Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Abortinvastustaja, onko sinusta ok, jos naiset joutuvat hengenvaaraan, koska eivät saa aborttia?

Vierailija
30.10.2022 |

Esimerkki tämän päivän Teksasista:

"Texasissa on noussut esiin useita tapauksia, joissa raskaana olleet naiset ovat joutuneet kärsimään ja vaarantamaan henkensä, koska lääkärit eivät uskalla tehdä hätätapauksissakaan aborttia ennen kuin naisen henki on tarpeeksi vaarassa. Näin on ollut myös tapauksissa, joissa sikiöllä ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia syntyä hengissä"

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000009164188.html

Millä perusteella tämä on ok, haluaisin kuulla perusteltuja mielipiteitä nimenomaan aborttioikeutta vastustavilta? Mitä jos kyseessä olisi vaikkapa oma äitisi, siskosi tai tyttäresi?

Kommentit (1084)

Vierailija
281/1084 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 2021 abortteja tehtiin Suomessa 7600, joista 91,2 prosenttia sosiaalisin perustein.

Eli tehtiin koska ei ole kivaa ottaa vastuuta teoistaan.

On hieman eri asia teettää abortti ns mukavuussyistä kuin joutua raskaaksi insestin/raiskauksen seurauksena ja joutua terveyden&hengenvaaraan raskauden takia

Ei, ei se ole. Sikiö joko on lapsi tai sitten ei. Ei esim. raiskauksesta syntyneitä kaksivuotiaita saa tappaa, ei vaikka äidin mielenterveys olisi itsemurhaan asti vaarassa kun joutuu raiskaajansa kasvoja taaperossa katsomaan. Melkein kuka tahansa sallisi raiskauksesta alaikäiselle syntyneen varhaissikiön poiston; näin näemme, ettei abortinvastustajienkaan mielestä sikiö todella ole lapsi.

Sikiö ei ole lapsi. Se nyt vaan ei ole. Olisin itse äitinä täysin kykenemätön tekemään aborttia (paitsi tietysti jos sikiö olisi kuollut tai pian kuolemassa, jolloin koko juttu olisi paras unohtaa heti -toivoisin itsellenikin eutanasiaa jos mitään ei enää olisi tehtävissä). Koska nyt-lapseni oli _minulle_ oikea heti kun sain raskaudesta tietää ja aloin sisustaa lastenhuonetta. Tarkkailin hänen kasvuaan siemenen kokoisesta täysiaikaiseen. Mutta olen tietoinen siitä, että siinä on kyse minun mielikuvituksestani -minulle sikiöni on lapsi, samaan tapaan kuin maksan kissani eläinlääkärikuluja kaiken mitä kukkaro kestää, vaikken lahjoittaisi samaa määrää rahaa yleiseen eläinten suojeluun, koska se on erityistapaus kun se on minun. Minun sikiöni ei ole vain sikiö, eikä kissani vain kissa. Mutta noin yleisesti ottaen, sikiö ei ole yhtään mitään, ei ellei ole naista joka on sille omistautunut, ja eläinsuojelu lopettaa kasoittain kissoja joka vuosi.

On ihan sama teettääkö abortteja oman henkensä pelastamiseksi vai lauantai-illan lystiksi. Sikiön asema oikeus/ moraalisubjektina ei siitä muutu. Muu on vain halua rankaista naista, joita pidetään vastuuttomina.

Mikä sikiö sitten on, jos ei ihminen (lapsi)? :D Höpsö. Nuo ovat termejä joilla ihmisen kehitystä määritellään, alkio, sikiö, vastasyntynyt, taapero, teini, aikuinen, vanhus... Ihmisiä kaikki tyynni.

Tähän sopisi tämä "palavassa talossa on yksi lapsi ja 100 alkiota, et ehdi pelastaa kuin toiset, kumman valitset?

1 lapsi tai 100 raskaana olevaa naista joista jokainen nainen kuolee mutta vauvat pelastuu. Kumman valitset?

Lapsen. Ei ne selviä ne alkio/sikiöt jos äidit kuolee.

Se ei ollut vaihtoehto.

Lapsi vs pelastuvat 100 lasta niin kuin kirjoitin.

Vierailija
282/1084 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos se abortti pelastaa sen äidin hengen niin miksi se olisi väärin? Siis osaatko antaa mitään muuta perustelua tuolle näkemyksellesi, että keltään ei saa riistää henkeä?  Miksi sinusta se äiti joutaa ennemmin kuolla, miksi se sikiö on niin pyhä ja koskematon, voitko jotenkin selittää? Minua ihan oikeasti kiinnostaa ajatustapasi[/quote]

Ihan ensiksi tällaisia tapauksia on äären vähän, etenkin Suomessa, joten sinänsä turhaa keskustelua. Mutta väännetään nyt rautalangasta. Olen sitä mieltä, että kaikkemme yritetään loppuun asti. Niin kauan kun on elämää on toivoa, myös toivoa siitä että aborttia ei tarvitsekaan tehdä naisen pelastamiseksi. Mistä kukaan voi tietää, että jos nyt ei tapeta vauvaa, niin äiti ei selviä? Ne ovat pelkkää spekulaatiota ja ennustamista. Kukaan ei ole ennustaja. Koomapotilaatkin heräilee, vaikka ennuste on ollut huono. Syöpä saadaan hoidettua vaikka toivoa ei ole juurikaan ollut. Kukaan ihminen ei voi päättää, että nyt tämä ihminen (vauva tässä tapauksessa) täytyy tappaa, jotta toinen saa elää. [/quote]

Ok, kiitos vastauksestasi. Tässä kohtaa voin vain todeta, että selkeästi ajatustapamme eroavat tässä asiassa hyvin paljon. Sinulle sikiön oikeus elämään kaikissa tilanteissa on tärkeintä ja itse taas olen hieman eri linjoilla. Ei liene järkevää jatkaa asiasta inttämistä, tuskin kumpikaan meistä muuttaa kantaansa[/quote]

Miten voit määritellä kenelle oikeus elämään kuuluu? Kehitysvaiheen vuoksi vai? Onko sikiön elämä jotenkin vähemmän arvokas?[/quote]

Kyllä, näin ajattelen. Jos vain toinen voidaan pelastaa, niin minun mielestäni jo olemassa olevan äidin henki on arvokkaampi kuin sikiön. Jos jompikumpi on uhrattava jotta toinen pelastuu niin minä kannatan sikiön abor tointia sellaisessa tapauksessa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/1084 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh olisin todella halunnut vastauksen miksi jotkut sallisi abortin insestin ja raiskauksen uhreille mutta ei muille. Kai siinä vaan ei ole mitään logiikka takana ja siksi kukaan ei vastaa.

Vierailija
284/1084 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni abortti tulisi sallia siihen asti kunnes lapsi on 2 vuotias.

Vierailija
285/1084 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulisin raskaaksi ja raskaus olisi minulle vaaraksi niin kyllä, sanokaa vain pahaksi ihmiseksi, teettäisin abortin. En haluaisi kuolla vain sen takia, että sikiö saisi syntyä. Mielestäni minulla on suurempi oikeus elämään

Vierailija
286/1084 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatkohan nämä "vauvan oikeus elämään on tärkeämpi kuin äidin oikeus elämään" jotain lahkolaisia? Edes suurin osa ns konservatiivisista uskovista ei ole sitä mieltä, että äidin elämä pitäisi uhrata vain jotta lapsi saisi elää. Suurin osa sallii abortin jos äidin henki on vaarassa

Ei tarvita lahkoja ymmärtääkseen, että KELTÄÄN EI SAA RIISTÄÄ HENKEÄ

Ei se alkio ole vielä vetänyt henkeä,joten sillä ei sitä ole

onko se kuollut?

Vierailija
287/1084 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 2021 abortteja tehtiin Suomessa 7600, joista 91,2 prosenttia sosiaalisin perustein.

On hieman eri asia teettää abortti ns mukavuussyistä kuin joutua raskaaksi insestin/raiskauksen seurauksena ja joutua terveyden&hengenvaaraan raskauden takia

Ei, ei se ole. Sikiö joko on lapsi tai sitten ei. Ei esim. raiskauksesta syntyneitä kaksivuotiaita saa tappaa, ei vaikka äidin mielenterveys olisi itsemurhaan asti vaarassa kun joutuu raiskaajansa kasvoja taaperossa katsomaan. Melkein kuka tahansa sallisi raiskauksesta alaikäiselle syntyneen varhaissikiön poiston; näin näemme, ettei abortinvastustajienkaan mielestä sikiö todella ole lapsi.

Sikiö ei ole lapsi. Se nyt vaan ei ole. Olisin itse äitinä täysin kykenemätön tekemään aborttia (paitsi tietysti jos sikiö olisi kuollut tai pian kuolemassa, jolloin koko juttu olisi paras unohtaa heti -toivoisin itsellenikin eutanasiaa jos mitään ei enää olisi tehtävissä). Koska nyt-lapseni oli _minulle_ oikea heti kun sain raskaudesta tietää ja aloin sisustaa lastenhuonetta. Tarkkailin hänen kasvuaan siemenen kokoisesta täysiaikaiseen. Mutta olen tietoinen siitä, että siinä on kyse minun mielikuvituksestani -minulle sikiöni on lapsi, samaan tapaan kuin maksan kissani eläinlääkärikuluja kaiken mitä kukkaro kestää, vaikken lahjoittaisi samaa määrää rahaa yleiseen eläinten suojeluun, koska se on erityistapaus kun se on minun. Minun sikiöni ei ole vain sikiö, eikä kissani vain kissa. Mutta noin yleisesti ottaen, sikiö ei ole yhtään mitään, ei ellei ole naista joka on sille omistautunut, ja eläinsuojelu lopettaa kasoittain kissoja joka vuosi.

On ihan sama teettääkö abortteja oman henkensä pelastamiseksi vai lauantai-illan lystiksi. Sikiön asema oikeus/ moraalisubjektina ei siitä muutu. Muu on vain halua rankaista naista, joita pidetään vastuuttomina.

Mikä sikiö sitten on, jos ei ihminen (lapsi)? :D Höpsö. Nuo ovat termejä joilla ihmisen kehitystä määritellään, alkio, sikiö, vastasyntynyt, taapero, teini, aikuinen, vanhus... Ihmisiä kaikki tyynni.

Tähän sopisi tämä "palavassa talossa on yksi lapsi ja 100 alkiota, et ehdi pelastaa kuin toiset, kumman valitset?

1 lapsi tai 100 raskaana olevaa naista joista jokainen nainen kuolee mutta vauvat pelastuu. Kumman valitset?

Se ei ollut vaihtoehto.

No kun tuo skenaario ei ole mahdollinen. Se on vaan kylmö fakta että se alkio/sikiö ei selviä ilman kantajaansa.

Tuossa toisessa selviää joko lapsi tai 100 alkiota. Ihan mahdollinen skenaario, epätodennäköinen, mutta mahdollinen.

Vierailija
288/1084 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höh olisin todella halunnut vastauksen miksi jotkut sallisi abortin insestin ja raiskauksen uhreille mutta ei muille. Kai siinä vaan ei ole mitään logiikka takana ja siksi kukaan ei vastaa.

No ei tietenkään ole logiikkaa, elämää pitää vaalia ihan sama miten se on alkunsa saanut. Insesti/raiskaus ei sovi tähän keskuteluun koska vain 0,05% aborteista on näitä tapauksia. 

Vierailija
289/1084 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä siksi, että insesti ja raiskaus ei ole naisen oma valinta, kun taas normaali seksin harrastaminen on.

Vierailija
290/1084 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatkohan nämä "vauvan oikeus elämään on tärkeämpi kuin äidin oikeus elämään" jotain lahkolaisia? Edes suurin osa ns konservatiivisista uskovista ei ole sitä mieltä, että äidin elämä pitäisi uhrata vain jotta lapsi saisi elää. Suurin osa sallii abortin jos äidin henki on vaarassa

onko se kuollut?

Onko se elinkelpoinen?

Vierailija
291/1084 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sen äidin saa antaa kuolla jos hän voisi elää? Miksi kenenkään sikiön elämä olisi arvokkaampi kuin äidin, jolla on jo elämä, perhe ja muut läheiset, jne? Miksi sikiön elämä menisi äidin elämän edelle? Miksi kenenkään naisen pitäisi kuolla raskauteen tai synnytykseen jos se on estettävissä esim abortilla?

Eli mitä enemmän ystäviä ja perhettä sitä enemmän sinulla on oikeus elää. Tai elämäsi on arvokkaampi. Jos sen sijaan olet hengityskoneessa niin pois vaan koska täysin arvoton olento.

OT: Koronan aikaan tuli tietoon sellainenkin asia, että potilas, joka joutuu koronan vuoksi hengityskoneeseen, hyvin usein menehtyy.

Vierailija
292/1084 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tulisin raskaaksi ja raskaus olisi minulle vaaraksi niin kyllä, sanokaa vain pahaksi ihmiseksi, teettäisin abortin. En haluaisi kuolla vain sen takia, että sikiö saisi syntyä. Mielestäni minulla on suurempi oikeus elämään

Eli jos lapsesi uhkaisi tappaa sinut niin olisi ok että vaikka poliisi ampuisi hänet hengiltä?

Vierailija
293/1084 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onko se kuollut?

Onko se elinkelpoinen?

On ja täysin elävä. Ja elää niin kauan kuin joku sen tappaa tai kuolee itse luonnollisesti. 

Vierailija
294/1084 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrittele abortinvastustaja? Itse olen Räsäsen kanssa samoilla linjoilla, et kun hengenvaara uhkaa, niin ilman muuta se on ok, surullista mutta ok.

Harva kai Suomessa vastustaa 100% aborteista?

Vierailija
295/1084 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sen äidin saa antaa kuolla jos hän voisi elää? Miksi kenenkään sikiön elämä olisi arvokkaampi kuin äidin, jolla on jo elämä, perhe ja muut läheiset, jne? Miksi sikiön elämä menisi äidin elämän edelle? Miksi kenenkään naisen pitäisi kuolla raskauteen tai synnytykseen jos se on estettävissä esim abortilla?

Ei pidäkään. Abortin vastustamisessa on kysymys vain naisten ja tyttöjen sortamisesta. Raskaus, synnytys koskee 100% vain naisen, tytön fyysistä kehoa ja siitä eivät muut päätä.

Alkanut raskaus on sattumanvarainen biologinen fyysinen tapahtuma jolla ei ole mitään arvoa jos nainen, tyttö ei sitä lapseksi halua. Raskaus on lisäksi naisen kehon toimimto joka naisella on oikeus pysäyttää ja raskaus on vain raa an ruumiillinen asia ilman mitään muuta tahoa.

On aivan käsittämätöntä että vuonna 2022 yleensä keskustellaan tälläisesta asiasta. Maailma on kehittynyt ja lääketiede on kehlttynyt mutta naiset ja tytöt eivät saisi niistä hyötyä vaan naisten, tyttöjen pitäisi elää kuin kivikaudella ilman mitään oikeuksia. Miten voi olla niin tyhmiä, sydämettömiä, epäinhimillisiä, julmia ihmisiä? Sitten vielä ihmetellään kun tytöt ja nuoret naiset voi huonosti.

Jos vastustat aborttia niin älä tee sitä, mutta jätä muut rauhaan, sinä et päätä mitä muut tekevät.

Ihmisten tyhnyys on ääretöntä eikä osa opi historiasta mitään vaan ollaan aina uudelleen ja uudelleen valmiita samaan inhimilliseen tuhoon. Abortit ei koskaan lopu, ne tehdään aina tavalla tai toisella. Huono yhteiskunta jättää yli puolet väestöstä heitteille, lainsuojattomiksi.

Vierailija
296/1084 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ollut vaihtoehto.

No kun tuo skenaario ei ole mahdollinen. Se on vaan kylmö fakta että se alkio/sikiö ei selviä ilman kantajaansa.

Tuossa toisessa selviää joko lapsi tai 100 alkiota. Ihan mahdollinen skenaario, epätodennäköinen, mutta mahdollinen.

Mä pelastaisin silmää räpäyttämättä sen lapsen. Se todennäköisesti huutaisi hädissään, sen vanhemmat ois pihalla sydän kurkussa odottamassa ym. Ne 100 alkiota ei siinä vaiheessa kiinnostaisi mua yhtään, oli mulla pakastin vieressä odottamassa tai ei.

Vierailija
297/1084 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten puheissa on usein vaihtoehdot abortti tai lapsen pitäminen. Alkio/sikiö on ihminen, jos ihmisen sukusoluista on saanut alkunsa. Ei ihmisyys ilmesty jossain vaiheessa vaan on alusta loppuun.

Vierailija
298/1084 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ollut vaihtoehto.

Alkioita on vaikka kuinka hedelmöitysklinikoilla. Sellainen pakaa ja sinulla on pakastin sadan koeputken kanssa tyhjennettävänä kylmälaukkuun tai ottaa taapero kainaloon. Kumman pelastat?

Vierailija
299/1084 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidäkään. Abortin vastustamisessa on kysymys vain naisten ja tyttöjen sortamisesta. Raskaus, synnytys koskee 100% vain naisen, tytön fyysistä kehoa ja siitä eivät muut päätä.

Alkanut raskaus on sattumanvarainen biologinen fyysinen tapahtuma jolla ei ole mitään arvoa jos nainen, tyttö ei sitä lapseksi halua. Raskaus on lisäksi naisen kehon toimimto joka naisella on oikeus pysäyttää ja raskaus on vain raa an ruumiillinen asia ilman mitään muuta tahoa.

On aivan käsittämätöntä että vuonna 2022 yleensä keskustellaan tälläisesta asiasta. Maailma on kehittynyt ja lääketiede on kehlttynyt mutta naiset ja tytöt eivät saisi niistä hyötyä vaan naisten, tyttöjen pitäisi elää kuin kivikaudella ilman mitään oikeuksia. Miten voi olla niin tyhmiä, sydämettömiä, epäinhimillisiä, julmia ihmisiä? Sitten vielä ihmetellään kun tytöt ja nuoret naiset voi huonosti.

Jos vastustat aborttia niin älä tee sitä, mutta jätä muut rauhaan, sinä et päätä mitä muut tekevät.

Ihmisten tyhnyys on ääretöntä eikä osa opi historiasta mitään vaan ollaan aina uudelleen ja uudelleen valmiita samaan inhimilliseen tuhoon. Abortit ei koskaan lopu, ne tehdään aina tavalla tai toisella. Huono yhteiskunta jättää yli puolet väestöstä heitteille, lainsuojattomiksi.

Miten voi edes ajatella noin, oksettavaaa.

Vierailija
300/1084 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, uusi abortin saamista helpottava laki hyväksyttiin jo, joten kaikki voivat hengähtää. Asiat ovat niin kuin sivistyneessä yhteiskunnassa kuuluu ollakin.

Emme halua palata aikaan kun vastasyntyneitä hukutettiin suohon ja muurattiin nunnaluostarien seiniin.

Kenenkään ei tarvitse synnyttää vasten tahtoaan, ja näin on hyvä.