Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulle riitti työttömyys. Mille alalle lähden opiskelemaan 48v?

Vierailija
23.10.2022 |

Mikä ala työllistää ja mille alalle kannattaa lähteä opiskelemaan kun ikää on 48v.? Nyt ei kysytä mielenkiinnon mukaista alaa, olen sellaisella enkä työllisty. Ehdotuksia, kiitos.

Kommentit (170)

Vierailija
141/170 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajaksi pääsee nykyään oppisopimuksella ja palkkaa saa heti alusta alkaen.

Vierailija
142/170 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele javascript, react, node ja rupea fullstack-koodariksi.

Tuossa jo taidettiin mainita IT-alan ikäsyrjinnästä. Ekan työpaikan saaminen alalla voi olla varsin vaikeaa tuon ikäisenä.

Ja naisena. Virallinen totuus on että johtuu naisista itsestään että eivät vain uskalla lähteä yhdellekään miesvaltaiselle alalle. Mutta oikeasti kyllä monet miehet ovat sitä mieltä että "meille ei tyttöjä ole tavattu ottaa".

Nuorempana kouluttauduin IT-alalle, kiska se kiinnosti, mutta töitä hakiessa törmäsin selkeästi siihen että naista ei palkata helposti kun kyseessä on ensimmäinen sen alan työpaikka. Eräässä työhaastattelussa tuhraantui 2 tuntia, siellä ei ollut mitään testejä yms. Mieshaastattelija haki jossain vaiheessa paikalle toisen miehen ja siinä ne sitten ihmetteli kahdestaan. Sen jälkeen päätin lopettaa sen alan työnhaun. Ap

Voi ei, inhottava kokemus :(

Eri kuin kelle vastasit, mutta tästä syystä en edes viitsi ajatella kouluttautuvani yhdellekään niistä kahdesta itseä kiinnostavasta alasta. Koska molemmat ovat miesvaltaisia, enkä kestä syrjintää jonkun hemmetin sukupuolen takia. Koska siihen ei voi vaikuttaa mitenkään. Ennemmin toisella alalla, jossa nähdään sentään ihmisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/170 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajan kannalla näyttää olevan moni. Hyppäys terveysalalle olisi iso, enkä tiedä soveltuisinko alalle. Haluaisin tehdä työni hyvin ja ihmislähtöisesti, mutta tuntuu ettei sellaista työpaikkaa sotealalla ole. Kiire, kiire ja kiire. Yrittäjyys voisi olla vaihtoehto, jos perustaisi hoivapalveluja tuottavan yrityksen, joiden työntekijöillä on aikaa asiakkaille. Se sopisi minun arvomaailmaani. Ap

Vierailija
144/170 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Freelancer hommia kannattaa kokeilla. Netissä on monia paikkoja joista pystyy tienaamaan kohtuu helpollakin muutamia satasia ja kun on joka paikassa mukana, saa helposti elämiseen tarvittavat tulot tienattua kotoa käsin ja ehkä vähän säästöönkin.

Tästä kannattaa aloittaa jos yhtään kirjoittaminen sujuu. Täältä saa helposti tienattua 200-1000 euroa kuussa ja enemmänkin jos omaa esim. Käännöstyökykyjä.

https://app.topcontent.com/signup?aff_id=etB8WUX0

*ylläoleva linkki on affiliatelinkki joka tarkoittaa että saatan saada pienen komission jos rekisteröidyt tuon linkin kautta. Sinulle rekisteröinti on kuitenkin ilmaista.

145/170 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurtalouskokki

Leipuri

Vierailija
146/170 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mietin samaa. Ei mitään fyysisesti raskasta sairauden vuoksi.

Vierailija
147/170 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin mies, voisin lähteä sähkäriksi tai johonkin muuhun kiinteistöpuolelle. Mutta tämän ikäisenä naisena minut naurettaisiin pihalle koulutuksessa ja viimeistään työn haussa. Ap

Ei ole mikään sukupuolikysymys tämä. Pätevyys ratkaisee.

Vierailija
148/170 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä päädyin nelikymppisenä opiskelemaan toimintaterapeutiksi.

Sivusta huutelen, että miten onnistuit pääsemään opiskelemaan? Missä kaupungissa?

Olen entinen lähihoitaja Helsingistä ja yritin neljä vuotta päästä opiskelemaan toimintaterapeutiksi. Kun sitten en päässyt ja hain toiseen koulutukseen, niin siellä psykologi kysyi jotain, johon vastasin hakeneeni toimintaterapeuttikoulutukseen mutten harmikseni päässyt. Psykologi kysyi, että onko todistukseni huono. Vastasin, että olen ns. 9 oppilas. Hän sitten kertoi tekevänsä arvioita mm. sinne toimintaterapeuttikoulutukseen ja että sinne otetaan vain 10 oppilaat.

No höpsis. Minulla oli lukion päättötodistuksen keskiarvo lukuaineissa 9,0 ja ihan hyvin aukesi tie toimintaterapeutin opintoihin. Sinne haetaan nimittäin ylioppilastodistuksen arvosanoilla (Laudaturiakaan ei tarvitse joka aineesta olla). Ongelmahan on se, että 80% valitaan ensimmäistä kertaa hakevista, joten me aikuiset jäädään taistelemaan niistä lopuista 20%. Minä olen käynyt monimuotokoulutuksena jo ennen kuin se oli nimeltään monimuotokoulutus. Opetusta oli verkossa, itsenäisenä opiskeluna, koululla pari päivää viikossa ja tietysti työharjoittelut.

Työpaikkoja on paljon auki, mutta osa on sellaisia, johon en lähtisi ilman pitkää työkokemusta, esim. kuntoutusarviointien ja lausuntojen laatimista.

Eka työpaikka oli minulla jo opintojen lopussa: asumispalveluissa kuntoutusohjaaja. Mitä se käytännössä oli, niin aika perushoidollista klo 7-11 ja loppupäivä esim. asiakassuunnitelmien ja tavoitteiden laatimista ja erilaista verkostotyötä. Toimintakyvyn arvointiakin oli useampana päivänä viikossa. Sikäli tietysti pidin työtä epäoikeudenmukaisena, että siinä yksikössä toimintaterapeutti sai tehdä vain aamuvuoroa arkisin. Ei paljon lämmitä mieltä 2400 euron palkka, kun kolmivuorotyötä tekevät lähihoitajat tienasi matalammalla koulutuksella jopa 200 euroa enemmän kuussa eikä heillä ollut yhtä paljon töitä vastuullaan. Asiakkaiden omat fysioterapeutit myös lateli jumppa- ja kuntoutusohjeimia, yleensä talon toimntaterapeutille. Anteeksi vaan, mutta minä en ehdi tehdä käsijumppaa yhden kanssa, kävelyharjoituksia toisen kanssa, kuminauhajumppaa kolmannen kanssa, sängyssä venytyksiä neljännen kanssa, seisomatelineellä seisomaharjoituksia viidennen kanssa. Aina sanotaan että tämä ohjelma vie vain 10-15 minuuttia päivässä. Aivan, mutta yksi toimintaterapeutti ei kerta kaikkiaan ehdi, kun aamut pitää olla auttamassa hoitotyössä ja sen jälkeen alkaa ns. paperityöt. Se on äkkiä tunti, pari joka ikinen päivä, mitä niihin fyssarien laatimiin pikkuisiin kotiohjelmiin kuluu aikaa. Eikä ne asiakkaatkaan ole halukkaita välttämättä juuri silloin kun sillä toimintaterapeutilla on aikaa, esim. lounaan jälkeen, vaikka sitä aikaa yrittäisi järjestää. Työhön sisältyi myös paljon asiakkaiden kuntoutuksellisten tavoitteiden esittelyä omassa yksikössä, tavoitteiden seurannan kirjaamista, apuvälinepalveluiden kanssa verkostotyötä, kokouksia ja myös toimintatuokioiden ohjaamista asiakkaille pari kertaa viikossa.

Toimintaterapeutti voi olla myös itsenäinen toiminnanharjoittaja. Tuota ihmettelen että miten voit toimia perushoitotyössä?

En ole sama, mutta kyllä kaikissa asumisyksiköissä ja hoivakodeissa toimintaterapeutti tekee myös hoitotyötä, siis käyttää ihmisiä vessassa ja auttaa aamutoimissa ja syömisessä. Toimintaterapeutti on toimintakyvyn asiantuntija ja silloin kun asiakkaiden toimintakykyä halutaan parantaa, se tapahtuu osana arjen toimia. Isoissa vanhusten palvelutaloissa ehkä voi olla toimintaterapeutteja, jotka ei osallistu ollenkaan päivittäisiin toimiin.

Jossain oli juttua, että niin toiminta- kuin fysioterapeutteja pakotetaan noihin hoitojuttuihin, että saadaa edes jotenkuten lailliset hoitojamäärät kasaan jossain hoivakodissa. Siinä oli haastateltuna henkilö, joka oli aloittanut terapeuttina, mutta huomasi ettei niitä terapiajuttuja ehtinyt oikeastaan mitään tehdä, kun joutui tekemään pelkkää perushoitoa ja -huoltoa. Nuo vessassa käyttämiset yms hän katsoi vielä omaan työhönsä liittyväksi, mutta paljon oli juttuja, mitä voi ihmetellä, että miksi hoitoalan ihminen ylipäätään niitä joutuu tekemään.

Tuossa on varmaan näkemyseroja. Itse koen asian niin, että parasta toimintaterapiaa on arjen toimintojen tekeminen mahdollisimman omatoimisesti. Toki osa toimintaterapeuteista on varmaan orientoitunut siihen, että he vain kartoittavat toimintakyvyn ja osallistuvat tavoitteiden asettamiseen ja miettivät toteuttamisen keinoja ja joku muu sitten toteuttaa ne yhdessä asiakkaiden kanssa. En minäkään näe järkevänä sitä, jos toimintaterapeutti syöttää sellaista asiakasta, joka ei millään tavalla pysty muuta kuin avaamaan suunsa ja nielemään. Toisaalta en usko, että hoivapaikoissa sitä noin toteutetaan, vaan kyllä itse ainakin työskentelin enimmäkseen heidän kanssa aamutoimissa, jotka pystyy itse osallistumaan. Toimintaterapeutti ei hoida peg-letkuruokintaa, ei hoida avannetta tai tee haavahoitoa, ei anna lääkkeitä tai mittaa verensokeria, ei tee vatsan toimitusta yms. hoitajille kuuluvia asioita. En myöskään itse pessyt pyykkiä. Tietysti hoivakodeissa hoitajat pesevät akuuttia pissapyykkiä, kun yksiköt on nykyisin pieniä ja kodinomaista toimintaa. Ei voi joka vuoroon palkatakaan erikseen pyykinpesijää, kun ei sille riitä tarvetta.

Vierailija
149/170 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkiksi vaan kirjoitti:

Freelancer hommia kannattaa kokeilla. Netissä on monia paikkoja joista pystyy tienaamaan kohtuu helpollakin muutamia satasia ja kun on joka paikassa mukana, saa helposti elämiseen tarvittavat tulot tienattua kotoa käsin ja ehkä vähän säästöönkin.

Tästä kannattaa aloittaa jos yhtään kirjoittaminen sujuu. Täältä saa helposti tienattua 200-1000 euroa kuussa ja enemmänkin jos omaa esim. Käännöstyökykyjä.

https://app.topcontent.com/signup?aff_id=etB8WUX0

*ylläoleva linkki on affiliatelinkki joka tarkoittaa että saatan saada pienen komission jos rekisteröidyt tuon linkin kautta. Sinulle rekisteröinti on kuitenkin ilmaista.

Suomeksi kirjoittaminen sujuu, mutta englanniksi ei riitä sanavarasto. Ap

Vierailija
150/170 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vartija? ainakin näyttää koko ajan vartiointiliikkeet mainostavan avoimia työpaikkoja.

Vierailija
151/170 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkäri, putkari, hitsaaja... Vähän kannattaa katella mikä omalla seudulla ois työllistävä, esim meillä päin on kova kysyntä metalliin, mut jossain muualla ehkä ei.

Hyviä aloja, mutta esim osa sähkärin hommista on noissa melkoista kiipeilyä ja konttaamista, jota jokainen 48v ei lopulta varmaan kauan ehdi tehdä. Hyväksi sähkäriksi tulemiseen menee vuosia ja sitten on jo polvet p*skana. Toki voi yrittää löytää alan työn joka ei ole sitä, mutta ainakin opiskeluvuodet pitäisi varmaan kestää. Onko nuo kaksi muuta sitten parempia tässä suhteessa? en osaa sanoa.

Vierailija
152/170 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajan kannalla näyttää olevan moni. Hyppäys terveysalalle olisi iso, enkä tiedä soveltuisinko alalle. Haluaisin tehdä työni hyvin ja ihmislähtöisesti, mutta tuntuu ettei sellaista työpaikkaa sotealalla ole. Kiire, kiire ja kiire. Yrittäjyys voisi olla vaihtoehto, jos perustaisi hoivapalveluja tuottavan yrityksen, joiden työntekijöillä on aikaa asiakkaille. Se sopisi minun arvomaailmaani. Ap

Toki mutta sit sun täytyy löytää ne asiakkaat, jotka on valmiita maksamaan. Ei ole ihan halpaa lystiä pyytää hoitajaa vaikka tunnin käynnille joka päivä. Karkeasti arvioiden tunnin käynti päivässä maksaa asiakkaalle 1200 euroa kuussa. Tietysti saa kotitalousvähennystä, mutta se on pientä koko vuoden kuluihin verrattuna, kun monet asiakkaat ostaa itse myös siivousta, yleensä 2-4 tuntia kuukaudessa. Myös ateria- ja kauppapalveluita käytetään paljon ja ne myös aika kalliita. Mä oon ollut yksityisellä kotihoidossa töissä eikä se mitään leppoisaa ulkoilua ollut. Suihkutuskäyntejä jopa kuusi päivässä. Kaupungin kotihoito ei suihkuta kuin kerran viikossa ja iso osa niistäkin ulkoistettu yksityisille. On muuten aika raskas homma siirtymineen hoitaa 6 eri suihkuasiakasta työpäivän aikana.

Vierailija
153/170 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki mutta sit sun täytyy löytää ne asiakkaat, jotka on valmiita maksamaan. Ei ole ihan halpaa lystiä pyytää hoitajaa vaikka tunnin käynnille joka päivä. Karkeasti arvioiden tunnin käynti päivässä maksaa asiakkaalle 1200 euroa kuussa. Tietysti saa kotitalousvähennystä, mutta se on pientä koko vuoden kuluihin verrattuna, kun monet asiakkaat ostaa itse myös siivousta, yleensä 2-4 tuntia kuukaudessa. Myös ateria- ja kauppapalveluita käytetään paljon ja ne myös aika kalliita. Mä oon ollut yksityisellä kotihoidossa töissä eikä se mitään leppoisaa ulkoilua ollut. Suihkutuskäyntejä jopa kuusi päivässä. Kaupungin kotihoito ei suihkuta kuin kerran viikossa ja iso osa niistäkin ulkoistettu yksityisille. On muuten aika raskas homma siirtymineen hoitaa 6 eri suihkuasiakasta työpäivän aikana.

No tämähän se on se ongelma. Omat vanhempani ovat avun tarpeessa 10v sisällä. Ei heillä esim. ole varaa maksaa mistään ulkopuoliselle. Itse joudun sitten auttamaan heitä kun aika on. Ap

Vierailija
154/170 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jatkan vielä että ne hoivapalvelut omaan kotiin on käytännössä ainoa palvelumuoto, mitä voit tuottaa. Hoivakodeissa (pienissä) oli ennen vanhuksia ja valtakunnalliset suurjätit osti kaikki pienet hoivakodit pois. Syykin on selvä: viranomaisvaatimukset. Kun pitää olla omavalvontasuunnitelmaa ja työvuorosuunnitelmsohjelmaa ja työturvallisuussuunniteomaa, paloturvallisuussuunnitelmaa, henkilöstöohjelmaa, kalliit asiakaskirjausjärjestelmät jne. Jätit hyödyntää synergiaetua ja kopioi yksiköstä toiseen, pienyrittäjä ei voi sitä tehdä. Kunnat kilpailuttaa ja ostaa mistä halvimmalla palvelut saa. Hoivajätit takoo voittoa ja jos jossain menee huonosti, heti pannaan pulju kiinni ja jätetään kunta pulaan.

Vierailija
155/170 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajaksi pääsee nykyään oppisopimuksella ja palkkaa saa heti alusta alkaen.

Minne pääsee ja minne ei. Meillä on työpaikalla oltava suoritettu hyto-jakso ennen oppisopimusta. Mihin se hyto nyt kussakin koulussa sattuu, koska tutkinnon osia on 5 ja ne on eri järjestyksessä. Tuo hyto on sikäli tärkeä, että siihen kuuluu lääkelaskut ja yleensäkin lääkehoito, minkä jälkeen voi saada myös työpaikalla lääkkeenantoluvan. Ja anatomiaa ja sairauksia ja mitä muuta siihen nyt kuuluukaan.

Vierailija
156/170 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vartija? ainakin näyttää koko ajan vartiointiliikkeet mainostavan avoimia työpaikkoja.

Uskon kyllä et voi olla haastavaa löytää ihmisiä jotka haluavat pyöriä yksin autolla yöaikaan tympeillä teollisuusalueilla ja ottaa kiinni hörhöjä surkupalkalla. Pelkkä ajatuskin masentaa.

Vierailija
157/170 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele javascript, react, node ja rupea fullstack-koodariksi.

Tuossa jo taidettiin mainita IT-alan ikäsyrjinnästä. Ekan työpaikan saaminen alalla voi olla varsin vaikeaa tuon ikäisenä.

Ja naisena. Virallinen totuus on että johtuu naisista itsestään että eivät vain uskalla lähteä yhdellekään miesvaltaiselle alalle. Mutta oikeasti kyllä monet miehet ovat sitä mieltä että "meille ei tyttöjä ole tavattu ottaa".

Nuorempana kouluttauduin IT-alalle, kiska se kiinnosti, mutta töitä hakiessa törmäsin selkeästi siihen että naista ei palkata helposti kun kyseessä on ensimmäinen sen alan työpaikka. Eräässä työhaastattelussa tuhraantui 2 tuntia, siellä ei ollut mitään testejä yms. Mieshaastattelija haki jossain vaiheessa paikalle toisen miehen ja siinä ne sitten ihmetteli kahdestaan. Sen jälkeen päätin lopettaa sen alan työnhaun. Ap

Oot vaan surkee? Tai sit et harrastanut tarpeeksi vapaa-ajalla, eli näyttöjä ei ollut. Eikä pelkkä "koulutus" kerro mitään, se voi olla yhtä hyvin datanomin pskapaprut kuin dippainssin tutkinto.

Vierailija
158/170 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaanotto-virkailija. Amiskoulutus aikuispuolella kestää n. vuoden

Pitää olla sopiva pohjakoulutus tai työkokemusta alalta.

Vierailija
159/170 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon kyllä et voi olla haastavaa löytää ihmisiä jotka haluavat pyöriä yksin autolla yöaikaan tympeillä teollisuusalueilla ja ottaa kiinni hörhöjä surkupalkalla. Pelkkä ajatuskin masentaa.

Omalla työpaikalla vartiointiliikkeen henkilöt istuvat aulan aspakopissa ja hoitelevat kaikkia avainten luovutuksia, papereiden kuittaamisia, postia jne. Ei kaikki juokse varkaiden perässä.

-eri

Vierailija
160/170 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä siivousfirma pystyyn. Tai opiskele suuhygienistiksi, niillä riittää töitä yksityisellä(kin).

Tuttava joka oli lähäri opiskeli vajaa vuodessa hammashoitajaksi joten sekin on vaihtoehto jos et pääse AMK. Raitiovaununkuljettajaksi tai metrokuljettajaksi (niistä on pulaa).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan