Puolison juominen
Olen seurustellut miesystäväni kanssa muutaman vuoden. Alussa en ongelmaa havainnut, mutta nyt olen huomannut tämä vaikuttaa omaan hyvinvointiini liikaa. Kyse siis joka viikkoisesta humalahakuisesta juomisesta. Arkena kaikki rullaa hyvin ja mieheni on mitä parhain puoliso, mutta viikonlopun koittaessa oma ahdistukseni lisääntyy koska tiedän mieheni aikoo juoda. Tuntuu, että aina löytyy syy juoda joko iloon tai suruun, hänellä ei tunnu mitään muita rentoutumis keinoja olevan :( Alan olla todella loppu tähän, tuntuu etten saisi tuntea näin kun kyseessä muuten hyvä mies. Mitä voin tehdä vai onko ero ainoa ratkaisu?
Kommentit (199)
Joskus harvoin kun mies on selvän vkl viettänyt niin hän on sanonut ompa mukava olo. Ei jotenkin usko alkoholin haittoja ja minua tämä ottaa niin paljon päähän, että järki lähtee. Mietin kun hän on alkoholisti perheestä, että voiko olla hänelle tuo täysin normaalia ja ainoa keino rentoutua?
Vierailija kirjoitti:
Darravapaa aamu on hyvä kirja. Asiallinen kertomus juomisen haitoista ja sen lopettamisesta.
Kiitos vinkistä, täytyy tutustua.
Vierailija kirjoitti:
Joskus harvoin kun mies on selvän vkl viettänyt niin hän on sanonut ompa mukava olo. Ei jotenkin usko alkoholin haittoja ja minua tämä ottaa niin paljon päähän, että järki lähtee. Mietin kun hän on alkoholisti perheestä, että voiko olla hänelle tuo täysin normaalia ja ainoa keino rentoutua?
Laitat paukkuja vääriin asioihin, jos yrität vakuutella hänelle alkoholin haittoja, tai mietit miksi hän juo. Ei noilla ole mitään merkitystä.
Sun on joko nieltävä paska olosi tai sitten uskallettava kertoa hänelle miltä sinusta tuntuu,
että mietit eroa. Siitä tulee konfliktia, ja sinä kärsit. Hän ei muutu. Päätät vaieta jotta sopu säilyisi. Jatkatte vuosikausia, ja sinä ahdistut koko ajan lisää.
Kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden kuluttua, kun olet pilannut elämäsi juopon kanssa, ja mielenterveytesi on mennyttä, saatat erota. Tai sitten et eroa, ja olet käyttänyt ainoan elämäsi surkeaan suhteeseen toivoen loputtomasti jotain mitä ei tapahdu.
Itse läksin.
Miehesi juo itseään hengiltä. Se on hänen valintansa. Sinä joko hyväksyt sen tai sitten et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitat paukkuja vääriin asioihin, jos yrität vakuutella hänelle alkoholin haittoja, tai mietit miksi hän juo. Ei noilla ole mitään merkitystä.
Sun on joko nieltävä paska olosi tai sitten uskallettava kertoa hänelle miltä sinusta tuntuu,
että mietit eroa. Siitä tulee konfliktia, ja sinä kärsit. Hän ei muutu. Päätät vaieta jotta sopu säilyisi. Jatkatte vuosikausia, ja sinä ahdistut koko ajan lisää.
Kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden kuluttua, kun olet pilannut elämäsi juopon kanssa, ja mielenterveytesi on mennyttä, saatat erota. Tai sitten et eroa, ja olet käyttänyt ainoan elämäsi surkeaan suhteeseen toivoen loputtomasti jotain mitä ei tapahdu.
Itse läksin.
Suhde on kuitenkin suht. Tuore, joten ehkä tässä kannattaa lähteä. Taisi jäädä lapset minulta tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholismi periytyy geeneissä vahvasti.
Sano miehelle, että lähdet, ellei hän hoida itseään kuntoon. Saa valita itse.
Vierailija kirjoitti:
Miehesi juo itseään hengiltä. Se on hänen valintansa. Sinä joko hyväksyt sen tai sitten et.
Kärsin jo tavatessamme ahdistuksesta ja silloin koti oli turvasatamani. Aina kun kotiuduin töistä oli ihana levätä ja antaa ahdistuksen tulla kun on tullakseen. Nykyisin koti on se missä ahdistaa.
Jos alkkis vain teknisesti lopettaa juomisen, eikä ole parantunut, hän on täysin sietämätön, koska on ns. kuivahumalassa, vaikka olisi pitkänkin ajan juomatta. Siitä itse sairaudesta pitää parantua (hoidossa) eikä vain yrittää hallita sitä väkisin.
Seurustelin juopon kanssa, joka pystyi olemaan yli puolikin vuotta ilman alkoholia. Silti täysi alkoholisti, joka ei pysty kontrolloimaan juomistaan. On vaan olevinaan niin kova jätkä, että sinnillä pitkittää aikoja ilman alkoholia. Kuitenkaan elämä ei ole normaalia kuten ihmisellä, joka ei ole alkoholisti. Ne samat vitutukset, kärsimykset, itsesyytökset, tylsistymiset, stimulaatio- ja turrutushakuisuudet, halu juoda, ahdistus, itsetunto-ongelmat jne. on siellä olemassa, eivät ole kadonneet mihinkään.
Huomaan jo vkl lähestyessä, että alan ahdistua. Mietin ehdotanko tekemistä enkä yleensä halua koska tiedän miestä ärsyttäisi hän ei voi juoda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärsin jo tavatessamme ahdistuksesta ja silloin koti oli turvasatamani. Aina kun kotiuduin töistä oli ihana levätä ja antaa ahdistuksen tulla kun on tullakseen. Nykyisin koti on se missä ahdistaa.
Tässä on oma vastaus omaan kysymykseesi.
Elämän on aivan liian lyhyt tuohon ahdistukseen ja juopon hyysäämiseen.
Itsekin varmaan tämän sisimmissäsi tiedät
🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on oma vastaus omaan kysymykseesi.
Elämän on aivan liian lyhyt tuohon ahdistukseen ja juopon hyysäämiseen.
Itsekin varmaan tämän sisimmissäsi tiedät🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃
Niin tiedän :(
Vierailija kirjoitti:
Ja täysin raittiita miehiä on. 🙂
No sellanen mulle, jos niitäki löytyy
Juon joka viikonloppu ja viikollakin, mutta harvoin olen humalassa enkä koskaan käyttäydy ikävästi. Viikossa menee ehkä 10-15 annosta. Olisi kauheaa, jos puolisoni vaatisi juomisen lopettamista. Olen hyvin keski-ikäinen mies.
Arki meillä on niin mukavaa, että sen vuoksi päätös erosta vaikea. Käymme kävelyillä, elokuvissa sekä ravintoloissa ja kahviloissa ja reissailemme. Meillä on samanlainen huumorintaju ja nauramme paljon yhdessä. Sitten tulee tuo alkoholi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja täysin raittiita miehiä on. 🙂
No sellanen mulle, jos niitäki löytyy
Kun vanha loppuu alkaa jotain uutta
Niin kauan kuin vietät elämääsi ahdistuneena juopon kanssa, on sun toivotonta löytää uusi
alku ja elämä.
Hei ap, kirjoitit että avopuolisosi juominen vaikuttaa omaan hyvinvointiisi. Samoin ettet pystyisi edes harkitsemaan lasta tuossa tilanteessa. Valitettavasti on niin, että niin kauan kuin puolisosi ei pidä juomistaan ongelmana, et voi vaikuttaa asiaan mitenkään.
Humalahakuinen viikonloppukännääminen on uuvuttavaa ja ahdistavaa saman katon alla asuville. Ja hyvin todennäköisesti juominen tulee lisääntymään ajan kanssa ellei hän itse syystä tai toisesta havahdu tilanteeseen.
Oman itsesi vuoksi, lähde pois. Älä jää katsomaan ja toivomaan, että asiat muuttuisivat paremmiksi. Älä tuhlaa elämääsi.
Jos vaan pystyisin niin haluisin auttaa miestäni. Aina hänen juomisen jälkeinen pv on ilmapiiri ahdistava/painostava, vaikka en mitään edes sanoisi. Jotenkin en vain pysty olemaan rennosti :(
Kaarle kolmas kirjoitti:
Juon joka viikonloppu ja viikollakin, mutta harvoin olen humalassa enkä koskaan käyttäydy ikävästi. Viikossa menee ehkä 10-15 annosta. Olisi kauheaa, jos puolisoni vaatisi juomisen lopettamista. Olen hyvin keski-ikäinen mies.
Tässä iiiihan samanlainen juoppo, joka ei koskaan käyttäydy ikävästi..omasta mielestään 😳
Vierailija kirjoitti:
Hei ap, kirjoitit että avopuolisosi juominen vaikuttaa omaan hyvinvointiisi. Samoin ettet pystyisi edes harkitsemaan lasta tuossa tilanteessa. Valitettavasti on niin, että niin kauan kuin puolisosi ei pidä juomistaan ongelmana, et voi vaikuttaa asiaan mitenkään.
Humalahakuinen viikonloppukännääminen on uuvuttavaa ja ahdistavaa saman katon alla asuville. Ja hyvin todennäköisesti juominen tulee lisääntymään ajan kanssa ellei hän itse syystä tai toisesta havahdu tilanteeseen.
Oman itsesi vuoksi, lähde pois. Älä jää katsomaan ja toivomaan, että asiat muuttuisivat paremmiksi. Älä tuhlaa elämääsi.
Haluaisin olla rento puoliso, joka ei nillitä turhasta. Itse aina muille kovastikin sanon, että pahaa oloa aiheuttavat asiat poistettava elämästä, mutta omalle kohdalle osuessa tämä onkin vaikeampaa.
Darravapaa aamu on hyvä kirja. Asiallinen kertomus juomisen haitoista ja sen lopettamisesta.