Abortinvastustaja, onko sinusta ok, jos naiset joutuvat hengenvaaraan, koska eivät saa aborttia?
Esimerkki tämän päivän Teksasista:
"Texasissa on noussut esiin useita tapauksia, joissa raskaana olleet naiset ovat joutuneet kärsimään ja vaarantamaan henkensä, koska lääkärit eivät uskalla tehdä hätätapauksissakaan aborttia ennen kuin naisen henki on tarpeeksi vaarassa. Näin on ollut myös tapauksissa, joissa sikiöllä ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia syntyä hengissä"
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000009164188.html
Millä perusteella tämä on ok, haluaisin kuulla perusteltuja mielipiteitä nimenomaan aborttioikeutta vastustavilta? Mitä jos kyseessä olisi vaikkapa oma äitisi, siskosi tai tyttäresi?
Kommentit (1084)
Mikä sikiö sitten on, jos ei ihminen (lapsi)? :D Höpsö. Nuo ovat termejä joilla ihmisen kehitystä määritellään, alkio, sikiö, vastasyntynyt, taapero, teini, aikuinen, vanhus... Ihmisiä kaikki tyynni.[/quote]
Tähän sopisi tämä "palavassa talossa on yksi lapsi ja 100 alkiota, et ehdi pelastaa kuin toiset, kumman valitset?[/quote]
Minäkin pelastaisin sen lapsen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikää, täällä aikuiset vaatii, että pitää saada lopettaa alkanut elämä...jonka on itse pannut alulle.
Siis ne elävät aikuiset joilla on tai pitäisi olla kehittyneet aivot ja moraali ajatella muitakin kuin itseään.
Ja mitä tekee pieni vauva kohdussa, pyrkii selviytymään ja toivo että saa elää.
Se vauva siellä kohdussa ei pyri mihinkään eikä toivo mitään. Sillä ei ole samanlaista tietoisuutta kuin aikuisella, eikä edes samanlaista kuin pienellä lapsella. Kyllä se tietoisuus maailmasta muotoutuu vasta kohdun ulkopuolella ja silloinkin pikkuhiljaa.
Monelle odottavalle äidille vauva konkretisoituu siinä vaiheessa, kun hän saa kuulla sikiön sydämenlyönnit, tai kun vatsa alkaa kasvaa. Sikiö itse ei sen sijaan vielä silloin tunne eikä tiedä näistä asioista yhtään mitään.
Jos laitetaan äidin henki ja pikkuruisen alkion/ sikiön henki vastakkain, niin äidillä on aikamoinen ylivoima: Hänellä on oma elämä, läheiset ja rakkaat ihmiset, työ, harrastukset ja kaikki se, mitä elämäksi kutsutaan. Mitä sillä alkiolla/ sikiöllä on? Korkeintaan se sydämenlyönti. Lisäksi, jos sikiö menehtyy, äidillä on mahdollisuus tulla uudestaan raskaaksi, hän voi tuottaa uutta elämää jossain toisessa vaiheessa. Ei näitä elämiä ja niiden arvokkuutta voi tosissaan verrata.
Yhtä alkeellinen se vastasyntynyt vauvakin on. Ei silläkään ole "tietoisuutta itsestään".
Ihmisvauva syntyy hyvin alkeellisena, käytännössä sikiönä, jos vertaa muihin luomakunnan poikasiin.
Jos vauva syntyisi yhtä kehittyneenä kuin eläintenpoikaset niin hän ei mahtuisi äidin synnytyskanavasta läpi.
Ainoa, mikä vastasyntyneellä vauvalla toimii, on imeminen.Se vastasyntynyt on kuitenkin alkeellisuudestaan huolimatta elinkelpoinen. Se tulisi luultavasti selviytymään, vaikka sitä hoitaisi joku muu kuin oma äiti. Siksi se on arvokkaampi kuin keskeneräinen sikiö kohdussa.
Hoito kuin hoito, elämä on alkanut ja jos sen lopettaa niin se on tappo tai oikeastaan murha koska suunniteltu. Harmi ettei siitä joudu vankilaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höh olisin todella halunnut vastauksen miksi jotkut sallisi abortin insestin ja raiskauksen uhreille mutta ei muille. Kai siinä vaan ei ole mitään logiikka takana ja siksi kukaan ei vastaa.
Ehkä siksi, että insesti ja raiskaus ei ole naisen oma valinta, kun taas normaali seksin harrastaminen on.
Oliko tämä aborttia vastustavan vastaus? Jos oli niin miksi sinä vastustat aborttia?
suomen lääketieteessä pelastetaan ennemmin naisen henki jos kyseessä on sikiö ja kantaja.
tämä on käytäntö. oikein.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sikiö sitten on, jos ei ihminen (lapsi)? :D Höpsö. Nuo ovat termejä joilla ihmisen kehitystä määritellään, alkio, sikiö, vastasyntynyt, taapero, teini, aikuinen, vanhus... Ihmisiä kaikki tyynni.
Tähän sopisi tämä "palavassa talossa on yksi lapsi ja 100 alkiota, et ehdi pelastaa kuin toiset, kumman valitset?
Se sopisi jos olisivat samassa kehitysvaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tulisin raskaaksi ja raskaus olisi minulle vaaraksi niin kyllä, sanokaa vain pahaksi ihmiseksi, teettäisin abortin. En haluaisi kuolla vain sen takia, että sikiö saisi syntyä. Mielestäni minulla on suurempi oikeus elämään
Eli jos lapsesi uhkaisi tappaa sinut niin olisi ok että vaikka poliisi ampuisi hänet hengiltä?
Ennemmin säilyttäisin oman henkeni kuin antaisin lapseni, tai kenenkään, tap paa minut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höh olisin todella halunnut vastauksen miksi jotkut sallisi abortin insestin ja raiskauksen uhreille mutta ei muille. Kai siinä vaan ei ole mitään logiikka takana ja siksi kukaan ei vastaa.
Ehkä siksi, että insesti ja raiskaus ei ole naisen oma valinta, kun taas normaali seksin harrastaminen on.
Oliko tämä aborttia vastustavan vastaus? Jos oli niin miksi sinä vastustat aborttia?
Olen eri kuin tuo, mutta minä vastustan aborttia koska vastustan toisen ihmisen tappamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tulisin raskaaksi ja raskaus olisi minulle vaaraksi niin kyllä, sanokaa vain pahaksi ihmiseksi, teettäisin abortin. En haluaisi kuolla vain sen takia, että sikiö saisi syntyä. Mielestäni minulla on suurempi oikeus elämään
Eli jos lapsesi uhkaisi tappaa sinut niin olisi ok että vaikka poliisi ampuisi hänet hengiltä?
Ennemmin säilyttäisin oman henkeni kuin antaisin lapseni, tai kenenkään, tap paa minut
Ok no tämä kertoneekin sinusta kaiken oleellisen.
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin kaivannut vastauksia myös ihan yhteiskunnalliselta kannalta ja siitä mitä tapahtuu jos abortit kiellettään. Näihin ei yksikään ole vastannut. Ei myöskään yhtään kommenttia olisiko lapsensurmien tilastollinen nousu parempi asia? Tämä todistaa abortinvastustajien kovin kapean maailmankatsomuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatkohan nämä "vauvan oikeus elämään on tärkeämpi kuin äidin oikeus elämään" jotain lahkolaisia? Edes suurin osa ns konservatiivisista uskovista ei ole sitä mieltä, että äidin elämä pitäisi uhrata vain jotta lapsi saisi elää. Suurin osa sallii abortin jos äidin henki on vaarassa
Ei tarvita lahkoja ymmärtääkseen, että KELTÄÄN EI SAA RIISTÄÄ HENKEÄ
Ei se alkio ole vielä vetänyt henkeä,joten sillä ei sitä ole
onko se kuollut?
Onko se elinkelpoinen?
Olitko elinkelpoinen ennen syntymää
On ihan sama teettääkö abortteja oman henkensä pelastamiseksi vai lauantai-illan lystiksi. Sikiön asema oikeus/ moraalisubjektina ei siitä muutu. Muu on vain halua rankaista naista, joita pidetään vastuuttomina.[/quote]
Mikä sikiö sitten on, jos ei ihminen (lapsi)? :D Höpsö. Nuo ovat termejä joilla ihmisen kehitystä määritellään, alkio, sikiö, vastasyntynyt, taapero, teini, aikuinen, vanhus... Ihmisiä kaikki tyynni.[/quote]
Tähän sopisi tämä "palavassa talossa on yksi lapsi ja 100 alkiota, et ehdi pelastaa kuin toiset, kumman valitset?[/quote]
1 lapsi tai 100 raskaana olevaa naista joista jokainen nainen kuolee mutta vauvat pelastuu. Kumman valitset?[/quote]
Lapsen. Ei ne selviä ne alkio/sikiöt jos äidit kuolee.[/quote]
Se ei ollut vaihtoehto.
Lapsi vs pelastuvat 100 lasta niin kuin kirjoitin.[/quote]
No kun tuo skenaario ei ole mahdollinen. Se on vaan kylmö fakta että se alkio/sikiö ei selviä ilman kantajaansa.
Tuossa toisessa selviää joko lapsi tai 100 alkiota. Ihan mahdollinen skenaario, epätodennäköinen, mutta mahdollinen.[/quote]
Alkioita on vaikka kuinka hedelmöitysklinikoilla. Sellainen pakaa ja sinulla on pakastin sadan koeputken kanssa tyhjennettävänä kylmälaukkuun tai ottaa taapero kainaloon. Kumman pelastat?[/quote]
Totta kai pelastaisin taaperon, varmaan suurin osa tekisi näin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sikiö sitten on, jos ei ihminen (lapsi)? :D Höpsö. Nuo ovat termejä joilla ihmisen kehitystä määritellään, alkio, sikiö, vastasyntynyt, taapero, teini, aikuinen, vanhus... Ihmisiä kaikki tyynni.
Tähän sopisi tämä "palavassa talossa on yksi lapsi ja 100 alkiota, et ehdi pelastaa kuin toiset, kumman valitset?
Se sopisi jos olisivat samassa kehitysvaiheessa.
Eikös tässä juuri väitetty että kaikki on samanarvoista kehitysvaiheesta huolimatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri kuin tuo, mutta minä vastustan aborttia koska vastustan toisen ihmisen tappamista.
Mutta miksi sallit sen "ihmisen tappamisen" jos se on saanut alkunsa raiskauksesta tai insestistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok no tämä kertoneekin sinusta kaiken oleellisen.
Ja tuo kommenttisi kertoo sinusta kaiken oleellisen. Minä en ole valmis kuolemaan jos joku minut uhkaa tap paa, oli vaikka oma lapsi. Kaikilla on oikeus suojella itseään. Myös minulla on oikeus aborttiin jos raskaus uhkaisi henkeäni ja minä tätä oikeutta käyttäisin. Uskon ettei Jumalallakaan olisi mitään sitä vastaa, tuskin Hän haluaisi kuolemaani raskauteen/synnytykseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesus: suurin rakkaus on antaa henkensä toisen puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta abortin voi tehdä, jos äidin henki vaarassa. Mutta sitä ei voi tehdä, jos ei vaan huvita ottaa sitä vauvaa vastaan, joka sisälläni kasvaa ja on IHMINEN. Terveisin Konservatiivinen kristitty (nainen)
Entä jos uskoo, että lapsen henki on vaarassa syntymän jälkeen? Kun tietää, ettei pysty siitä huolta pitämään, saattaisi itse vahingoittaa lasta koska psyyke ei kestä? Pitäisi synnyttää lapsi ja antaa se pois ja pistää toinen elämään rikkinäistä elämää hylättynä jo sen alkumetreillä? Sinäkö sen hoiviisi sitten otat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin kaivannut vastauksia myös ihan yhteiskunnalliselta kannalta ja siitä mitä tapahtuu jos abortit kiellettään. Näihin ei yksikään ole vastannut. Ei myöskään yhtään kommenttia olisiko lapsensurmien tilastollinen nousu parempi asia? Tämä todistaa abortinvastustajien kovin kapean maailmankatsomuksen.
Tuo sai jo vastauksia ja tälle jälkimmäiselle: Jos vaihtoehtona on sikiönsurma tai lapsensurma niin mielummin jälkimmäinen silloin t pettaisiin vähemmän (aborttien määrä Suomessa vuosittain noin 10 000) en usko että lapsia ihan tuossa määrin Suomessa t pettaisiin kun ovat syntyneet. Sekä naiset joutuisivat vastuuseen teoistaan.
En osaa sanoa mitä tapahtuisi jos abortit kielletään, varmaan niitä sitten kuitenkin tehtäisiin koska monet tuntuu olevan mu hanhimoisia ja kokevan ettei sikiö ole ihminen tai arvokas, mutta uskoisin, että paljon paljon vähemmän kuin nyt.
Naiset toivottavasti myös miettisivät tarkemmin kenen kanssa ja milloin hyppää sänkyyn ja huolehtisivat ehkäisystä yms.
Kapeakatseisuutta on mielestäni se että nähdään abortti vain jonain gynekologisena toimenpiteenä tai jopa ehkäisynä ja heitetään moraali romukoppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesus: suurin rakkaus on antaa henkensä toisen puolesta.
Minä en ole Jeesus ja en olisi valmis kuolemaan, jos lapseni, olipa syntymätön tai jo syntynyt, uhkaisi oikeasti henkeäni. Miksi muuten teidän uskovien mielestä se on aina nainen ja äiti, jonka pitäisi uhrautua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi sallit sen "ihmisen tappamisen" jos se on saanut alkunsa raiskauksesta tai insestistä?
Kuka niin sanoi että sallin?
Se vastasyntynyt on kuitenkin alkeellisuudestaan huolimatta elinkelpoinen. Se tulisi luultavasti selviytymään, vaikka sitä hoitaisi joku muu kuin oma äiti. Siksi se on arvokkaampi kuin keskeneräinen sikiö kohdussa.