Onko totta, että entisaikaan rattaita käytettiin vain pikkutaaperoilla?
Anoppi väittää, että hänen nuoruudessaan jo 2-vuotias oli yleensä "liian vanha" rattaisiin.
Kommentit (882)
Vierailija kirjoitti:
Tietysti. Eihän kävelevää lasta missään rattaissa työnnetä.
No entäs sitten, kun iskee vaikka väsy ja päiväuniaika? Jos siis ei päiväystä aina kotona päiväuniaikaa. Oma kuopus oppi 11 kk. iässä kävelemään, että vähän mielenkiintoiselta kuulostaa, että hylätään rattaat heti kun kävelee.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmeeseen minä sen potkukelkan metrossa laitan?
Nooo, tuskinpa Helsinkiin ja Espooseen tulee lunta koko talvena. Villi veikkaus vaan. Mitä pohjoisemmaksi matkustaa, sitä yleisempi näky potkukelkka on.
Kyllä loppui rattailu siinä n 2v iässä. Esikoisella nuoremman syntymän aikaan, kin ei todellakaan hankittu tuplarattaita. Lapset nyt 12&15 . Lähikauppaan oli aivan h**ttiä mennä rattailla, on ahdas kuin mikä. Matkaa n 1km/suunta. Talvella vedin pulkassa. Ostoksille tms ei koskaan otettu rattaita autoon mukaan. Jos ei jaksanut kävellä, istui kärryssä. Ihan hyvin jaksoi 3v päivän Särkänniemessä ilman rattaita. Jos väsyi, istuttiin koko porukka, tai kannettiin vuorotellen.
Jos laitat muksun kävelemään joka päivä jonkin verran muun leikin lisäksi, jaksaa huomattavasti paremmin. Ja varaa aikaa kulkemiseen sen verran, että pieni pysyy mukana. Jos vielä joutuisi samaan, en edelleenkään käyttäisi rattaita kuin sen pari vuotta. Lapsen terveydenkin vuoksi, liikunta tekee hyvää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos ihan puhutaan "ennen vanhaan" ajasta, niin itse olen syntynyt 1958 ja ei ole koskaan ollut rattaita, silloin käveltiin kauppaan äidin kädestä pitäen.
Ja kauppa oli kävelymatkan päässä, tiet ja kadut oli aurattu ja äitisi oli kotirouva.
Mainitsemasi asiat eivät poista tosiasiaa, että rattaita ei 1960-luvulla todellakaan ollut.
Kenelläkään, joku suurperhe työnteli lapsiaan jopa lavettikärryillä.
Kyllä 60-luvulla oli jo rattaita. Meillä oli kaksi metallitanko, jossa oli kangaspussi. Sen jälkeen tuli hienompi versio, jossa oli jo oikea vaneri-istuin ja se oli päällystetty muovilla.
Ja sitten oli lavetti- ja maitokärryt, pulkat ja potkurit.
Nyt ap. anoppi puhuu höpöjä, ei ennen lapset jaksaneet kävellä sen enempi kuin nykyään ja usein välimatkat pitkät. Olin jo koulussa, kun käytiin lapsena kaupassa kärryillä ja me lapset nakotettiin siinä. Siihen aikaan oli aivan toisenlaiset ulkovarusteet ja kengät.
[quote/quote]
En ole ikinä nähnyt 5-7v. rattaissa bussissa. Tai muuallakan. Naapurin 4v. oli kyl rattaissa, mut hänellä oli kehitysvamma. Et aika marginaalista on.[/quote]
Et ilmeisesti ole koskaan matkustanut pääkaupungissa bussilla, metrolla, ratikalla! Tervetuloa tutustumaan!
No kyllä 3-vuotias ihan hyvin voi vielä rattaissa matkustaa. Sen sijaan ihmettelen, miten vanhoiksi nykyään pidetään vaippoja. Itse olen syntynyt 90-luvulla ja ollut 1,5-vuotiaana jo kuiva, mikä tuntui olevan normaalia siihen aikaan. Samoin omat lapsetkin ovat olleen heti kun 2v. täyttivät sekä päivä- että yökuivia. Nyt kuitenkin lasten harrastus- ja päiväkotiryhmissä lähes poikkeuksetta näkyy 3-vuotiaita ja jopa vanhempia vaipoissa päivisinkin. Puhumattakaan yövaipoista, joita käyttää jopa kouluikäiset.
No ei kai niillä nyt 5 vuotiaita enää kuskata. Antakaa niiden penkojenne kävellä ja juosta niin niistä ei tule lihavia.
Vierailija kirjoitti:
[quote/quote]
En ole ikinä nähnyt 5-7v. rattaissa bussissa. Tai muuallakan. Naapurin 4v. oli kyl rattaissa, mut hänellä oli kehitysvamma. Et aika marginaalista on.
Et ilmeisesti ole koskaan matkustanut pääkaupungissa bussilla, metrolla, ratikalla! Tervetuloa tutustumaan!
Mistå sinä tuedät niiden vieraiden lasten iät?
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli rattaat pimeillä iltalenkeillä käytössä n. 4v saakka. Siitä eteenpäin pyöräilivät ihan vieressä pimeälläkin, kun lenkkeilin. Muuten liikkuivat itse jo n.2v alkaen.
Kun rattaat jättää nuorena pois, oppii lapsi käytöstapoja helpommin, jos vanhemmilla on aivot. Pienestä kun tajuaa, että kädestä pidetään kiinni, eikä missään räpelletä ja kiljuta ympäriinsä, niin homma toimii vanhempanakin.
Jaa jaa tuo selittää sen, et mun poika 28v. juoksee kiljuen ympäri kaikkea räpellellen. Auttaisko se, jos nyt jätän ne rattaat pois?
Automatkoilla oli usein vaunukoppa muistaakseni aika kauan, koska muksu nukkui silloin. Rattaita ei juuri käytetty 2-vuotiaalle, mutta lapsen kanssa ei paljoa kävelty, vaan otettiin kyyti. Näin 80-luvulla.
1970-luvulla jos oli isompi lapsi rattaissa pidettiin automaattisesti kehitysvammaisena. Matkarattaat tulivat 1980-luvulla ja niitä saatettiin käyttää isommillekin lapsille, ainakin reissussa. Sinänsä näin jälki käteen ajateltuna, miksi muualla luontevaa, muttei kotona? Toisaalta vaippojakaan ei 1970-luvulla käytetty 4-5 vuotiaaksi asti niin kuin nykyään. Taisivat olla sen verran epämiellyttäviä rättivirityksiä. Pampersit tuivat 1980-luvun puolivälin jälkeen, mutta olivat ensi alkuun todella arvokkaita. Toki myös mukavampia käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enisikaan ei olut metroa,ei ilmaisa pussi ja metromatkoja lasten vaunut /rattaat.Nykyisin rattaisin ängetään viellä 7vuotias ilmaismatkojen takia. Kyllä 2 vuotias istui rattaissa kaupalle,hoiton ja kylään menessä entisaikojinkin, kun harvalla oma auto oli..
En ole ikinä nähnyt 5-7v. rattaissa bussissa. Tai muuallakan. Naapurin 4v. oli kyl rattaissa, mut hänellä oli kehitysvamma. Et aika marginaalista on.
Minä olen nähnyt. Yksikin mamma työnsi jatkuvasti eskarilaista rattaissa, koska tämä tunki päiväkodista haettaessa ekana rattaisiin, jotka oli oikeasti tarkoitettu pikkuveljelle. Pikkuveli oli sitten se reippaampi kävelijä. Ei ollut arvelua, vaan tunsin perheen ja tiesin heidän lastensa iät.
Olen myös nähnyt bussissa äitejä, joiden lapset marssii itse keskiovesta sisään ja omin jaloin suoraan penkille. Rattaat kulkee tyhjänä mukana. Pääasia, että ilmaiseksi pääsee.
En tiedä kaikkien motiiveja, mutta kyllä omat lapset myös itse bussiin astuivat alle 2v. Ikäeroa heillä vuosi. Silti en saanut jättää heitä yksin, enkä tyhjiä rattaita vahtimatta. Oli siis pakko matkustaa ilmaiseksi. Tietty olis ollut parempi hankkia auto ja ajaa sillä kaikkialle, olis tullut julkiselle liikenteellee aiinä säästöä, vai?
Vierailija kirjoitti:
1970-luvulla jos oli isompi lapsi rattaissa pidettiin automaattisesti kehitysvammaisena. Matkarattaat tulivat 1980-luvulla ja niitä saatettiin käyttää isommillekin lapsille, ainakin reissussa. Sinänsä näin jälki käteen ajateltuna, miksi muualla luontevaa, muttei kotona? Toisaalta vaippojakaan ei 1970-luvulla käytetty 4-5 vuotiaaksi asti niin kuin nykyään. Taisivat olla sen verran epämiellyttäviä rättivirityksiä. Pampersit tuivat 1980-luvun puolivälin jälkeen, mutta olivat ensi alkuun todella arvokkaita. Toki myös mukavampia käytössä.
70-luvulla ei lapset päässeet mihinkään. Kotona notkuivat tylsistyneinä. Ja pissailivat housuun.
Vierailija kirjoitti:
[quote/quote]
Asun Helsingissä ja kuljen vain julkisilla. Ehkä heitä on, mutta edelleen luulisin, et aika marginaalissa tuon ikäiset käyttäjät. Tuskin ihan ilmiöksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enisikaan ei olut metroa,ei ilmaisa pussi ja metromatkoja lasten vaunut /rattaat.Nykyisin rattaisin ängetään viellä 7vuotias ilmaismatkojen takia. Kyllä 2 vuotias istui rattaissa kaupalle,hoiton ja kylään menessä entisaikojinkin, kun harvalla oma auto oli..
Minä olen nähnyt. Yksikin mamma työnsi jatkuvasti eskarilaista rattaissa, koska tämä tunki päiväkodista haettaessa ekana rattaisiin, jotka oli oikeasti tarkoitettu pikkuveljelle. Pikkuveli oli sitten se reippaampi kävelijä. Ei ollut arvelua, vaan tunsin perheen ja tiesin heidän lastensa iät.
Olen myös nähnyt bussissa äitejä, joiden lapset marssii itse keskiovesta sisään ja omin jaloin suoraan penkille. Rattaat kulkee tyhjänä mukana. Pääasia, että ilmaiseksi pääsee.
En tiedä kaikkien motiiveja, mutta kyllä omat lapset myös itse bussiin astuivat alle 2v. Ikäeroa heillä vuosi. Silti en saanut jättää heitä yksin, enkä tyhjiä rattaita vahtimatta. Oli siis pakko matkustaa ilmaiseksi. Tietty olis ollut parempi hankkia auto ja ajaa sillä kaikkialle, olis tullut julkiselle liikenteellee aiinä säästöä, vai?
Meillä oli sateenvarjotuplarattaat ja lasten ikäero reilu vuosi. Bussiin mentiin keskiovista, rattaat laitettiin kasaan, näin sinne mahtui muita rattaita myös. Silti matkustettiin ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos bussiin tulee rattailla niin lapsen kuuluisi ihan virallisten sääntöjen mukaan myös istua niissä koko matka, ainakin täällä Tampereella. Ja aika hurjalta kuulostaa, että alle 2-vuotiaat astuvat bussiin yksin. Millä lähdet lapsen saati kahden lapsen perään, jos säntäävät yhtäkkiä tielle, kun itse työnnät tyhjiä rattaita bussiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli sateenvarjotuplarattaat ja lasten ikäero reilu vuosi. Bussiin mentiin keskiovista, rattaat laitettiin kasaan, näin sinne mahtui muita rattaita myös. Silti matkustettiin ilmaiseksi.
Ei ole aikaa ainakaan nykyään tuollaiseen säätöön. Bussi lähtee liikkeelle alta aikayksikön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote/quote]
En ole ikinä nähnyt 5-7v. rattaissa bussissa. Tai muuallakan. Naapurin 4v. oli kyl rattaissa, mut hänellä oli kehitysvamma. Et aika marginaalista on.Et ilmeisesti ole koskaan matkustanut pääkaupungissa bussilla, metrolla, ratikalla! Tervetuloa tutustumaan!
Kun työskentelee tuon ikisten lasten kanssa, oppii arvioimaan vieraidenkin lasten iät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote/quote]
En ole ikinä nähnyt 5-7v. rattaissa bussissa. Tai muuallakan. Naapurin 4v. oli kyl rattaissa, mut hänellä oli kehitysvamma. Et aika marginaalista on.Et ilmeisesti ole koskaan matkustanut pääkaupungissa bussilla, metrolla, ratikalla! Tervetuloa tutustumaan!
Kun työskentelee tuon ikisten lasten kanssa, oppii arvioimaan vieraidenkin lasten iät.
Höpöhöpö. Aika creepy tuijotella lapsia tuolla lailla. Saat vuelä poliisit perääsi.
.[/quote]
Ja kauppa oli kävelymatkan päässä, tiet ja kadut oli aurattu ja äitisi oli kotirouva.[/quote]
Mihin tämä olettamus perustuu?
Missä asuit lapsuudessasi?