ESS: Saarikko haluaa vanhuksia enemmän työelämään
Nuorilta se kun ei onnistu enää. Niin moni on syrjäytynyt lopullisesti ettei heitä enää saa työelämään. Istuvat mielummin kaduilla vastustaen sitä sun tätä. Suurin osa ei jaksa edes sitä istumistakaan, paitsi sohvalla.
Otetaan avuksi siis vanhukset jotka ovat jo tehneet pitkän työuran ja ansainneet pienen eläkkeensä. Luvataan heille hiukan enemmän voita leivän päälle. Vedotaan heidän isänmaallisuuteensa sekä kunniantuntoonsa kun isänmaa tarvitsee heitä jälleen.
Kommentit (98)
Monet eläkkeellä. olevat sairaanhoitajat ovat edelleen töissä.
Samoin erikoislääkärit. Kirjanpitäjän, kokit.
Siivoojat. Ja yksityisyrittäjät. Ja monet muut
Eivät kaikki eläkeläiset ole raihnaisia, sairaita eikä huonokuntoisia.
Monet tekevät mielellään vielä hyväkuntoisina vaikkapa vain 3-4 h/vko tai sijaisuuksia.
Ja tekevät hyvillä mielin, tuo vaihtelua eläkepäiviin ja muutaman euron lisää eläkeansioihin.
Mun ei olisi pakko käydä töissä, mutta mä käyn.
5h/pv. 4pv/viikko.
Olen terve ja muutenkin hyväkuntoinen.
Näen ihmisiä, pysyy mieli virkeänä.
Täytyy muistaa, ettei kaikki vanhene automaattisesti samaan tahtiin.
Itse olen 66v, mutta en todellakaan tunne itseäni sen ikäiseksi.
"Vierivä kivi ei sammaloidu" on mun motto😁
Minä haluan nuoret ja terveet ihmiset pois ikuisen opiskelun piiristä ja töitä tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Miten Soini sopii tuohon kuvioon?
Ehkä se aloittaa työelämässä sitten kun tulee vanhaksi. Nythän on vasta 60-v., joten siihen on vielä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
5h/pv. 4pv/viikko.
Täytyy myös muistaa ettet ole edes vanha. Mun eläkeikä on 66v ja 6kk, jolloin pääsen aikaisintaan eläkkeelle. Tavoite-eläkeikä on 69v. eli syytä jaksaakin töissä😅
Olen työpaikalla, jossa on puolisen tusinaa eläkeläistä erilaisissa osa-aikatöissä. Nuo työt eivät kelpaa työttömille, koska esim. 20 tuntia viikossa on liian vähän, mukavampi odottaa kokoaikaista vakipaikkaa vaikka 5 vuotta kuin ko. aikana tehdä töitä edes kolmena päivänä viikossa.
Eläkeläiset ovat varmoja ja luotettavia työntekijöitä, noudattavat ohjeita ja tarttuvat oma-aloitteisesti myös sellaisiin tehtäviin, jotka eivät suoranaisesti heille kuulu. Työnantaja palkkaisi välittömästi nuorempia töihin, jos he vain suostuisivat 16 e/h palkalla töihin, mutta se ei riitä, pitää saada vähintään ryhmänvetäjän palkka, vaikka vasta aloittelisi työuraansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5h/pv. 4pv/viikko.
"Vierivä kivi ei sammaloidu" on mun motto😁Täytyy myös muistaa ettet ole edes vanha. Mun eläkeikä on 66v ja 6kk, jolloin pääsen aikaisintaan eläkkeelle. Tavoite-eläkeikä on 69v. eli syytä jaksaakin töissä😅
Ja silti on laskettu, että ehdit olemaan eläkkeellä yli 22 vuotta, kun nyt eläkkeelle lähtevillä elinaikaodote on nippa nappa 21 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5h/pv. 4pv/viikko.
"Vierivä kivi ei sammaloidu" on mun motto😁Täytyy myös muistaa ettet ole edes vanha. Mun eläkeikä on 66v ja 6kk, jolloin pääsen aikaisintaan eläkkeelle. Tavoite-eläkeikä on 69v. eli syytä jaksaakin töissä😅
Ja silti on laskettu, että ehdit olemaan eläkkeellä yli 22 vuotta, kun nyt eläkkeelle lähtevillä elinaikaodote on nippa nappa 21 vuotta.
Silti fakta on, että harva jaksaa töissä noin pitkään ja terveiden eläkevuosien määrä tässä laskee. Sairaseläkeläisten määrä nousee.
Saarikolta katosi kyllä ajatus jo jonkin aikaa sitten ja nyt näyttäisi siltä kuin olisi oikeastaan aivan sekaisin kun jo puolustaa valkokaulusrikollisuutta...
Ajoin itseni työelämässä loppuun. Tuli burn up ja senjälkeen muistin huononeminen. Olen nyt 63 v. Jos nyt menisin työhön, olisin vajaatyökykyinen ja ärsyyntyisin helposti kiusaamisesta, koska tunnistan sen ilmenemismuodot. Mielestäni voisi pohtia, miten hyvittää terveytensä menettäneen mahdollisuudet jatkaa työelämässä. Nyt tässä lyödään molemmista päistä.
Vierailija kirjoitti:
Monet eläkkeellä. olevat sairaanhoitajat ovat edelleen töissä.
Samoin erikoislääkärit. Kirjanpitäjän, kokit.Siivoojat. Ja yksityisyrittäjät. Ja monet muut
Eivät kaikki eläkeläiset ole raihnaisia, sairaita eikä huonokuntoisia.
Monet tekevät mielellään vielä hyväkuntoisina vaikkapa vain 3-4 h/vko tai sijaisuuksia.Ja tekevät hyvillä mielin, tuo vaihtelua eläkepäiviin ja muutaman euron lisää eläkeansioihin.
Puolisoni veli tekee töitä yrityksessään jonka perusti heti eläkkeele jäätyään, rakentaa/osin rakennuttaa uutta merenrantataloa samaan aikaan. Ajaa työnsä takia ympäri maata monta kertaa viikossa. Ikää 79, juuri tuli tuo täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5h/pv. 4pv/viikko.
Silti fakta on, että harva jaksaa töissä noin pitkään ja terveiden eläkevuosien määrä tässä laskee. Sairaseläkeläisten määrä nousee.
Varmaan tässä perustelet vähän faktaasi, koska työvuosia ei kuitenkaan ikäpolvellasi ole enempää kuin nyt jo eläkkeelle lähteneillä. Kannattaa muistaa, että työura alkaa keskimäärin paljon myöhemmin kuin ennen, vaikka tulevat eläkeläiset kerryttävät eläkettä myös opiskelemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5h/pv. 4pv/viikko.
Tämäkin on totta. Ja ongelma tulee lisääntymään. Näkeehän sen jokainen, että "nuoriso" (js Le vähän vanhemmatkin) ollaan selkeästi kahtiajakautunut porukka: toiset pitää itsestään edes kelvollisesti huolta, toiset menee 'hedonismi edellä' yhtään EM mieti elämäntapojani, se on sitten 'yhteiskunnan velvollisuus' pitää minusta huolta kun kroppa pettää ennen aikojaan.
Toki moni menettää terveytensä ennenaikaisesti itsestään riippumattomista tekijöistä johtuen, onnettomuuksissa, työtapaturmissa tai epäonnisen geeniperimän takia, MUTTA suurin kansanterveydellinen ongelma tulee olemaan Jabba the hutit, jotka eivät tee yhtään järkevää elintapa -valintaa.
Vierailija kirjoitti:
Saarikolta katosi kyllä ajatus jo jonkin aikaa sitten ja nyt näyttäisi siltä kuin olisi oikeastaan aivan sekaisin kun jo puolustaa valkokaulusrikollisuutta...
Koska työttömät eivät suostu töihin ja työpaikkoja on avoinna, niin miksi ihmeessä eläkeläisille ei suotaisi vastaavia etuja kuin työttömille eli tehdä työnteosta heillekin kannattavaa? Ei tässä ole kyse mistään muusta kuin laiskojen nuorten korvaamisesta ahkerilla vanhuksilla.
Mun viisi työkaveria kuoli juuri ennen tai jälkeen eläkkeelle jäämisen eli siinä 60-v molemmin puolin.
Ja heti kun mahdollista niin OVE:lle, tällä hetkellä työllistettynä kunnalla ja kun nämä tukityöt loppuvat muutaman kk kuluttua niin luvattu on 500 kassan päivää ja niillä päästään sitten OVE:lle. 6-kymppiset hoiturit yms sotealan tekijät kelpaavat töihin (lähinnä julkinen sektori) mutta saman ikäinen insinööri on out of date. Vielä pitää keplotella pois 4 työpaikkahakemusta /kk velvotteesta, yhden hakemuksen voisin kuussa vääntää...
Vierailija kirjoitti:
5h/pv. 4pv/viikko.
Mun eläkeikä alkaa vasta 67-vuotiaana, joten ihmisten oletetaankin olevan ikäisenäsi vielä täysipäiväisesti töissä.
100 vuotiaana kaupan kassalla: "Nuori mies, mitä teille saisi olla?!"
Pimeetä touhua koko hallituksen touhut.Kaippa saa mutsinsa ja faijansa takaisin duuneihin.