Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ESS: Saarikko haluaa vanhuksia enemmän työelämään

Vierailija
30.10.2022 |

Nuorilta se kun ei onnistu enää. Niin moni on syrjäytynyt lopullisesti ettei heitä enää saa työelämään. Istuvat mielummin kaduilla vastustaen sitä sun tätä. Suurin osa ei jaksa edes sitä istumistakaan, paitsi sohvalla.

Otetaan avuksi siis vanhukset jotka ovat jo tehneet pitkän työuran ja ansainneet pienen eläkkeensä. Luvataan heille hiukan enemmän voita leivän päälle. Vedotaan heidän isänmaallisuuteensa sekä kunniantuntoonsa kun isänmaa tarvitsee heitä jälleen.

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saarikolta katosi kyllä ajatus jo jonkin aikaa sitten ja nyt näyttäisi siltä kuin olisi oikeastaan aivan sekaisin kun jo puolustaa valkokaulusrikollisuutta...

Koska työttömät eivät suostu töihin ja työpaikkoja on avoinna, niin miksi ihmeessä eläkeläisille ei suotaisi vastaavia etuja kuin työttömille eli tehdä työnteosta heillekin kannattavaa? Ei tässä ole kyse mistään muusta kuin laiskojen nuorten korvaamisesta ahkerilla vanhuksilla.

Onko 30v lapsi/teini?

Miksi sinnikkäästi kutsutaan kaikkia 60+v vanhuksiksi???

Tuskin Saarikon tai kenenkään muunkaan tavoitteena on saada VANHUKSET (raihnaiset ja muistisairaat, elämänsä ehtoolla köpöttelevät harmaahapset) töihin MUTTA moni eläkkeelle pääsevä voi vielä suht turvallisesti kuvitella terveyttä piisaavan ja tekemistä päiviin mahtuvan vielä parikymmentä vuotta. Moni heistä voisi varmasti ihan mielllään, kohtuullisin ehdoin, pysyä työelämässä ja "tuntea itsenä tarpeelliseksi" ei von rasitteeksi yhteiskunnalle.

Itse olen 55v enkä ole vielä edes ottanut selvää milloin voisin eläkkeelle jättäytyä - viihdyn töissäni ja työyhteisössäni. Ja teen työni myöskin tehokkaasti ja hyvin. Miksi joku ikä määrittelisi, etten siihen enää kelpaa? Toki terveystilanteeni saattaa muuttua, mutta se on sitten sen ajan murhe.

Vierailija
22/98 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun ei olisi pakko käydä töissä, mutta mä käyn.

5h/pv. 4pv/viikko.

Olen terve ja muutenkin hyväkuntoinen.

Näen ihmisiä, pysyy mieli virkeänä.

Täytyy muistaa, ettei kaikki vanhene automaattisesti samaan tahtiin.

Itse olen 66v, mutta en todellakaan tunne itseäni sen ikäiseksi.

"Vierivä kivi ei sammaloidu" on mun motto😁

Täytyy myös muistaa ettet ole edes vanha. Mun eläkeikä on 66v ja 6kk, jolloin pääsen aikaisintaan eläkkeelle. Tavoite-eläkeikä on 69v. eli syytä jaksaakin töissä😅

Ja silti on laskettu, että ehdit olemaan eläkkeellä yli 22 vuotta, kun nyt eläkkeelle lähtevillä elinaikaodote on nippa nappa 21 vuotta.

Jenkeissä elinajanodote on muuten juuri kääntynyt laskuun.

Ihmisten elintapojen vuoksi.

Suomi, Euroopan amerikkalaisin maa, seuraa varmaan kohta perässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä ajatus. Itse olisin halunnut vaivojeni takia tehdä jotain vajaata työviikkoa tai puolipäiväistä, mutta se ei onnistunut. Jäin sitten kokoeläkkeelle.

Moni ei ole ymmärtänyt valmistautua siihen, että tulot putoavat puoleen eläkkeelle jäädessä.

Vierailija
24/98 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja heti kun mahdollista niin OVE:lle, tällä hetkellä työllistettynä kunnalla ja kun nämä tukityöt loppuvat muutaman kk kuluttua niin luvattu on 500 kassan päivää ja niillä päästään sitten OVE:lle. 6-kymppiset hoiturit yms sotealan tekijät kelpaavat töihin (lähinnä julkinen sektori) mutta saman ikäinen insinööri on out of date. Vielä pitää keplotella pois 4 työpaikkahakemusta /kk velvotteesta, yhden hakemuksen voisin kuussa vääntää...

Miten insinööri on mitään out of date jos on koko ajan päivittänyt osaamistaan. Työpaikallani on monta yli 65-vuotiasta osaajaa, jotka osaavat uutta ja tarvittaessa myös vanhaa tekniikkaa.

Vierailija
25/98 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja heti kun mahdollista niin OVE:lle, tällä hetkellä työllistettynä kunnalla ja kun nämä tukityöt loppuvat muutaman kk kuluttua niin luvattu on 500 kassan päivää ja niillä päästään sitten OVE:lle. 6-kymppiset hoiturit yms sotealan tekijät kelpaavat töihin (lähinnä julkinen sektori) mutta saman ikäinen insinööri on out of date. Vielä pitää keplotella pois 4 työpaikkahakemusta /kk velvotteesta, yhden hakemuksen voisin kuussa vääntää...

Oletko pitänyt tietotaitosi ajan tasalla?

Mikä on palkkapyyntösi?

Meillä ainakin usein vanhemmat hakijat hinnoittelevat itsensä ulos. Jos sinulla ei ole mitään meiltä puuttuvaa erityistä tarpeellista taitoa, ei se sinun X0-vuoden työkokemus ole kiin arvokas, että maksaisimme sinulle 2000&/kk enemmän kuin vaikkapa 30v insinööri jolla vasta muutama vuosi työkokemusta.

Vierailija
26/98 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä voikin onnistua jos ihmisille annetaan joustoa valita kuinka paljon yli 60-vuotiaina työskentelevät. Jos se on 8h/5pv viikossa tai ei mitään, niin helposti valitan se se ei mitään.

Mutta jos vaihtoehtoina on lyhyitä työviikkoja ja/tai lyhyitä päiviä niin tilanne on jo toinen.

Vierailija
27/98 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

49 vuotta työelämässä, viimeiset 4,5 vuotta eläkkeellä.

Kunto on hyvä ja jatkuvasti pyydetään työhön kun nuoria ei kiinnosta.

Vierailija
28/98 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet eläkkeellä. olevat sairaanhoitajat ovat edelleen töissä.

Samoin erikoislääkärit. Kirjanpitäjän, kokit.

Siivoojat. Ja yksityisyrittäjät. Ja monet muut

Eivät kaikki eläkeläiset ole raihnaisia, sairaita eikä huonokuntoisia.

Monet tekevät mielellään vielä hyväkuntoisina vaikkapa vain 3-4 h/vko tai sijaisuuksia.

Ja tekevät hyvillä mielin, tuo vaihtelua eläkepäiviin ja muutaman euron lisää eläkeansioihin.

Ja jatkavat sitä "näin meillä on aina tehty" linjaa ettei vaan mikään muutu nykyaikaan.

Paheksutaan nuoria kun eivät osaakaan kaikkea tehdä ensimmäisenä työpäivänä.

Eikä varmasti opasteta koska "ei minuakaan opastettu, itse sai työnsä oppia"

Ja sit ihmetellään kun nuoria ei saada alalle.

On se kumma...

Vierailija
29/98 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun ei olisi pakko käydä töissä, mutta mä käyn.

5h/pv. 4pv/viikko.

Olen terve ja muutenkin hyväkuntoinen.

Näen ihmisiä, pysyy mieli virkeänä.

Täytyy muistaa, ettei kaikki vanhene automaattisesti samaan tahtiin.

Itse olen 66v, mutta en todellakaan tunne itseäni sen ikäiseksi.

"Vierivä kivi ei sammaloidu" on mun motto😁

Täytyy myös muistaa ettet ole edes vanha. Mun eläkeikä on 66v ja 6kk, jolloin pääsen aikaisintaan eläkkeelle. Tavoite-eläkeikä on 69v. eli syytä jaksaakin töissä😅

Ja silti on laskettu, että ehdit olemaan eläkkeellä yli 22 vuotta, kun nyt eläkkeelle lähtevillä elinaikaodote on nippa nappa 21 vuotta.

Silti fakta on, että harva jaksaa töissä noin pitkään ja terveiden eläkevuosien määrä tässä laskee. Sairaseläkeläisten määrä nousee.

Varmaan tässä perustelet vähän faktaasi, koska työvuosia ei kuitenkaan ikäpolvellasi ole enempää kuin nyt jo eläkkeelle lähteneillä. Kannattaa muistaa, että työura alkaa keskimäärin paljon myöhemmin kuin ennen, vaikka tulevat eläkeläiset kerryttävät eläkettä myös opiskelemalla.

Vanhuus tulee kaikille silti vastaan ja tietoyhteiskunta kuormittaa muistia. Sillä ei ole väliä, missä iässä on töihin tullut, mutta rajoitteet tulevat vastaan työiän yläpäässä.

Lisäksi ensimmäistä kertaa tänä vuonna on eliniän odote laskenut Suomessa. Kiitos "hyvin" hoidetun koronaepidemian.

Vierailija
30/98 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen progressiivisen verotuksen takia ei ole taloudellisesti kovin kannattavaa.

Tietenkin jos joillekin töissäkäynti on pelkkä harrastus niin harrastuksista yleensä joutuukin maksamaan.

Vierailija
31/98 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se yksi helvetti, että tässä maassa ei yleisesti tajuta sellaista asiaa, että elämässä on muutakin kuin työnteko. Itse vetäydyn satavarmasti eläkkeelle heti kun se on mahdollista.

Vierailija
32/98 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan Saarikko on seurannut maailman menoa. Väestörakenne muuttuu ja länsimaissa ikääntyviä on vuosi vuodelta enemmän suhteessa muihin. Ihan who:n tasolla suositellaan aktiivista ikääntymistä. Se tarkoittaa, että ikäihmisiä kannustetaan pysymään yhteiskunnassa mukana, tarkoittaen työssä pysymistä, yhteiskunnallista vaikuttamista, terveitä elintapoja. Tämä auttaa osaltaan työvoimapulan hillitsemisessä ja säästää yhteiskunnan varoja. Terve ikäihminen rasittaa terveydenhuoltoa vähemmän.

Joten hallitus önnönnnööööö ei päde tähänKÄÄN.

Terv. yamk-opiskelija, sosiaalipolitiikka

Vierailija
33/98 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten insinööri on mitään out of date jos on koko ajan päivittänyt osaamistaan. Työpaikallani on monta yli 65-vuotiasta osaajaa, jotka osaavat uutta ja tarvittaessa myös vanhaa tekniikkaa.

Tällä kirkolla ainut asia mitä kanttaa päivittää on suhteet, vaikka olin töissä ja hain toiseen firmaa samoihin töihin ja lähes samalla palkka niin ei edes haastatteluun koska olin +50v. Tekoäly tekee esikrasinnan jo firman rekrysivulla, no kyllähän te tiedätte miten tämä toimii nykyisin.

Vierailija
34/98 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se yksi helvetti, että tässä maassa ei yleisesti tajuta sellaista asiaa, että elämässä on muutakin kuin työnteko. Itse vetäydyn satavarmasti eläkkeelle heti kun se on mahdollista.

Samma här ja vielä ennenaikaiselle on tarkoitus.

Vierailija
35/98 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei, jos "vanhus" haluaa itse tehdä töitä. Ei kaikkien työ ole kärsimystä.

Vierailija
36/98 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan moni kuolee ennenkuin pääsee nykysysteemillä eläkkeelle. Korona-aikakin vaikuttaa yleisvointiin monella tavalla. Pahimmassa tapauksessa siis säästät työssäoloaikanasi eläkkeeseen ja et sitten pääse edes nauttimaan siitä tai olet silloin jo tosi huonossa jamassa, jolloin eläke meneekin yksityiselle hoitokodille.

Outoa puhetta Saarikolta, valtiovarainministeriltä. - Eikö mikään riitä?

Vaikkakin on pieni määrä vanhuksia, jotka ehkä olisivat työkuntoisia ja -haluisia. Mutta näissäkin saattaa olla että nuoremmat sitten paikkaavat ja opettavat töitä, joka sekin kallista ja kuormittavaa. Voisiko miettiä jotain kevytyrittäjyyttä, jossa vanhus vastaa ihan omasta panoksestaan. Mutta tuohan ei käy kaikkiin ammatteihin...

Vierailija
37/98 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, eläkeläinen saa joka kuukausi eläkkeen ja palkka on vain lisätuloa.

Tuttavani teki kuukauden sijaisuuden tarhassa syyskuussa ja seuraavan kerran rahaa tuli tilille joukukuussa ja hänellä 3 lasta, elivät 2 kuukautta pelkällä puolison palkka, kun työttömyystuet käsiteltiin uudelleen.

Vierailija
38/98 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, eläkeläinen saa joka kuukausi eläkkeen ja palkka on vain lisätuloa.

Tuttavani teki kuukauden sijaisuuden tarhassa syyskuussa ja seuraavan kerran rahaa tuli tilille joukukuussa ja hänellä 3 lasta, elivät 2 kuukautta pelkällä puolison palkka, kun työttömyystuet käsiteltiin uudelleen.

Itse en ota lyhyitä sijaisuuksia vastaan, koska raha asiat menevät täysin sekaisin eikä pysty ostamaan lapsille ruokaa eikä maksamaan vuokraa.

Vierailija
39/98 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saarikko seuraa kampaviinerinsä matkaa pullalautaselta suuhunsa. Tämä päivässä useita kertoja.

Vierailija
40/98 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä haluan nuoret ja terveet ihmiset pois ikuisen opiskelun piiristä ja töitä tekemään.

Miten ne ikuisesti opiskelee, kun opintotukea saa vain 7 vuotta.

Jos opiskelee työttömyyskorvauksella niin se edellyttää työkkärin lupaa. Luvan saa usein vain vaikeasti työllistyvä ja silloinkin työttömyyskorvauksella saa opiskella vain 2 vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan