Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Etätyö syö jaksamista", kolumni, mitä mieltä?

Vierailija
29.10.2022 |

https://www.hs.fi/visio/art-2000009161864.html
Itse en usko tuohon yhtään. Pakkososiaalisuus ei tuo mitään hyvää.

Kommentit (366)

Vierailija
21/366 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin eri mieltä. Itse säästin ja sijoitin nuoresta pitäen niin, että pääsin oravanpyörästä alle 50 vuotiaana ja olen pystynyt elättämään sen jälkeen itseni kotoa käsin työskentelemällä itsenäisesti ja keskittymällä sijoittamiseen. Yksi parhaita puolia tässä vapaudessa sen lisäksi, että saa itse rytmittää päivänsä, on se ettei tarvitse sietää ihmisiä joista ei pidä eikä olla imuroitavana energiasta tyhjäksi ylisosiaalisten ihmisten toimesta. 

Vierailija
22/366 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua aina inhottaa, kun joku asettaa omat kokemuksensa ja toimintatapansa normiksi kaikille muillekin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/366 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyö tuo jaksamista. Etätyö on parasta mitä koko työurallani on tapahtunut yli 20 vuoden aikana!

Vierailija
24/366 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyössä viihtyjät on todennäköisesti perheellisiä ja omaa laajan kaveripiirin ja lemmikkieläimiä.

Asun yksin. Nautin etätyöstä. Ei kannata yrittää tehdä oletuksia ja yleistyksiä.

Vierailija
25/366 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua aina inhottaa, kun joku asettaa omat kokemuksensa ja toimintatapansa normiksi kaikille muillekin. 

Siitähän kolumnissakin on kyse. Yleistetään toisten kokemukset kaikille, vaikka etätyö on toisille parempi. 

Vierailija
26/366 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin eri mieltä. Itse säästin ja sijoitin nuoresta pitäen niin, että pääsin oravanpyörästä alle 50 vuotiaana ja olen pystynyt elättämään sen jälkeen itseni kotoa käsin työskentelemällä itsenäisesti ja keskittymällä sijoittamiseen. Yksi parhaita puolia tässä vapaudessa sen lisäksi, että saa itse rytmittää päivänsä, on se ettei tarvitse sietää ihmisiä joista ei pidä eikä olla imuroitavana energiasta tyhjäksi ylisosiaalisten ihmisten toimesta. 

Tämä. Työyhteisössä on rasittavaa ihmiset, jotka imevät energiaa muilta ja ne joilla on liiallinen pätemisen tarve. Useimmiten kyseessä on samat tyypit. He venyttävät palavereita ja kokouksia turhalla seurustelulla ja jaarittelulla, häiritsevät toisten työtä seurustelemalla. Utelevat yksityisasioita ja lörpöttelevät omiaan, vaikkei ketään kiinnosta. 

Vierailija
27/366 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me olimme pari vuotta täysin etänä. Viime loppukeväästä alkaen ihmisiä on toivottu 1-2 kertaa viikkoon lähitöihin. Osa käy, osa ei, mitään ehdotonta vaatimusta ei ole.

Huomaan kuitenkin, käyn siis itse vähintään 2xviikkoon toimistolla, usein 3-4 kertaa, että ne jotka eivät halua paikan päälle tulla, jäävät pois mielenkiintoisimmista projekteista. Hybridikokoukset ärsyttävät kaikkia, joten Teams-linkkiä ei enää laiteta läheskään aina. Se totaalietäilijöiden porukka vaan on jäänyt jonnekin ja vaikka soitellaan välillä ja Teams-kokouksiakin on, luottamus ja yhteenkuuluvuuden tunne on selvästi heidän kohdallaan pudonnut.

Ja hieman pelkään, koska meilläkin käytännössä yhdet YT:t vuodessa on keskimäärin olleet, että nämä etätoimistolle hautautuneet päätyvät seuraavalla kierroksella suurennuslasin alle.

Mitataanko teillä tuloksellisuutta vaiko pelkästään sitä, miten usein naama näkyy kokoushuoneessa? Ja miksi hybridikokoukset muka "ärsyttävät kaikkia"? Kirjoituksesi perusteella työyhteisössänne on kuppikunta, joka haluaa määrätä, miten kaikkien pitää tehdä työnsä, ja sinä olet siinä mukana. Tunnustat myös, että harjoitatte työpaikkakiusaamista, koska ette lähetä etätöissä oleville Teams-linkkiä. Kuka haluaisikaan teidän kaltaisten ihmisten lähelle?

Noh, en minä kokouksia kutsu koolle noin yleisesti. Meillä tosiaan vaan on huomattu hybridikokouksista, että linjoilla olevat keskittyvät ihan muuhun, laittavat kameraa pois tai jos kamera on, näkee aivan selvästi että tyyliin tekevät muita hommia jne. Sellaista porukkaa on vähän turhaa roikottaa linjoilla hengailemassa. Ja jos kokouskutsu ilman etälinkkiä laitetaan vaikka kuudelle, niin onhan näillä kaikilla mahdollisuus paikan päälle tulla. Jos kaksi esim päättää etään jäädä, eiköhän se kerro enemmän siitä, etteivät koe kyseistä tilaisuutta osallistumisen arvoiseksi.

Vierailija
28/366 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me olimme pari vuotta täysin etänä. Viime loppukeväästä alkaen ihmisiä on toivottu 1-2 kertaa viikkoon lähitöihin. Osa käy, osa ei, mitään ehdotonta vaatimusta ei ole.

Huomaan kuitenkin, käyn siis itse vähintään 2xviikkoon toimistolla, usein 3-4 kertaa, että ne jotka eivät halua paikan päälle tulla, jäävät pois mielenkiintoisimmista projekteista. Hybridikokoukset ärsyttävät kaikkia, joten Teams-linkkiä ei enää laiteta läheskään aina. Se totaalietäilijöiden porukka vaan on jäänyt jonnekin ja vaikka soitellaan välillä ja Teams-kokouksiakin on, luottamus ja yhteenkuuluvuuden tunne on selvästi heidän kohdallaan pudonnut.

Ja hieman pelkään, koska meilläkin käytännössä yhdet YT:t vuodessa on keskimäärin olleet, että nämä etätoimistolle hautautuneet päätyvät seuraavalla kierroksella suurennuslasin alle.

Mitataanko teillä tuloksellisuutta vaiko pelkästään sitä, miten usein naama näkyy kokoushuoneessa? Ja miksi hybridikokoukset muka "ärsyttävät kaikkia"? Kirjoituksesi perusteella työyhteisössänne on kuppikunta, joka haluaa määrätä, miten kaikkien pitää tehdä työnsä, ja sinä olet siinä mukana. Tunnustat myös, että harjoitatte työpaikkakiusaamista, koska ette lähetä etätöissä oleville Teams-linkkiä. Kuka haluaisikaan teidän kaltaisten ihmisten lähelle?

Noh, en minä kokouksia kutsu koolle noin yleisesti. Meillä tosiaan vaan on huomattu hybridikokouksista, että linjoilla olevat keskittyvät ihan muuhun, laittavat kameraa pois tai jos kamera on, näkee aivan selvästi että tyyliin tekevät muita hommia jne. Sellaista porukkaa on vähän turhaa roikottaa linjoilla hengailemassa. Ja jos kokouskutsu ilman etälinkkiä laitetaan vaikka kuudelle, niin onhan näillä kaikilla mahdollisuus paikan päälle tulla. Jos kaksi esim päättää etään jäädä, eiköhän se kerro enemmän siitä, etteivät koe kyseistä tilaisuutta osallistumisen arvoiseksi.

Omalla työpaikallani oli ensi vuoden toiminnan suunnittelua iltapäivä, ja ihan ylimmältä johdolta oli määräys, että se pidetään livenä. Paikalla oli fasilitaattori ja tilaisuus oli oikeasti todella hyvin järjestetty. Tällainen siis vedettiin kaikille yksiköille/tiimeille erikseen.

Niin tästäkin osa jaksoi vääntää, ettei todellakaan aio tulla paikan päälle ja eivät osallistu, jos ei voi olla etänä. Se alkaa kyllä jo olla jokseenkin törkeää niitä työkavereita kohtaan. Teen itsekin varmaan 80 % ajasta etänä, mutta ei ole kohtuutonta silloin tällöin käydä toimistolla tekemässä asioita yhdessä.

Vierailija
29/366 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Työyhteisössä on rasittavaa ihmiset, jotka imevät energiaa muilta ja ne joilla on liiallinen pätemisen tarve. Useimmiten kyseessä on samat tyypit. He venyttävät palavereita ja kokouksia turhalla seurustelulla ja jaarittelulla, häiritsevät toisten työtä seurustelemalla. Utelevat yksityisasioita ja lörpöttelevät omiaan, vaikkei ketään kiinnosta. 

Valtaosaa ihmisistä kiinnostaa jonkinverran työkavereiden elämät muutenkin. Turhalle seurustelulle on ihan paikkansa yhteisössä myös, kunhan se ei hallitse liikaa.

Vierailija
30/366 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätimme tiimissä, että joka toinen viikko viikkopalaveri pidetään vain lähipalaverina, joka toinen viikko saa olla etänä halutessaan. Ja ihan selvästi paremmin saadaan päätettyä asioita noissa lähikokouksissa, ja ihmiset keskustelevat tasavertaisemmin ja ovat läsnä.

Vierailija
31/366 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin. Etätyö auttaa jaksamaan.

Vierailija
32/366 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyö on ihanaa, kunhan tehtävät ovat mielenkiintoisia ja niihin tekee mieli uppoutua.

Vierailija
33/366 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palaveripäivät toimistolla, keskittymispäivät etänä. Siinä minulle toimiva systeemi.

Vierailija
34/366 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin uupunut ennen koronaa ja pitkä etätyöjakso auttoi minua toipumaan. Ei siksi että se olisi ollut jotenkin rauhallisempaa kaikkien Teams-palsujen kanssa, vaan onnistuin siinä löytämään sellaisen tasapainoisen rytmin tehdä asioita. Ja myös hyödyntämään digivälineitä ja luomaan sellaisia toimintamalleja, jotka nimenomaan tulevat digitaalista työyhteisöä. Ehkä jopa hieman kukoistin etäajassa.

Nyt meillä saa vapaasti valita haluaako toimistolle vai etään ja pikku hiljaa huomaan valuvani enemmän ja enemmän työpaikalle. Koen enemmän yhteenkuuluvuutta sitten kuitenkin ihmisten kanssa, kun vaikka lounaalla voidaan käydä yhdessä ja käytävillä saa tietoa erilaisista asioista. Että tätä vasten ymmärrän tavallaan kyllä mistä tuossa artikkelissa on kyse, vaikka se v aika kapea yleistys onkin.

Vierailija
35/366 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko miettinyt, että jotkut eivät edelleenkään halua koronatartuntaa ja tekevät senkin takia etänä kaiken, minkä voivat? Ja korona-aika jos mikä on osoittanut, että monet kokoukset ovat ihan turhia: vievät aikaa tärkeämmältä ja niitä pidetään vain, koska siitä on tullut tapa tai koska jotkut ovat niin sairaalloisen riippuvaisia toisten seurasta.

Vierailija
36/366 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla työpaikallani oli ensi vuoden toiminnan suunnittelua iltapäivä, ja ihan ylimmältä johdolta oli määräys, että se pidetään livenä. Paikalla oli fasilitaattori ja tilaisuus oli oikeasti todella hyvin järjestetty. Tällainen siis vedettiin kaikille yksiköille/tiimeille erikseen.

Niin tästäkin osa jaksoi vääntää, ettei todellakaan aio tulla paikan päälle ja eivät osallistu, jos ei voi olla etänä. Se alkaa kyllä jo olla jokseenkin törkeää niitä työkavereita kohtaan. Teen itsekin varmaan 80 % ajasta etänä, mutta ei ole kohtuutonta silloin tällöin käydä toimistolla tekemässä asioita yhdessä.

Myös esim. Zoomin ja Teamsin kautta voi tehdä asioita yhdessä. Siis järkyttävän vanhanaikaista ajattelua teidän työpaikalla ja näköjään monessa muussakin paikassa. Ilmeisesti pärstän näyttäminen livenä on nyt itsetarkoitus ja hyvän työntekijän mittari.

Vierailija
37/366 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivittäkää vaan mutta ainakin mulla työ on ainostaan tehostunut siitä, että etäpäivinä ei tarvitse edes laittautua toimistokuntoon eikä työmatkalle, avaan vain koneen. Nukun paremmin ja pidempään enkä tarvitse herätyskelloa. Päivän aikana voin pitää hyvät tauot, venytellä, lukea lehteä lounaalla ja tehdä lenkin. Keskityn töihin paremmin kun päivä on ehjä kotioloissa ja saan itse määrätä tahdin. Työpaikan pikaviestimet voin pitää äänettömällä. Kukaan ei tule roikkumaan ovensuuhun ja nakittamaan mihinkään kesken hyvän flown.

Aikaisemmin toimistolla tuli tunne, että pitää esittää työntekoa vaikka olisi hiljainen päivä, vaikka sitten koneella nettiä selailemalla. Kauheasti vei energiaa sellainen muka-työ. Nyt teen oikeasti tulosta ja loppuajan jotain muuta. Työnantaja ei omista aikaani, vaan myyn työni lopputuloksen. Ajattelumallini on eri.

38/366 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on hyvä kun on etätöitä.  Tarpeen vaatiessa voisi tasottaa silleen että vaikka pari päivää viikossa toimistolla. Se on aivan riittävästi. RIipuu tietysti alasta. 

- Pekka Mulqvist, Lukihäiriyden ammattilainen, tasa-arvon kannattaja, puolueisiin kuulumaton.

Vierailija
39/366 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo toimittaja nyt täysi idiotti. Olen mieluummin kotona perheen kanssa, kuin toimistolla narsistien kanssa.

Vierailija
40/366 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 2,5 on mennyt etätöissä ihan hyvin ilman ensimmäistäkään fyysistä visiittiä toimistolle. Kaksi koronaturvallista tapaamista olen järjestänyt ravintolan väljälle sisäpihalle kesällä, ja kävin tänä syksynä vähän kauempana yhdessä isommassa miitingissä, mutta olin siellä vain pari tuntia ja pidin suojainta siellä ja myös junassa, omassa hytissä matkustaen. Jos ja kun pandemia menee ohi, osallistun paikan päällä vähän nykyistä useammin, mutta vain vähän. Tein etätöitä paljon jo ennen pandemiaa enkä tunne tarvetta muuttaa käytäntöjäni. Eikä työnantajallakaan ole ollut valittamista.