Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?
Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?
Kommentit (5592)
. Teillä tuntuu olevan tietämättömyyttä luottokorteista. Luottokorttia tarvitaan hotellivarauksiin , matkavarauksiin etc. Ja jos kyseinen firma menee konkursiin tai on muita vaikeuksia, sinulla on mahdollisuus saada rahat takaisin. Myöskin ulkomaanmatkoilla voit kontrolloida, mitä sinulta on tai on yritetty laskuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvattaako eliittikoulut pahoinvoivia, kyynisiä ja ylimielisiä nuoria? Jatkuva kilpailu ja oman paremmuuden korostaminen ei teekään hyvää kehittyvälle psyykelle?
Missä tahansa koulussa voi olla ilmapiiriongelmia riippuen ryhmädynamiikasta ja ikäluokasta.
Eliittikoulussa on kieltämättä kova vaatimustaso, joka voi synnyttää ongelmia, mutta ei tuolla tavalla kuin kuvaat. Eli jos sinne tullaan entisen koulun entisenä huippuoppilaana, voi se muodostua järkytykseksi, kun numerot putoavat eikä koulunkäynti enää olekaan niin helppoa. Siinä kohtaa tarvitaan vanhempien, kavereiden ja opettajien tukea, jota myös on saatavilla.
Olen itsekin osallistunut tällaisen opiskelijan (lapseni koulukaveri) auttamiseen ja tukemiseen, ja hyvin meni! Hänestä tuli ekonomi ja kokemus kouluajasta toivottavasti opetti jotakin myös työelämästä. Sielläkään ei pärjää olemalla aina vain paras, vaan on tehtävä yhteistyötä ja osattava pyytää apua. Parhaana oleminen on harhaisuutta ja alemmuudentuntoa pohjimmiltaan.
Miten voit varmuudella sanoa ettei eliittikoulut synnytä lapsissa esim tuota mainitsemaani ylimielistä asennetta? Onhan tuollaisessa asetelmassa suuri riski synnyttämään kyseistä ajattelua.
Jokainen varmasti ymmärtää että esim SYKissä luodaan verkostoja ja saadaan monenlaisia eväitä ja virikkeitä monipuoliselle opiskelulle jne , mutta miksi ihmeessä juuri nämä lapset? Reilu tuhat pääsykokeen läpäisyttä lasta ja nuorta, jotka ovat päätyneet kyseiseen kouluun varmasti osittain vanhempiensa kunnianhimon siivittäminä. Ovatko he edes yhtään sen lahjakkaampia kuin muut lapset? Eikö kaikista Suomen lapsista tulisi kaivaa esille se jokaisen oma yksilöllinen lahjakkuusprofiili?!
Sanokaapa nyt suoraan ja rehellisesti pidättekö juuri näitä yksilöitä tärkeimpinä kuin kaikkia muita Suomen lapsia? Pidättekö rehellisyyden nimissä juuri näitä lapsia lahjakkaampina kuin muita?
Mihin ihmeeseen me tarvitsemme näitä eliittikouluja? Eikö olisi huomattavasti hyödyllisempää Suomelle kouluttaa hyvin KOKO kansakunta, sen sijaan että pistetään minimaalisen pieni osa lapsista opiskelemaan paremmin, paremmissa olosuhteissa ja paremmin resurssein?! Vieläpä ilmaiseksi.
Ns. eliittikoulut ja yksityiskoulut saavat itse asiassa vähemmän rahaa kuin ns. huonot koulut, joita tuetaan enemmän (poliittinen päätös). Huonoilla alueilla koulu voi saada rahaa enemmän, koska siellä on paljon erilaisista vaikeuksista kärsiviä oppilaita. Kaikki koulut saavat oppilaskohtaisen määrärahan, eivät senttiäkään enempää ilman perusteita (kuten vieraskielisten osuus, vammainen oppilas tms.).
Eliittikoulu ei siis maksa yhteiskunnalle enemmän, vaan vähemmän. Paremmat tulokset selittyvät asuinalueen väestörakenteella ja sillä, että opettajat hakeutuvat mieluusti tällaiseen kouluun ja opettajan virkoihin tulee runsaasti hakijoita.
En minä ole "varmuudella sanonut, että eliittikoulu ei synnytä ylimielisyyden asennetta", se on ihan omaa fabulointiasi. Jos ihmisellä on alemmuudentunnetta ja sitä myötä tarve elvistellä, se on syntynyt koulusta riippumatta. Sellaisia ihmisiä voi olla missä tahansa koulussa kuten ihmisyhteisöissä muutenkin.
Noin se menee. Suomessa ei ole mahdollista perustaa yksityistä koulua yksityisin varoin, siihen ei saa lupaa. Kaikki menevät tuolla samalla kaavalla, myös yksityiskoulut kuten MYK.
Mikäs tuo MYK on? Martinlaakson yksityiskoulu?
Munkkiniemen yhteiskoulu. Siellä opiskellaan mm. erikoispitkää matikkaa.
Ok, kiitos tiedosta. En edes tiennyt tällaisen olemassa olosta. Lapseni ovat vasta ala-asteella, mutta selkeästi matemaattisesti hyvinkin osaavia. Luulenpa, että vasta kuitenkin lukioiässä menevät lukioon, mikä on matemaattispainotteinen.
Tatuoinnit ja punainen tai violetti maakuntatukka.
Vierailija kirjoitti:
Tatuoinnit ja punainen tai violetti maakuntatukka.
Maakuntatukka :DD
Tasa-arvo kaikille kirjoitti:
Mielenkiintoista keskustelua ja kyllä monen kanssa olen samaa mieltä, Suomessa yhteiskuntaluokkia edelleen on, joskin ei niin räikeästi kuin muualla maailmassa.
Olen itse 0.2M vuodessa tienaava lääkäri, jolla korkeakoulutetut vanhemmat. Veljeni on lääkäri ja niin on myös moni sukulaiseni. Pukeudun suomalaiseen designiin (muuhun kuin Marimekkoon), mutta en omista yli 500 euron laukkua. Kirjoitan kirjakielellä, omaan hyvät käytöstavat, vaalin perinteitä (joita vien eteenpäin myös lapsilleni), ja kohtelen kaikkia tasa-arvoisesti. Lapsillani ei koskaan ole reikäisiä vaatteita.
Koen olevani ylempää keskiluokkaa, mikä on kahden sukupolven luokkahyppäys suhteessa maanviljelijä-isovanhempiini.
Vaan 0.2M? Itse tienaan 0.3M. Olen erikoislääkäri.
Vierailija kirjoitti:
. Teillä tuntuu olevan tietämättömyyttä luottokorteista. Luottokorttia tarvitaan hotellivarauksiin , matkavarauksiin etc. Ja jos kyseinen firma menee konkursiin tai on muita vaikeuksia, sinulla on mahdollisuus saada rahat takaisin. Myöskin ulkomaanmatkoilla voit kontrolloida, mitä sinulta on tai on yritetty laskuttaa.
VD:n omistaja: lentokenttä palvelut ovat luottokortilla paremmat, esim rajoittamaton pääsy loungeen ja fast track-turvatarkastus, matkavakuutus jne, Mutta minä matkustan kerran pari vuodessa ja matkat maksetaan yleensä kumppanin kortilla, minä siirrän tilisiirtona sitten hänelle.
Jos puhutaan sosioekonomisesta asemasta tai vielä tarkemmin tietynlaisissa piireissä tai ryhmissä liikkumisesta ja niihin samastumisesta...
-vaatevalinnoissa
-etikettien noudattamisessa
-omat oravanpyörät ja pakot: mikä on must ja in
-eri tyyppiset statussymbolit sen mukaan mihin ryhmään kuuluu
-joskus keskustelutaidot, small talk, esiintyminen, kieli
-näkyvä huumori, päällepäin näkyvät "arvot"
Ei näy oikeissa arvoissa tai sivistyneisyydessä tai älyssä tms. Se on ihan yksilöstä kiinni. Tietysti oma tausta on se, mistä elämän alku aloitetaan.
Minusta monet julkkikset pukeutuvat tosi oudosti,esim Anna Puu Maija vilkkumaa,Marja Veitola ym.Ihmettelen miksi nyky- yhteiskunnassa on tarvetta tehdä luokkajakoa? olen itse pienviljelijän tytär ja isäni vakavan sairauden takia näimme nälkää ja asuimme kylmässä asuinkelvottomassa asunnossa.Ei ollut varaa kouluttautua ja piiikomalla piti työura aloittaa.Myöhemmin hankin ammatin kovsn pankkilainan turvin.Tyttäreni on väitellyt tohtoriksi ja on yliopistossa töissä Poikani on maisteri ja on analyytikko pankissa.Ihan tavallisesti ja vaatimattomasti pukeutuvat Elävöt vastimattomasti ja säästeliäästi.Tyttärelläni ei ole ripsien eikä hiustenpidennyksiä,hän ei meikkaa eikä lakkaa kynsiään.Ostaa tavaroita vain tarpeeseen,samoin pojan perheessä.Liikunta kuuluu harrastuksiin,jooga ym.Samoja ihmisiä ollaan kaikki mutta eri ihmiset arvostaa eriasioita.Kirjoitti työteliäs 75 mummeli
Vierailija kirjoitti:
Se on ainakin totta, että vain rahvas kuvaa hautajaiset somen storyihin tai TikTokkiin.
Kukaan keskiluokkainen ei sitä tee (oli alempaa tai ylempää keskiluokkaa). Tuo on niin tahditonta, että täytyy olla totaalisen sivistymätön ja tahditon!
Nimenomaan keskiluokkainen ja ylempikeskiluokkainen samoin kuin yläluokkainenkin kuvaa luottokortilla ostamallaan kalliilla kameralla vanhempiensa hautajaiset, joita sitten katsoo vuosittain näiden syntymäpäivinä.
Väitän, että kenestäkään ei voi päätellä varmasti. Osalla on luotot tapissa kun pitää olla vaatteet, autot, lomamatkat jne julkisuuskuvan mukaisia, joita sitten päivitellään someen aktiivisesti. Kun taas toisilla voi olla hyvin arkiset vaatteet, autot ja asunnot, mutta omaisuutta sitten muutaman kartanon verran. Molempia tapauksia on tullut vastaan. Erityisesti nuoremmassa polvessa on näitä, joilla raha-asiat on täysin rempallaan, mutta julkisuuskuva pitää edustaa menestystä. Sitten taas on näitä vanhemman polven edustajia, jotka voivat silmiään räpäyttämättä ostaa lapselleen 400k€ asunnon ja jatkaa elämäänsä kuten ennenkin.
Sivistystä voi saavuttaa koulujen myötä, mutta se ei takaa että sosiaalinen asema paranee. Kirjastonhoitaja käy yliopistoa pidempään kuin ekonomit, mutta urakehitys ei kirjastossa ole kovin pitkä ja palkkaus jää alle lähihoitajan. Mutta yleisessä sivistystasossa on valtava ero.
Sosiaaliluokka näkyy kirjahyllystä. Samoin sukupuoli, ikä, poliittinen kanta, seksuaalinen suuntautuminen ja moni muu asia jos kirjoja on tarpeeksi. Keskiluokalla on yhä harvemmin kirjahylly koska he seuraavat sisustuksessaan muotia niinkuin muissakin asioissa.
Miten te voitte tietää onko joku maksanut luotto vai debit puolella. Maksan itse kaikki ostokset luotolla. Pankki velottaa kerran kuussa tililtä, nollakorolla. Pankin palvelupakettii liittyy maksutapaetu, eli mitä enemmån käytän luottoa sitä enemmän etua. No ehkä näitä etuja ei kaikille annetakaan. Pitää olla katetta. Ei kiinnosta vähääkään jos joku luulisi luoton käytöstä persaukiseksi.
Harmittavan usein se näkyy asenteissa. Ei ole automaattisesti ole näin eikä tarvitsisi näkyä, mutta tälläkin palstalla huomaa, että monesti näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaaliluokka näkyy kirjahyllystä. Samoin sukupuoli, ikä, poliittinen kanta, seksuaalinen suuntautuminen ja moni muu asia jos kirjoja on tarpeeksi. Keskiluokalla on yhä harvemmin kirjahylly koska he seuraavat sisustuksessaan muotia niinkuin muissakin asioissa.
Mihinkäs luokkaan minä kuulun? Kirjoja on tuhatkunta. Yritän pitää määrän tuossa. Muuten taitaa olla laidasta laitaan paitsi Päätalolta ei ole kuin Huonemiehen poika, minusta ainoa onnistunut teos. Romaaneja, dekkareja, scifiä, elämäkertoja, historiaa, uskontojen historiaa, taidekirjoja, sisustus - kaikki olen lukenut, osan jopa kymmeniä kertoja.
Vierailija kirjoitti:
Lueskelin juuri juttua päihdeäidin lapsesta, joka oli pyrkinyt koulussa täydellisyyteen voidakseen välttää vanhempiensa elämäntavan ja päässyt ensimmäisellä yrityksellä oikeustieteelliseen. Hänellä olikin karmeat mustat pitkät keinokynnet ja ennen kaikkea isoja tatuointeja kämmenselissä. Molemmat käsivarret oli tottakai täynnä tatuointeja. Yhdellä silmäyksellä näkee millainen tausta sillä nuorella naisella on, oli mikä tahansa maisterin tutkinto.
Geeneistään ei pääse eroon ja sekin nainen olisi taatusti itse päihdeongelmainen, ellei olisi lapsuuden traumojen takia saanut päihdekammoa. Alaluokkainen maku on kuitenkin säilynyt. Kukaan keskiluokasta ponnistava ei pilaisi uraansa näkyvissä paikoissa olevilla tuhruisilla tatuoinneilla ja noita-akan mattamustilla kynsillä.
Uskottavuus siinä yhteiskuntaluokassa, johon voi ponnistaa koulujärjestelmän ansiosta, on sillä ulkonäön muokkauksella täysi nolla. Se nainen aikookin jatkaa opiskelua ja ryhtyä yliopistotutkijaksi. Vaikka voisi tienata hyvin sillä tutkinnolla, jos joku palkkaisi hänet lakimieheksi. Tutkijana voi päteä mutta palkka ei ole kummoinen.
Kylläpä kirjoitat toisesta ihmisestä ikävään sävyyn. Tuo tyyli voi hyvin olla osa aikuistumista ja muuttua myöhemmin, eikä se joka tapauksessa tee tästä henkilöstä yhtään huonompaa tai vähemmän fiksua. Itse olen akateemisen kulttuurisuvun vesa, ja teininä tyyli oli juuri tuollainen överiksi vedetty gootti. Parinkympin jälkeen teinikapina meni ohi, tyyli muuttui hillitymmäksi ja poistatin ne pari tatuointia, jotka olin erehtynyt ottamaan. Eli oman kokemuksen perusteella sanoisin, että nuoren ihmisen ulkonäöstä ei kannata vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä.
miten sosiaaliluokka näkyy kirjahyllystä? Siis kuuluu ylempään sosluokkaan jos on kirjahylly vai?
Alempi sosiaaliluokka kulkee punaiseksi/viininpunaiseksi/mustaksi värjätyssä kouvolatukassa tai oudossa miesten ananas tms tukassa.
Alempi sl ostaa vaatteet ja muut tavaransa paikoista kuten Tokmanni, Gina Tricot, New Yorker, Shein, Ali Express.
Alempi sl käyttää feikkilaukkuja ja logoasuja ja muovista/tekonahasta tehtyjä kenkiä ja keinokuituisia vaatteita.
Alempi sl on sitä mieltä että on ihan ok elää tukien varassa ja kirjahylly on sitä varten, että siihen voi laittaa matkamuistoja, valokuvia ja viinapulloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lueskelin juuri juttua päihdeäidin lapsesta, joka oli pyrkinyt koulussa täydellisyyteen voidakseen välttää vanhempiensa elämäntavan ja päässyt ensimmäisellä yrityksellä oikeustieteelliseen. Hänellä olikin karmeat mustat pitkät keinokynnet ja ennen kaikkea isoja tatuointeja kämmenselissä. Molemmat käsivarret oli tottakai täynnä tatuointeja. Yhdellä silmäyksellä näkee millainen tausta sillä nuorella naisella on, oli mikä tahansa maisterin tutkinto.
Geeneistään ei pääse eroon ja sekin nainen olisi taatusti itse päihdeongelmainen, ellei olisi lapsuuden traumojen takia saanut päihdekammoa. Alaluokkainen maku on kuitenkin säilynyt. Kukaan keskiluokasta ponnistava ei pilaisi uraansa näkyvissä paikoissa olevilla tuhruisilla tatuoinneilla ja noita-akan mattamustilla kynsillä.
Uskottavuus siinä yhteiskuntaluokassa, johon voi ponnistaa koulujärjestelmän ansiosta, on sillä ulkonäön muokkauksella täysi nolla. Se nainen aikookin jatkaa opiskelua ja ryhtyä yliopistotutkijaksi. Vaikka voisi tienata hyvin sillä tutkinnolla, jos joku palkkaisi hänet lakimieheksi. Tutkijana voi päteä mutta palkka ei ole kummoinen.
Kylläpä kirjoitat toisesta ihmisestä ikävään sävyyn. Tuo tyyli voi hyvin olla osa aikuistumista ja muuttua myöhemmin, eikä se joka tapauksessa tee tästä henkilöstä yhtään huonompaa tai vähemmän fiksua. Itse olen akateemisen kulttuurisuvun vesa, ja teininä tyyli oli juuri tuollainen överiksi vedetty gootti. Parinkympin jälkeen teinikapina meni ohi, tyyli muuttui hillitymmäksi ja poistatin ne pari tatuointia, jotka olin erehtynyt ottamaan. Eli oman kokemuksen perusteella sanoisin, että nuoren ihmisen ulkonäöstä ei kannata vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä.
Ihan elämästä vieraantunutta on leimata tatuoinnin tai ulkonäön perusteella tuolla tavalla. Puhumattakaan dissata vaikeasta taustasta noussutta ihmistä, kuten eka kirjoittaja. Eivät ne tatuoinnit ihmisen elämässä nyt välttämättä mikään erehdys ole, vaikka yhteiskunnan tukipylvääksi päätyisikin.
Vierailija kirjoitti:
miten sosiaaliluokka näkyy kirjahyllystä? Siis kuuluu ylempään sosluokkaan jos on kirjahylly vai?
Joo, koska ylempi sosiaaliluokka on niin sivistynyttä ja alempi niiiin tyhmää. Ja hyllystä sen näkee heti ja kerta kaikkiaan.
Mun kortissa on pelkkä debit. Mulla ei ole luottokorttia. Joskus oli Diners Club. Ei luottokorteista ole mitään hyötyä, jos tilillä on rahaa.