Kanadalaisessa lehdessä julkaistiin uutinen jossa kerrottiin minkälaista elämä olisi jos ihmiset kuluttaisivat vain yhden maapallon verran.
Olisitko valmis sellaisiin uhrauksiin?
Varsinkin kun tiedät että sellaiset rajoitukset eivät koskisi maailman rikkaita ihmisiä?
Olisiko se reilua?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Yksi nopea suihku päivässä. muuten 10 litraa vettä päivässä ruuanvalmistukseen ja juomiseen.
Itse käyn 2x päivässä. Hikoilen niin paljon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ajatus oli että kengät saat ostaa vuoden välein, t paidan tulee kestää 100 jotain päivää ja matkustamiseen käytetyt kilometritkin on määrätty.
Mä ostin viimeks oikeasti uuden eli siis käyttämätömän vaatteen vuonna 2015 ja sitä ennen tais olla 2007, pl alushousut uusina ehkä kerran kahdessa vuodessa useamman kappaleen kerralla ja nekin alesta. Aina oon ostanut vain kun on tarpeeksi rikki, mut "uusi" vaatekappale on aina silti kirppari tmv. Ikinä en oo lentänyt tai ollut laivassa. Vettä käytän nippa nappa kuution kuussa, lämmintä ehkä 50l viikossa, varaajan verran. Pesuvesi lämpiää puulla, samoin talo, eli sähkönkulutus jotain 4-7kwh päivä riippuen hellan käytöstä. Kausivalot on mun rikkeeni sekä 80-luvun auto.
Tässä tulevaisuudessa ei polteta puuta lainkaan.
Eli heikoilla olisit.
Tutkimuksess huomioidaan maantieteellinen sijainti ehkä vähn löyhästi, mutta kuitenmin Olihan se kuiten pääasiassa UK:saa tuotettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ajatus oli että kengät saat ostaa vuoden välein, t paidan tulee kestää 100 jotain päivää ja matkustamiseen käytetyt kilometritkin on määrätty.
Kuka nyt ostaa kenkiä useammin ja paita kestää helposti useamman vuoden nytkin. Mikään ei muuttuisi.
Laskepa kaikki kengät mukaan:
-varvastossut tai suihkusandaalit
-lenkkarit
-talvikengät
-kumisaappaat
-juhlakengät
-tennarit tai kumitossut
-urheilukengät ja harrastuskengät
-kävelykengät
-vaelluskengät
-aamutossut.
Jos oikein tiukkaan laskisin, selviäisin melkein yksillä kengillä per vuodenaika:
-syksyksi kumisaappaat
-talveksi talvikengät ja icubugit
-lenkkarit
ja
-varvastossut.
Ja näitä ei tosiaankaan kaikkia tarvitsisi ostaa joka vuosi, mutta joinakin vuosina voisi joutua ostamaan useammat, jos kaikki hajoaisi samaan aikaan.
Ihmisen tulee pärjätä koko vuosi maksimissaan viidellä kenkäparilla. Minulla itselläni on neljä kenkäparia joilla kuljen vuoden ympäri. Kerran vuodessa ostan kengät.
Ostat kerran vuodessa kengät? Miksi? Hyvin hoidettuina kengät kestävät aikuisella jopa yli 10 vuotta. Ei todellakaan ole mitään tarvetta ostaa kenkiä vuosittain.
osta varman jotain vansseja?
Ostan vain valtion valmistamia kestäviä kenkiä. Mites sinä?!
Vierailija kirjoitti:
Merkilistä hössötystä tuo Kiinasta tilaaminen kaikennäköisten tilbehöörien kanssa. Laittakaa niin korkeat tullit että loppuu tuo osteleminen älkäkää syyttäkö kaikkia tästä törsäilystä.Itse ostin 2 käytettyä uutta laukkua eileen.Kaapissa on jo muutama. Mutta nyt laitan kierrätykseen osan.
Ja minä ostin just Kiinasta 900 kpl muovipillejä. Se on nimittäin sillä tavalla, että kun kaikki alkaa olla kiellettyä, alkaa kapinointi. Lopetin myös kierrättämisen kokonaan. Pakolla saa aikaan vain vastareaktioita.
Olen tänä vuonna ostanut itselleni kaksi paitaa (toinen t-paita, toinen kauluspaita). Lähiaikoina ostan itselleni uudet farkut.
Talvella tulen ostamaan itselleni uudet kengät - tai siis työnantaja hankkii minulle uudet turvakengät. Viimeksi olen itselleni ostanut (itse) kengät noin 5v sitten, kun silloin vielä pentukoira söi kesäsandaalini.
Autoni vaihdoin kesällä samanikäiseen, mutta vähemmän ajettuun pienikulutuksisempaan autoon. En ostanut uutta, enkä edes uudempaa.
Lemmikkejä minulla on, niistäkin yksi valitsi minut, muutti tänne kysymättä mitään (juu, kissa). En voi pistää pihalle. Voi olla, etten enää hanki uutta koiraa tämän nykyisen jälkeen, minulla on ollut koko ikäni koiria (ikää nyt siis 50v).
Kaikki ulkomaanmatkani täysi-ikäisenä ovat olleet työmatkoja. En matkaile edes kotimaassa vapaa-ajallani, pari kertaa vuodessa kyläilen veljelläni, ja yhdistän ne matkat työmatkoihini.
Syön hyönteisiä, koska pidän niistä, etenkin sirkoista! Chilimaustetut friteeratut sirkat ovat namia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merkilistä hössötystä tuo Kiinasta tilaaminen kaikennäköisten tilbehöörien kanssa. Laittakaa niin korkeat tullit että loppuu tuo osteleminen älkäkää syyttäkö kaikkia tästä törsäilystä.Itse ostin 2 käytettyä uutta laukkua eileen.Kaapissa on jo muutama. Mutta nyt laitan kierrätykseen osan.
Ja minä ostin just Kiinasta 900 kpl muovipillejä. Se on nimittäin sillä tavalla, että kun kaikki alkaa olla kiellettyä, alkaa kapinointi. Lopetin myös kierrättämisen kokonaan. Pakolla saa aikaan vain vastareaktioita.
Älyllinen kehityksesi on jäänyt jonnekin teini-ikäisen tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älyllinen kehityksesi on jäänyt jonnekin teini-ikäisen tasolle.
Niin ne kommaritkin sanoivat tieteellisesti todistetusta uskonnostaan ja passittivat eri mieltä olevat laitokseen koska olivat ilmiselvästi hulluja...
Thales digilompakko joka on samalla digi id.
Vierailija kirjoitti:
Thales is a global high technology leader investing in digital and deep tech innovations connectivity, big data, artificial intelligence, cybersecurity and quantum technology to build a future we can all trust, which is vital to the development of our societies. The company provides solutions, services and products that help its customers businesses, organisations and states in the defence, aeronautics, space, transportation and digital identity and security markets to fulfil their critical missions, by placing humans at the heart of the decision-making process.
Vierailija kirjoitti:
CO2-kiintiöt. Digitaalinen valuutta (Biden on muuten tähän liittyen jo allekirjoittanut jonkun presidentin määräyksenkin). Maailman talousfoorumi (WEF).
Googlatkaa jos ette usko.
Täältä poistuu heti.
Ulkomaisissa medioissa on käsitelty.
No johan pankit seuraa automaattisesti noita co2 lukemia ainakin Saksassa. Ja ainakin mulla op luokittelee tilitapahtumat. Jokainen voi arvata mikä se seuraava askel on...
Vierailija kirjoitti:
Digilompakko muistuttaa pakollisesta rokotuksesta?!
Mutta nämähän ei mitenkään liity toisiinsa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittäisikö jos rikkain osa ihmisistä tiputtaisi kulutuksensa meidän normaalien tasolle? Ei yksityiskoneita, ei ökyjahteja, ei useita asuntoja jne jne.
Ei edes lähelle. Alemmalla keskiluokalla on (varmaab vasemmistopoliitikkojen istuttamana) ajatus siitä, että rikkaita olisi jotenkin paljon. Tai ainakin semi-paljon. Kun todellisuudessa heitä on aivan äärimmäisen vähän. Sellainen pienen pieni joukko. Ylipäänsä edes varakkaita ihmisiä on todella vähän. Jos vaikka katsotaan yli 150k vuodessa tienaavia suomalaisia, heitäkään on enää 0,5%. Ja rikkaista puhumattakaan, mennään sinne nolla pilkku nolla-nolla-nolla prosenttiosuuksiin. Maailmalla suhdeluku on vielä paaaljon suurempi. Köyhiä on lukumääräisestä todella paljon suhteessa rikkaiden lukumäärään, koska siellä rahaa ei jaeta tasan kun Suomessa.
Rikkaiden kulutus tai kuluttamatta jättäminen ei siis vaikuta mihinkään suuntaan, vaan se mitä 99,999% ihmisistä tekee.
Höpö höpö
https://amp.theguardian.com/environment/2022/feb/04/carbon-footprint-ga…
Höpöhöpö itsellesi, kun et osaa lukea. Tuossa puhutaan rikkaista ja rikkaimmasta 10 prosentista, että miten he aiheuttavat päästöjä. Kuten vasemmistolla on tapana (niin tässäkin) on olla tarkemmin kertomatta keitä tarkoitetaan. Tiedoksesi että maailman rikkaimpaan 1%:iin pääsee 26 000€ vuosituloilla. Eli ei meidän mittapuulla nyt kovin rikkaista ole jutussa kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka nyt ostaa kenkiä useammin ja paita kestää helposti useamman vuoden nytkin. Mikään ei muuttuisi.
-lenkkarit
-talvikengät
-kumisaappaat
-juhlakengät
-tennarit tai kumitossut
-kävelykengät
-vaelluskengät
-aamutossut.
Jos oikein tiukkaan laskisin, selviäisin melkein yksillä kengillä per vuodenaika:
-syksyksi kumisaappaat
-lenkkarit
ja
-varvastossut.
Ja näitä ei tosiaankaan kaikkia tarvitsisi ostaa joka vuosi, mutta joinakin vuosina voisi joutua ostamaan useammat, jos kaikki hajoaisi samaan aikaan.
Ihmisen tulee pärjätä koko vuosi maksimissaan viidellä kenkäparilla. Minulla itselläni on neljä kenkäparia joilla kuljen vuoden ympäri. Kerran vuodessa ostan kengät.
Ostat kerran vuodessa kengät? Miksi? Hyvin hoidettuina kengät kestävät aikuisella jopa yli 10 vuotta. Ei todellakaan ole mitään tarvetta ostaa kenkiä vuosittain.
Jos sinulla ei ole tarvetta niin se ei tarkoita sitä, että muillakaan ei ole. Minulla nimittäin on tarvetta. Käytän samoja kenkiä 95% ajasta vuoden ympäri ja minun käytössäni pohjat kuluvat aina sileiksi ja yleensä puhkeavat. En tiedä miksi, ehkä minun kävelytyylini on jotenkin outo. Nykyiset käyttökenkäni maksoivat noin 40 euroa kun ne keväällä ostin (olivat alennuksessa, oikea hinta taisi olla jotain 80 euroa), ja jo nyt pohjat ovat aika kuluneet.
Kuulosti tuo munkin korvaan aikamoiselta, että kengät vaihtuu kerran vuodessa. Kuitenkin fakta on se, että nykyisin lähes kaikki tuotteet tehdään kestämään mahdollisimman lyhyt aika. Ballerinat ei kestä edes vuotta, vaan sen yhden kesän. Ainoat kengät jotka kestäneet vuodesta toiseen on olleet Nokian kumisaappaat, perin pojalta kun kasvoi ulos ja nyt olleet omassa, kohtuu aktiivisessa käytössä jonkun 15 vuotta, myöskin addun lenkkarit kestäneet n. 10 vuotta, mutta kaikki muu vaihtunut aika tiuhaan (käyttöikä 1-2v). Niinkun mitä vttua? Milloin maailma meni tähän?? Enää ei merkitse laatu ja kestävyys, vaan suurin painoarvo on kuluttajan kusettamisessa rahavuorien keräämisessä.
Vierailija kirjoitti:
Riittäisikö jos rikkain osa ihmisistä tiputtaisi kulutuksensa meidän normaalien tasolle? Ei yksityiskoneita, ei ökyjahteja, ei useita asuntoja jne jne.
Ei vaikuttaisi mihinkään suuntaan. Ainoa vaikuttava tekijä olisi kehittyvien maiden väestönkasvun hillitseminen.
Suomen kaltaisten maiden moraalinen itseruoskinta ei aiheuta kuin sosiaalisia ongelmia ja hyvinvointivaltioiden romuttamista, joka loppujen lopuksi pahentaa tilannetta, koska se vie kontrollin globaalin ongelman ratkaisemiseksi.
Toisinsanoen. Kriisejä ei tarkota kehitysmaissa, vaan ne vaativat yhteiskuntia joissa fokus on muualla kuin päivittäisen leivän hankinnassa ja lastenteossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-lenkkarit
-talvikengät
-kumisaappaat
-juhlakengät
-tennarit tai kumitossut
-kävelykengät
-vaelluskengät
-aamutossut.
-syksyksi kumisaappaat
-lenkkarit
ja
-varvastossut.
Jos sinulla ei ole tarvetta niin se ei tarkoita sitä, että muillakaan ei ole. Minulla nimittäin on tarvetta. Käytän samoja kenkiä 95% ajasta vuoden ympäri ja minun käytössäni pohjat kuluvat aina sileiksi ja yleensä puhkeavat. En tiedä miksi, ehkä minun kävelytyylini on jotenkin outo. Nykyiset käyttökenkäni maksoivat noin 40 euroa kun ne keväällä ostin (olivat alennuksessa, oikea hinta taisi olla jotain 80 euroa), ja jo nyt pohjat ovat aika kuluneet.
Kuulosti tuo munkin korvaan aikamoiselta, että kengät vaihtuu kerran vuodessa. Kuitenkin fakta on se, että nykyisin lähes kaikki tuotteet tehdään kestämään mahdollisimman lyhyt aika. Ballerinat ei kestä edes vuotta, vaan sen yhden kesän. Ainoat kengät jotka kestäneet vuodesta toiseen on olleet Nokian kumisaappaat, perin pojalta kun kasvoi ulos ja nyt olleet omassa, kohtuu aktiivisessa käytössä jonkun 15 vuotta, myöskin addun lenkkarit kestäneet n. 10 vuotta, mutta kaikki muu vaihtunut aika tiuhaan (käyttöikä 1-2v). Niinkun mitä vttua? Milloin maailma meni tähän?? Enää ei merkitse laatu ja kestävyys, vaan suurin painoarvo on kuluttajan kusettamisessa rahavuorien keräämisessä.
Niinpä. Tehtäisiinpä sellainen globaali määräys, että saisi valmistaa vain kestävää tavaraa. Niiden kenkien ja t-paitojen pitäisi kestää ainakin 10 vuotta. Se on mahdollista, kun vain halutaan. Siis mikä ihmeen juttu, että t-paidan pitäisi kestää 100 päivää? Ja sekö olisi joku laadun tae? Onhan se varmaan pikkuisen parempi verrattuna kaikkein pahimpiin riepuihin, jotka nukkaantuvat ekassa pesussa, mutta ei se millään mittapuulla ole mikään kestävä saavutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-lenkkarit
-talvikengät
-kumisaappaat
-juhlakengät
-tennarit tai kumitossut
-kävelykengät
-vaelluskengät
-aamutossut.
-syksyksi kumisaappaat
-lenkkarit
ja
-varvastossut.
Niinpä. Tehtäisiinpä sellainen globaali määräys, että saisi valmistaa vain kestävää tavaraa. Niiden kenkien ja t-paitojen pitäisi kestää ainakin 10 vuotta. Se on mahdollista, kun vain halutaan. Siis mikä ihmeen juttu, että t-paidan pitäisi kestää 100 päivää? Ja sekö olisi joku laadun tae? Onhan se varmaan pikkuisen parempi verrattuna kaikkein pahimpiin riepuihin, jotka nukkaantuvat ekassa pesussa, mutta ei se millään mittapuulla ole mikään kestävä saavutus.
No nythän se eu virittelee sitä lakimuutosta että pitää tehdö ketävää vaatetta mutt samalla suunnitellaan että niitä vaatteita ei enää isteta omaksi vaan ne vuokrataan. näin sanoi SITRAN Mari Pantsar.
Sehän riippuu ihan siitä, kuinka paljon ihmisiä maailmassa on.
osta varman jotain vansseja?