Paljonko teillä menee ruokaan rahaa kuukaudessa?
Meillä kaksi aikuista ja 600-700€ menee kuukaudessa, kuulostaa minusta paljolta.
Montako teillä on taloudessa ja paljonko teillä menee?
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Ottipa taas tiukille kun ilmoitin ihan oikein olevani superterve ja tuolla runkosyömisellä.
Alapukuttaja otti nokkiinsa kommenttia ei saa julkaista kuin hyväksynän jäkeen kun neuvon miten voi selvitä terveenä. Hei alapeukuttaja hemot oli mulla 160 viimeksi :D. Ja superterve.
Eikä ole heikot lihakset voimistelen ne huolella. Hyvät on. Maidosta rahkasta ja juustoista saa protskut. Kalasta Kananmunasta ja muusta B vitamiinit kut ja jauhoista. Öljystäkin. Ja siemenistä kasviksista ja marjoista saa hivenaineita ja vitamiineja. Rakensin huolella tän kombon.
Periaate on välttää prosessoituja ja lisäaineellisia ruokia. Kun söin niitä aina kutitti, väsytti, heikotti...ei vaan sopinut. Punainen liha ei sopinut myöskään.
Minä syön kaikkea monipuolisesti, myös herkkuja ja epäterveellistä, teen keskiraskasta fyysistä työtä ja elän perheeni kanssa hyvin rennosti. En ole ollut kipeänä käytännöllisesti katsoen ollenkaan. Olen toiminut yrittäjänä 14 vuotta ja sen aikana olen ollut pari päivää sairiksella. Silloinkaan minulla ei ollut kuin kevyt nuha, mutta koska koronan alkuajoilla nuhakin oli pahasta, niin pidin vapaata, muuten saikkua ei ole ollut. Edes lapset eivät ole onnistuneet tuomaan kouluistaan kotiin sellaisia pöpöjä, jotka olisivat tarttuneet. Lapsetkaan eivät ole oikeastaan ikinä sairaina, eikä kyllä mieskään.
Enkä ole ollenkaan ainoa laatuani, vaan tiedän monen monta samanlaista perustervettä aikuista ihmistä, jotka liikkuvat jo työnkin takia ihmisten keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottipa taas tiukille kun ilmoitin ihan oikein olevani superterve ja tuolla runkosyömisellä.
Alapukuttaja otti nokkiinsa kommenttia ei saa julkaista kuin hyväksynän jäkeen kun neuvon miten voi selvitä terveenä. Hei alapeukuttaja hemot oli mulla 160 viimeksi :D. Ja superterve.
Eikä ole heikot lihakset voimistelen ne huolella. Hyvät on. Maidosta rahkasta ja juustoista saa protskut. Kalasta Kananmunasta ja muusta B vitamiinit kut ja jauhoista. Öljystäkin. Ja siemenistä kasviksista ja marjoista saa hivenaineita ja vitamiineja. Rakensin huolella tän kombon.
Periaate on välttää prosessoituja ja lisäaineellisia ruokia. Kun söin niitä aina kutitti, väsytti, heikotti...ei vaan sopinut. Punainen liha ei sopinut myöskään.
Et taida käydä töissä, vai onko sulla useampi ruokia?
teen vaan itse rasiaan ruuat, helppoa on, vain vatsallisen verran.
2 aikuista +aikuinen lapsi 2krt viikossa. 250€/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida käydä töissä, vai onko sulla useampi ruokia?
teen vaan itse rasiaan ruuat, helppoa on, vain vatsallisen verran.
Hotkit toisen kahvitauolla ja toisen ruokiksella? Ei siinä mitään, toiset tosiaan syövät joka tauolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yhtään tiiä... Jemmaatteko kuitteja vai miten laskette nuo summat?
Meillä ainakin erillinen tili (s-pankki), mihin palkkapäivänä siirretään rahaa ja sitä mukaan kun tarvii ruokaan, vessapaperiin, kahviin yms..
Miksi? Kyllä meillä maksetaan ruokaostokset ihan sieltä omalta tililtä. Miksi niitä rahoja pitäisi siirrellä jollekin erilliselle vessapaperitilille? En ymmärrä.
Ihan vaan kuule sen takia, että saadaan ruokaostoksista bonuksia, ja paljo helpompi sinne siirtää samassa taloudessa asuvien rahaa niin menee ruokakulut puoliksi. Typerää maksaa normitililtä ja menettää hyvät boonukset.. Sekä jos maksettas normitililtä niin ruokakustannukset olisivat varmasti paljon isommat.
Oookei... Kummasti mä olen aina saanut ne hurjat booonukset ihan tolla S-etukortilla vaikkei meillä ole erikseen mitään ruokatiliä. Se maksaa kumpi on ensin kassalla.
Siitä saa maksutapaetua kun maksaa s-tililtä. Ja meillä ei kummallakaan ollut omaa s-tiliä, koska saatiin paremmat lainaehdot muualta. Niin sen takia avattiin yhteinen s-tili ja maksetaan sieltä. Tulee myös havainnoitua yhteisiä menoja tarkemmin, kun sinne pitää ne erikseen siirtää. Oikein toimiva systeemi. Ja aika yleinenkin, en tiedä miksi sinua niin kummeksuttaa.
Luultavasti siksi, etten tunne yhtäkään perhettä/ pariskuntaa joilla olisi erikseen joku ruokatili. Hyvä jos teille toimii, itse näen moisen rahojen siirtelyn täysin turhana toimintana.
Ne rahat saa siirtymään ihan automaattisesti, siirrot tarvitsee tehdä siis vain kerran.
Etkö itse suunnittele ollenkaan talouttasi, kun koet rahojen siirtelyn täysin turhana toimintana? Kaikki menee mitä tulee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustelkaa alapeukuttajat miksi tämä ruokavalio olisi huono :D? En käytä alkoholia enkä tupakoi myöskään.
Se on maailman tylsin ruokavalio. En jaksaisi tuolla edes viikkoa, vaan kuolisin tylsyyteen, samoin aikataulutus on sairas. Elätkö ollenkaan? En myöskään viitsisi edes ajatella jotain maanista jumppaamista. Mikä dg sinulla on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60-120 e, olen pärjännyt 30 e llakin kk. Ihan ok.
Miten onnistuu?
Perusrunko:
9.00 Aaamulla kaurapuuro siemenillä marjoilla, maitokahvi
12.00 Päivällinen kupillinen Rahkaa, kasviksia, oliiviöljyä ja omenaviinietikka (aina kasvisten kanssa) ja kananmuna, pannari
Klo 15.00 Kupillinen rahkaa, nuudelikasviksia ja kahvi ja pulla/keksi, vihreä tee
18.00 Kupillinen kasviksia rahkalla ja riisiä/spagettia Tonnikalaa, kalapuikkoja, kahvi
21.00 Puuro marjoilla ja hillolla ja maitoa, kahvi.
Mausteina: merisuola oregani, curry, kurkuma ja mustapippuri.
Kasvikset kattavat vihreät, paprika, porkkana punajuuri, sipuli, omena, tomaatti, kurkut jne. Näitä pilkotaan puoli kipollista, ja ripotellaan sekaan nuudelia, karahiutaleita
Siemenet: chia, aurkukka, kurkku, sesam...(kestävät 2 -3 kk)
Öljyä aina pääruuissa, omenaviinietikkaa myös.
Vain puhtaita ruokia ilman prosessia, ilman keittämistä (vitamiinit säilyy!)
ja alhaiset ruokakustannukset!
Tokmannilta haen suklaat ja keksit, jos tarvii vieraille.
Jatkan: ruuanlaittamiseen näin ei mene sähköä paljoa. Vitamiinit maksimissaan ja kun vaan silppuaa eivät rasita hampaita liikaa.
Happo ja emästasapaino kuntoon.
t: ei edes yskää eikä nuhaa 12-15 vuoteen ollenkaan, ei iho-oireita ei mitään vaivoja. Kävelen päivittäin ja aamuvoikkaan jo sängyssä.150 liikettä jo sängyssä pitkällään venyttelyineen. Tekee nopeasti. Herättää tehokkaasti ja laittaa veren kiertämään.
Hiihaahihhulia..
Ei se ole, terveuskulut 0.
Vähäinen sähkönkulutus.
Täysterveys.
Ja aamulla on todella helppoa voimistella jo sängyssä kroppa notkeaksi. Vie 5-10 min. Siinä herää kivasti. Kokeile. Siitä tulee tapa.
Kumppani saisi kipakkaa palautetta jos alkaisi jumppaamaan sängyssä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni täällä vaan arvaa kuinka paljon heillä menee rahaa kuukaudessa vs kuinka moni oikeasti tietää?
Helppo laskea summa. Kuitit on s-mobiilissa. Jotkut säilyttåvät paperiset kuitit tai kirjoittavat ostokset vihkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin erillinen tili (s-pankki), mihin palkkapäivänä siirretään rahaa ja sitä mukaan kun tarvii ruokaan, vessapaperiin, kahviin yms..
Miksi? Kyllä meillä maksetaan ruokaostokset ihan sieltä omalta tililtä. Miksi niitä rahoja pitäisi siirrellä jollekin erilliselle vessapaperitilille? En ymmärrä.
Ihan vaan kuule sen takia, että saadaan ruokaostoksista bonuksia, ja paljo helpompi sinne siirtää samassa taloudessa asuvien rahaa niin menee ruokakulut puoliksi. Typerää maksaa normitililtä ja menettää hyvät boonukset.. Sekä jos maksettas normitililtä niin ruokakustannukset olisivat varmasti paljon isommat.
Niitä bonuksia ei menetä sen takia että maksaa eri tileiltä, tai käteisellä. Bonuskortti on sitä varten, että sillä kirjataan ostokset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustelkaa alapeukuttajat miksi tämä ruokavalio olisi huono :D? En käytä alkoholia enkä tupakoi myöskään.
Ensinnäkään et saa tuota ruokavaliota ilmoittamaasi summaan
Toisekseen kuulostaa että syöt aivan liian vähän
Kolmanneksi kuulostaa, että et saa ollenkaan tarpeeksi hyviä rasvoja (minkä kokoinen oliiviöljypullo sulla siis riittää sen 2kk?)
Neljänneksi ruokavaliosi on erittäin tylsä ja makumaailmaltaan hyvin yksipuolinen
Viidenneksi - missä on pavut, linssit, täysjyvävilja? Mikä on suolistosi kunto?
Kuudenneksi - kuulostat syömishäiriöiseltä
Seitsemänneksi: ruokavalio ei sovi lapsille
Nämä nyt esimerkiksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut että juuri mahan kokoinen kippo on paras, eli semmonen kämmenen mentävä, ei tule ahdettuun liikaa. Sama kaurapuurossa.
Yksi neitsytoliivipullo riittää mulla koko kk jopa 2 jos syön suklaata/pähkinää ohella. Omenaviiniä laitetaan vaan annokseen korkillinen, eli kestää koko kk ja toistakin.
Kuulostaa siltä, että syöt aivan liian vähän etkä saa lähellekään tarpeeksi esim. rasvaa.
Hyvä, jos olet pysynyt terveenä, mutta kovin hyvät ohjeet nämä eivät ole eivätkä sovellu esim lasten ruokkimiseen. Taidat asua yksin.
Mutta sanoit alunperin että jopa 30€ pärjäät kuukaudet. Suosittelen, että hetken aikaa seuraat menojasi. Ihan varmana menee enemmän, ellet sitten saa ilmaista ruokaa jostain ja runsaasti.
Mitä sinä luulisit neitsytöljyn , suklaan, pähkinän juuston olevan? Rasvaa.
Ja kyllä minulla on kirjanpito. Salaisuus on punaisten lappujen metsästys tarjoukset ja se että syö vaan vähän YHTÄ ainetta kerralla. Syön miltei joka aterialla 20 erilaista ainesta, mukaan lukien mausteet. Olen hyvin huolella rakentanut tuon rungon. Enkä ole kurjan ja alipainoisen näköinen vaan jäntevä ja lihasta on. Hemot 160, niin mieti. Ei puutu mitään iho ja hiukset ja silmät senkin kertovat. Löysin vaan sopivan tavan ruokailla ja jaoin muille, En väittele enempää, tässä se oli .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä bonuksia ei menetä sen takia että maksaa eri tileiltä, tai käteisellä. Bonuskortti on sitä varten, että sillä kirjataan ostokset
Niitä bonuksia saa siis enemmän, jos maksaa s-tililtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut että juuri mahan kokoinen kippo on paras, eli semmonen kämmenen mentävä, ei tule ahdettuun liikaa. Sama kaurapuurossa.
Yksi neitsytoliivipullo riittää mulla koko kk jopa 2 jos syön suklaata/pähkinää ohella. Omenaviiniä laitetaan vaan annokseen korkillinen, eli kestää koko kk ja toistakin.
Kuulostaa siltä, että syöt aivan liian vähän etkä saa lähellekään tarpeeksi esim. rasvaa.
Hyvä, jos olet pysynyt terveenä, mutta kovin hyvät ohjeet nämä eivät ole eivätkä sovellu esim lasten ruokkimiseen. Taidat asua yksin.
Mutta sanoit alunperin että jopa 30€ pärjäät kuukaudet. Suosittelen, että hetken aikaa seuraat menojasi. Ihan varmana menee enemmän, ellet sitten saa ilmaista ruokaa jostain ja runsaasti.
Ja kyllä minulla on kirjanpito. Salaisuus on punaisten lappujen metsästys tarjoukset ja se että syö vaan vähän YHTÄ ainetta kerralla. Syön miltei joka aterialla 20 erilaista ainesta, mukaan lukien mausteet. Olen hyvin huolella rakentanut tuon rungon. Enkä ole kurjan ja alipainoisen näköinen vaan jäntevä ja lihasta on. Hemot 160, niin mieti. Ei puutu mitään iho ja hiukset ja silmät senkin kertovat. Löysin vaan sopivan tavan ruokailla ja jaoin muille, En väittele enempää, tässä se oli .
Oliiviöljy ja pähkinät ovat erinomaisia rasvan lähteitä, mutta tuohon summaan et saa niitä riittävästi mahtumaan. Kerrot, että yksi oliiviöljypullo kestää 2kk. Jos pullon koko on 500ml, niin se on 8,3ml/ päiv.ä. Ja se on kyllä vähän. Juusto taas on kovaa rasvaa, samoin suklaa.
Ja punaiset laput - niin siis missä tuotteissa pääset käyttämään punaisten lappujen alennusta? Kerro toki lisää. Öljyyn ja kasviksiin tuota alennusta ei ole käytössä.
N. 200 euroa, yksi ihminen olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkään et saa tuota ruokavaliota ilmoittamaasi summaan
Toisekseen kuulostaa että syöt aivan liian vähän
Kolmanneksi kuulostaa, että et saa ollenkaan tarpeeksi hyviä rasvoja (minkä kokoinen oliiviöljypullo sulla siis riittää sen 2kk?)
Neljänneksi ruokavaliosi on erittäin tylsä ja makumaailmaltaan hyvin yksipuolinen
Viidenneksi - missä on pavut, linssit, täysjyvävilja? Mikä on suolistosi kunto?
Kuudenneksi - kuulostat syömishäiriöiseltä
Seitsemänneksi: ruokavalio ei sovi lapsille
Nämä nyt esimerkiksi
Saan ne siihen summaan koska olen varannut vain sen summan. Siihen kipolliseen tulee 20 eri ruoka ainetta vaihdellen komboa, Yhdestä salaattipuskasta tulee vaan osa ja muuta päälle. Rahkapurkista ripotellaan vaan vähän mukaan. Käytän kahviessa maitoa iaka paljonkin.
En ole syömishäiriöinen ollenkaan, olen terve ja olen noudattanut tätä viimeiset 10 vuotta. Hemo on 160.
Suolisto on loistava, lissit pavut eivät sovi minulle ollenkaan.
Ruokavalioni on kaikkea muuta kuin yksipuolinen, syön huolella joka päivä 20 erilaista ruoka-ainetta per ateria kaksi kertaa vähintään niin.
Maut ovat rikkaita koska ne ovat aitoja ja lisäaineettomia. ja Niitä on monenlaisia, aina.
Olen normaalipainoinen, aina ollut. Pari kiloa on liikaa jopa kolmekin aina. Ihan optimiin. Harrastan taitolajeja huvikseen. Joten lihaskadon voit unohtaa kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkät hemot eivät kerro puutoksista. Hyvä kuitenkin että voit hyvin, äärimmäisen sitovan ja kurinalaisen ruokavalionkin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oookei... Kummasti mä olen aina saanut ne hurjat booonukset ihan tolla S-etukortilla vaikkei meillä ole erikseen mitään ruokatiliä. Se maksaa kumpi on ensin kassalla.
Siitä saa maksutapaetua kun maksaa s-tililtä. Ja meillä ei kummallakaan ollut omaa s-tiliä, koska saatiin paremmat lainaehdot muualta. Niin sen takia avattiin yhteinen s-tili ja maksetaan sieltä. Tulee myös havainnoitua yhteisiä menoja tarkemmin, kun sinne pitää ne erikseen siirtää. Oikein toimiva systeemi. Ja aika yleinenkin, en tiedä miksi sinua niin kummeksuttaa.
Luultavasti siksi, etten tunne yhtäkään perhettä/ pariskuntaa joilla olisi erikseen joku ruokatili. Hyvä jos teille toimii, itse näen moisen rahojen siirtelyn täysin turhana toimintana.
Ne rahat saa siirtymään ihan automaattisesti, siirrot tarvitsee tehdä siis vain kerran.
Etkö itse suunnittele ollenkaan talouttasi, kun koet rahojen siirtelyn täysin turhana toimintana? Kaikki menee mitä tulee?
Joo kyllä. Mutkat suoriksi ja silleen. Koska minulla tai miehelläni ei ole erikseen ruokarahatiliä/ bensatiliä/ laskutiliä/ vessapaperitiliä, niin tottakai kaikki käytetään mitä tienataan. Justiinsa. Tai sitten vaan osataan käyttää rahaa järkevästi ihan ilman turhia tilisiirtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi henkilö ja noin 200-300e nykyisillä hinnoilla. Sisältäen siis kaikki pesutarvikkeet ynnämuut.
Syön tosi monipuolisesti. Varmaan voisi elää alle 200e jos söisi vain halpoja yksinkertaisia ruokia, jotka harvemmin tosin pitävät nälkää.
"Pesutarvikkeet ynnämuut" eivät ole elintarvikkeita, vai syötkö niitä?
Joku herännyt vähän huonolla tuulella tänään.
Itse ostelen satunnaisesti noita ei-elintarvikkeita enkä täten osaa eritellä kuinka paljon niihin menee kuukaudessa, koska ostelen niitä yleisemmin isoina määrinä jos on tarjouksessa.
Olen tuon kirjoittaja mutta en alkuunkaan herännyt huonolla tuulella vaan päinvastoin. Niinpä, minäkin ostelen erityisestä drogeriemarketista isoja eriä pesupulvereita, kissanruokia, veski- ja talouspaperia, shampoot ja apteekista jalka- ja kasvovoiteet. Hyvät säilytystilat itsellä, eikä tarvitse jatkuvasti miettiä jonkun loppumista ja ostaa tuollaisia marketeista. En kuitenkaan laske noita yllämainitsemiani ruokalaskuksi. Ruokalaskuani olen seurannut vuosia sensijaan veskipaperi ja shampoolaskua tai apteekin jalka- ja kasvovoiteiden laskuja en suuremmin seuraa. Kyse oli kai tässäkin aloituksessa ruokalaskusta eikä veskipaperi- ja shampoolaskusta.
2 aikuista, 1 teini ja koira. N 800 euroa /kk ruoat ja taloustarvikkeet, vähän jotain remonttikamaa ym pientä mukana. Lisäksi syödään jonkin verran ulkona. Syödään niin paljon itsepyydettyä kalaa ja riistaa, että ihmettelen suuresti tuota merkittävästi pienempiä kauppalaskuja!
Käyn ostoksilla 95 prosenttiseti K ja S ryhmissä. Kyllä niissä isoveli valvoo puolestasi kun kortit ja sovellukset niihin.