Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäri Jenni Puoliväli-Oksala luopuisi mies- ja nainen-sanoista silloin, kun niillä ei ole merkitystä: Kuukautiskipuista potilasta voitaisiin kutsua naisen sijaan kohdulliseksi

Kommentit (1008)

Vierailija
301/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää hirveästi, tällainen vouhkaaminen, kun muualla maailmassa tehdään työtä sen eteen, että tytöillä ja naisilla olisi samanlaiset ihmisoikeudet kuin miehillä. Että tyttökin pääsisi kouluun eikä häntä silvottaisi tai nainen saisi ajaa autoa. Tuntuu suorastaan irvokkaalta, että täällä ei saa kohta puhua ollenkaan tytöistä tai tuntea olevansa nainen.

Sinä olet nyt ymmärtänyt tämän vähän pieleen. Kukaan ei kiellä sinua kutsumasta itseäsi tytöksi tai tuntemasta itseäsi naiseksi. Et vain voi tehdä sellaisia oletuksia muista ihmisistä.

En ole tuo jolle vastasit, mutta kommentoin:

kukaan ei myöskään tämän lähtöoletuksesi mukaan voi sanoa minua naiseksi, vaikka haluaisin. Minusta se on väärin. Sosiaalisella yhteisöllä täytyy olla oikeus vahvistaa myös biologisia sukupuolia, ei vain mielensisäisiä.

Vierailija
302/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän tältä planeetalta pääsisi pois?

Perustamalla yritys. Kaksi maailman rikkainta miestä on perustanut yritykset ja nyt ne ovat alkaneet tuottaa voittoa sen verran, että he ovat voineet harjoitella rakettien lähettämistä avaruuteen. Mille lie planeetalle aikovat perustaa siirtokunnan.

Viittaatko Elin Muskiin ja Bill Gatesiin?

Bill ainakin peri oman varallisuutensa ja maineen, et tosin muista kun se sai kermakakun naamaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelottava lääkäri. En haluaisi kohdata yksin pimeällä kujalla, saati joutua hänen hoidettavakseen. On vielä anestesialääkäriksi erikoistumassa, kamala ajatellakin mitä voisi tapahtua tuollaisen käsissä.

Penikset ja kohdut asennettuna nukutuksen jälkeen ettei varmasti tiedä kumpiko on

Vierailija
304/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla oikeillakaan naisilla ole kohtua.

Vierailija
305/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma muuttuu. Tärkeää asiaa.

No jotkut asiat EIVÄT muutu. Biologia on yksi niistä!

Vierailija
306/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi meitä naisia pitäisi määritellä kohdun kautta? En halua tulla kutsutuksi ''kohdulliseksi'', minua voi vastedeskin sanoa naiseksi, kiitos.

Huoh. Et siis lukenut koko juttua ja silti ähiset. Kyseessä on tutkimukset ja artikkelit. Jos kohtutulehduksesta kirjoitetaan artikkeli ja tutkimukseen on osallistunut juridinen mies, on typerää puhua naisista. Tällöin on parempi puhua kohdullisista. Kukaan ei ole muuttamassa naisen määritelmää kohdulliseksi.

Typerämpää on lakata puhua naisista kohtututkimusta jos sinne sattuu mukaan se 0,01 promillen edustaja jolla on sukupuoliharhoja.

Juupa juu taas. On tää sulle kauheen vaikea paikka taas. Tutkimuksen tekijänä en missään tapauksessa käyttäisi nainen sanaa artikkelissa, jos koehenkilö olisi mies.

Jos teet kohtututkimusta ja koehenkilönä tutkimuksessasi on mies, niin ollaan jo niin paljon metsässä, että sille ei edes löydy sanoja.

Kiitos illan nauruista!

Vierailija
307/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En varmaan tule ikinä ymmärtämään, miksi sukupuoli olisi jokin omasta päätöksestä riippuvainen asia mutta ihmisen ikä ja etninen tausta ei. Samalla lailla voi vaaleaihoinen ruskettaa itsensä tummaksi tai viisikymppinen leikata itsestään kolmekymppisen näköisen, mutta ei se silti muuta biologista totuutta, vaikka kuinka kokisi olevansa jotain muuta kuin mihin on syntynyt.

Nyt kun mainitsit, niin työhakemuksissa ei nykyään tarvitse mainita ikää tai etnistä taustaa syrjimisen estämiseksi. Miksi siis sukuelimistä tulee yhä tilittää sellaisissa yhteyksissä, jossa niiden käyttöä ei suunnitella? Ihmisten ominaisuuksien ja luonteenpiirteiden väkisin jakaminen miehisiin ja naisellisiin se vasta syrjivää onkin! Auta armias sitä ulinaa, jos naiseksi luokiteltu onkin vaikka matemaattisesti lahjakas, eikä ole kiinnostunut vauvoista! Annettaisiin ihmisten vain olla mitä ovat, ilman pakottamista muotteihin. Kyllä ne sukuelimet sieltä selvitellään, jos lisääntyminen on mielessä.

Niin, että lääkäri voi alkaa saarnaamaan minulle lihavuudesta, jos rasvaprosenttini on 25, kun hän ei voi ottaa huomioon sitä, että olen nainen ja naiselle tuo on normaali rasvaprosentti?

Olen miesvaltaisella alalla työskentelevä nainen ja mun mielestä on ihan eri asia kohdella ihmisiä tasavertaisesti kuin kiistää biologisten sukupuolten olemassaolo lääketieteessä ja alkaa siellä hörhöillä.

Vierailija
308/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku lääkäri puhuttelisi mua kohdullisena, vulvallisena, menstruoivana, cis-naisena tai jonakin muuna **tun oletettuna, niin...

Anteeks nyt vaan kaikki, mutta olen nainen, ja se on ihan hemmetin loukkaavaa ilmeisesti, mut siitä huolimatta olen NAINEN! En siis ole esim. pelkkä ruumiinosa tai mikään sen toiminto, ja kaikkein vähiten haluan olla pelkkä sukupuolielin.

Jos sun kohtusyöpää hoidetaan, voin kertoa että se on sulle yks hailee lukeeko siellä papereissa nainen vai ei.

No kyllä sillä nyt on aika hemmetin iso merkitys pidetäänkö kohtusyöpäpotilasta naisena vai ei! Siis: nainen jolla on kohtu on nainen! Ihan varmaan sen syöpälääkärinkin mielestä.

No ei sillä ole väliä minä se lääkäri sua pitää. Räpistele vaan, mutta todellisuus on se, että sille lääkärille sä olet se kohtu eikä se sua kohtele yhtään sen enempää naisena.

Nää on näitä, jotka kuvittelee lääkäreiden iskevän heitä sairaalassa.

Sivusta: En nyt yhtään ymmärtänyt miten kohtusyöpä liittyy iskemiseen?

Siten, että nää on ihan varmoja että heidän lääkärinsä pitää heitä niin naisina, niin naisina, vaikka todellisuudessa ne hoitaa vaan potilasta ja sitä vaivaa.

Näe ja luet ja kuvittelet ihan omiasi. Et sä ainakaan ihan terve ole...

Eri

Vierailija
309/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku sanoisi päin naamaa kohdulliseksi niin kyllä menisi ne kuuluisat hernepalot syvälle nenään. Halventava nimike jossa ei kohtaa ihmisarvo. Vähän kuin ameeba.

Vierailija
310/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naistentautien klinikka olisi kohtutautisten klinikka?

Vierailija
311/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs jos miehestä naiseksi transitioituneelle tuleekin eturauhassyöpä?

Pitääkö siinä vaiheessa keksiä urologille uusi nimi vai ruvetaanko etursuhasshöpääkin kutsumaan tarvittsessa naistentaudiksi?

Vierailija
312/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääketieteen pitäisi olla se viimeinen linnake joka ei teeskentele etteikö olisi olemassa miehiä ja naisia. Sillä jos se alkaa teeskenellä niin siinä vaarantuu potilasturvallisuus.

Tossa puhutaan tutkimuksista ja artikkeleista. Miten se potilastuvallisuus voi niissä vaarantua?

Kai ymmärrät, että käytännön lääketieteellinen työ pohjautuu tuohon tutkimukseen?

Vierailija
313/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän tältä planeetalta pääsisi pois?

Perustamalla yritys. Kaksi maailman rikkainta miestä on perustanut yritykset ja nyt ne ovat alkaneet tuottaa voittoa sen verran, että he ovat voineet harjoitella rakettien lähettämistä avaruuteen. Mille lie planeetalle aikovat perustaa siirtokunnan.

Viittaatko Elin Muskiin ja Bill Gatesiin?

Bill ainakin peri oman varallisuutensa ja maineen, et tosin muista kun se sai kermakakun naamaan?

Musk ja Jeff Bezos (Amazon).

Vierailija
314/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli siinä. Nimittäin tämän lääkärin ura.

Vierailija
315/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten kutsutaan miehestä naiseksi transitioitunutta miestä? Eihän hänellä ole kohtua?

Vierailija
316/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En varmaan tule ikinä ymmärtämään, miksi sukupuoli olisi jokin omasta päätöksestä riippuvainen asia mutta ihmisen ikä ja etninen tausta ei. Samalla lailla voi vaaleaihoinen ruskettaa itsensä tummaksi tai viisikymppinen leikata itsestään kolmekymppisen näköisen, mutta ei se silti muuta biologista totuutta, vaikka kuinka kokisi olevansa jotain muuta kuin mihin on syntynyt.

Nyt kun mainitsit, niin työhakemuksissa ei nykyään tarvitse mainita ikää tai etnistä taustaa syrjimisen estämiseksi. Miksi siis sukuelimistä tulee yhä tilittää sellaisissa yhteyksissä, jossa niiden käyttöä ei suunnitella? Ihmisten ominaisuuksien ja luonteenpiirteiden väkisin jakaminen miehisiin ja naisellisiin se vasta syrjivää onkin! Auta armias sitä ulinaa, jos naiseksi luokiteltu onkin vaikka matemaattisesti lahjakas, eikä ole kiinnostunut vauvoista! Annettaisiin ihmisten vain olla mitä ovat, ilman pakottamista muotteihin. Kyllä ne sukuelimet sieltä selvitellään, jos lisääntyminen on mielessä.

Niin, että lääkäri voi alkaa saarnaamaan minulle lihavuudesta, jos rasvaprosenttini on 25, kun hän ei voi ottaa huomioon sitä, että olen nainen ja naiselle tuo on normaali rasvaprosentti?

Olen miesvaltaisella alalla työskentelevä nainen ja mun mielestä on ihan eri asia kohdella ihmisiä tasavertaisesti kuin kiistää biologisten sukupuolten olemassaolo lääketieteessä ja alkaa siellä hörhöillä.

En ymmärrä milloin tasavertainen kohtelu alettiin ymmärtää toisen ominaisuuksien huomiotta jättämisenä. Eli että jotkut käsittää, että se, että kohtelee naista ja miestä yhtä arvostavasti olisi sama asia kuin kiistää se, että joku on nainen ja joku on mies. Kun ei vaan ole yhtään sama asia. Ihan vedetty mutkat suoraksi tässä woke-hömpötyksessä.

Vierailija
317/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en todellakaan haluaisi joutua lukemaan omakannasta lääkärin kirjoituksia, joissa linnun viitataan kohdullisena. Entäs sitten kun kohtu on poistettu? Olenko entinen kohdullinen vai vain kohduton?

En halua tulla määritellyksi ja identifioiduksi vain pelkän elimeni perusteella. Se on mielestäni hyvin loukkaavaa ja lokeroivaa. Ei sellaisessa lääkäritapaamisessa koe ainakaan tulevansa kohdatuksi.

Vierailija
318/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvittävä tatskattu wokehirviö 🤣

Vierailija
319/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja naisasialiitot ovat tämän pskan puolella. Vain harvat kuten naisten rintama ry taistelee naiserityisen kielen säilyttämisen vuoksi.

Vierailija
320/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se oli siinä. Nimittäin tämän lääkärin ura.

Miten? Ei kai yksi av-keskustelu uraputkea tyssää

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi