Paljonko teillä menee ruokaan rahaa kuukaudessa?
Meillä kaksi aikuista ja 600-700€ menee kuukaudessa, kuulostaa minusta paljolta.
Montako teillä on taloudessa ja paljonko teillä menee?
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottipa taas tiukille kun ilmoitin ihan oikein olevani superterve ja tuolla runkosyömisellä.
Alapukuttaja otti nokkiinsa kommenttia ei saa julkaista kuin hyväksynän jäkeen kun neuvon miten voi selvitä terveenä. Hei alapeukuttaja hemot oli mulla 160 viimeksi :D. Ja superterve.
Eikä ole heikot lihakset voimistelen ne huolella. Hyvät on. Maidosta rahkasta ja juustoista saa protskut. Kalasta Kananmunasta ja muusta B vitamiinit kut ja jauhoista. Öljystäkin. Ja siemenistä kasviksista ja marjoista saa hivenaineita ja vitamiineja. Rakensin huolella tän kombon.
Periaate on välttää prosessoituja ja lisäaineellisia ruokia. Kun söin niitä aina kutitti, väsytti, heikotti...ei vaan sopinut. Punainen liha ei sopinut myöskään.
Perustelkaa alapeukuttajat miksi tämä ruokavalio olisi huono :D? En käytä alkoholia enkä tupakoi myöskään.
Se on maailman tylsin ruokavalio. En jaksaisi tuolla edes viikkoa, vaan kuolisin tylsyyteen, samoin aikataulutus on sairas. Elätkö ollenkaan? En myöskään viitsisi edes ajatella jotain maanista jumppaamista. Mikä dg sinulla on?
3 tunnin välein syöminen on normaalia
aamujumppa sängyssä on kaikkea muuta kuin maanista :D
Taidan myös elää ja vieläpä terveenä
Ei ole diagnooseja, lääkärissä viimeksi yli 10 v sitten.
Miksi loukkaannut? Kerroin miten pysyy terveenä. Eihän jokaisen ole pakko näin elää, mulle sopii. Harrastan monipuolisesti asioita. Hyvin monipuolisesti.
En minä ainakaan jaksaisi miettiä ruokaa kolmen tunnin välein ja puuroa kahdesti päivässä? Yäk.
Voin nähdä tiukkailmeisen kuivan av-mamman jumppaamassa yksin aamuisin sängyssään. Jalat ja kädet huitoo kuin hukkuvalla ja viivaksi puristettu suu laskee liikkeitä. Siihen elämään ei miestä ja perhettä mahdu eikä mitään muutakaan normaalia, on vain se ruoka ja jumppa. Ja ai niin, av. Joka ikinen päivä sitä samaa. Onneksi minun elämäni on rikasta ja hyvää. Tänäänkin lähden mieheni kanssa pitkäksi viikonlopuksi hieman reissuun, musikaaliliput on jo varattu, hyvä ruokaravintola myös ja siellä ei puuroa syödä. Saatettaan ottaa hieman kuohuvaakin. :)
Hahaa, minäkin näin mielessäni ap:n sätkivän sängyllään kurkku yöpöydällä vieressään.
Ei se kurkku ole yöpöydällä koska on ruoka-ajat, nekään ei tiukat: jos olen paikassa jossa ei voi syödä syön seuraavan normisyönnin aikaan. Onko vaikeaa hahmottaa.
Eikä siellä sängyssä sätkitä ne tehdään hallitusti hengitelleen ne liikkeet. Se estää veren pakkautumista jalkoihin.
Aaamu alkaa miellyttvästi. Kissavenyttelyin.Kokeilkaapa vaikka. Erityisesti paljon jalanpäällä olevat. Vähentäkää suolaa, siirtykää merisuolaan myös ja sokeri pois.
Menikö ikä suurinpiirtein oikein?
Veikkaisin, että n. 800e. Nykyään mietin enemmän mitä ostan, mutta silti saisi varmasti karsittua pois vielä. Taloudessa kaksi aikuista ja neljä pientä lasta.
2 + teinityttö. 900€ keskimäärin plussakortin seurannassa, jotain pientä päälle muualta silloin tällöin. Toki cittarista tulee ostettua muutakin kuin pelkkää ruokaa.
Mahdollisimman pitkälti kotimaista ja kohtuu laadukasta, ei kuitenkaan pelkkiä premiummerkkejä.
ruoka on kyllä sellainen asia, josta en jaksaisi säästää ihan säästämisen vuoksi. Toki sitten jos talous olisi tiukoilla. Se mitä inhoan on ruoan heittäminen roskiin, joten hukkaa meillä tulee vähän. Se taas puolestaan lisää välipalojen kulutusta, joka ei ehkä ole hyvä. Kunpa olisi aikaa enemmän suunnitella ruokalistaa, ihan terveyssyistä..
Vierailija kirjoitti:
Linnassa on aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala. Kaikki ilmaisia.
Ja katkolla on noiden lisäksi vielä iltapäiväkahvit pullan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yhtään tiiä... Jemmaatteko kuitteja vai miten laskette nuo summat?
Meillä ainakin erillinen tili (s-pankki), mihin palkkapäivänä siirretään rahaa ja sitä mukaan kun tarvii ruokaan, vessapaperiin, kahviin yms..
Miksi? Kyllä meillä maksetaan ruokaostokset ihan sieltä omalta tililtä. Miksi niitä rahoja pitäisi siirrellä jollekin erilliselle vessapaperitilille? En ymmärrä.
Ihan vaan kuule sen takia, että saadaan ruokaostoksista bonuksia, ja paljo helpompi sinne siirtää samassa taloudessa asuvien rahaa niin menee ruokakulut puoliksi. Typerää maksaa normitililtä ja menettää hyvät boonukset.. Sekä jos maksettas normitililtä niin ruokakustannukset olisivat varmasti paljon isommat.
Oookei... Kummasti mä olen aina saanut ne hurjat booonukset ihan tolla S-etukortilla vaikkei meillä ole erikseen mitään ruokatiliä. Se maksaa kumpi on ensin kassalla.
Siitä saa maksutapaetua kun maksaa s-tililtä. Ja meillä ei kummallakaan ollut omaa s-tiliä, koska saatiin paremmat lainaehdot muualta. Niin sen takia avattiin yhteinen s-tili ja maksetaan sieltä. Tulee myös havainnoitua yhteisiä menoja tarkemmin, kun sinne pitää ne erikseen siirtää. Oikein toimiva systeemi. Ja aika yleinenkin, en tiedä miksi sinua niin kummeksuttaa.
Luultavasti siksi, etten tunne yhtäkään perhettä/ pariskuntaa joilla olisi erikseen joku ruokatili. Hyvä jos teille toimii, itse näen moisen rahojen siirtelyn täysin turhana toimintana.
Ne rahat saa siirtymään ihan automaattisesti, siirrot tarvitsee tehdä siis vain kerran.
Etkö itse suunnittele ollenkaan talouttasi, kun koet rahojen siirtelyn täysin turhana toimintana? Kaikki menee mitä tulee?
Joo kyllä. Mutkat suoriksi ja silleen. Koska minulla tai miehelläni ei ole erikseen ruokarahatiliä/ bensatiliä/ laskutiliä/ vessapaperitiliä, niin tottakai kaikki käytetään mitä tienataan. Justiinsa. Tai sitten vaan osataan käyttää rahaa järkevästi ihan ilman turhia tilisiirtoja.
Tai sitten olet vain umpitaukki. Taidat olla se sama törppö, jonka eräässä toisessa ketjussa todettiin hallinnoivan talouttaan siten että tilipäivänä hakee kaikki rahat vitosen seteleinä olohuoneen lattialle ja ottaa siitä tarvittaessa.
Selvä tämä. Olen taukki kun en tarvitse kuin yhden tilin. Ilmeisesti myös äitini, isäni, sisarukseni, serkkuni ja ystäväni ovat kaikki urpoja. Muistan kertoa heille terveiset 😂🤟
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi henkilö ja noin 200-300e nykyisillä hinnoilla. Sisältäen siis kaikki pesutarvikkeet ynnämuut.
Syön tosi monipuolisesti. Varmaan voisi elää alle 200e jos söisi vain halpoja yksinkertaisia ruokia, jotka harvemmin tosin pitävät nälkää.
"Pesutarvikkeet ynnämuut" eivät ole elintarvikkeita, vai syötkö niitä?
Joku herännyt vähän huonolla tuulella tänään.
Itse ostelen satunnaisesti noita ei-elintarvikkeita enkä täten osaa eritellä kuinka paljon niihin menee kuukaudessa, koska ostelen niitä yleisemmin isoina määrinä jos on tarjouksessa.
Olen tuon kirjoittaja mutta en alkuunkaan herännyt huonolla tuulella vaan päinvastoin. Niinpä, minäkin ostelen erityisestä drogeriemarketista isoja eriä pesupulvereita, kissanruokia, veski- ja talouspaperia, shampoot ja apteekista jalka- ja kasvovoiteet. Hyvät säilytystilat itsellä, eikä tarvitse jatkuvasti miettiä jonkun loppumista ja ostaa tuollaisia marketeista. En kuitenkaan laske noita yllämainitsemiani ruokalaskuksi. Ruokalaskuani olen seurannut vuosia sensijaan veskipaperi ja shampoolaskua tai apteekin jalka- ja kasvovoiteiden laskuja en suuremmin seuraa. Kyse oli kai tässäkin aloituksessa ruokalaskusta eikä veskipaperi- ja shampoolaskusta.
Eli olet vain negatiivinen ja riidanhaluinen. Got it.
N. 600-700e, kaksi aikuista, yksi lapsi ja koira. Ei sisällä ulkona syömistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin erillinen tili (s-pankki), mihin palkkapäivänä siirretään rahaa ja sitä mukaan kun tarvii ruokaan, vessapaperiin, kahviin yms..
Miksi? Kyllä meillä maksetaan ruokaostokset ihan sieltä omalta tililtä. Miksi niitä rahoja pitäisi siirrellä jollekin erilliselle vessapaperitilille? En ymmärrä.
Ihan vaan kuule sen takia, että saadaan ruokaostoksista bonuksia, ja paljo helpompi sinne siirtää samassa taloudessa asuvien rahaa niin menee ruokakulut puoliksi. Typerää maksaa normitililtä ja menettää hyvät boonukset.. Sekä jos maksettas normitililtä niin ruokakustannukset olisivat varmasti paljon isommat.
Niitä bonuksia ei menetä sen takia että maksaa eri tileiltä, tai käteisellä. Bonuskortti on sitä varten, että sillä kirjataan ostokset
Niitä bonuksia saa siis enemmän, jos maksaa s-tililtä.
Ei niiitä enemmän saa, se on 0,5 % maksutapaetu
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä kaikilla eväät ja ilmaiset kahvit työpaikoilla? Ulkona ei syödä ja kahviloissa ei käydä?
Mulla on töissä eväät, en edes muista minä vuonna olisin viimeksi käynyt töissä syömässä tai kaupngilla jossakin kahvilassa. Juon kupillisen tai kaksi kahvia päivässä, töihin viedään kahvipaketti. Ei meillä ole edes mahdollisuutta töissä mennä mihinkään kahville. Ihan omalla keittimellä keitellään ne itse kaupasta ostetut kahvipaketit, jotka on kauppalaskulla.
Joskun käyn kaupungilla lounaalla, ehkä kerran 2 kk:ssa, tai jos käyn ravintolassa syömässä illalla, laitan menevän rahasumman ruokakuluihin. Kaikki on kyllä siellä ja yksin asun ja menee keskimäärin 370/kk.
Vierailija kirjoitti:
Otan aina kuitin taskuun mukaan. Kotona laitan ne kippoon tai johonkin talteen läppärin viereen. Vien ne sitten excel -taulukkoon kun on sopiva hetki. Myös bensat ja muut auton kulut, alko ja laskuista sähkö vakuutus, puhelin, vaatemenot .... omissa sarakkeissaan. Alkoon on mennyt tänä vuonna 1500 - huh. Siinä siis kaikki ravintolakäyntien alkot + ruokakaupasta bisset ja reissuilta + alkosta viinit ja viinat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan aina kuitin taskuun mukaan. Kotona laitan ne kippoon tai johonkin talteen läppärin viereen. Vien ne sitten excel -taulukkoon kun on sopiva hetki. Myös bensat ja muut auton kulut, alko ja laskuista sähkö vakuutus, puhelin, vaatemenot .... omissa sarakkeissaan. Alkoon on mennyt tänä vuonna 1500 - huh. Siinä siis kaikki ravintolakäyntien alkot + ruokakaupasta bisset ja reissuilta + alkosta viinit ja viinat.
Minulla taas on vieläkin käytössä aataminaikuinen tapa merkitä tulot ja menot kynällä vihkoon, jossa on sarakkeet eri menoryhmille jne. En koe sitä hankalaksi. Tällä tavalla saa tosiaan menot oikeasti eriteltyä, sillä en syö pyykkipulveria, kissanruokaa tai alushousuja :)
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni täällä vaan arvaa kuinka paljon heillä menee rahaa kuukaudessa vs kuinka moni oikeasti tietää?
En ole vastannut tähän aiemmin mutta rehellisesti voin sanoa että en tiedä paljonko menee rahaa. Joskus ennen tiesin kun oli rahasta tiukkaa, mutta koska nyt ei ole niin en seuraa asiaa. Vaikkaan että noin tonni kahdelta hengeltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytätkö k-plussaa tai s-etukorttia? Niistä saat parilla klikkauksella eriteltynä kaikki ostoksesi ja enempää ei tarvitse. Lidlillä saa näkyviin kuitit, mutta siellä ei taida olla sen enempää luokitteluja.
En kyllä jaksaisi alkaa joistakin kuiteista tekemään mitään exceleitä, kun kaikki saa muutamassa sekunnissa muutenkin. Ihme, kun et tee taulukoitasi ruutuvihkoon...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon viinaan menee rahaa jo Alkon kautta, saati sitten muut juomat ruokakaupasta. Eipä käy kateeksi.
Lopetin itse alkoholin juomisen noin 2,5 vuotta sitten ja en usko, että palaan enää ikinä vanhoihin aikoihin. En näe alkoholin juomisessa enää mitään järkeä. Ymmärrän kyllä vähäisen nautiskelun silloin tällöin, mutta en mitään kaljoittelua, siiderin latkimista tai joka viikkoista pämppäämistä, jota jotkut kyllä väittävät sivistyneeksi alkoholin juomiseksi.
Mielestäni tuo 1500 e pelkästään Alkoon vuodessa on kamalasti. Paljon teillä menee ruokakaupan alkoholijuomiin sen lisäksi?
Nyt kun vanhin lapsista ei asu enää kotona ja meitä on vain miehen lisäksi kaksi lasta, 16 ja 19 vuotiaat, niin rahaa menee suurinpiirtein 1000 euroa kuukaudessa ruokaan.
Katson hieman hintoja, mutta en ole mikään tarjousten perässä juoksija ja punalaputettuja ruokia en osta ikinä. Syömme ainakin kerran viikossa kalaa, punaista lihaa max. kerran viikossa ja muuten kanaa, kauden kasviksia ja normaalia kotiruokaa. Kalaa, esim. kuhaa, olemme saaneet aika paljon mökkijärvestä. Poimimme mustikoita aika paljon ja yleensä sieniäkin, mutta nyt niitä ei ollut täällä tai mökkimetsässä kuivuuden takia paljoa.
Alkoholiin ei mene rahaa.
No siis itse sanoit, että yksi oliiviöljypullo kestää sinulla jopa 2kk. Kysyin sinulta, että millainen ihme pullo sulla kestää 2kk, jos olevinaan saat riittävästi hyviä rasvoja tällä ruokavaliolla ja mainitsemallasi summalla. Siihen et pysty nyt mitenkään vastaamaan? Kuitenkin tiedät, että voi kestää jopa 2kk?
Ja ne punalaputetut - syöt ilmeisesti jotain muutakin kuin listaamasi? Punalaputettuja ei kauheasti noissa tuotteissa ole. Paitsi ne juustot (jotka on kovaa rasvaa vaikka ne olisi pehmeitä juustoja)