Olisitko sinä lirissä jos tulisi yhteiskunnan lamaantuminen?
Olisitko lirissä jos kortilla ei voisi maksaa, sähköt menisi poikki ja vesi, polttoaine loppuisi? Miten pärjäisit ja mitä keinoja käyttäisit ja keksisit?
Mielenkiintoista lukea että miten monilla ihmisillä on mahdollisuus varautua tuohon tilanteeseen ja millä tavoin.
Kommentit (121)
Kyllähän se aika ankeeksi voisi mennä.
Ihan kaikilla, jos koko talven niin menisi.
En sitten yhtään. En käytä korttia nytkään. Sähköä en tarvitse mihinkään. Vesi ei ihan heti kaivosta ja järvestä lopu. Polttoainetta en tarvitse mihinkään kun jalat vielä toimivat. Ruokaa on talven varalle ja kestää kevääseen, kunnes alkaa uusi kasvukausi. Hyllyssä on kirjoja mitä lukea.
Toisaalta jos iskisi ydinpommin, niin sitten olisin lirissä. Tosin en varmaan olisi hengissä sen jäljitlä.
Käteistä löytyy eikä vesi mihinkään lopu.
Takka ja oman metsän puut,kaasulämmitin,aggregaatti,ruokaa löytyy.
No ihan varmasti olisin, kun minä olen lirissä jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Pärjäisin aika hyvin. Meillä on kyllä säilyvää ruokaa ja vesistö lähellä. Ilman sähköä pärjättäisiin ainakin tämä talvi. Maksuliikenne palautuisi ennen pitkää ja jos ei, niin sitten vaan pankista rahaa hakemaan. Kyllä ne sitä laskee sitten liikenteeseen. Ja jos ei, niin vaihdantatalous kyllä toimii ihan ilman penninpyörylää.
Eihän silloin VESI ole loppu. Eli ei ole AP:n kuvailemasta tilanteesta kyse mistä sinä selität.
KUKAAN ei selviäisi jo vesi olisi loppu. Ei muutamaa päivää pidempään.
omalla saarella piileskellen olisin varmaan yksi onnekkaammista
Näihin ketjuihin vastaa aina nämä super omavaraiset 100v keposesti selviytyvät, vaikka pienestä laskeumastakin.
Harvoin näkee näissä survival-skenaarioita pienituloiselta, syrjäseudun pikkukaupungin kerrostaloyksiövuokralaiselta jolla ei metsää, ei mökkiä, ei puulämmitystä, ei pakastinta, ei säästöjä, ei sukulaisia lähellä yms.
Työnantajani hälyttäisi minut töihin 40 min varoitusajalla jos jotain tuollaista tapahtuisi.
Enpä kovin montaa päivää varmaan kestäis.
No asun pääkaupunkiseudulla ja jos jotain tuommoista tapahtuisi niin varmasti kehitettäisiin joku yhteissysteemi ja osallistuisin sitten siihen.
Jos ei kehitettäisi vaan kaikki olisi kaaoksessa, niin sitten osallistuisin kaaokseen.
Kaupungissa olisi hankalaa. Lähtisin kesämökille, missä on kaivo, puita, kasvimaa ja kalaisa järvi.
En ole koskaan lirissä, koska olen fiksu.. Mun selviytyminen tai pärjääminen ei liity mitenkään siihen että onko mulle sähköä tai valoa esimerkiks..
ihmiset on vaan niin käsiä nykysin, että ei pärjää ilman puhelintakaan 2 tuntia pidempään.
Meillä oli merivoimissa ihan mielenkiintoisia selviytymisharjoituksia luonnossa, ja itse läpäisin kaikki ihan leikiten. Jos kaikkein pahin sattuisi ja koko yhteiskunta romahtaisi, mä selviytyisin aina.
Alkakaas tekee asioita arjessanne mitkä auttaa jos tilanne tulee.
M.30
Vierailija kirjoitti:
No asun pääkaupunkiseudulla ja jos jotain tuommoista tapahtuisi niin varmasti kehitettäisiin joku yhteissysteemi ja osallistuisin sitten siihen.
Jos ei kehitettäisi vaan kaikki olisi kaaoksessa, niin sitten osallistuisin kaaokseen.
Näinhän se menee.
On helppo unohtaa, että eihän kenenkään yksin tarvitse selviytyä, jos tulee pitkä laaja sähkökatko tms.
Nyt kun on helppo elämä, on totuttu selviämään yksin, mutta poikkeustilanteessa on poikkeuskeinot ja silloin yhteistyö tulee taas luonnostaan.
Lähtisin maaseudulle ja laittaisin puut tulikiviuuniin ja hellaan, tieysti jos kesä niin iso kasvimaa, lammas aitaukseen ja lihoiksi syksyllä, kalastaisin, marjastaisin kesällä
Vierailija kirjoitti:
Lähtisin maaseudulle ja laittaisin puut tulikiviuuniin ja hellaan, tieysti jos kesä niin iso kasvimaa, lammas aitaukseen ja lihoiksi syksyllä, kalastaisin, marjastaisin kesällä
ehkä kanoja ja kai kukkokin pitää olla
Olisin ihan kusessa. Asun kerrostalossa, ei rahaa mihinkään ylimääräiseen, ei mitään selviytymistaitoja tai - välineitä. Tekstiilejä löytyy, että saisin ehkä kyhättyä jonkin sortin pesän, mutta se ei kauaa lämmittäisi.
Kaupasta saa alkuun ruokaa vielä käteisellä. Varmuusvarastot halpoja perusjuttuja on valmiina. Kun ei ruokaa saa enää käteisellä alkaa varmaan ryöstely. Onhan tämä yhteiskunta jo aika alasajettu ja elintaso laskee nopeasti. Ihan turha luulla että maailman halaaja hallitus olisi varannut ruokaa kansalle hätätilaa varten kuten ei jodipillereitäkään. Välttäisin konflikteja koska vahingoittuessa ei ole mitään terveysasemaa ja pienikin haaveri voi johtaa vakaviin infektioihin. Kuitenkin isoimman osan populaatiosta hoitelisi toisensa. Omegamiehen aika.
Mä olen street wise. Olisin kuin kala vedessä.
Tää olis mun unelmatilanne, heikot poistuisivat jaloista ja vain mieleltään vahvimmat ja fiksuimmat selviäisivät. Palattaisi alkuun.
Pärjäisin aika hyvin. Meillä on kyllä säilyvää ruokaa ja vesistö lähellä. Ilman sähköä pärjättäisiin ainakin tämä talvi. Maksuliikenne palautuisi ennen pitkää ja jos ei, niin sitten vaan pankista rahaa hakemaan. Kyllä ne sitä laskee sitten liikenteeseen. Ja jos ei, niin vaihdantatalous kyllä toimii ihan ilman penninpyörylää.