rattaita oli vaikea työntää, kun puiset neliskanttiset pyörät olivat niin paivavia ja kolkkasivat ikävästi pyöriskellessään kantilta toiselle. Pyörän keksimisen jälkeen Suomen itsenäistymisen aikoihin helpottui myöskin autoilu, etenkin kun dieselmoottori kehitettiin toisen maailmansodan aikoihin juutalaisten keskitysleirissä. Jeesuskin palasi remmikenkien ostosmatkalta sopivasti farisealaisten kanssa todistamaan Zeppelin ilmalaivan matkaan laittoa siinä 50-luvun taitteessa, juuri parahiksi kastamaan Johanneksen kanssa Eiffel-tornia Pariisin maailmannäyttelyssä hamalla 1990-luvulla.
Viisas ottaa rattaat mukaan ellei halua kantaa lasta joka ei jaksa kävellä pitkiä matkoja kuitenkaan !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos ihan puhutaan "ennen vanhaan" ajasta, niin itse olen syntynyt 1958 ja ei ole koskaan ollut rattaita, silloin käveltiin kauppaan äidin kädestä pitäen.
Ja kauppa oli kävelymatkan päässä, tiet ja kadut oli aurattu ja äitisi oli kotirouva.
Mainitsemasi asiat eivät poista tosiasiaa, että rattaita ei 1960-luvulla todellakaan ollut.
Kenelläkään, joku suurperhe työnteli lapsiaan jopa lavettikärryillä.
No meil oli. Olin nelivuotias, kun ne olivat rikki ja haaveilin päästä takaisin rattaisiin. En tiedä, minkä ikäinen olin, kun ne hajos.
Omien lasten kanssa en olis päässyt mihinkään ilman rattaita, vaikk oppivat kävelee alle vuoden ikäisinä. Meillä ei ollut, eikä ole autoa. Kahden taaperon ja muiden kassien liikuttaminen olis ollut ylivoimaista.
Vierailija kirjoitti:
Syitä, miksi nykyään kuljetetaan rattaissa isompia lapsia kuin ennen:
1) Turvallisuus. Autot ajavat kovempaa, suojateiden ylittäminen ei ole läheskään aina turvallista, monen kulkureitti on vilkkaiden katujen varsilla.
2) Helppous ja nopeus. Lapsi on helppo laittaa rattaisiin, kun on kiire, on paljon tavaraa kuljetettavana tai matka on sen mittainen, ettei lapsi jaksa kävellä sitä tai kävelyyn kuluisi kohtuuttoman kauan aikaa. Autottomalla vanhemmalla/ perheellä rattaat voivat olla kätevin kulkumuoto lapsen kuljettamiseen.
3) Ilmaiset bussimatkat. Kun ei vanhempikaan jaksa tai viitsi kävellä, on helpompi hypätä bussiin ja saada ilmainen kyyti rattaiden kanssa. Matkat voivat toki olla myös pidempiä, mutta varsinkin pääkaupunkiseudulla usein vain joitakin satoja metrejä kerrallaan.
4) Laiskuus ja mielikuvituksen puute. Ks. 3. Kun lapsi on opetettu passiiviseksi, ei häntä haittaa istua polvet mutkalla rattaissa isonakaan. Rattaille vaihtoehtoisia kulkutapoja olisi polku- tai potkupyörä, aikuisen pyöränistuin, polkupyörän peräkärry, lumisena talvena pulkka tai potkuri jne.
Minulla on bussilippu joka tapauksessa ja juuri siksi käytän rattaita lapsilla että kävelen metrolle enkä kulje bussilla sinne.
Minulla ei ole mitään paikkaa mihin jättää turvaan joku pyörä/potkukelkka/peräkärry. Pulkka ei pahasti kulje asfaltilla.
Jos rattaissa ei saa yhtään istua jos osaa jo kävellä/vähän kävellä, niin miksi autossa istuttamista ei sitten paheksuta. Ei pienet lapset jaksa pidempiä matkoja kävellä, niin täysin loogista ja normaalia toimintaa, että lapsi kävelee minkä jaksaa ja sitten istuu rattaissa, että päästään eteenpäin. Ja sitten voi taas kävellä jos jaksaa. Jos perheessä ei esim. ole autoa, niin suhteellisesti varmaan hieman myöhemmin luovutaan rattaiden käytöstä, kuin perheissä, joissa lapsi lyllertää autolle ja auto kuljettaakin loput ja kyseisissä perheissä kaikki pidemmät matkat hoidetaankin autolla toisin kuin autoton, joka ei voi niin valita. Järkeä saa käyttää, naisetkin.
Tähän voisi sanoa: miksi istuttaa autossa, jos on jalat🙂
Vierailija kirjoitti:
Enisikaan ei olut metroa,ei ilmaisa pussi ja metromatkoja lasten vaunut /rattaat.Nykyisin rattaisin ängetään viellä 7vuotias ilmaismatkojen takia. Kyllä 2 vuotias istui rattaissa kaupalle,hoiton ja kylään menessä entisaikojinkin, kun harvalla oma auto oli..
En ole ikinä nähnyt 5-7v. rattaissa bussissa. Tai muuallakan. Naapurin 4v. oli kyl rattaissa, mut hänellä oli kehitysvamma. Et aika marginaalista on.
Rattaista ei mitään muistikuvaa, mutta siinä vaiheessa kun alkoi omat jalat kantaa minua talutettiin valjaissa.
70-lukua tämä
Vierailija kirjoitti:
Joo rattaita ei oo aina todellakaan ollut olemassa ja niiden yleistyessäkään köyhimmillä ei ollut varaa niihin. Oon kuitenkin sitä mieltä, että rattaat ovat elämää helpottava uudistus, joita mielelläni käytän, vaikka 2,5-vuotias lapseni jaksaakin juosta pitkiä matkoja. Kirjoitan "juosta", koska lapsi todellakin mieluiten juoksee kävelemisen sijaan ja en ole onnistunut häntä kasvattamaan sellaiseksi, etteikö hän ryntäilisi. Siispä on paljon helpompaa taittaa matkaa ja asioida, kun hänet on vyötetty kiinni rattaisiin.
Myönnän myös ihan täysin, että otan hänet mukaan joskus ostoksille ihan vain sen takia, ettei mun tarvitse maksaa ylimääräistä 2,80 euroa siitä ostosreissusta. Mutta en myöskään vastusta sitä, että myös lastenvaunujen /-rattaiden kanssa liikkuvilta ruvettaisiin perimään matkaliput. Monet on köyhiä, mutta isommalla osalla on oikeasti varaa maksaa liikkumisestaan.
Julkisissa liikkuminen on ilmaista rattaiden kanssa kulkijoille vain turvallisuussyistä. Sillä ei ole mitään tekemistä varattomuuden kanssa.
Meillä eiollut rattaita. Kottukärryissä äet työnsi kauppaan
Vierailija kirjoitti:
En itse muista rattaita ja 3-vuotiaastahan yleensä muistaa. 70-luku.
3-vuotias ei todellakaan yleensä muista. Saattaa muistaa jotakin, mutta yleensä viisvuotias alkaa unohtaa aiempaa elämäänsä.
Meillä oli rattaat käytössä 4-vuotiaalla viime kesänä kaupunkilomalla, kun liikuttiin kävellen pitkin kaupunkia ja kilometrejä tuli päivässä paljon. Välillä pysähdyttiin puistoihin leikkimään ja välillä se 4v toki kävelikin itse kun oli sopiva paikka siihen. Rattaissa pystyi ottamaan pikku päikkärit välillä ja tavarat kulki näppärästi mukana. 7v kulki potkulaudalla, jonka sai taitettua kasaan rattaiden koriin sisätiloissa. Ilman rattaita olisi ollut aika toisenlainen reissu, varmaan olisi menty autolla kohteesta toiseen (paikassa ei kovin kummoinen julkinen liikenne ollut, yksi pätkä mentiin bussilla). Kotona tuo 4v pyöräilee matkat pääosin, joten rattaille ei ole arjessa tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikivanha, mutta on omituista, että lasta työnnetään rattaissa vaikka pojalla on polvet suussa. Asun Helsingissä, jossa aikuinen voi matkustaa ilmaiseksi, jos on lapsi rattaissa.
Sekö syy. Minulla on kaksi lasta. Kyllä 2-v. poika käveli, kun itsellä oli pienempi kantohihnassa. Onko tässä juurisyy nuorison masennukselle. Eivät luota itseensä, kun ei ole jo pienenä kerrottu, että hän voi kävellä itse.
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat 3v kaksoset istuu kyllä rattaissa, kun viedään vanhin eskariin. Välillä kävelevät, mutta meinaa välillä mennä siihen, että molemmat lähtee eri suuntiin. Jos johonkin lähipuistoon yms mennään, niin rattaat jää kotiin.
Eikö niistä voi pitää kiinni kävellessä? Toinen pitää sinun kädestäsi kiinni ja toinen eskarilaisen kädestä kiinni? Tai sitten hommaat niille rannehihnat tai talutusvaljaat?
Miksi, jos rattaat kerran ovat hyvät?
Vierailija kirjoitti:
Mikä on kantohihna????
Varmaankin autocorrectin versio kantoliinasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syitä, miksi nykyään kuljetetaan rattaissa isompia lapsia kuin ennen:
1) Turvallisuus. Autot ajavat kovempaa, suojateiden ylittäminen ei ole läheskään aina turvallista, monen kulkureitti on vilkkaiden katujen varsilla.
2) Helppous ja nopeus. Lapsi on helppo laittaa rattaisiin, kun on kiire, on paljon tavaraa kuljetettavana tai matka on sen mittainen, ettei lapsi jaksa kävellä sitä tai kävelyyn kuluisi kohtuuttoman kauan aikaa. Autottomalla vanhemmalla/ perheellä rattaat voivat olla kätevin kulkumuoto lapsen kuljettamiseen.
3) Ilmaiset bussimatkat. Kun ei vanhempikaan jaksa tai viitsi kävellä, on helpompi hypätä bussiin ja saada ilmainen kyyti rattaiden kanssa. Matkat voivat toki olla myös pidempiä, mutta varsinkin pääkaupunkiseudulla usein vain joitakin satoja metrejä kerrallaan.
4) Laiskuus ja mielikuvituksen puute. Ks. 3. Kun lapsi on opetettu passiiviseksi, ei häntä haittaa istua polvet mutkalla rattaissa isonakaan. Rattaille vaihtoehtoisia kulkutapoja olisi polku- tai potkupyörä, aikuisen pyöränistuin, polkupyörän peräkärry, lumisena talvena pulkka tai potkuri jne.
Millä lailla se nyt on parempi että lapsi istuu pyörän istuimessa, peräkärryssä, pulkassa tai autossa vs rattaat? Mikä tekee rattaista laiskemmin valinnan? Meillä on käytössä oikeastaan kaikki noista ehdotetuista vaihtoehdoista, tilanteen mukaan. Kai ollaan sitten laiskoja ja mielikuvituksettomia sitten.
Ette ole laiskoja ja mielikuvituksettomia, koska osaatte valita kuhunkin tilanteeseen sopivan kulkumuodon. Monesti kun kysytään, miksi lapsia raijataan rattailla joka paikkaan, niin vastaus on, että "Milläs sitten sitä pitäisi kuljettaa, jos ei rattailla?". Ilmaisin vain, että muitakin vaihtoehtoja on, ja mikään kulkumuoto ei ole sellainen, joka sopisi jokaiseen tilanteeseen ja säähän. Esim. ne rattaat on hirveän raskaat vasta sataneessa paksussa lumessa, jota viime talvena oli polviin saakka. Potkuri ja pulkka ei taas kulje paljaalla maalla jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enisikaan ei olut metroa,ei ilmaisa pussi ja metromatkoja lasten vaunut /rattaat.Nykyisin rattaisin ängetään viellä 7vuotias ilmaismatkojen takia. Kyllä 2 vuotias istui rattaissa kaupalle,hoiton ja kylään menessä entisaikojinkin, kun harvalla oma auto oli..
En ole ikinä nähnyt 5-7v. rattaissa bussissa. Tai muuallakan. Naapurin 4v. oli kyl rattaissa, mut hänellä oli kehitysvamma. Et aika marginaalista on.
Minä olen nähnyt. Yksikin mamma työnsi jatkuvasti eskarilaista rattaissa, koska tämä tunki päiväkodista haettaessa ekana rattaisiin, jotka oli oikeasti tarkoitettu pikkuveljelle. Pikkuveli oli sitten se reippaampi kävelijä. Ei ollut arvelua, vaan tunsin perheen ja tiesin heidän lastensa iät.
Olen myös nähnyt bussissa äitejä, joiden lapset marssii itse keskiovesta sisään ja omin jaloin suoraan penkille. Rattaat kulkee tyhjänä mukana. Pääasia, että ilmaiseksi pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Totta ainakin meillä. 2v ei juurikaan enää pysynyt rattaissa vaan juoksi vierellä tai oli vaunujen astinlaudalla jos sellaiset oli. Kesät talvet, kauppaan 3km, joskus käveltiin isompaan kauppaan 5km. Hitaasti mutta kuitenkin. Koskaan ei tarvinnut kanniskella sylissä.
Reissuun otettiin sateevarjorattaat vielä 2v 3kk ikäiselle mutta siinä kuskattiin reppua, pari kertaa taisi rannalla nukkua päikkärit rattaissa.
Lapset syntyneet vv 81-02
Tämän takia varmaan lapsista on tullut niin laiskoja ja liikkumattomia. No toki ulkonaoleminen muutenkin on vähentynyt varmaan 90% ihan vanhempien laiskuuden takia - heijastuu heti lasten hyvinvointiin ja terveyteen.
No hyvä, että teillä toimittu oikein! Monta vuotta se kaks vuotias vaan juossut.
Meillä lapset leikkivät kyl ulkona ilman rattaita. Ja päivähoitokin sujui ilman niitä. Mut pidemmille reissulle sit ne rattaat otettiin ja kai niistä sit laiakoja tuli. Tai jotain heissä on pielessä. Vissiin.
15-vuotiaaksi asti.